Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

implor

Aktiv medlem
Vad ska du med kartor till på en klocka? Blir inte det lite plottrigt?
Beror på upplösning på skärmen. Garmin har klockor med kartor.

Men visst är det sub optimalt. Dock så är exempelvis wahoo bolt skärm inte mycket större än en rejäl klocka.

Bilagor

• EA1CF065-84FD-408A-BA10-B0226F4C236D.jpeg
    EA1CF065-84FD-408A-BA10-B0226F4C236D.jpeg
    587.3 KB · Besök: 43

Freddie L

Aktiv medlem
Nej, den hade jag missat! Men precis vad jag hoppats på (om den är bra) för att kunna hålla sig i Wahoo-miljön. För mina två löpturer om året. För mina 0-5 längdskidpass. Men kanske även för 10-15 utförsåkningssdagar.

Ska kika in hos DcR och se om den är nåt att ha! Återkommer!
Nja... Triathlonklocka enbart. Ingen ”multisport” eller ens activity-tracker. Men, som de skrev, det här är deras första klocka. Jag väntar på nästa!

Freddie L

Aktiv medlem
Beror på upplösning på skärmen. Garmin har klockor med kartor.

Men visst är det sub optimalt. Dock så är exempelvis wahoo bolt skärm inte mycket större än en rejäl klocka.
Jag har en Bolt, eftersom jag inte använder kartor. Skulle jag göra det på cykeln skulle jag köpa en Roam (eller större Garmin) och för outdoor-navigering känns det smidigare att kolla på telefonen eller nåt annat handhållet. Men, som antytt, jag använder inte kartor så vad vet jag?

implor

Aktiv medlem
Jag har en Bolt, eftersom jag inte använder kartor. Skulle jag göra det på cykeln skulle jag köpa en Roam (eller större Garmin) och för outdoor-navigering känns det smidigare att kolla på telefonen eller nåt annat handhållet. Men, som antytt, jag använder inte kartor så vad vet jag?

jag bygger en route i Komoot som jag sedan kör mtb efter. Visst hade roam varit bättre men bolt funkar fint med. Bolt med färg skärm och man har en utmärkt mtb navigations enhet.

problemet med mobilen är att man måste stanna och det blir inget flow. Haft mobil på styret också men kan bli dyrt om man vurpar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag köpte Bolt primärt för att navigera på nya ställen och så länge man har ett spår att följa är den klockren för det trots liten skärm. Grafiken är tydlig med den monokroma displayen och det funkar bra i dagsljus.

implor

Aktiv medlem
Jag köpte Bolt primärt för att navigera på nya ställen och så länge man har ett spår att följa är den klockren för det trots liten skärm. Grafiken är tydlig med den monokroma displayen och det funkar bra i dagsljus.

jag skulle vilja kunna sätta ut ett par fasta punkter på kartan som alltid indikeras vart dom är. Problemet är annars när man blir förvirrad när det blir utzoomat då allt blir grötigt och vissa små stigar inte syns.

exempelvis parkeringen, en sjö och en vägkorsning.

Jensen

Aktiv medlem
Läste dcrainmakers recension. Jag tror det kan bli bra om de bara uppdaterar mjukvaran med lite tjänster osv. Kan de bara överleva med klockorna och nye överger delen av branchen. Så tror jag de kan bli grymma om 1-2 generationer. Ska dock sägas att jag tror att klocksektorn är hårdare än datorsektorn

implor

Aktiv medlem
Den bländar i mörker. Jag vill bara kolla data/kartan ibland. Not so userfriendly...

Kör du buntbanden runt styre för att fästa den kan du bara rotera enheten så den inte bländar.

Jag har min uppsatt med bara två sidor (stats och kart). Brukar bara trycka på page om jag vill avbryta eller något. Dubbeltryk där så är man tillbaka på skärmen man var och backlight är på.

implor

Aktiv medlem
Finns det något sätt att få bort ”pause” meddelande när man har auto-pause påslaget?

Normalt stannar jag för att kolla kartan och man får börja med att klicka ”pause” texten då den tar upp hela skärmen.

Freddie L

Aktiv medlem
Hehe. Ganska nice att veta tid i rörelse. Kör ofta i grupp och då är det ofta fri fart ett segment och kan det bli att man får vänta ett par minuter.

får väll bara acceptera man är gubbe vid 32 år :)
Om man inte är jättefixerad vid en hög snittfart så tror jag nog att man får siffror som stämmer bättre med verkligheten.

Gubbe har inget med ålder eller kön att göra, det är en sinnesstämning. Jag har nog varit gubbe sedan tonåren.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hur gör ni som har en Bolt för att få igång bakgrundsbelysningen utan att knapparna ska pausa eller förändra något annat?
Ett kort tryck på power knappen tänder så länge som man ställt in utan att något mer händer.

Annars gör jag oftast som någon annan skrev att jag bara har två sidor så jag trycker på page två ggr. Lättare att komma åt den knappen.

Pfaff

Aktiv medlem
Hehe. Ganska nice att veta tid i rörelse. Kör ofta i grupp och då är det ofta fri fart ett segment och kan det bli att man får vänta ett par minuter.

får väll bara acceptera man är gubbe vid 32 år :)

Men den tiden får du väl genom enkel subtraktion?
Nu landar mina data i Strava helt automagiskt men där ser jag ju både totaltid och rulltid och det borde ju komma från Elemntappen?

// gubbe, 70.

Pfaff

Aktiv medlem
Bolt format med färgskärm vore inte fel. Största problemet med enheten.

Roam har färgskärm. Kanske inte äkta Tecnicolor och breddformat men helt OK även storleksmässigt, inte mycket större än Bolt. Jag har en av varje sort för lite olika ändamål. Ända nackdelen är att de inte är korskompatibla med ute-framför fästena som medföljer.

implor

Aktiv medlem
Roam har färgskärm. Kanske inte äkta Tecnicolor och breddformat men helt OK även storleksmässigt, inte mycket större än Bolt. Jag har en av varje sort för lite olika ändamål. Ända nackdelen är att de inte är korskompatibla med ute-framför fästena som medföljer.
Roam är mycket dyrare. Bolt format och pris med färgskärm. Garmin har flera modeller i den storleken och färgskärm.

DH

Aktiv medlem
Inte använt min Bolt på ett tag. Men, är det numer möjligt att den "kalkylerar om" rutten ifall man ändrar sitt vägval på redan lagd rutt?

implor

Aktiv medlem
- men vill inte betala för en Roam.
Det ville inte jag heller, därför https://happyride.se/annonser/list.php?search=Wahoo&category=3&county=&creator=&type=1
Brukar inte dröja allt för länge.
Anledningen att jag vill ha färg är att om man inte har en färdig tur och kör lite utforskning är det drygt att orientera sig. Allt är bara svarta sträck. Måste ofta stanna och kolla närmare på kartan för att fatta vart jag är.

annan sak är att små stigar försvinner när man börjar zooma ut.

får jag drömma så skulle jag vilja ha 4 knappar för att flytta kartan (pan). Som sagt om man är ute å utforskar så vill man veta vart ett segment går. Idag kan du bara zooma ut men är det en liten stig så försvinner den innan du ser vart den tar vägen. Touch skärm bara för att kunna flytta runt kartan hade också funkat.

kör man efter en bestämd route funkar bolt utmärkt. Är lite synd att de missat lite smarta saker.

setreus

Aktiv medlem
Vad saknar du? Vill du ha en ”äkta” gps-funktion finns ju Roam.
Jag tycker micro-USB-anslutningen är keff. Utgår ifrån att en ny version skulle komma med USB-C som är överlägsen.
Inte suktat mycket efter färgskärm faktiskt men blev lite sugen nu när jag läste. Viktigast för mig skulle nog vara att kunna räkna om rutterna samt fortsatt bra batteritid.

Flurken

Aktiv medlem
Färgskärm som desutom funkar med polariserande solbrillor vore gött. Annars är det väl mest mjugvarugrejer man skulle vilja ha. Typ lätt välja vilken cykel man har ifall man vill hålla reda på milen etc. Lite mindre beppo när man missar rutten känns också i tiden. Hur gammal är designen?

implor

Aktiv medlem
Färgskärm som desutom funkar med polariserande solbrillor vore gött. Annars är det väl mest mjugvarugrejer man skulle vilja ha. Typ lätt välja vilken cykel man har ifall man vill hålla reda på milen etc. Lite mindre beppo när man missar rutten känns också i tiden. Hur gammal är designen?
Stealth uppdateringen kom förra året men produkten är från 2017. Gissar det är först 2022 vi ser en ny bolt. Iofs så kanske det är lätt att uppgradera till en färgskärm utan byta plast verktygen. Då kanske vi ser en redan i år. Mycket hänger på hur försäljningstrenden ser ut. Går försäljning uppför fortfarande och man har stabil tillgång på komponenter så kanske man sitter still i båten. Jobbar själv i elektronik branschen och det är Inge kul nu. Var illa innan covid men nu är det katastrof. Leveranstider kan vara över 52-70 veckor.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag tycker micro-USB-anslutningen är keff. Utgår ifrån att en ny version skulle komma med USB-C som är överlägsen.
Inte suktat mycket efter färgskärm faktiskt men blev lite sugen nu när jag läste. Viktigast för mig skulle nog vara att kunna räkna om rutterna samt fortsatt bra batteritid.

Roam har lite bättre batteritid än Bolt.
De -C plugg jag har sett är betydligt större än micro. Skulle inte få plats om man kör med laddning från dynamo och frontfäste.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kan man ladda ner andra kartor än de Wahoo tillhandahåller i sin Bolt?

När det kniper med orienteringen kan mer detaljerad kartinfo var till nytta har jag märkt. Bakgrundslartan är väldigt stram.

Pfaff

Aktiv medlem

implor

Aktiv medlem
Någon som har fått problem med att Komoot routes inte dyker upp i appen?

EDIT: Skit bakom spakarna. Min nya route var i en region jag inte hade på komoot. :cautious:

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer