[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Energi ut behöver vara mer än energi in. Hur ser mat (in) och träning (ut) ut för idag?

Kämpa på!
Ganska mycket in och ganska mycket ut.. Igår åkte jag skridskor nästan 3 h och körde stakmaksin 1 h. Nä så mycket är väl väldigt ovanligt men brukar träna 5-7 h per vecka, lite vardagsmotion i form av cykel, lite trädgårdsarbete ibland kanske, världens eventuellt mest stillasittande jobb å andra sidan.

Lätt frukost, någon macka eller en proteindrink. Sen ganska mycket lunch ganska mycket middag. Ofta tränar jag på kvällen och får då för mig att jag vill ha något efter så brukar bli något ganska sent, runt 22, tänkar ibland jag skulle skippa det. Men väldigt bra aptit vilket är lite dumt, ganska bra på att vräka i mig mat. Var singel länge men har sambo nu. Blir mer riktigt mat nu men också mer skit kanske. Levde mer på mackor och yoghurt tidigare, summan blir väl ungefär samma skulle jag tro. Slinker ju ner chips, choklad, öl osv emmellanåt

Träning tar ut ungefär hälften av den energi den förbrukar i viktminskning. Resten kompenserar den för genom att dra ner på annat efter aktiviteter.

In-/output kan således inte riktigt räknas 1:1.

Edit: ju bättre tränade vi är kan vi bränna fett i högre intensitet. Eliten bränner fett även i tröskel.

Är påväg ned mot låga 70kg vilket vore en dröm, 177cm! Började november på runt 80-81, sedan sjukdom och hamnade på 81,5 närmare 82kg.

Idag visade vågen 78,1 efter hård diet 1 månad och MYCKET träning. Ligger på ett snitt-underskott ~1500 kalorier per dag så snart börjar vågen nog visa 77kg.

Efter ohälsosam cirkel så låg livets tyngsta någonsin på 86,5kg för precis exakt 1 år sedan....

Ganska mycket in och ganska mycket ut.. Igår åkte jag skridskor nästan 3 h och körde stakmaksin 1 h. Nä så mycket är väl väldigt ovanligt men brukar träna 5-7 h per vecka, lite vardagsmotion i form av cykel, lite trädgårdsarbete ibland kanske, världens eventuellt mest stillasittande jobb å andra sidan.

Lätt frukost, någon macka eller en proteindrink. Sen ganska mycket lunch ganska mycket middag. Ofta tränar jag på kvällen och får då för mig att jag vill ha något efter så brukar bli något ganska sent, runt 22, tänkar ibland jag skulle skippa det. Men väldigt bra aptit vilket är lite dumt, ganska bra på att vräka i mig mat. Var singel länge men har sambo nu. Blir mer riktigt mat nu men också mer skit kanske. Levde mer på mackor och yoghurt tidigare, summan blir väl ungefär samma skulle jag tro. Slinker ju ner chips, choklad, öl osv emmellanåt
Jag har varit en sucker för att äta något mer sent på kvällen, och kommer alltid behöva kämpa emot hungerkänslor även när jag egentligen är nöjd energimässigt - sådana är vi nästan hela bunten.

Mitt bästa knep för att inte äta något efter sista måltiden är att man ganska direkt efter den borstar tänderna. Sen orkar man inte göra om det, så då är det inte värt att äta något mer. För min del funkar det praktiskt så att jag borstar tänderna samtidigt som mina barn som går och lägger sig vid 20-21. Grymt bra!

Jag har varit en sucker för att äta något mer sent på kvällen, och kommer alltid behöva kämpa emot hungerkänslor även när jag egentligen är nöjd energimässigt - sådana är vi nästan hela bunten.

Mitt bästa knep för att inte äta något efter sista måltiden är att man ganska direkt efter den borstar tänderna. Sen orkar man inte göra om det, så då är det inte värt att äta något mer. För min del funkar det praktiskt så att jag borstar tänderna samtidigt som mina barn som går och lägger sig vid 20-21. Grymt bra!
Bra tips. Vi brukar äta vid ca 18tiden. Ofta får jag för mig att träna så jag kanske inte är klar förrän 22 och känner då att jag gärna vill ha något efter.. Man måste ju naturligtvis inte äta efter träning heller. Men jag skulle ju sova mer också så kanske ska träna lite tidigare ;)

Bra tips. Vi brukar äta vid ca 18tiden. Ofta får jag för mig att träna så jag kanske inte är klar förrän 22 och känner då att jag gärna vill ha något efter.. Man måste ju naturligtvis inte äta efter träning heller. Men jag skulle ju sova mer också så kanske ska träna lite tidigare ;)
Stor igenkänning där. Framförallt är det cykelträning som är min egen stötesten då jag blir så satans hungrig efter - inte alls samma med löpning eller gym (vilket såklart lika gärna kan sitta i mitt huvud...).

Historiskt har jag tränat väldigt tidigt (05.00-06.30 typ, ibland ännu tidigare när jag tränade mycket) alternativt sent när småbarnen somnat (21-23 eller ännu senare). Tidig träning är fan det bästa som finns, men jag har inte riktigt pallat med det senaste året.

Sen träning är problematisk för mig dels för att jag då behöver/vill äta vid 23-00, samt att jag efteråt är pigg och har svårt att somna. Hela systemet är igångstartat och det är svårt att komma till ro upplever jag. Det blir i sin tur problematiskt pga att dålig sömn ger mindre tålighet mot sjukdom och skador, samt att välmåendet blir sämre = man äter mer skit (i mitt fall).

Jävligt svårt att få ihop heltidsarbete, småbarn, aktiv fritid och stor träningsambition. Sover man ordentligt och äter bra blir nästan allt bättre, så det är nog det man måste fokusera på under krångliga tider - inte missköta ätandet!

Jag brukar ha en hink proteinyoughurt i kylen för sådana tillfällen.

Här kommer summeringen av året: 99,6 kg den 9 jan blev 90,45 kg den 8 jan ett år senare. Tyvärr blev det för mycket julmat i förhållande till träning under jul/nyår för att hinna pressa in målet om -10% på ett år. Vill fuska och ge mig en vecka till (tekniskt sett har jag ju bara kört 51 veckor, typ), men knappt två kilo på en vecka när det är så kallt ute är tråkigt då jag redan fryser som fan av det lilla underskott jag dras med.

Man kan också tydligt se förfallet i grafen nedan direkt efter Vättern när motivation ersattes med semester.

1704702845758.png

Jag brukar ha en hink proteinyoughurt i kylen för sådana tillfällen.
Om man redan ätit ordentligt är det ju knappast nödvändigt att äta något så halvfabrikatigt och godtyckligt som "proteinyoghurt" (vad nu det är för något), utan snarare lite frukt el dyl imho.

Man ska äta M.I.N.D.R.E när man ska gå ner i vikt. Vanlig jävla mat, inte en massa specialsaker som uppfunnits av sådana som säljer saker i fina plastförpackningar.

Här kommer summeringen av året: 99,6 kg den 9 jan blev 90,45 kg den 8 jan ett år senare. Tyvärr blev det för mycket julmat i förhållande till träning under jul/nyår för att hinna pressa in målet om -10% på ett år. Vill fuska och ge mig en vecka till (tekniskt sett har jag ju bara kört 51 veckor, typ), men knappt två kilo på en vecka när det är så kallt ute är tråkigt då jag redan fryser som fan av det lilla underskott jag dras med.

Man kan också tydligt se förfallet i grafen nedan direkt efter Vättern när motivation ersattes med semester.

Visa bilaga 674609
Snyggt! Nästa års närapå stabila graf är ännu viktigare! Löser du det kan du lika gärna köra ett år till. Och ett till. Osv.?

Angående tidpunkt att äta: tidigare har jag kört 16:8 och då "sparat" kalorier till rättså sent för att slippa vara hungrig vid läggdags. Nu har jag diskuterat med en kompis om nyare rön att äta mer tidigare, var skeptisk men testade. Faktiskt så har jag inte fått den där hungern sent på kvällen nu. Bara en tanke.

Om man redan ätit ordentligt är det ju knappast nödvändigt att äta något så halvfabrikatigt och godtyckligt som "proteinyoghurt" (vad nu det är för något), utan snarare lite frukt el dyl imho.

Man ska äta M.I.N.D.R.E när man ska gå ner i vikt. Vanlig jävla mat, inte en massa specialsaker som uppfunnits av sådana som säljer saker i fina plastförpackningar.
Hm, jag tycker ju att kvarg är guld värt i vissa lägen. Är skeptisk till kolhydrater sent på kvällen om det var så du menade, protein däremot gillar jag.

Angående tidpunkt att äta: tidigare har jag kört 16:8 och då "sparat" kalorier till rättså sent för att slippa vara hungrig vid läggdags. Nu har jag diskuterat med en kompis om nyare rön att äta mer tidigare, var skeptisk men testade. Faktiskt så har jag inte fått den där hungern sent på kvällen nu. Bara en tanke.
Rön hit och rön dit tycker jag.. Mycket handlar väl om vana också. Mina mattider sitter jävligt hårt, så man lär kunna vänja om sig.

Hm, jag tycker ju att kvarg är guld värt i vissa lägen. Är skeptisk till kolhydrater sent på kvällen om det var så du menade, protein däremot gillar jag.
Jag tror inte vi ska ha någon proteindiskussion här kanske, men däremot kan man fundera över vad vi evolutionärt sett formats fram för att äta. Vi klarade oss 300 000 år utan "kvarg" och kommer klara oss idag också. Idag kan vi välja fritt vad vi äter, men all annan tid innan dess åt vi det som fanns tillgängligt. Funderar man över vad det var så förstår man också vad vi egentligen klarar oss bra på. Dessutom behövde vi förr i tiden anstränga oss som satan all vaken tid för att få tag i föda - idag sitter vi stilla nästan all vaken tid men springer runt eller cyklar lite intensivt i några fjuttiga timmar i veckan men behöver ändå massor av specialkost och si och så många gram protein per kilo kroppsvikt och en massa annan skit.

Man kan såklart ägna sig åt att maximera sitt näringsintag osv för att nå en maxprestation, men om man har 15 kilos övervikt (som många uttryckt vara rimlig målsättning att minska sin vikt med) så är man inte i en situation där det är sådant som är fokus.

Gällande kolhydrater på kvällen: har man tömt sitt glykogen genom träning behöver man få i sig kolhydrater för att återställa det så man orkar vara aktiv dagen efter också. Imho.

Sen evulotion hit och dit. Allt behöver inte va dåligt för det är nytt. På Irland var det som jag fattat det ovanligt med någon annan mat än potatis och lite mjölk bland fattigare delen av befolkningen för bara 150 år sedan. Det gick att överleva på det. Men jag vill gärna ha lite mer varierad kost ;)

Mycket prat om det ena och det andra men jag har just upptäckt en effektiv metod där jag inte ens funderade över mitt energi-intag och som gjorde att jag faktiskt gick ner under jul och nyår! Det stavas influensa och tog mig mer från 86 till 84 utan att jag gått omkring och varit hungrig. Värsta grejen. Ska bara sluta hosta och slemma, men sen så, kommer bli grymt snabb.

Sen evulotion hit och dit. Allt behöver inte va dåligt för det är nytt. På Irland var det som jag fattat det ovanligt med någon annan mat än potatis och lite mjölk bland fattigare delen av befolkningen för bara 150 år sedan. Det gick att överleva på det. Men jag vill gärna ha lite mer varierad kost ;)
Håller helt med. Det är väl mest det att det liv vi lever idag och således många av de saker som är nya gör att majoriteten av befolkningen går runt och är överviktiga (enligt folkhälsomyndigheten är 51% av de vuxna överviktiga). Det kan man ju välja att inte bry sig om, men om man som individ önskar göra något åt saken får man nog utvärdera vad som gör att det inte går som man önskar. Lösningen är inte huruvida kvarg eller inte kvarg är bästa vägen framåt då. Tror mer på den Irländska dieten med potatis och mjölk då.?

Håller helt med. Det är väl mest det att det liv vi lever idag och således många av de saker som är nya gör att majoriteten av befolkningen går runt och är överviktiga (enligt folkhälsomyndigheten är 51% av de vuxna överviktiga). Det kan man ju välja att inte bry sig om, men om man som individ önskar göra något åt saken får man nog utvärdera vad som gör att det inte går som man önskar. Lösningen är inte huruvida kvarg eller inte kvarg är bästa vägen framåt då. Tror mer på den Irländska dieten med potatis och mjölk då.?
Ja lever man ungefär som alla andra är risken överhängande för övervikt. Min hälsoguru Jacob Gudiol säger att vi måste ändra på samhället om vi ska förvänta oss någon större effekt på befolkningsnivå. Jag tror han har rätt.

Ja lever man ungefär som alla andra är risken överhängande för övervikt. Min hälsoguru Jacob Gudiol säger att vi måste ändra på samhället om vi ska förvänta oss någon större effekt på befolkningsnivå. Jag tror han har rätt.
Det tror jag med! I väntan på samhällsförändringen får man väl gnälla i denna tråden då.?

Cyklister som grupp sett har väl en tendens att gilla att snöa in på detaljer, ibland som specialintresse och ibland som distraktion, och det försöker jag jobba emot vad det gäller kosten. Jag gick in i det för fulla muggar en gång i tidig vuxen ålder och blev i princip ätstörd på kuppen, så nu får det vara basics för min del.

Nöjd med första veckan. Rimliga portioner, inga onyttigheter, lugn konditionsträning och enkel styrka.

Att skippa alkohol är ingen utmaning för mig själv, förutom att det blir några sociala sammanhang där det helt klart påverkar. Fina människor runt mig som jag gärna vill umgås med men där umgänget nästan alltid cirkulerar kring att dricka dryck.

Nu har man väl svängt tillbaka 94.5kg igår och boxarvikt i lördags nere igen på 92.5kg efter löppasset. Överlevde helgen utan öl och chips, men inte utan några mindre snedsteg. Julen är officiellt över och träningsschemat är upplagt med ett par veckor av träning med lite lägre intensitet.

Provade senaste löppasset att hantera det som cyklingen, alltså att dagen kan få bestämma tempo och längd. Mer njuta av naturen och omgivningen, upplevde dock det som svårt att hålla nere pulsen och mycket fokus får läggas på var man sätter fötterna bland rötter och stenar.

Kändes dock bra att få vilat benen en vecka, har kört hårda eller riktigt långa löppass 3-4ggr per vecka under hela December och man var rejält mosig där vid nyår.

Gjorde en ordentlig invägning imorse innan frukost och efter toabesök. 87.5 kg, -1.5 kg sedan nyår. Angående kost så tycker jag kvarg/keso är utmärkta alternativ till frukost. 200g keso, 2 ägg, 1 dl havregryn och en paprika står jag mig på till lunch utan större matsug. Försöker äta 500-600 kcal frukost, 700-800 kcal lunch och middag sen fylla på det sista med frukt och grönt när hungerkänslan kommmer. Funkar förvånansvärt bra.

Gör av med ca 3300-3400 kcal/dag så har ganska stort "spelrum".

Bloggat...ska ev knata på bandet...har kvar bokningen på lokala gymmet kl 20.00, även om lyftaskrottiden blir i morgon.
Äh, jag svidar om och går till gymmet...lika bra det...promenader är bra för fettförbränningen, och jag måste se klart Top Gun Maverick...sätter luren på löpbandets manöverenhet och kan kolla på den lilla lurens skärm...det får bli dagens övning. Tror det får bli externt pulsband denna gång.
Tror jag ska ha 22% och 6 km/h...ska se vad som händer...vet inte var pulsen hamnar...

Så nöjd med dagens lilla promenad på löpbandet. Tänkte börja lugnt, 6 km/h, vilket jag gjorde. När jag stängde av hade jag knatat de sista 15 min med 22% och 7 km/h...det kändes ganska bra. Avslutningen var några minuter med 5 km/h och 1 % lutning för att få ned pulsen. Jag känner mig rätt nöjd faktiskt. Hann se klart Top Gun Maverick också...
Bra fettförbränningspass. Det blev över 6, kanske 6-7 km denna gång...orkar inte fippla med klockan så att det bli rätt. 8100 steg i alla fall.
1704745732591.png

Senast ändrad:
Nu på morgonen visar vågen 90,3 kg, vilket är bra. Enligt planen, något bättre faktiskt.
Frukost är två skivor rostad Levein med hummus på.

Knaprar morötter som en barnprogramskanin. Det dåliga humöret som kan komma med kaloriunderskott har helt klart kikat fram.

Checkar ut från jobbet i eftermiddag för tre timmar Z1/Z2 inomhus, vilket lär kännas som nio. Tur det är skidskytte på TV.

87.1 kg. Det går framåt. Träningen har dock varit ytterst begränsad denna vecka då jag haft väldigt mycket att göra. Det ser dock ut att vara lugnt imorgon och framåt så jag hoppas kunna haka på 20-milaren på lördag.

Knaprar frysta blåbär för att stilla sötsuget vilket fungerar bra. Kosten i övrigt är stabil. Bara att tugga på kommande 2-3 månaderna och ta detta i mål.

103 vid nyår. 99,6 ikväll.... blir nog några veckor till, eller månader med 16:8, eller oftare 15:9 för att anpassa efter jobb, barn, träning... Vad anser ni är rimligt att räkna med att kunna gå ner i snitt på en vecka? Jag tänker mig att de första veckorna händer det mycke, men sen avtar till o ligga mellan 0,5-1kg i veckan.

103 vid nyår. 99,6 ikväll.... blir nog några veckor till, eller månader med 16:8, eller oftare 15:9 för att anpassa efter jobb, barn, träning... Vad anser ni är rimligt att räkna med att kunna gå ner i snitt på en vecka? Jag tänker mig att de första veckorna händer det mycke, men sen avtar till o ligga mellan 0,5-1kg i veckan.
1kg i veckan klarar man i början om man är duktigt. Sen är 0,5kg ett bra mål som går och hålla.

Så du är på rätt spår, sista kilona sen efter vad jag har lärt mig kräver att man lyfter en nivå till. Kommer inte av sig självt!

Som en jojobantare av rang går det att gå ner 2 kilo i veckan under en längre period men det inte inte hållbart ur ett längre perspektiv om man vill hålla kvar vid målvikten. Nu när man blivit lite äldre handlar det snarare om att rivstarta med 1 kg i veckan sedan sakta sänka till runt 0.5 kg i veckan tills det planar ut. Det viktiga är att få långsiktigt hållbara rutiner där man inte känner sig värdelös utan vardagen ska fungera också.

På lång sikt 0.4-0.5kg i veckan av egen erfarenhet.

87.1 kg. Det går framåt. Träningen har dock varit ytterst begränsad denna vecka då jag haft väldigt mycket att göra. Det ser dock ut att vara lugnt imorgon och framåt så jag hoppas kunna haka på 20-milaren på lördag.

Knaprar frysta blåbär för att stilla sötsuget vilket fungerar bra. Kosten i övrigt är stabil. Bara att tugga på kommande 2-3 månaderna och ta detta i mål.
Tips, jordgubbar är bra. 43kcal/100 gram.

Tillbaka
Topp