Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

anderski

Aktiv medlem
Jaha då var det dags, nu finnns de ny firmware igen, som inte är beskrive på support sidan..
11606 finns, men inte beskriven ovan

Senast ändrad:

anderski

Aktiv medlem
Nu vet jag varför inte strava live går igång, på 3-4 segment, de är mellan -0,3-0.7 i snitt nedför.
Strava tycker allt som är över -0.25% är "down hill", kände ju till detta men inre att nivån var så sjukt låg..

MrSthlm

Aktiv medlem
Köpte mig precis en Bolt v2 över disk på CykelCity. Nu uppdatera firmware, ansluta sensorer och ställa in skärmarna så som jag är van att ha dem. Imorgon premiärtur…
Toppen, du får skriva lite här hur du upplever den efter din runda så kanske du kickar igång ett antal beställningar från Happy medlemmar. ;-) Mitt intryck är att Bolt nu blivit mera lik Elemnt Roam i funktionalitet i och med v2 inklusive betydligt mera minne? Man undrar om Wahoo kommer göra en ny Elemnt Roam variant också. Bolt v2 och "gamla" Elemnt Roam ligger väl just nu mycket nära varandra i pris.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Toppen, du får skriva lite här hur du upplever den efter din runda så kanske du kickar igång ett antal beställningar från Happy medlemmar. ;-) Mitt intryck är att Bolt nu blivit mera lik Elemnt Roam i funktionalitet i och med v2 inklusive betydligt mera minne? Man undrar om Wahoo kommer göra en ny Elemnt Roam variant också. Bolt v2 och "gamla" Elemnt Roam ligger väl just nu mycket nära varandra i pris.
De måste nästan släppa en ny roam. För den nya bolt gör ju anledningarna till att köpa roam enbart storlek på display. I övrigt är den ju typ sämre på allt. Utom möjligen stabil mjukvara men det lär ju vara löst när som på bolt v2. Om det inte redan är det.

implor

Aktiv medlem
De måste nästan släppa en ny roam. För den nya bolt gör ju anledningarna till att köpa roam enbart storlek på display. I övrigt är den ju typ sämre på allt. Utom möjligen stabil mjukvara men det lär ju vara löst när som på bolt v2. Om det inte redan är det.
Säkert men är nog till nästa år. Tror dom släppt produkter med ca 1-1.5års mellanrum (cykeldator). Är säkert samma ingenjörer som jobbar med båda.

Är det någon som kan svara på hur man får Svart urtavla vid hastighet, så som det är på alla reklambilder??
Har grottat igenom men hittar inte någon iställning för just detta?

Mayhem

Aktiv medlem
Är det någon som kan svara på hur man får Svart urtavla vid hastighet, så som det är på alla reklambilder??
Den negativa/svarta rutan indikerar vilken siffra som dioderna ovanför skärmen är kopplade till. Är det viktigt för dig att just hastighet är svart måste du alltså ställa in dioderna på att visa relativ hastighet.

Den negativa/svarta rutan indikerar vilken siffra som dioderna ovanför skärmen är kopplade till. Är det viktigt för dig att just hastighet är svart måste du alltså ställa in dioderna på att visa relativ hastighet.
Oki tänkte att det skulle vara lättare att se siffrorna i solljuset om man hade svart bakgrund

Akronym

Aktiv medlem
Är det någon här som haft mycket problem med dropout på sin Tickr?
Min har börjat fastna på vissa bpm. Oftast bara korta stunder men imorse såg det ut så här
Screenshot_20210611-223230_Strava.jpg

Har provat att vända på batteriet för att nollställa och det blir bättre än bilden ovan men har ändå små plattåer i grafen

Akronym

Aktiv medlem
Nej, när tvättade du pulsbandet senast ?
Tvättar typ efter varje eller varannan tur.
Märkte dock att uppdateringar inte sker genom elemnt appen utan jag fick ladda ner deras companion app för att kunna uppdatera sensorerna. Och uppdatering verkar ha löst problemet
Hade fått för mig att dom uppdateras via elemnt appen?

fhloston

Aktiv medlem
Var lite halvsegt att få fram info från Bolt V2 ägare. ;-)

Nu förstår jag om du vill ha info från happyiter, men det finns lite i kommentarerna efter DCRs artikel

Spacekitty

Aktiv medlem
Det går ju faktiskt att köpa en själv och prova, skicka tillbaka om den inte är till belåtenhet. Man måste inte sitta och vänta på att andra ska göra det.

MrSthlm

Aktiv medlem
Nu förstår jag om du vill ha info från happyiter, men det finns lite i kommentarerna efter DCRs artikel

Tack, du har rätt, kommentarerna är mycket intressanta. :-)

Mayhem

Aktiv medlem
Var lite halvsegt att få fram info från Bolt V2 ägare. ;-)
Har gått igenom snudd på alla Wahoos datorer – RFLKT för många år sedan följd av Garmin 510, därefter original ELEMNT strax efter att den släpptes, ELEMNT Bolt och nu senast ELEMENT Roam. Skulle säga att den fungerar ungefär lika bra/dåligt som Wahoos tidigare enheter.

Kopplingen till telefonappen är fortfarande opålitlig. Precis som för många andra trodde appen vid första parning att det var en gammal Bolt, först efter uppdatering av firmware och borttagning/parning blev den detekterad som v2. Får ofta försöka en massa gånger innan uppdatering av firmware eller kartor går vägen. Uppdatering av firmware tog så lång tid att jag flera gånger trodde enheten hade brickats.

Väl ute på cykeln fungerar nog det mesta utan anmärkning. Inte upplevt några problem med sensorer som droppar av, men ska väl inte säga att jag haft ögonen på alla siffror varje sekund och inte heller detaljgranskat någon log efteråt. Skärmen har blivit ännu lite bättre, enda läget när den är småsvår att läsa är om det är lite halvdunkelt men inte tillräckligt för att bakgrundsbelysningen skall kicka igång själv.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Har gått igenom snudd på alla Wahoos datorer – RFLKT för många år sedan följd av Garmin 510, därefter original ELEMNT strax efter att den släpptes, ELEMNT Bolt och nu senast ELEMENT Roam. Skulle säga att den fungerar ungefär lika bra/dåligt som Wahoos tidigare enheter.

Kopplingen till telefonappen är fortfarande opålitlig. Precis som för många andra trodde appen vid första parning att det var en gammal Bolt, först efter uppdatering av firmware och borttagning/parning blev den detekterad som v2. Får ofta försöka en massa gånger innan uppdatering av firmware eller kartor lyckas. Uppdatering av firmware tog så lång tid att jag flera gånger trodde enheten hade brickats.

Väl ute på cykeln fungerar nog det mesta utan anmärkning. Inte upplevt några problem med sensorer som droppar av, men ska väl inte säga att jag haft ögonen på alla siffror varje sekund och inte heller detaljgranskat någon log efteråt. Skärmen har blivit ännu lite bättre, enda läget när den är småsvår att läsa är om det är lite halvdunkelt men inte tillräckligt för att bakgrundsbelysningen skall kicka igång själv.

Tack :-) tror jag slår till i dagarna också. Velat mellan denna och Garmin 530.

Sannolikt skulle båda fungera enligt belåtenhet för mig men det blir nog Bolt V2.

Har i dagsläget inget jag kommer koppla till den förutom ett Polar pulsarmband, ingen watt sensor eller liknande (ännu). Kadens vet jag inte om det är så himla viktigt. Jag har ju en trainer för Zwift också och där får jag en del annat.

Möjligen några småsaker om man läser kommentarerna nedan men med stor sannolikhet ingen showstopper samt att det väl kommer ut lite uppdateringar med jämna mellanrum.

Visst fungerar det hmmm "ok" med mobil och Strava så länge som man är ute drygt tre timmar max men sedan blir det nog lite struligare/jobbigare samt att mobiler kanske inte mår så himla bra av alla vibrationer.

Senast ändrad:

katten

Aktiv medlem
Idag har Wahoo äntligen fått tummen ur och uppdaterat kartor till min gamla Bolt. Det är nog första uppdateringen för Sverige på 2år... kartorstorlek för Sverige nu typ 120Mb istället för 64mb - kan ju vara det nya kartformatet för Bolt V2.

Hoppas att det nu blir bättre snurr på kartuppdateringarna och att kartdata är en hyfsat ny OSM-upplaga. Skall kollade medmina senaste uppdateringar på OSM fören bättre hint.

/A

implor

Aktiv medlem
Idag har Wahoo äntligen fått tummen ur och uppdaterat kartor till min gamla Bolt. Det är nog första uppdateringen för Sverige på 2år... kartorstorlek för Sverige nu typ 120Mb istället för 64mb - kan ju vara det nya kartformatet för Bolt V2.

Hoppas att det nu blir bättre snurr på kartuppdateringarna och att kartdata är en hyfsat ny OSM-upplaga. Skall kollade medmina senaste uppdateringar på OSM fören bättre hint.

/A
Fortfarande så synd att man inte kan få trailforks kartan som ett lager.

implor

Aktiv medlem
Uppdaterade min bolt i veckan. Idag så så har jag tydligen bemästra teleportering och osynlighet. Klockan på min tur har tickat på men den saknar höjdmeter.

22E5B8A4-D04F-4B68-BCF7-0C1958BB6487.png

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har nog varit uppe tidigare, men…
Hur, om möjligt, går det att importera andras rutter med turn-by-turn navigationen intakt. Jag har kollat mina inställningar men oavsett från var jag importerar tappar jag notifieringarna. Har testat t ex Strava, RWGPS eller rena gpx-filer. När jag ruttar själv i Element funkar turn by turn utmärkt.

Finns det någon bra work around?

anderski

Aktiv medlem
Nu plötsligt funkar det där i strava live som talar om hur långt det är kvar på ett segment.
Var väl nåt år sen det funkade sist, märkte jag på racer rundan igår. :-)
Är väl i senaste firmware då, men står bara performance improvements and optimization

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har en Roam och en Bolt V1.
Bolten passar inte i Roamens ute-framför-fäste. Och tvärtom, Boltens fäste är för kort. Det begriper till och med jag.
Men varför i i hela håla passar inte Bolten i Roamfästet? Den går helt enkelt inte att vrida på plats, går inte in i fästet; längd finns det gott om. De passar bägge i det lilla styrfästet ?!

Steel is Real

Aktiv medlem
Har nog varit uppe tidigare, men…
Hur, om möjligt, går det att importera andras rutter med turn-by-turn navigationen intakt. Jag har kollat mina inställningar men oavsett från var jag importerar tappar jag notifieringarna. Har testat t ex Strava, RWGPS eller rena gpx-filer. När jag ruttar själv i Element funkar turn by turn utmärkt.

Finns det någon bra work around?
Jag laddar upp filen i Komoot och synkar Bolten = klart och får då turn by turn.

På RWGPS funkade samma procedur tidigare i gratis versionen av appen. Men turn by turn där är nu låst till dem som är premiumkunder och pröjsar 800:-/år Ruttar du själv så funkar det dock.

Strava routes har jag inte testat då jag är nöjd med Komoot, pröjsade 350:- i engångskostnad och fick då tillgång till hela världen. Resten av livet. Svårslaget pris. Och nöjd sen ca 3år tillbaka.

Prismodellen kan dock ha ändrats både på Komoot och på RWGPS dock?

Tror dock att man måste vara betalande kund på någon av apparna ovan för att få turn by turn, om man inte ruttar själv som sagt.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har en Roam och en Bolt V1.
Bolten passar inte i Roamens ute-framför-fäste. Och tvärtom, Boltens fäste är för kort. Det begriper till och med jag.
Men varför i i hela håla passar inte Bolten i Roamfästet? Den går helt enkelt inte att vrida på plats, går inte in i fästet; längd finns det gott om. De passar bägge i det lilla styrfästet ?!

Svarar mig själv; problemet löst. Eller rättare, det är det inte men nu vet jag varför. Det är den ärodynamiska formen som är orsaken, passningen på mojängens baksida tar i fästet. Ska det va kompatibelt får det bli ett tredjepartsfäste. Fånigt. Undrar om Bolt II passar ettan eller om det är en tredje variant.

Jensen

Aktiv medlem
Svarar mig själv; problemet löst. Eller rättare, det är det inte men nu vet jag varför. Det är den ärodynamiska formen som är orsaken, passningen på mojängens baksida tar i fästet. Ska det va kompatibelt får det bli ett tredjepartsfäste. Fånigt. Undrar om Bolt II passar ettan eller om det är en tredje variant.
Fått för mig att den är lite lite större

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag laddar upp filen i Komoot och synkar Bolten = klart och får då turn by turn.

På RWGPS funkade samma procedur tidigare i gratis versionen av appen. Men turn by turn där är nu låst till dem som är premiumkunder och pröjsar 800:-/år Ruttar du själv så funkar det dock.

Strava routes har jag inte testat då jag är nöjd med Komoot, pröjsade 350:- i engångskostnad och fick då tillgång till hela världen. Resten av livet. Svårslaget pris. Och nöjd sen ca 3år tillbaka.

Prismodellen kan dock ha ändrats både på Komoot och på RWGPS dock?

Tror dock att man måste vara betalande kund på någon av apparna ovan för att få turn by turn, om man inte ruttar själv som sagt.
Tack, jag betalar för Strava av olika skäl. Där har ruttplaneringen funkat flawless i flera år. Tycker det är skit att jag inte får köranvisningar i rundor jag bjuds in till ens. Att behöva betala för flera appar känns inte så ok.

Steel is Real

Aktiv medlem
Tack, jag betalar för Strava av olika skäl. Där har ruttplaneringen funkat flawless i flera år. Tycker det är skit att jag inte får köranvisningar i rundor jag bjuds in till ens. Att behöva betala för flera appar känns inte så ok.
Håller med!

Nu använder jag inte Strava routes. Men bör ju funka som komoot och rwgps om du är betalade där!

Får du inte turn by turn efter synk så dra ett mejl till Wahoo supporten. De brukar svara snabbt. Om ingen här i tråden har koll?

Mayhem

Aktiv medlem
Någon mer än mig som upplever att WiFi är helt trasigt i firmware WA20-12072 för nya Bolt v2? Syncronisering av aktiviteter/rutter tar oändligt lång tid och ger tillsist upp utan något felmeddelande. Både app och release notes säger att det finns en ny firmware sedan typ igår men den är omöjlig att installera eftersom enheten numer vägrar ansluta till WiFi. Suck…

Temperatursensorn rapporterar fortfarande alldeles för höga siffror. Tidigare har det varit ganska konsekvent 3 C för högt, idag (när det var ovanligt varmt) var det nog snarare 5-7 C för högt. Att få full GPS-låsning är långsammare än Wahoos tidigare modeller och enligt andra forum så drar enheten tydligen mycket mer batteri om man slår igång en aktivitet utan att först vänta på full GPS-låsning.

setreus

Aktiv medlem
Jag tycker micro-USB-anslutningen är keff. Utgår ifrån att en ny version skulle komma med USB-C som är överlägsen.
Inte suktat mycket efter färgskärm faktiskt men blev lite sugen nu när jag läste. Viktigast för mig skulle nog vara att kunna räkna om rutterna samt fortsatt bra batteritid.
Kanske är självklart men vill ändå återkoppla:

Jag är sjukt nöjd med min nya Bolt v2. Reklamerade min nyköpta Stealth och fick lägga 500kr emellan för uppgradering. Tack SCS för jättebra service!

Största fördelarna med den nya Bolten enligt mig:

1. USB-C-anslutningen. Överlägsen!
2. Knapparna är mycket lättare att trycka in. Ibland var det riktigt svårt (hårt) att trycka in knapparna på den gamla. Främst sidoknapparna.
3. Färgskärmen! Mycket lättare att tyda kartan (typ av väg liksom skillnaden mellan väg och vatten)
4. Automatisk omnavigering när man kör fel (ibland med flit, ibland av misstag)

Det som inte blivit så värst mycket bättre:
1. Ibland är det väldigt svårt att hitta den rutt man söker pga sorteringsfunktionen ej fungerar. En del Stockholmsrutter kommer före vissa Gotlandsrutter och vice versa.

2. Uppkoppling/synkning funkar sisådär. Särskilt i fält när Wi-Fi saknas.

Pfaff

Aktiv medlem
Med lite oregelbundna mellanrum fungerar hastighets- och distansmätning inte på varken Bolt eller Roam efter uppdatering. Fartmätningen börjar fladdra mellan noll och nånting som sannolikt är verklig hastighet, distansmätningen hänger med fartmätningen men förflyttning fungerar på kartan.
Såhär kan det se ut
9062EA85-C94D-436C-83FF-E9B13ED419A1.png

Här höll jag någotsånär jämn fart den första milen. Efter ett par-tre mil stabiliserade sig mätningen.

En uppdateringsuppdatering brukar komma efter något dygn eller två och sen funkar allt som det ska igen.
Flera som har uppmärksammat detta?

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Kanske är självklart men vill ändå återkoppla:

Jag är sjukt nöjd med min nya Bolt v2. Reklamerade min nyköpta Stealth och fick lägga 500kr emellan för uppgradering. Tack SCS för jättebra service!

Största fördelarna med den nya Bolten enligt mig:

1. USB-C-anslutningen. Överlägsen!
2. Knapparna är mycket lättare att trycka in. Ibland var det riktigt svårt (hårt) att trycka in knapparna på den gamla. Främst sidoknapparna.
3. Färgskärmen! Mycket lättare att tyda kartan (typ av väg liksom skillnaden mellan väg och vatten)
4. Automatisk omnavigering när man kör fel (ibland med flit, ibland av misstag)

Det som inte blivit så värst mycket bättre:
1. Ibland är det väldigt svårt att hitta den rutt man söker pga sorteringsfunktionen ej fungerar. En del Stockholmsrutter kommer före vissa Gotlandsrutter och vice versa.

2. Uppkoppling/synkning funkar sisådär. Särskilt i fält när Wi-Fi saknas.
Perfekt, det blir en Bolt V2 för mig också efter överdrivet mycket velande.

MrSthlm

Aktiv medlem
Någon mer än mig som upplever att WiFi är helt trasigt i firmware WA20-12072 för nya Bolt v2? Syncronisering av aktiviteter/rutter tar oändligt lång tid och ger tillsist upp utan något felmeddelande. Både app och release notes säger att det finns en ny firmware sedan typ igår men den är omöjlig att installera eftersom enheten numer vägrar ansluta till WiFi. Suck…

Temperatursensorn rapporterar fortfarande alldeles för höga siffror. Tidigare har det varit ganska konsekvent 3 C för högt, idag (när det var ovanligt varmt) var det nog snarare 5-7 C för högt. Att få full GPS-låsning är långsammare än Wahoos tidigare modeller och enligt andra forum så drar enheten tydligen mycket mer batteri om man slår igång en aktivitet utan att först vänta på full GPS-låsning.
Hur gick det? Slog efter velande till med en Bolt V2 men inte fått den ännu.

Att den är så seg att få full GPS-låsning är lite oroväckande, i synnerhet om man slår igång den inomhus om jag förstår det korrekt? Att de fortfarande inte fått ordning på temperaturen stör dock inte tror jag.

Verkar varje fall som att buggarna är färre nu?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer