[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

För min del är styrketräning och löpning effektiva för viktminskning om det är det man vill uppnå. Cykling är det inte öht.

Har nu bara sprungit och styrketränat i fyra månader ungefär, och i princip bara transportcyklat under denna tid. Nu har jag sedan ett par veckor dragit igång cyklingen igen och med den kommer hungern.

Det som minskar vikten är som vanligt maten och inte träningen, så för min del funkar den träning bäst som driver hunger minst.

Man tränar för att bli stark och uthållig. Vikten styr man med energiintaget. Vill man bli stark måste man ta i, och om man ligger på energiunderskott orkar man inte ta i (lex de slöa proteinätarna). Mao kan man välja att gå ner snabbt i vikt och samtidigt bli svag, alternativt får man gå ner långsamt i vikt för att behålla sin styrka.

Perfekt recept på att få bekymmer med långsiktigheten på sin viktminskning är att äta för lite och träna för hårt tror jag.

Gällande gymmänniskorna som tappar massor i vikt så är det ju från en orimlig nivå, samtidigt som de inte bryr sig om hur hälsosamma de är på kuppen. Knappast några föredömen - precis som alla elitidrottare som knappast lever hälsosamma liv (som någon annan också var inne på förut).

Ner ungefär 15 kg på 3 månader. Full energi, tränar inomhus för stunden. Varit tvungen köpa nya bibs och lite annat.
Carnivore 98%, dvs jag skippar allt annat än kött, smör och ägg. (Nej, jag kommer inte få skörbjugg men vi tar näringsläran i en annan tråd).
Kör intermittent fasta med ett ätfönster på 3-4 timmar efter jobbet, då jag käkar en eller flera gånger och tills jag är behagligt proppmätt. En vanlig kväll blir det någon köttbit eller två på totalt runt 4-600 gram, 3-4 ägg och om jag är verkligt hungrig kompletterar jag med ett paket bacon. Saknar bröd så in i h-vete men det är enkelt när det ger bra resultat. Är tillbaka i samma viktspann som jag höll när jag var 25, och det är 30 år sedan.

Den som undrar kan ju söka på "carnivore" på Youtube.

Bodybuilding och styrkelyft är väll så långt borta som möjligt från denna tråden.

Vi pratar om bantning, och det spelar noll roll om man är en cyklist, deltar i strongman eller WWF - man ska in i kaloriskt deficit och det är väldigt svårt att göra på en hållbart sätt och lyckas med det till slut. Bodybuilders av alla sporter går upp och ner i vikt mest av de flesta sporter, så dem kan sin grej bättre än cyklister, särskilt på amatörnivå.

Vi pratar om bantning, och det spelar noll roll om man är en cyklist, deltar i strongman eller WWF - man ska in i kaloriskt deficit och det är väldigt svårt att göra på en hållbart sätt och lyckas med det till slut. Bodybuilders av alla sporter går upp och ner i vikt mest av de flesta sporter, så dem kan sin grej bättre än cyklister, särskilt på amatörnivå.
Bodybuilding är inte en sport. Sen är det väldigt individuellt hur bra koll du ha på kost och tränings lära. Även vad du ha för mål i mina ögon iallafall är det större att kämpa med sin vikt för att prestera i löpaspåret eller på cykeln än på stranden eller framför spegeln

Ja, där finns väldigt mycket kunskap om hur man behåller muskler så långt det går. Är vettigt att ta del av den kunskapen för att nå dom mål man själv har med så lite lidande som möjligt. Kan göras hur hälsosamt som helst.

Jag förbjuder och utesluter ingenting, och går ned i vikt. Jag tränar en del, men inte riktigt som jag tänkt mig nu i början av året. Jag behöver jobba lite mer fokuserat på detta denna vecka.
Enligt planen ska jag väga 90,9 kg idag och jag väger 90,8 kg...så gott allt väl.
Det finns några saker jag inte använder och det är kosttillskott och energidryck. Det händer inte att jag tar en Red Bull...eller proteinpulver...eller för all del en C-vitaminbrustablett. Mentalt behöver jag inte sådant...och inte fysiskt heller.
Dagens frukost blev en tidig kaffe...sedan ytterligare en kaffe lite senare och då tog jag och stekte mig ett ägg. Hade lite keso på sidan om.
1705306337936.png

Denna vecka ska bli en bra vecka...

Diet fatigue

Rekommenderar snubben i länken ovanför, särskilt denna avsnitt.

Ja, han ser ut som en brickhead, tar steroider och skämtar fult. Men han kan sin grej bättre än de flesta.

Han är en professor i sportscience och går i linje med träningsvärldens jättar som Christian Thibadeau och Andy Galpin.

En amerikansk professor är väl snarare en universitetsadjunkt på svenska, eller?
Han har en doktorat - Jag kommer från ex Sovjet block och har jobbad lite på Universitet i Sverige, har pluggad i båda länder med studenter från hela vǎrlden, så det finns ingen mening att sticka upp näsan…

Provar att köra aktiv vila nu istället för 1-2 dagar med helvila i veckan. Varit extremt hungrig sista tiden tack vare ökad träningsmängd så får se hur hållbart det är. 86.7 kg stod vågen på imorse. Under 84.7 kg i januari borde vara görbart. Ska lägga in lite mer grönt i kosten för större mättnadskänsla även om jag äter mycket sådant redan nu.

Av förekommen anledning undviker jag informativa inlägg i denna tråd just nu. Julen förstör, och inte blir det bättre av alla förbannade semlor jag köper med hem pga någon form av skumt tvångsbeteende.

Av förekommen anledning undviker jag informativa inlägg i denna tråd just nu. Julen förstör, och inte blir det bättre av alla förbannade semlor jag köper med hem pga någon form av skumt tvångsbeteende.
Ja eller så låter man inte julen förstöra och ge fan i att köpa semlor ?

Denna tråden blir bara roligare och roligare att följa?

Nu när vi löst det så kan alla alkoholister sluta dricka alkohol och alla kroniskt deprimerade sluta vara ledsna också. Särskilt hjälpsamt och empatiskt är det nog att skrattande berätta det för dem i eventuella supporttrådar där de försöker jobba på sina problem.

Nu när vi löst det så kan alla alkoholister sluta dricka alkohol och alla kroniskt deprimerade sluta vara ledsna också. Särskilt hjälpsamt och empatiskt är det nog att skrattande berätta det för dem i eventuella supporttrådar där de försöker jobba på sina problem.
Mitt tips mot folk med den typen av Flashback-mentalitet som många kör på the interwebs ignorerar jag bara mentalt.
När man bara bidrar med dryghet och inget om sin egna situation ska man väga deras åsikter som en rymdfis.

Tramsa på…
Min våg visar 90,4 kg, lägre än jag trodde.
25 min löpning i lugna 6,5 km/h och 11% lutning på löpbandet var bra. Om jag ska hålla ska jag köra lugnt. Avslutade med en kort stund i roddmaskinen.
Den träning som blir av är det som betyder någonting.

Tramsa på…
Min våg visar 90,4 kg, lägre än jag trodde.
25 min löpning i lugna 6,5 km/h och 11% lutning på löpbandet var bra. Om jag ska hålla ska jag köra lugnt. Avslutade med en kort stund i roddmaskinen.
Den träning som blir av är det som betyder någonting.
Bra jobbat ? kämpa på skönt med ett seriöst inlägg och en som kämpa mot ett tydligt mål?

För min del har det funkat bra att helt skippa allt vad kolhydrater och grönsaker heter. Bara biff, bacon, smör, ägg. Träning för viktnedgången har inte behövts primärt, men det är bra att kombinera så jag gör det - främst på min trainer men även lite enklare styrketräning. Ska ju runt Vättern till sommaren. Blir enklare utan massor av extra energidepåer på kroppen.

I början hade jag rejäla cravings efter kolhydrater i alla former, men det blir lättare att hålla på sig allt som veckorna går. Initialt gjorde jag så att när sockersuget satte in käkade jag brieost eller friterade svålar (finns i snackshyllan på ICA, typ), allt för att slå ihjäl suget. Det går, men är kraftigt karaktärsbyggande...
Det jag syndat med, och fortfarande syndar med, är mjölk i kaffet, kaviar till de kokta äggen och ibland lite smuttande på min egentillverkade dunderglögg. I dryckesväg är det vatten, kaffe, te. Ingen öl, ingen alkohol förutom dunderglöggen.

När jag väl fått ordning på rutinerna ovan så att det var enkelt att klara av dagarna så började jag minska ner på antalet måltider över dagen, helt enkelt därför att jag inte längre var hungrig hela tiden. Nu käkar jag OMAD, dvs one meal a day, i princip. Det ger en dygnsfasta, vilket tydligen är gynnsamt.
Har hållit på sedan slutet oktober förra året, snart 3 månader, och det har blivit ganska enkelt att hålla rutinen. Jag vägde mig inte i början, men vet ändå att jag då låg runt 100 pannor. I morse vägde jag 84,5.
Målet är att bara må bra, vilket jag verkligen gör, och så får jag ser vilken vikt jag stannar på. Något kilo till så är jag nere på normalspannet BMI, vilket var 30 år sedan sist.

Hur folk gör för att gå ner är olika.
Hur folk gör för att hålla en viktnedgång är långt mer intressant.

Största mentala problemet just nu är kanske något så fånigt som att jag undrar vad jag ska käka på sommarens cafécyklingar... Räkmackan går bort, likaså mazarinerna.
Undrar om jag kan få en hamburgare utan bröd och bara med smältosten?

Ta med 1 kg jordnötter?
Ett gott förslag om man kör exempelvis LCHF, men nu kör jag No Carb och undviker alla fröoljor så även jordnötter är off limits.

Egentligen är jag inte så bekymrad, tänker att ett paket med något kraftigt rökt eller torkat kött överlever några timmar bak i en jerseyficka även i många plusgrader.

Trimmade min vikt åt helt fel hål under 2023 pga sämre mediciner = 3000km färre cyklade under året. Så fort den värsta kylan försvunnit och mina leder blir någorlunda normala så måste jag köra stenhårt för att få upp flåset igen.

Ett gott förslag om man kör exempelvis LCHF, men nu kör jag No Carb och undviker alla fröoljor så även jordnötter är off limits.

Egentligen är jag inte så bekymrad, tänker att ett paket med något kraftigt rökt eller torkat kött överlever några timmar bak i en jerseyficka även i många plusgrader.
Så rapsolja i en flaska funkar inte heller? Annars är ju torkat renkött gott, torkad fisk?

Men behöver man fika om man kör no carbs? Räcker inte en slät kopp kaffe?

För min del är styrketräning och löpning effektiva för viktminskning om det är det man vill uppnå. Cykling är det inte öht.
Detta tycker jag är intressant. Vad jag förstår är det bevisat bortom allt tvivel att styrketräning är väldigt gynnsamt under viktnedgång, och att hård konditionsträning kan göra det svårt att reglera matintaget, det senare är i alla fall väldigt sant för mig. Ändå skjuter jag hela tiden upp styrketräningen och halkar dit på cykelsuget.

Jag försöker se till att äta på ett sätt under dagen att det finns utrymme att äta mer sallad efter träning, men jag måste också komma igång med åtminstone enklare styrketräning. Det gör ju att man lever längre också... borde räcka som motivation.

Största mentala problemet just nu är kanske något så fånigt som att jag undrar vad jag ska käka på sommarens cafécyklingar... Räkmackan går bort, likaså mazarinerna.
Undrar om jag kan få en hamburgare utan bröd och bara med smältosten?
Men har du ingen plan på att börja äta kolhydrater igen när du gått ner den vikten du önskar? Skiljer säkert mellan folk, men jag ser inget sätt där jag skulle kunna prestera inom cykling tom på kolhydrater.

Detta tycker jag är intressant. Vad jag förstår är det bevisat bortom allt tvivel att styrketräning är väldigt gynnsamt under viktnedgång, och att hård konditionsträning kan göra det svårt att reglera matintaget, det senare är i alla fall väldigt sant för mig. Ändå skjuter jag hela tiden upp styrketräningen och halkar dit på cykelsuget.

Jag försöker se till att äta på ett sätt under dagen att det finns utrymme att äta mer sallad efter träning, men jag måste också komma igång med åtminstone enklare styrketräning. Det gör ju att man lever längre också... borde räcka som motivation.
När jag 2021 hade fungerande mediciner så körde jag ingen styrketräning, drog ner på socker men inte på mat i övrigt så gick jag på under 9 månader ner från 123kg till 80kg med cykling som enda träningsform. Kanske iofs skvallrar mer om hur sockerberoende jag är. Eller hur cykelberoende jag lyckades bli.

Jag tror det handlar mer om att styrketräning är bra för att behålla muskelmassa vid viktnedgång. Har man mycket att gå ner kanske det inte är lika viktigt? Inte heller lika svårt att behålla tillräckligt med muskler. Det är nog också lättare att går ner på olika sätt om man har mycket att tappa.

Jag tror det handlar mer om att styrketräning är bra för att behålla muskelmassa vid viktnedgång. Har man mycket att gå ner kanske det inte är lika viktigt? Inte heller lika svårt att behålla tillräckligt med muskler. Det är nog också lättare att går ner på olika sätt om man har mycket att tappa.
Det tror jag låter rimligt.

Jag fick otroliga lårmuskler, bra muskler runt axlarna, men tappade väldigt mycket av mina vadmuskler. Aldrig haft mycket muskelmassa någon annanstans.

Men har du ingen plan på att börja äta kolhydrater igen när du gått ner den vikten du önskar? Skiljer säkert mellan folk, men jag ser inget sätt där jag skulle kunna prestera inom cykling tom på kolhydrater.
Inte i dagsläget, och om det sker så blir det i begränsad form. Jag vet att det kan uppfattas som kontroversiellt att inte vilja käka gröt och fylla på energiförrådet 5-6 gånger per dag som kutym har gått och blivit, men jag ger mig inte in i någon näringslära (det finns förklaringsmodeller jag kan länka till, men det är enkelt att googla sig fram till åtskilliga, olika uppfattningar så jag lämnar det till den enskilda läsaren).
Jag rekommenderar inte heller någon annan kopiera mitt agerande, det jag skriver här är bara en enkel redogörelse för hur jag gör och resultatet så här långt.

Min synvinkel angående mig själv är att jag nog måste betrakta mig som djupt allergisk mot kolhydrater, med symtom vid intag som över tid yttrar sig i övervikt, sömnapné och ständig hunger.

Det var inte kul att sitta och lukta på julgodiset vid fikabordet på jobbet, men genom att få mina kollegor att skratta (vänligt!) åt mig när jag luktade på skålen med skumtomtar gick det faktiskt lite lättare!

Inte i dagsläget, och om det sker så blir det i begränsad form. Jag vet att det kan uppfattas som kontroversiellt att inte vilja käka gröt och fylla på energiförrådet 5-6 gånger per dag som kutym har gått och blivit, men jag ger mig inte in i någon näringslära (det finns förklaringsmodeller jag kan länka till, men det är enkelt att googla sig fram till åtskilliga, olika uppfattningar så jag lämnar det till den enskilda läsaren).
Jag rekommenderar inte heller någon annan kopiera mitt agerande, det jag skriver här är bara en enkel redogörelse för hur jag gör och resultatet så här långt.

Min synvinkel angående mig själv är att jag nog måste betrakta mig som djupt allergisk mot kolhydrater, med symtom vid intag som över tid yttrar sig i övervikt, sömnapné och ständig hunger.

Det var inte kul att sitta och lukta på julgodiset vid fikabordet på jobbet, men genom att få mina kollegor att skratta (vänligt!) åt mig när jag luktade på skålen med skumtomtar gick det faktiskt lite lättare!
Hur snabbt märkte du skillnad sen du började med bara kött ?

Hur snabbt märkte du skillnad sen du började med bara kött ?
Kan inte säga "en vecka" eller så, men det gick fort.
En dryg månad in kunde jag börja använda min gamla storlek på arbetskläder, och den storleken är nu snarast begynnande lite rymlig.
För min del (och det är tydligen vanligt) blev magen i olag första veckorna, men det är nu stabilt. Det rekommenderas av vissa att fasa ut kolhydraterna och alla kostfibrer över kanske en månad för att slippa problemen, men jag valde själv att köra cold turkey eftersom jag misslyckats hålla en "vanlig" LCHF-diet flera gånger.
Jag antar att de misslyckandena (det är iaf min hypotes) beror på att vid LCHF käkar man ändå en del kolhydrater, och om jag nu är lätt triggad av kolhydratsug måste jag skippa dom i princip helt och därmed undvika insulinpåslaget, annars går ju inte suget förlorat.

Som sagt, det är bara hur jag gjort. Var och en kör sitt eget race.

Just nu känner jag iaf att det är enkelt att hålla den här linjen, sötsuget har i stort försvunnit. Klart det finns ett sug ibland men det är hanterbart.

En dryg månad in kunde jag börja använda min gamla storlek på arbetskläder, och den storleken är nu snarast begynnande lite rymlig.
För min del (och det är tydligen vanligt) blev magen i olag första veckorna, men det är nu stabilt. Det rekommenderas av vissa att fasa ut kolhydraterna och alla kostfibrer över kanske en månad för att slippa problemen, men jag valde själv att köra cold turkey eftersom jag misslyckats hålla en "vanlig" LCHF-diet flera gånger.
Jag antar att de misslyckandena (det är iaf min hypotes) beror på att vid LCHF käkar man ändå en del kolhydrater, och om jag nu är lätt triggad av kolhydratsug måste jag skippa dom i princip helt och därmed undvika insulinpåslaget, annars går ju inte suget förlorat.

Just nu känner jag iaf att det är enkelt att hålla den här linjen, sötsuget har i stort försvunnit. Klart det finns ett sug ibland men det är hanterbart.
Kanske ger det ett försök .Testade helt veganskt i två veckor förra året pga att så många sa att man blir så pigg av det .Men märkte ingen skillnad alls och alla är ju olika så man får testa sej fram

Vad äter du förutom kött? Ågg? Smör? Grädde (eller det är iofs inte helt kolhydratfritt kanske) Fisk? Man kan väl i princip inte äta något som växer?

Av ren nyfikenhet; varför undviker du vegetabiliska fetter och grönsaker? Med grönsaker menar jag då såna som inte innehåller massa kolhydrater, utan mest vatten och lite vitaminer, mineraler och antioxidanter.

------

För egen del har jag kämpat med att inte ersätta nikotin med kolhydrater, men nu ett år efter att jag slutade snusa känns det läge att göra ett seriöst försök igen. Dock inte lika extremt som i ditt fall, utan "vanlig" LCHF som jag har väldigt bra erfarenhet av sen tidigare.

Edit: Nån nämnde fika. Min erfarenhet är att fikabehovet i princip helt upphör även under hård ansträngning och långa "pass" (cykelturer, i mitt fall) om man knappt äter några kolhydrater. Kroppen eldar ändå primärt fett och det blir liksom aldrig "tomt".

Vad äter du förutom kött? Ågg? Smör? Grädde (eller det är iofs inte helt kolhydratfritt kanske) Fisk? Man kan väl i princip inte äta något som växer?
Kött, fet fisk (gärna rökt makrill, ibland lite varmrökt lax men är osäker på om det är en vinnare, en del är tydligen sockersaltad innan rökning), ägg, smör. I köttväg helst idisslare dvs ko/får, och en del bacon. Äter inte så mycket skinka eller annat griskött mest pga att gris sällan smakar speciellt bra utan en lite söt ton typ honung till revbensspjäll etc.
Köttfärs främst även det nöt, fläskfärsen är inte så kul. Det är i stort det hela.
Finns lite olika "receptförslag" på nätet angående det här, men jag kör enkelt i stekpannan för det mesta. Biffen alltid medium rare. Hamburgare gärna med en smältost, det är tämligen lite kolhydrater även i den processade osten.

Kryddsmör går till det mesta. Gör själv efter smak. Lite citron i vattnet ibland.

Vätskeersättning, smakfri, med kalium/natrium/kalcium/magnesium. Kör ett speciellt märke men tänkte inte göra "reklam".

Lite mjölk, i kaffet och teet. Inte i glas.

Lite vanlig kaviar till de kokta äggen.

Romröra med minst sockrade romen och fetaste creme fraichen till rökt fisk.

Det är det hela.

Av ren nyfikenhet; varför undviker du vegetabiliska fetter och grönsaker? Med grönsaker menar jag då såna som inte innehåller massa kolhydrater, utan mest vatten och lite vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Jag har valt att för egen del följa "carnivore"-dieten och då ingår inte vegetabilier.
Vegetabiliska fetter är inte optimalt, sägs det. Rapsolja kör jag i motorsågen, där funkar den utmärkt för svärd/kedja. Tyskarna hade rapsoljan i stridsvagnsmotorerna under kriget. Ett "matfett" där man måste använda heptan för att utvinna fettet ur fröerna känns intuitivt som kanske inte optimalt i matlagning, och detta gäller i stort alla fröoljor vad jag förstått.

Jag vill poängtera, igen, att jag inte rekommenderar någon annan att göra såhär, detta är vad jag gör personligen.

Känner att jag nu tjatat sönder tråden. Ber om ursäkt för detta.

Jag har valt att för egen del följa "carnivore"-dieten och då ingår inte vegetabilier.
Vegetabiliska fetter är inte optimalt, sägs det. Rapsolja kör jag i motorsågen, där funkar den utmärkt för svärd/kedja. Tyskarna hade rapsoljan i stridsvagnsmotorerna under kriget. Ett "matfett" där man måste använda heptan för att utvinna fettet ur fröerna känns intuitivt som kanske inte optimalt i matlagning, och detta gäller i stort alla fröoljor vad jag förstått.

Jag vill poängtera, igen, att jag inte rekommenderar någon annan att göra såhär, detta är vad jag gör personligen.

Känner att jag nu tjatat sönder tråden. Ber om ursäkt för detta.
Ditt tjat är inte ointressant. Betoningen på att inte trycka på oss övertygelsen skapar bara nyfikenhet. Min fråga handlar om du tränar samtidigt? Handlar det om motion/välbefinnande eller strukturerad volym/kapacitetsträning för bättre prestation?

Personligen märker jag, placebo?, stor effekt om jag tillför kolhydrater för att kunna genomföra intervallpass.

Tillbaka
Topp