Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Absolut, bara nån liten kal fläck som inte har tåg. Bor man sämst längs cirkeln så har man 3 mil till närmsta tåg. Detta i tätbebyggda Skåne, upp i landet får väl hela landskapet plats mellan hållplatserna.

Visa bilaga 676073
Jobbet styr ju inte vad jag vill leva så att säga, kan inte tala för alla, men var jag vill bo är överordnat var nu mitt jobb skulle befinna sig. Så klart inom rimliga gränser, och bilen fixar det ju galant, eller tåg om det finns möjlighet så klart.
Ja, kan tänka mig att det blir tufft uppåt i landet, kommer säkert själv i framtiden ha 6 mil till jobb.
Nej det är ju klart att det blir långa avstånd om man prioriterar var man vill bo så högt, har aldrig gjort det själv, därav fundersamheten. Men kommer säkert en sådan tid för mig med, skillnad när man bara behöver förhålla sig till sambon

Du lär inte bo i Sth även om vissa tycker du verkar vara stockholmare. För då hade du känt till att
vinkelslip mitt på ljusa dagen där en massa folk passerar - inga problem för ”proffset” inte!
Proffset vill inte ha min gamla stålis, det är det jag försöker säga. Anpassa cykeln efter vad man ska göra med den. Men ja vi verkar ju olika, jag vill väl vara optimistisk. Men hitintills har jag sluppit bli av med hojen.

jobbade i Malmö innan och hadde 5 mil enkel dit Var på jobbet 10 timmar och skulle jag cykla så minst 4 timmar sen sova 7 timmar så 3 timmar över till laga mat och allt annat man ska göra .Visst hadde väl gått det med
Självklart inte rimligt, det har jag inte sagt heller. Undrade bara vart hem bodde för att ha så långt till jobb :)

• Gilla
Reactions: BFS
Skaffade också ett regnskydd till min i höstas, bästa spenderade kronorna på länge faktiskt. Vill tipsa om ett lifehack om du har långt till jobbet: Köp en extra laddare så att du har en hemma och en på jobbet, så har du alltid ett fulladdat batteri när du ska till/från jobbet.

Första halvåret släpade jag med min laddare varje dag. (har 2x2,5 mil och mycket backar)

Har både dubbla batterier och laddare.

Proffset vill inte ha min gamla stålis, det är det jag försöker säga. Anpassa cykeln efter vad man ska göra med den. Men ja vi verkar ju olika, jag vill väl vara optimistisk. Men hitintills har jag sluppit bli av med hojen.
Jag har tyvärr blivit av med 2 finhojar här i Malmö, ställda och låsta på så sätt så man trodde det var säkert men icke. En underbar Cannondale Killer V 900 (som jag saknar än idag, 20 år sedan den försvann) och en Specialized Enduro Expert. :(

Nu har jag en carbon Cannondale topstone (ja, jag vill pendla på rolig hoj) som pendlarhoj som är låst i vårt kameraövervakade privata företags-garage på ett sätt som borde vara omöjligt att forcera. När det är torrt ute så tar jag upp den på kontoret bara.

enligt bilindustrin bor 1,5 miljoner svenskar i hushåll som inte har tillgång till bil. deras liv måste sammantaget vara extremt omiljövänliga.
Hur många av dessa hushåll tror du är inne i en större svensk stad? Jag gissar på merparten, där man har gångavstånd till affärer och kollektivtrafik som går ofta.
Anpassa cykeln efter vad man ska göra med den.
Man kan anpassa sig och köra bil istället, om man nu har en.

Man kan anpassa sig och köra bil istället, om man nu har en.
Som sagt, du ser problem jag ser möjligheter. Vi alla är olika.

Pendla till jobb, ställ cykeln hemma och åk och handla. Bra för hälsan, miljön och plånboken. Handla på mathem och spara all tid överhuvudtaget. Kör matkasse och handla bara så att du fyller upp en väska för du har redan all annan mat. Köp kött från Gröna Gårdar direkt hem till din dörr och slipp kånka på det.

Eller inte, du gör som du vill

Bilen, och endast bilen, har ju möjliggjort de stora avstånden mellan arbete och bostad. Förr, och då pratar vi några decennier, gick det ju bra att gå, cykla eller i de större städerna, åka kollektivt.
De som är unga nog på detta forum lär väl få uppleva det igen hoppas jag.

Som sagt, du ser problem jag ser möjligheter. Vi alla är olika.
Va? Vad menar du att skillnaden i "möjligheter" ligger mellan att anpassningen är en skitcykel eller en bil?

Pendla till jobb, ställ cykeln hemma och åk och handla. Bra för hälsan, miljön och plånboken. Handla på mathem och spara all tid överhuvudtaget. Kör matkasse och handla bara så att du fyller upp en väska för du har redan all annan mat. Köp kött från Gröna Gårdar direkt hem till din dörr och slipp kånka på det.

Eller inte, du gör som du vill
Innan jag skaffade bil så handlade jag antingen på väg hem från jobbet eller på kvällstid. Jag cyklar nämligen ändå förbi mataffären. Men det har alltid känts olustigt, särskilt efter att nån grobian länsade min ramväska på småprylar, mitt utanför entrén med hur mycket folk som helst på en vardageftermiddag.

Ärligt talat skiter jag i miljön i det här fallet. Måste jag anpassa mig till närvaron av grottmänniskor så blir det på bekvämast möjliga vis. Inte genom att köpa en till skräpcykel. Jag vill inte cykla på en skräpcykel när jag har en fin cykel som jag valt för att jag ville ha just den.

Va? Vad menar du att skillnaden i "möjligheter" ligger mellan att anpassningen är en skitcykel eller en bil?

Innan jag skaffade bil så handlade jag antingen på väg hem från jobbet eller på kvällstid. Jag cyklar nämligen ändå förbi mataffären. Men det har alltid känts olustigt, särskilt efter att nån grobian länsade min ramväska på småprylar, mitt utanför entrén med hur mycket folk som helst på en vardageftermiddag.

Ärligt talat skiter jag i miljön i det här fallet. Måste jag anpassa mig till närvaron av grottmänniskor så blir det på bekvämast möjliga vis. Inte genom att köpa en till skräpcykel. Jag vill inte cykla på en skräpcykel när jag har en fin cykel som jag valt för att jag ville ha just den.
Du fortsätter säga skitcykel om cyklar som är mer än dugliga för att pendlas på, vi tycker uppenbarligen olika.
Inte så att jag direkt tycker om att cyklar blir snodda, finns ju andra saker man inte tycker om som man måste anpassa sig till. Men jag ser det som just det, en sak jag behöver anpassa mig till.
Du anpassar dig genom att skita i att cykla, jag har ett U-lås och lite flax (uppenbarligen). Har en skön Merlin Malt G-1 som pendlare nu och handlar ibland med den, det har hitintills gått strålande och det är verkligen inte en skitcykel.

Bäst är väl om städerna blir bilfria och så kan landsbygden behålla bilarna men de får betala vägskatt, parkering och andra skatter själva vilket kan användas för att bekosta utbyggnaden av bättre cykelliv i städerna.
Att bo i stan och använda bil kostar en förmögenhet. Men så länge det inte är tillräckligt dyrt kommer alla fortsätta ta bilen.

Bäst är väl om städerna blir bilfria och så kan landsbygden behålla bilarna men de får betala vägskatt, parkering och andra skatter själva vilket kan användas för att bekosta utbyggnaden av bättre cykelliv i städerna.
Att bo i stan och använda bil kostar en förmögenhet. Men så länge det inte är tillräckligt dyrt kommer alla fortsätta ta bilen.
Jag måste för din skull hoppas att detta inlägg var ironiskt.

tror det ligger nåt intressant i detta. de allra flesta skiter fullständigt i framtiden och vill bara fortsätta som förut.

frågan är då om vi 1) ska "locka" och "inspirera" dessa id***er att göra en förändring, av misstag eller liksom av slentrian, trots att de egentligen inte vill, eller 2) tvinga dem med teknokratiska förändringar av infrastrukturen eller 3) övertyga dem om hur allvarligt läget är så att de får en genuin vilja att byta spår.

någon kommer nu säga att vi ska göra allt samtidigt, men jag tror att det är framförallt nummer 3 som har potential att ändra på saker på riktigt. och att fokuset på 1 och 2 riskerar dölja det verkliga problemet.

första inlägget i tråden visar otroligt tydligt hur folks hjärnor funkar. de kan legitimera vad som helst om de bara vill.
Tror 1 är enda vägen. Rökning dödar, alkohol är gift, träning är bra, stress är dåligt. Inte som att ingen stressar eller dricker alkohol idag.

Att bo i stan och använda bil kostar en förmögenhet. Men så länge det inte är tillräckligt dyrt kommer alla fortsätta ta bilen
så fungerar inte ekonomin. och det är inte politik, för alla politiker är överens om att vi ska ha ekonomisk tillväxt, vilket handlar om att göra allas liv lite dyrare varje år.

om folk slutar åka bil och börjar cykla måste det kompenseras med ett fördyrande av någon annan del av livet.

Bil ÄR tillräckligt dyrt redan, tack :)

Du kanske borde vända dig till trådskaparen istället? Eller låta bli att läsa en tråd om bilar om förekommande åsikter i densamma stör dig.
ja förstainlägget var defensivt sett till oss 'cyklister'. man knappast sett till folk i allmänhet. cykeln är inte deras prio. därigenom missar de mycket glädje i sin logistiska vardag. synd om dem kan man tycka.

och livlig debatt har ju skapats.

och du är tycker jag onödigt defensiv sett till glädjen av att cykla på en vältrimmad sleeper. det är fanimej bara bäst?

Du fortsätter säga skitcykel om cyklar som är mer än dugliga för att pendlas på, vi tycker uppenbarligen olika.
Inte så att jag direkt tycker om att cyklar blir snodda, finns ju andra saker man inte tycker om som man måste anpassa sig till. Men jag ser det som just det, en sak jag behöver anpassa mig till.
Du anpassar dig genom att skita i att cykla, jag har ett U-lås och lite flax (uppenbarligen). Har en skön Merlin Malt G-1 som pendlare nu och handlar ibland med den, det har hitintills gått strålande och det är verkligen inte en skitcykel.
Ja, vi tycker olika om vad som är rimlig anpassning till kriminalitet. För mig är det som skulle krävas att betrakta som en skitcykel jämfört med det jag vill cykla på. Dessutom är det jävla jobbigt att behöva tömma cykeln på alla lampor, pump, väska och pryttlar så fort man vill gå in i en butik, även om man har fjörton lås med sig.

För övrigt cyklar jag fortfarande till jobbet eftersom det där finns hyfsad säkerhet. Jag har heller inget vettigt alternativ eftersom parkering är för dyrt. Nu vintertid tar det dessutom längre tid att skrapa fram och värma upp bilen samt parkera, än att cykla från dörr till dörr.

Du har inte funderat på hur man ska göra i alla mellanting? Alltså där det varken är stad eller landsbygd. Där man kan ha skitlångt till vissa saker och nära till andra. Där kollektivtrafiken går åt helt fel håll eller från fel plats i förhållande till vart du ska och var du bor eller jobbar.

ja förstainlägget var defensivt sett till oss 'cyklister'. man knappast sett till folk i allmänhet. cykeln är inte deras prio. därigenom missar de mycket glädje i sin logistiska vardag. synd om dem kan man tycka.

och livlig debatt har ju skapats.

och du är tycker jag onödigt defensiv sett till glädjen av att cykla på en vältrimmad sleeper. det är fanimej bara bäst?
Det lustiga är att jag är cyklist ut i fingerspetsarna. Det hindrar mig inte att tycka att bilism är högst rimligt också. Har aldrig förstått det här kriget mellan olika grupper som förespråkar olika transportmedel (eller fotbollsklubbar).

Tror 1 är enda vägen. Rökning dödar, alkohol är gift, träning är bra, stress är dåligt. Inte som att ingen stressar eller dricker alkohol idag.
om jag förstår rätt så menar du att alla redan vill rädda miljön för framtida generationers skull? men de är inte tillräckligt inspirerade bara.

Hur och var bor man om man har 6 mil pendling till jobb? Genuint nyfiken :unsure:
Är väl inget konstigt alls. Jag har mer än 6 mil till jobbet (bor i Uppsala, jobbar i Kista (norra Sthlm)). Det är tusentals (om inte tiotusentals) som pendlar mellan Uppsala och Sthlm varje dag.
”Men flytta då”, tycker nån. Varför då? Jag skulle aldrig drömma om att bosätta mig i Storsthlm, det börjar f.ö. bli lite trångt här i Uppsala nu också. Men det jobb jag har finns det bara en handfull av i världen, och i Sverige endast i Kista.

om jag förstår rätt så menar du att alla redan vill rädda miljön för framtida generationers skull? men de är inte tillräckligt inspirerade bara.
Bra fråga. Jag tror att en stor del av Sveriges befolkning vill rädda miljön så länge det inte sker på deras bekostnad.

Min poäng är att vi har vetat sedan säkert hundra år att träning är bra och fetma dåligt. Ändå ökar fetma. Ingen tycker fetma är bra. Men det verkar nästan omöjligt att informera folk till beteendeförändring om det kostar det minsta i bekvämlighet.

Man kan informera hur mycket man vill - jag tror inte det kommer ta skruv.

Är väl inget konstigt alls. Jag har mer än 6 mil till jobbet (bor i Uppsala, jobbar i Kista (norra Sthlm)). Det är tusentals (om inte tiotusentals) som pendlar mellan Uppsala och Sthlm varje dag.
”Men flytta då”, tycker nån. Varför då? Jag skulle aldrig drömma om att bosätta mig i Storsthlm, det börjar f.ö. bli lite trångt här i Uppsala nu också. Men det jobb jag har finns det bara en handfull av i världen, och i Sverige endast i Kista.
Det kanske det inte är, jag har bara inte stött på det förut. Men är ung och har flyttat till storstan medvetet då jag gillar att här är mycket folk. Det lär ändras om några år dock

Ja, folk är olika, upplever saker olika, och prioriterar därför olika. Vissa tycker det är friskt och härligt med utomhusaktiviteter, andra tycker det är ruggigt och fruktansvärt. Inget konstigt med det, och varför skulle den ene ha mer ”rätt” än den andre?
Det konstiga är när folk säger att det inte går, istf att säga att de inte vill. Att säga att det inte går är fel. Eftersom det går. Att man prioriterar olika är inget konstigt.

Bra fråga. Jag tror att en stor del av Sveriges befolkning vill rädda miljön så länge det inte sker på deras bekostnad.

Min poäng är att vi har vetat sedan säkert hundra år att träning är bra och fetma dåligt. Ändå ökar fetma. Ingen tycker fetma är bra. Men det verkar nästan omöjligt att informera folk till beteendeförändring om det kostar det minsta i bekvämlighet.
jag förespråkar inte att "informera", snarare propagera, uppvigla, provocera, leva rövare och inte lyda. vi måste bli arga, skamma, skämmas och skrika rätt ut. folk måste förstå allvaret.

att det ofta är våra meningsmotståndare som hävdar att vi "måste" vara "strategiska" och "inspirera" och "vara positiva" är en rejäl ledtråd till att det är precis det som vi inte ska begränsa oss till. inget kommer ändras om till och med de som fattar tror att de måste reducera sig till lydiga influerare.

Leva rövare och skrika rätt ut, då lär åtminstone folk förstå att det är allvarligt ställt med psyket hos den skrikande.
Vill man verkligen bruka allvar så bör man nog ha en sansad dialog i stället. Men vad vet en demokratiivrande boomer nu för tiden?

Skrämmas och skrika rätt ut, då lär åtminstone folk förstå att det är allvarligt ställt med psyket hos den skrikande.
Vill man verkligen bruka allvar så bör man nog ha en sansad dialog i stället. Men vad vet en demokratiivrande boomer nu för tiden?
ja, ni har ju byggt en fin värld med den strategin.

På landsbygden är det för långt att cykla och i tätort är stöldrisken för stor. Så sjukt tragiskt att man ska behöva välja bort ett smidigt transportmedel på grund av kriminalitet.

Edit: Därmed sagt har jag varit billös under den stora merparten av mitt liv och det har fungerat. Men jag har varit tämligen begränsad i vad jag kan göra och var jag kan (eller framför allt vill) ta mig.
City är ju också rejält farligt att cykla i, tycker jag.

Jobbet styr ju inte vad jag vill leva så att säga, kan inte tala för alla, men var jag vill bo är överordnat var nu mitt jobb skulle befinna sig. Så klart inom rimliga gränser, och bilen fixar det ju galant, eller tåg om det finns möjlighet så klart.
Precis. Har aldrig förstått varför man ska låta jobbet styra var man bor. Mina vänner och min fritid är viktigare än jobbet. Men all tid man spenderar på jobbet gör ju också att man vill ha ett bra (roligt, fritt, välbetalt) jobb, och då minskar utbudet.

Jag har åkt tåg och buss till Hong Kong från Sverige men det var förstås en nöjesresa. Numera är nog den resan svår att genomföra.
jag med, typ :) cyklade iofs en bit också. satan vad kalorier det gick åt i värmen mellan pinglian och xi'an. rent miljösvineri.

jag förespråkar inte att "informera", snarare propagera, uppvigla, provocera, leva rövare och inte lyda. vi måste bli arga, skamma, skämmas och skrika rätt ut. folk måste förstå allvaret.

att det ofta är våra meningsmotståndare som hävdar att vi "måste" vara "strategiska" och "inspirera" och "vara positiva" är en rejäl ledtråd till att det är precis det som vi inte ska begränsa oss till. inget kommer ändras om till och med de som fattar tror att de måste reducera sig till lydiga influerare.
Vilka är ”vi”?
Det finns många lösningar på problem, och att revolutionera / rasera samhället är sällan en bra lösning, även om vissa alltid tenderar förespråka den.

jag behöver de där 10 milen i teslan på morgonen. inga skrikande ungar, inga krånglande hemmabiosystem och jag kan sjunga utan att någon talar om för mig att jag inte kan sjunga. bara det inte kommer nån jädra cyklist på vägen!

Jag kan åka 12 mil Tesla om dagen om jag vill men det vore rent av korkat. Nu jobbar jag mest hemma och när jag åker in till jobbet så är det Brompton + pendeltåg som gäller, annars får jag jobba ett par timmar till sen på kvällen eller komma hem jättesent. Extremt dåligt utnyttjad tid att sitta i bilen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp