Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

implor

Aktiv medlem
Jag har laddat ner Sverige o Europakarta på min Rloam(fick stryka alla andra områden för att få rum i minnet) men tyvärr saknas det mycket av grusvägar o inga stigar. Men jag har inte provat att ladda ner en rutt med d.o än.
Konstigt. Dom kör ju med openstreetmaps och jag har stigar i min bolt. Någon inställning? Typ att de försvinner om man väljer landsvägscykel som aktivitet?

Mayhem

Aktiv medlem
Någon som har fått problem med att Komoot routes inte dyker upp i appen?

EDIT: Skit bakom spakarna. Min nya route var i en region jag inte hade på komoot. :cautious:
Aha, måste man äga regionen på Komoot för att få över det till Wahoon? Bra att veta inför avresa till Mallis om ett par dagar. Då är frågan om man skall köpa baleariska regionen, hela världen eller lösa en månads Premium-prenumeration…

Mayhem

Aktiv medlem
Konstigt. Dom kör ju med openstreetmaps och jag har stigar i min bolt.
Wahoos kartor är baserade på OpenStreetMaps ja men de är långtifrån dagsfärska. Verkar tyvärr inte som att Wahoo uppdaterar sina egna kartor mer än någon gång om året typ, så förvänta er inte att nyligen upplagda stigar skall dyka upp i första taget…

implor

Aktiv medlem
Wahoos kartor är baserade på OpenStreetMaps ja men de är långtifrån dagsfärska. Verkar tyvärr inte som att Wahoo uppdaterar sina egna kartor mer än någon gång om året typ, så förvänta er inte att nyligen upplagda stigar skall dyka upp i första taget…
Det du inte får är navigation. Du ser fortfarande området men kan inte göra en route.

HåkanC

Aktiv medlem
Just nu kan jag inte ens slå på den!
Skaffa en hammare!
1619206792503.jpeg

katten

Aktiv medlem
Dom har inte uppdaterat Sverige på ett par år :( jag lägger in i OSM men det arbetet kommer inte med.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fick en cta i appen om att jag hade kartor att uppdatera. Smack! Ditt minne räcker inte...

Klarar de verkligen inte att identifiera vilket minne min enhet har eller rensa ur de gamla när det laddas ner nya?

Steel is Real

Aktiv medlem
Har problem med att mina rundor inte laddas upp i Wahoo appen trots kontakt app/enhet. Fick en åtgärdslista från supporten med bl.a. ominstallation och annat. Det löser problemet men nästa runda måste jag göra om samma process igen!

Nån som testat att göra en ”Factory reset” i Bolten? Då försvinner alla pass i enheten, men de ligger väl kvar på Strava?

Har cyklat 4000 mil med min trevliga wahoo Bolt från 2018 så minnet kanske är fullt i den? Har inte fått svar från supporten….

Pfaff

Aktiv medlem
Har problem med att mina rundor inte laddas upp i Wahoo appen trots kontakt app/enhet. Fick en åtgärdslista från supporten med bl.a. ominstallation och annat. Det löser problemet men nästa runda måste jag göra om samma process igen!

Nån som testat att göra en ”Factory reset” i Bolten? Då försvinner alla pass i enheten, men de ligger väl kvar på Strava?

Har cyklat 4000 mil med min trevliga wahoo Bolt från 2018 så minnet kanske är fullt i den? Har inte fått svar från supporten….
De ligger kvar i Strava.

RockyRider

Aktiv medlem

Jag har fått samma bekymmer. Får para om enheten med mobilen för att det ska funka. Sjukt irriterande. Det är sedan den senaste uppdateringen problemet har uppstått. Om man gör en factory reset, får man ställa in sidorna igen som man vill ha dem?

n3wton

Aktiv medlem
Jag upplever att det blir sådär med jämna mellanrum, men helt plötsligt fungerar det igen. För min del är det inte beroende av uppdateringar utan kan dyka upp samt bli bra igen mellan uppdateringar.

Kanske är en lite udda fråga, men har ni startat om telefonen? Jag gör sällan det, och ibland löser sig diverse konstigheter när man väl gjort det...

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har fått samma bekymmer. Får para om enheten med mobilen för att det ska funka. Sjukt irriterande. Det är sedan den senaste uppdateringen problemet har uppstått. Om man gör en factory reset, får man ställa in sidorna igen som man vill ha dem?

Jag upplever i någon mån samma sak. Ofta när det har kommit en uppdatering är det nån funktion som inte fungerar eller bär sig åt. Men Wahoo är ju duktiga på att rätta till buggar och efter ett ganska kort tag är allt bra igen. Men det är (väl) programmet i appen som felar, inte manicken.

Jag har både en Roam och en Bolt. De tillfällen jag kört dem simultant (bägge monterade på samma cykel) har de varit överens. Utom i höjdmeterräkningen som är helt borta och det i jämfört dels med sig själv och i synnerhet med RWGps.
Nåja.

Köpte en Bolt nu i veckan och den kunde tyvärr inte synka eller hitta vårt wifi hemma. Var tvungen ändra om kanalerna i routern, sen Funkar det.
Har bara hunnit prova en runda men den verkar göra jobbet

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
När jag importerar spår från Strava i bolten verkar jag inte få turn by turn anvisningar. Bygger jag rundan i Element funkar det klockrent.

Finns det någon inställning jag bör göra? Jag betalar för Strava och gillar den ruttplaneringen.

Mayhem

Aktiv medlem
När jag importerar spår från Strava i bolten verkar jag inte få turn by turn anvisningar. Bygger jag rundan i Element funkar det klockrent.

Finns det någon inställning jag bör göra? Jag betalar för Strava och gillar den ruttplaneringen.
Åtminstone om du har en äldre Elemnt måste turn-by-turn vara inkluderat i ruttfilen, senast jag använde Strava var det inte det. Har du en Roam kanske det går att få datorn att generera turn-by-turn om man har recalculate route påslaget eller om det finns någon annan funktion specifikt för detta.

Spacekitty

Aktiv medlem
Bolt har ingen inbyggd riktig navigering, den fuskar genom att rutterna måste ha inlagda course points som pekar åt rätt håll, tjänsten som gör ruttfilerna måste alltså ha stöd för det. Kör du fel kan den inte peka dig rätt igen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har en uppdaterad Bolt. Visningen av ”snart ska du svänga gubbjävel” är bra. Mycket användbart på längre äventyr när kolan har börjat lägga av.

Iphoneappen gick det inte att ställa in vad jag kunde se.

Edit, har googlat och Strava skickar inte turn by turn, bara strecket. Sugit men så är det.

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
Jag upplever att det blir sådär med jämna mellanrum, men helt plötsligt fungerar det igen. För min del är det inte beroende av uppdateringar utan kan dyka upp samt bli bra igen mellan uppdateringar.

Kanske är en lite udda fråga, men har ni startat om telefonen? Jag gör sällan det, och ibland löser sig diverse konstigheter när man väl gjort det...
Fick också problem men en omstart på telefon så börja den ladda upp rutter igen.

men har fått ett störande problem, på min pendlarsträcka enda jag cyklat på sistone iofs så har den börjat pipa om lap1 —> lap20 vettefan vad den sysslar med. Inget jag bett om. Har det nåt att göra med stravas local legend tro? Någon som vet hur man får av det.

mhenry

Aktiv medlem
Min snart tre år gamla Bolt hamnade i en omstartsloop där den startade om sig själv var 20:e sekund eller nåt sånt. Den höll på så i 16 timmar eller nåt innan batterierna tog slut. Jag satte den på laddning och satte igång den och nu fungerar den som den ska igen.

Är det någon som kan förklara hur Bolten fungerar när man har flera Strava segment som överlappar varandra?? Som det är nu verkar den inte fatta var man är på väg och slutar visa informationen
Tyckte mig se på displayen att den gav mig något altenativ men är inte helt säker. Kombiantionen av Strava hets och lunchtimme gör att man inte har tid att stanna o kolla :)

anderski

Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara hur Bolten fungerar när man har flera Strava segment som överlappar varandra?? Som det är nu verkar den inte fatta var man är på väg och slutar visa informationen
Tyckte mig se på displayen att den gav mig något altenativ men är inte helt säker. Kombiantionen av Strava hets och lunchtimme gör att man inte har tid att stanna o kolla :)
MIn efrarehet att det funkar sådär och slumpmässigt med överlappande, brukaar undvika det.

anderski

Aktiv medlem
Fick en cta i appen om att jag hade kartor att uppdatera. Smack! Ditt minne räcker inte...

Klarar de verkligen inte att identifiera vilket minne min enhet har eller rensa ur de gamla när det laddas ner nya?
Du kan ju gå in manuellt och ta bort kartor du inte använder.
Och kan ju vara bra ta bort lite gamla .fit filer oxå.

SundanceKid

Ny medlem
Någon mer än jag som har problem med Strava Live Segments? När jag närmar mig slutet på ett segment och ligger bra till för att slå min bästa tid så blir skärmen hel tom och mittenknappen visar "dismiss". Efter segmentet visas min tid men ingen information om jag slagit min bästa tid.
När jag inte är i närheten av min bästa tid funkar det som det ska.
Problemet diskuteras här https://groups.google.com/g/wahoo-elemnt-users/c/h2XzygNkHA0

anderski

Aktiv medlem
Någon mer än jag som har problem med Strava Live Segments? När jag närmar mig slutet på ett segment och ligger bra till för att slå min bästa tid så blir skärmen hel tom och mittenknappen visar "dismiss". Efter segmentet visas min tid men ingen information om jag slagit min bästa tid.
När jag inte är i närheten av min bästa tid funkar det som det ska.
Problemet diskuteras här https://groups.google.com/g/wahoo-elemnt-users/c/h2XzygNkHA0
Ja, hände häromdan, osäker vilken firmware jag hade då då jag inte uppdaterat eller använt den på ett tag.
Har senaste firmware nu, och igår strulade det inte. Men får ju inte alltid upp om jag tagit min tid, och tiddar man i segments meny så ser man ibland man tagir pers, men ofta visas inte mitt pers där utan bara nya tiden..
Men är det nåt som strular så är de ju starva live har vart så jämt tyvärr. Man tycker det borde funak efter 4 år..

MIn efrarehet att det funkar sådär och slumpmässigt med överlappande, brukaar undvika det.
Hm.. känns ju sådär 2021 att cykeldatorn inte kan hantera det smidigt och bara fortsätta på det segmentet man är inne på. Måste prova igen och se om jag kan ”välja” eller ”bekräfta” när det kommer upp 2olika alternativt. I mitt fall så blir det en pil <— eller pil —> när segmenten delar sig.

anderski

Aktiv medlem
Var ett tag sen jag provade typ förra året, då funkade det ibland, men är väl läge för support ärende till wahoo om det inte fungerar för dig.

Det jag trodde var 2 pilar var egentligen en Strava symbol, men såg inte det utan mina glasögon...
Har provat lite olika segment, men så snart dom överlappar varandra vill inte Bolten vara med riktigt. Den stannar upp det segmentet man är inne på och startat upp det som man passarar fast man inte vill det och har "mute" och sen är det segmentet man vill se helt borta. Går ej att starta upp igen eller hitta. Har även pratat med supporten som svara snabbt och bra. Men dom vill inte riktigt kännas vid att det skulle vara någon issue...

Fick just detta från Supporten
Profile_Picture.jpg
James (Wahoo Fitness Support)
May 24, 2021, 2:56 PM EDT
Per,

Thank you for letting us know about your experience. This is an issue we are aware of and we have opened an internal ticket with our development team to investigate and resolve the problem.

Since we have an open ticket with our development team, all customer service tickets related to the issue (including this one) will be marked as “On-Hold” and merged with the developer ticket to be monitored internally. This process allows us to send automatic notifications to you via email when changes are complete. Full release notes are posted on https://support.wahoofitness.com

Be sure to keep your app and device up-to-date to receive the fix, when available.

We sincerely apologize for any inconvenience and appreciate your patience and support as we strive to serve you better. Please let us know if you have any additional questions or concerns in the meantime.

Thanks for being a Wahoo customer,

James

anderski

Aktiv medlem
Det jag trodde var 2 pilar var egentligen en Strava symbol, men såg inte det utan mina glasögon...
Har provat lite olika segment, men så snart dom överlappar varandra vill inte Bolten vara med riktigt. Den stannar upp det segmentet man är inne på och startat upp det som man passarar fast man inte vill det och har "mute" och sen är det segmentet man vill se helt borta. Går ej att starta upp igen eller hitta. Har även pratat med supporten som svara snabbt och bra. Men dom vill inte riktigt kännas vid att det skulle vara någon issue...
supporten brukar va rätt tröga, man brukar få stå på sig.
Man undrar ju om de använder prylarna själva...

anderski

Aktiv medlem
Fick just detta från Supporten
Profile_Picture.jpg
James (Wahoo Fitness Support)
May 24, 2021, 2:56 PM EDT
Per,

Thank you for letting us know about your experience. This is an issue we are aware of and we have opened an internal ticket with our development team to investigate and resolve the problem.

Since we have an open ticket with our development team, all customer service tickets related to the issue (including this one) will be marked as “On-Hold” and merged with the developer ticket to be monitored internally. This process allows us to send automatic notifications to you via email when changes are complete. Full release notes are posted on https://support.wahoofitness.com

Be sure to keep your app and device up-to-date to receive the fix, when available.

We sincerely apologize for any inconvenience and appreciate your patience and support as we strive to serve you better. Please let us know if you have any additional questions or concerns in the meantime.

Thanks for being a Wahoo customer,

James
Då håller vi tummarna för en fix då!

implor

Aktiv medlem
Ny bolt med färgskärm ska komma.

elemnt_bolt_gps_bike_computer_1.jpg

Spacekitty

Aktiv medlem
Stora nyheten verkar vara att den kan navigera på riktigt och helt självständigt, även följa en rutt och peka dig tillbaka när du svänger fel.

Pfaff

Aktiv medlem
Ny bolt med färgskärm ska komma.

elemnt_bolt_gps_bike_computer_1.jpg

och lite mera kött runt benet

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer