Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Körde en go runda idag på 3mil i blandat stök med polaren på sin fs.
IMG_20231112_102132_436.jpg

Kör du Shorty? Underskattat bra däck med hänsyn till att rullmotståndet inte är så hemskt som man tror.
Ja precis shorty. Får wetscream-vibbar men det är inte dumt att framhjulet faktiskt har grepp i höstslabbet och snö. Skulle kunna tänka mig det även bak men har inte kommit dit ännu iaf, så märker inte rullmotståndet så värst.

Tjena gänget. Jag har nyligen fått HT drömmar! Men jag kan inte ett smack om det här, vilket är rätt kul. Vad är bra? Har kikat runt lite och gillar Spez Chisel till utseendet men är den något att hänga i granen?

Tjena gänget. Jag har nyligen fått HT drömmar! Men jag kan inte ett smack om det här, vilket är rätt kul. Vad är bra? Har kikat runt lite och gillar Spez Chisel till utseendet men är den något att hänga i granen?

Allt funkar väl. På en HT är det (nästan) bara geometri som gör skillnaden, och utseendet såklart! Chisel är en fin cykel, men den är XC, inte buskul och brött. Jag skulle rekommendera något mer åt DC-hålet. Det finns mycket, vad som skulle funka berör på din budget och om du föredrar alu, stål eller kol.

EDIT: Allebike Rescue är alltid en bra tips

Allt funkar väl. På en HT är det (nästan) bara geometri som gör skillnaden, och utseendet såklart! Chisel är en fin cykel, men den är XC, inte buskul och brött. Jag skulle rekommendera något mer åt DC-hålet. Det finns mycket, vad som skulle funka berör på din budget och om du föredrar alu, stål eller kol.

EDIT: Allebike Rescue är alltid en bra tips
DC? Min första tanke var att bygga ihop något men vart förvirrad av alla nya mått att ta hänsyn till. Vad jag fastnade mest för var stålramar. Fairlight Holt är otroligt fin men fel val som första Mtb

DC? Min första tanke var att bygga ihop något men vart förvirrad av alla nya mått att ta hänsyn till. Vad jag fastnade mest för var stålramar. Fairlight Holt är otroligt fin men fel val som första Mtb

Varför fel val som första MTB? Fairlight Holt är alltid rätta valet!

Haha! Fel kanske var fel ord. Om jag tycker mtb är såpass kul kan den bli aktuell. Din Santa Cruz är också jätte fin. Är det en Chameleon?

Tycker att en Holt ram är riktigt billig för vad man får. Men som komplett cykel kan man bara får den med XT och en SID Ultimate, som jag inte ens skulle ville har.

Ja, en Chameleon Carbon. Den säljes, tyvärr, inte längre. Nu finns bara aluversionen. Också fint, men relativt dyr.

Haha! Fel kanske var fel ord. Om jag tycker mtb är såpass kul kan den bli aktuell. Din Santa Cruz är också jätte fin. Är det en Chameleon?
Så du är mest ute efter att testa om MTB är din grej?

Då tänker jag Orbea Laufey eller liknande.
Rätt trist utseende. Men man få mycket för pengarna, och den är byggd ganska "mellanmjölk men åt det brötiga hållet", så man kommer rätt långt på den.

Tycker att en Holt ram är riktigt billig för vad man får. Men som komplett cykel kan man bara får den med XT och en SID Ultimate, som jag inte ens skulle ville har.

Ja, en Chameleon Carbon. Den säljes, tyvärr, inte längre. Nu finns bara aluversionen. Också fint, men relativt dyr.
Håller med om prissättningen för ramen. Resten vet jag inget om.
Jag gillar idén av att köra SS. Bästa skulle vara att ha en ram som jag enkelt kunna konvertera till SS för vinterpendling.

Så du är mest ute efter att testa om MTB är din grej?

Då tänker jag Orbea Laufey eller liknande.
Rätt trist utseende. Men man få mycket för pengarna, och den är byggd ganska "mellanmjölk men åt det brötiga hållet", så man kommer rätt långt på den.
Precis så.
Oj.. Såg bild på den. Inte min smak för att uttrycka det milt. Du har helt rätt, det svåra i mitt fall är att hitta någon sorts gyllene medelväg. Snyggt och funkis.

Precis så.
Oj.. Såg bild på den. Inte min smak för att uttrycka det milt. Du har helt rätt, det svåra i mitt fall är att hitta någon sorts gyllene medelväg. Snyggt och funkis.

Du kan ju skaffa en, cykla runt i smyg tills i höst, och om du nu trivs i skogen så säljer du den som den är och skaffar stålramen du egentligen förtjänar!

Håller med om prissättningen för ramen. Resten vet jag inget om.
Jag gillar idén av att köra SS. Bästa skulle vara att ha en ram som jag enkelt kunna konvertera till SS för vinterpendling.
Det finns ju tyvärr inte jättemånga ramar för SS. Kona Unit, Surly Karate Moneky och Salsa Timberjack är några exempel. Sen kan man ju med villken ram som helst köra SS med kedjespännare vilken nog skulle funka helt ok för pendling.

Den är ju fin men väldans långa kedjestag, snålt tilltagna däckbredder och flat mount broms känns krångligt.

435 mm kedjestag är lagom nuförtiden, även om jag skulle ville har (och har) lite kortare. Men 68 grads styrrörsvinkel, som jag antar är utan sag, är riktigt brant. Och om man vill cykla stig är styrhuvudet riktigt kort och 27,2 mm sadelrör problematiskt för en dropper.

Tillbaka
Topp