Bonsaifall
Aktiv medlem
Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?
Varför blir det alltid såhär? ?Den här tråden kan bara sluta på ett sätt. Dags redan nu kanske?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför blir det alltid såhär? ?Den här tråden kan bara sluta på ett sätt. Dags redan nu kanske?
Ska jag citera, eller orkar du inte med det? :)
Det jag läst är att 70% räcker för att det ska vara ett massutdöende (tidigare massutdöenden har kallats massutdöenden med "bara" 70% artförlust). Men, jag har inte läst jättemånga böcker om massutdöenden.
Vad menar du med "vi" i "det kommer vi inte att uppleva"? Vår generation? Nästa?
Tänk om fler kunde resonera så!I mitt sista jobb var jag tvungen att ha bil. Lösningen blev att ställa den på jobbet och cykelpendla 3 mil om dagen tor. Då blev det iaf ingen onödig bilkörning. Hälsa och miljö tog inte heller större skada.
Jag ser ingen som helst poäng med att jämföra sig med diktaturer. Demokratiindex placerar Sverige på plats 4. Kina 156. Vill man inte att vi ska vara bättre än så, så kan man ju lika gärna flytta till nåt pissland.Och kineserna öppnar ett par nya kolkraftverk i veckan... Eller motsvarande hela sveriges utsläpp varannan månad...
Varför späka sig när det inte gör nån som helst skillnad? Att skatta bort bilarna i sverige gynnar ingen annan än just diktaturer. Bättre o sluta handla skit från tex kina så de blir tvungna att stänga ner några kolkraftverk..Jag ser ingen som helst poäng med att jämföra sig med diktaturer. Demokratiindex placerar Sverige på plats 4. Kina 156. Vill man inte att vi ska vara bättre än så, så kan man ju lika gärna flytta till nåt pissland.
Jag är helt för att sluta handla med alla diktaturer. Jag har inte sagt ett ord om att skatta bort bilar. Jag vill ha en ny syn på samhällsplanering.Varför späka sig när det inte gör nån som helst skillnad? Att skatta bort bilarna i sverige gynnar ingen annan än just diktaturer. Bättre o sluta handla skit från tex kina så de blir tvungna att stänga ner några kolkraftverk..
Och avgaser skapar tillväxt. Det får man inte glömma!
Nu handlade inlägget enbart om att "återbetala" kostnad för vägen kontra indragna skattekronor för bil/bilväg och cykel/cykelbana.Mja. Men om vi säger att en bil genom de skatter den alstrar under sin livslängd betalar för sin del av vägarna(Knappast troligt). Så kan vi ta miljöpåverkan. Vet du hur och vad man gör asfalt av? Och betong? Och en bil går väl ca 25 000 mil under sin livslängd och sen tillverkningen innan det. Redan här är vi på en miljöpåverkan som är långt över en cykelväg.
Du missade att inlägget jag svarade på även handlade om miljöpåverkan?Nu handlade inlägget enbart om att "återbetala" kostnad för vägen kontra indragna skattekronor för bil/bilväg och cykel/cykelbana.
Men vill ni tro att 6 cyklar kontra 1000-tals bilar samma sträcka varje dag går till cyklisternas fördel (i just indragna skattepengar).
(exemplet gäller nydragen (ca 10 år gammal) cykelbana på 10km till en kransort i kommunen.)
Det blir svårt att hitta en cykel utan delar från Kina.Varför späka sig när det inte gör nån som helst skillnad? Att skatta bort bilarna i sverige gynnar ingen annan än just diktaturer. Bättre o sluta handla skit från tex kina så de blir tvungna att stänga ner några kolkraftverk..
Är det verkligen så?, låter som det finns en affärsmöjlighet för hugade entreprenörer. Kinaskam kommer att öka längre fram.Det blir svårt att hitta en cykel utan delar från Kina.
Här tycker jag det är ganska enkelt. Sätta sig i bilen, vrid på nyckeln och kör dit man ska? Sen i städer är det ju svårare och ger mer gråa hår.Det är ju redan mer än tillräckligt dyrt och svårt att ta bilen. Själv gillar jag inte att cykeln är "god" och bilen "ond". Alla borde få välja. Cykeln blir ju knappast bättre bara för att bilen blir sämre. Någon har hyllat elcykeln som en lösning, och han tror jag att faktiskt har en poäng. Vill man få folk att välja bort bilen måste man nog närma sig bilen i bekvämlighet.
Du avfärdade massutdöendet (som forskarna är överens om) och skrev att istiden också dödade arter. Det är definitivt att jämföra. Dina 90% i artdöd? Ingen vidare kommentar. Om jag ställer frågor ang det du skrivit, är det inte smidigast att svara direkt, om jag nu missuppfattat dig?Så dryg :D Gör det att det känns som du har mer rätt då? Ja, försök gärna citera, spoiler, jag har inte dragit ett likhetstecken och vet vad jag skrivit (kollade precis också, så jag inte skrivit tokigt) Att du tolkar saker på ett vis gör det inte mer rätt för det. Att inkludera en text om istid är, spoiler, inte att dra likhetstecken, att påstå det är oärligt och rätt fult men så klart en effektiv metod att tvinga sin ståndpunkt, rätt eller fel. Men försöker tänka att du bara tolkat mig fel.
Jag har citerat folk här på Happy förr. Det har ingen effekt. :) Så, bortkastad tid för mig.Angående din "wall of citations" jag inte pallade. Du misstolkar mig så fel så att jag inte orkade, du pratar om lagar och demokrati och fått för dig att jag kallar det för diktatur eller i bästa fall något som påminner om auktoritära ledare från sent 30 tal. Jag pratar om att det finns gott om folk inom miljörörelsen, aka miljönupparna som jag kallar dem, som med våld vill tvinga folk av annorlunda tankegods till att rätta sig i fållan, med våld om så krävs, rätt sjuka individer egentligen. Hur du försöker tolka mig med saker jag aldrig sagt och sen föra en argumentation om det är kanske humor, men inte en speciellt ärlig debatteknik. :)
Så, ÄR skatter, hastighetsgränser och vapenlagar också 30-tal och väldsam "auktoritet"? Nej, säger jag. Du säger ingenting. Ärlig debatteknik?Men att med tvingande lagar mot folkviljan göra så att folk motvilligt är tvungna att rätta sig i leden för att slippa dryga böter eller fängelse, likt några av våra EU medlemmar gjort mot sin befolkning i olika frågor, är inte heller en demokratisk väl uppbyggd väg att gå, och ja, det ger många vibbar av sent 30 tal milt sagt.
Är det sjukt att ersätta dåliga saker med nåt bättre? Lägre utsläpp, över din döda kropp? Värre än 30-talets "auktoriteter"? Hur tänker du här? Jag frågar istf att behöva tolka. Men då du inte svarar tvingas jag tolka.Typ, som att tvinga folk att skrota sina bilar efter de har nått sin "end of service life" som någon sjuk individ ska diktera över mina ägodelar helt godtycklig, skit samma om den bara går några 100 mil om året och är e85 konverterad och i superfint skick. Över min döda kropp, fan ta er och era medlöpare. Helt sjukt, eller hur, låter helt uppdiktat? Nej, sånt ligger som förslag inom EU. Men jag vet redan hur du tycker, för du relativiserade det som att det är bra, för modernare bilar är effektivare och du helt missade målet. Om man kan försvara något sådant så har du redan förlorat diskussionen. Jag försöker tänka att du misstolkade det jag skrev även där.
Eftersom du inte svarar måste jag tolka. "Lägga ord i din mun.". Återigen, är det inte enklare att svara direkt?Alltså hela grejen är att du tog min quote där jag kritiserade en person för lite fascist-tendenser (likt den typen jag kritiserar här ovanför) och sen helt sonika börjat föra en hel pseudodiskussion där jag inte ens har varit meddebattör eftersom du tolkar mig på egen hand fel och lägger ord i min mun i dina svar, vilket jag nu börjar förstå. Jag vet att du av historiska dokumenterade fall på det här forumet bara kommer snabbt läsa igenom det jag skrivit och kommer återigen diktera upp nya tolkningar av det jag skrivit och lägga ord i min mun och föra ytterligare en pseudodiskussion om något helt annat. Men det är lugnt. Jag kommer läsa det, förundras och förmodligen bli lite arg och känna behöv av att svara för att korrigera, varav det fortsätter med ännu mer ovidkommande text som inte har ett dugg med det jag säger, ad infinitum. Men jag avstår i så fall. Vi verkar ändå ha en form av konsensus på det stora ändå, jag nöjer mig med det. Men jag är ändå hoppfull, och jag vet, jag skriver för mycket.
Absolut kan Yellowstone slå ut oss. Eller en asteroid. Som slog ut dinosaurierna (femte massutdöende). Är den lilla risken ett bra argument för att inte göra nåt åt det vi kan kontrollera? "Jag kan bli påkörd imorgon så jag kan lika gärna ta ett sms-lån och köpa knark."Anyway..
Det kanske blir yellowstone som gör massdöden, eller kanske ett meteoritnedslag, eller någon annan vulkaniskt hotspot på jorden. :P
Så, först 90% och nu 75%? Säkert är jag dryg som påpekar denna ändring av det du skriver (vet ff ingen som avfärdat det sjätte massutdöendet). Iaf, den takt arterna dör ut nu är definitivt i klass med tidigare massutdöenden (som förstärks i okänd grad av klimatförändringarna). Det oroar mig (som saknar barn). Men, det verkar inte oroa alla.Angående "mass extinctions" så är det ~75% man har satt som en gräns idag, men historiska händelser har varit så illa som upp till 97% av allt liv. Men även det är en kvalificerad gissning, för man har faktiskt inte en aning om den totala biomassan som gått förlorad, egentligen. Knappt man har det idag heller för den delen om man lyssnar på vissa (inte helt konsensus), men helt klart mer exakt, vore konstigt annars. I övrigt, väldigt intressant, kanske inte massdöden i sig, men de olika "epokerna" och deras invånare.
Så, ration är 6 cyklar vs 1000-tals bilar? Det finns en kostnad i att minska utsläppen också (som leder till både kostnader och dödsfall) men det räknas nog inte in i de bilpositivas kalkyler.Nu handlade inlägget enbart om att "återbetala" kostnad för vägen kontra indragna skattekronor för bil/bilväg och cykel/cykelbana.
Men vill ni tro att 6 cyklar kontra 1000-tals bilar samma sträcka varje dag går till cyklisternas fördel (i just indragna skattepengar).
(exemplet gäller nydragen (ca 10 år gammal) cykelbana på 10km till en kransort i kommunen.)
Göra sig beroende av diktaturer är verkligen klyftigt.Det blir svårt att hitta en cykel utan delar från Kina.
Hade en kollega som försökte göra en stol med bara råvaror från Sverige. Det tog honom ca 2 år och projektet höll i ca 1 år. Tydligen helt omöjligt att hitta svensk skruv.Göra sig beroende av diktaturer är verkligen klyftigt.
Du som är så säkerhetsmedveten ser säkert till att dricka ur innan du ger dig av hemåt efter systemetbesöket. För att undvika att glasflaskorna ska gå sönder när du cyklar omkull såklart!Jag har alltid med min container och bultar fast i asfalten och ställer in cykeln i, sen multipla hänglås. Om jag ska in på Willys eller ännu värre Systemet i Märsta.
Bra poäng att peka på cykelns fördelar istället för bilens nackdelar. Beröm och belöningar är ju också mer framgångsrikt än straff och böter.Känns som att diskussionen spårar ur men för att återgå till kärnfrågan och mina tankar kring den...
Hur ska vi få fler att cykla mer? (Om det leder till mindre bilkörning)
Förändrat mindset är det som krävs. Vi måste hitta punkterna som fungerar för just dig vad det nu kan vara.
Hälsoeffekter. Motion ger friskare människor över tid. Bättre kondition. Skönt att börja dagen med att riva av en cykeltur på vägen till jobbet.
Miljö. Sägs vara bra med cykling men ganska diskuterat i tråden så det lämnar jag till den intresserade läsaren att läsa eller genomlida?.
Ekonomi. Jag intalar mig att jag sparar pengar på att cykla men just nu går jag nog back då jag anpassar garderoben för att kunna cykla i minus trettio men nästa år så har jag det jag behöver hoppas jag. Genom att välja en bostad som gör att du och din familj kan minska på antalet bilar så kan ni lägga mer på boendet. Här tror jag det kan vara smart att vara före resten av befolkningen när det gäller att välja bostad. Gör det dyrare att åka bil, så länge inte folk samåker så är det för billigt.
Tid. Räkna på hur mycket du jobbar varje dag för att kunna köra bil till och från jobbet. Jämför den tiden med vad det tar att cykla, glöm inte att ta med tiden för bilresan.
Säkerhet. Vi måste känna oss säkra ute på vägarna som cyklister samt att alla respekterar att min cykel är min cykel och att så ska det förbli men det lämnar jag till andra trådar hur det kan lösas...
Nu kan samhället styra befolkningen med incitament,enklast är ekonomiska. Tror det var i Belgien som arbetstagare som cyklar till jobbet får 3kr extra per dag och km efter en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. En sån grej skulle jag gilla som exempel.
Hur har jag gjort? Jag var fast i ett bilåkande till och från jobbet med en önskan om att cykla lite mer. Fattade ett avgörande beslut sista semesterdagen under sommaren om att nu ska det cyklas minst 4 dagar i veckan. Det var några tunga cykelturer i slutet på arbetsveckorna men det ordnade till sig. Nu cyklar jag dagligen om jag känner mig frisk. Har blivit vädertålig och accepterar det mesta, var gäller regn så bryr jag mig inte om det regnar eller inte, det är intressant om det regnar mer än 1mm per timme för då åker regnkläderna på. Kyla är bara kallt och trögt, kan hanteras med kläder och drömmar om att det ger extra mycket inför sommaren.
Intalar mig om jag sparar pengar i det långa loppet.
Bra för miljön.
Bra för hälsan.
Ser mig som ett föredöme som inspirerar andra till att cykla vilket driver på utvecklingen av cykelinfrastruktur.
Detta för att nämna lite om min cykling 10km enkel väg.
Våga ta cykeln, det går ?
Släpper du ut koldioxid kommer krig och svält automatiskt.Njae inte direkt, krig och svält kanske. Var bara osäker på vad du menade
Sett henne på tuben ett par gånger så gissar att det är hennes primära val, när hon inte seglar dvsUndra om Greta cyklar? Och vilket lås föredrar hon?
Regionaltrafik?Totalt ointresserad av lokaltrafik. Känslomässigt närmare mellan bil och cykel tycker jag. Man är inte beroende av någon annan. Men cykeltjuvarna sabbar ju alltihop. Därför bilen vinner i många fall för mig. Kanske kraftigt höjda straff för cykeltjuveri? Att vänta på att någon ska uppfinna det ultimata låset känns väldigt avlägset.
Precis, det är ju den verkliga elefanten i rummet - skaffa barn. Att sätta ett barn till världen orsakar så ohemult mycket utsläpp att det i princip inte spelar nån roll om man så slutar åka bil, slutar resa öht, slutar äta kött, ja alla mer eller mindre extrema lösningar är en piss i Mississippi jämfört med det. Men det talas det väldigt tyst, att vi som avstår att skaffa barn är de verkliga klimathjältarna. Man undrar varför?
Jag kör väldigt sällan bil. Buss (förlorar ca en timme på det varje dag jmf med att åka bil) på vintern och blandat buss/cykel resten av året. Ett par kollegor har blivit "omvända" (inget tjat eller så) till cykling. Kan jag cykla långt kan de cykla kort.Det är många internetkrigare här på happy men jag undrar hur mycket som görs i verkligheten. Det är lätt att sitta på svaren men det som krävs är handling.
Varför sprider du sån här nonsens? Jobbar du på trollfabrik? Eller har du spons från fossilindustrin?De hade fantasier om att vissa raser var ett problem. Idag har man fantasier om att koldioxidnivåer som funkat utmärkt förr nu plötsligt kommer innebära jordens undergång, och att det är vettigt att ta till förtryck och antidemokratiska metoder för att nå sina religiösa mål. I båda fallen anser man naturligtvis att man har rätt.
Och nej, jag förnekar inte på något sätt att vi skulle påverka jordens uppvärmning. Men jag ifrågasätter starkt att det skulle vara ett stort problem. Och inte fan kommer det hjälpa ett dyft att plåga svenska skattebetalare med sina religiösa "lösningar" i alla fall. Särskilt inte när man samtidigt är emot den mest uppenbara energikällan som hade kunnat fixa allt detta för länge sen.
Varför tycker du att det är nonsens? Är du indoktrinerad av public service, eller bara oinformerad av nån annan anledning?Varför sprider du sån här nonsens? Jobbar du på trollfabrik? Eller har du spons från fossilindustrin?
Vi är på väg mot 3 graders uppvärmning och det samhälle vi har idag kommer mest troligt inte att kunna anpassa sig till mer än 2 graders uppvärmning.Varför tycker du att det är nonsens? Är du indoktrinerad av public service, eller bara oinformerad av nån annan anledning?
Liiiiite less på människor som inte kan diskutera utan bara vill tysta meningsmotståndare. Tala ur skägget eller ge fan i att kommentera.
Inte? Märkligt, jag undrar när exakt anpassningsbarheten upphör. Två graders uppvärmning har ju inneburit exakt...ingenting, nämligen.Vi är på väg mot 3 graders uppvärmning och det samhälle vi har idag kommer mest troligt inte att kunna anpassa sig till mer än 2 graders uppvärmning.
Ekonomi. Jag intalar mig att jag sparar pengar på att cykla men just nu går jag nog back då jag anpassar garderoben för att kunna cykla i minus trettio men nästa år så har jag det jag behöver hoppas jag.?
Totalt ointresserad av lokaltrafik. Känslomässigt närmare mellan bil och cykel tycker jag. Man är inte beroende av någon annan. Men cykeltjuvarna sabbar ju alltihop. Därför bilen vinner i många fall för mig. Kanske kraftigt höjda straff för cykeltjuveri? Att vänta på att någon ska uppfinna det ultimata låset känns väldigt avlägset.
Det är rätt mycket skillnad på hur folk uppfattar kostnader med. En gammal kollega tyckte att jag var helt orimlig som köpte en cykel för 15000kr, men tyckte samtidigt att han gjorde en kanondeal som bara betalade 8000kr/månad för teslan som han leasade.Ekonomiskt så ligger väl vinsten över tid?
Dvs köper du vettiga kläder nu, så har du tjänat in den kostnaden om tex 5år.
Samma sak kan jag tänka mig gäller för underhåll/reparationer när det kommer till kostnader för bil vs cykel.
Det var det jag menade. Känns bara lite surt när man köper ett par vantar och inser att det innebär en månads cykling för att täcka kostnaden. Fast å andra sidan så mår jag bra av cyklingen.Ekonomiskt så ligger väl vinsten över tid?
Dvs köper du vettiga kläder nu, så har du tjänat in den kostnaden om tex 5år.
Samma sak kan jag tänka mig gäller för underhåll/reparationer när det kommer till kostnader för bil vs cykel.
Jag tycker att fyra cyklar per person är en lagom basal nivå. En per årstid, quattro stagioni. ??Så, vi behöver jobba mindre. Hitta andra kvaliteter i livet än konsumtion. Dra ner på levnadsstandarden. Det kanske inte är nödvändigt att leva två personer på två hundra kvadrat, det kanske är möjligt att upptäcka närområdet istället för att åka utomlands eller till fjällen, det kanske går att överleva med, säg … endast tre cyklar per person?
ursäkta min okunnighet, men det kostar sådana jädra summor att ha bil alltså? då tror jag vi fick svaret på trådtitelns fråga :)8000kr/månad för teslan som han leasade.
ursäkta min okunnighet, men det kostar sådana jädra summor att ha bil alltså? då tror jag vi fick svaret på trådtitelns fråga :)
Går att cykelpendla väldigt billigt också. I flera år så pendlade jag 19 km ToR på farfars gamla herrcykel året runt. Punka någon gång och lite kedjeolja. Räknar man högt så gick det på 200 SEK per år.För mej som har en liten äldre betald bil så är det tveksamt om det blir billigare och cykla till jobbet om man räknar inköp av cykel och all utrustning till det .Men tänker ändå cykla vår till höst för att jag mår så mycket bättre av det
Jo får bli nån gammal oväxlad cykel i så fall om man ska spara pengar på det .Men för mej om jag kör bil ca 4 månader över vintern så kostar det mej ca 2500 i bränsle kostnader . Så ska jag köpa dubbdäck och byta en massa grejer som blir förstörda av saltet så blir det inte mycket man spararGår att cykelpendla väldigt billigt också. I flera år så pendlade jag 19 km ToR på farfars gamla herrcykel året runt. Punka någon gång och lite kedjeolja. Räknar man högt så gick det på 200 SEK per år.