[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

För min del är styrketräning och löpning effektiva för viktminskning om det är det man vill uppnå. Cykling är det inte öht.

Underligt måste jag säga :unsure:

Inte konstigt att du upplever styrketräning och i synnerhet löpning effektivt men jag reagerar på att inte cykling fungerar alls för dig.

Visst blir man hungrig av cykelträning samt att det är lätt att tillföra energi under cykling men å andra sidan är det ofta längre pass vs styrketräning och löpning så man förbränner ju en hel del.

Inte konstigt att du upplever styrketräning och i synnerhet löpning effektivt men jag reagerar på att inte cykling fungerar alls för dig.

Visst blir man hungrig av cykelträning samt att det är lätt att tillföra energi under cykling men å andra sidan är det ofta längre pass vs styrketräning och löpning så man förbränner ju en hel del.
Det går att cykla ner vikten men inte utan att äta rätt och du får cykla mycket. På mig biter det dåligt. Grabben gick ner ordentligt när han cykelbudade 6-8 mil/dag inne i stan. Han orkade inte äta det han behövde.

Det är sjukt intressant hur bra människokroppen är på att anpassa sig till olika förutsättningar.
Det är också intrrssant. Vi har dock olika förutsättningar. Vissa kan äta socker en dag och inte en annan. Eller dricka alkohol en dag och vara vita en månad utan vadslagning. Belöningssystemen triggas inte hos vissa på samma sätt som hos andra.

Det är sjukt intressant hur bra människokroppen är på att anpassa sig till olika förutsättningar.
Tråden svämmar fullkomligen över av generaliseringar, det är helt fascinerande.

Det viktigaste (om man nu vill gå ner i vikt) torde vara att förbränna fler kalorier än vad man får i sig genom att äta mindre kalorier än vad kroppen gör sig av med. Sedan finns det oändligt med mer eller mindre sofistikerade metoder man kan följa.

Det hela blir väl lite rörigare av att man även diskuterar hur man ska äta hälsosamt vilket jag kan tycka egentligen är en separat diskussion från viktnedgång.

För mig hjälper regelbunden/disciplinerad konditionsträning rent exceptionellt mycket (för just mig är det a och o, går alltid upp under perioder av mitt liv när jag kommit ifrån min träning) men jag har full respekt för att det inte hjälper för alla. Det jag själv gillar med denna "metod" (regelbunden konditionsträning) är att jag ändå kan äta en hel del (mycket skulle jag vilja hävda) och leva "normalt" i övrigt. Klart att det blir ett problem om känslan av hunger ökar så pass kraftigt av den ökade träningsmängden att man istället riskerar överäta. Ett problem är väl också att det kan komma många olika hinder i vägen för ens strävan att träna just regelbundet/disciplinerat sett tills årsbasis, det är betydligt lättare sagt än gjort. Vi människor är exceptionellt bra på ursäkter samt att vi tyvärr blir sjuka, speciellt senaste åren i Covid etc samt man kan drabbas av skador, familjeliv, jobb som påverkar etc.

Senast ändrad:
Största mentala problemet just nu är kanske något så fånigt som att jag undrar vad jag ska käka på sommarens cafécyklingar... Räkmackan går bort, likaså mazarinerna.
Undrar om jag kan få en hamburgare utan bröd och bara med smältosten?
Morotskaka låter nyttigt. Vand skulle kunna gå fel?

Det går att cykla ner vikten men inte utan att äta rätt och du får cykla mycket. På mig biter det dåligt. Grabben gick ner ordentligt när han cykelbudade 6-8 mil/dag inne i stan. Han orkade inte äta det han behövde.
Jag tror att en sådan ordentlig träningsdos iaf om man kommer från betydligt mindre träning kommer göra stor skillnad. Då tar det åtminstone tid innan kroppen vant sig vid att äta så mycket som behövs.

Beror nog lite på hur hårt man cyklar.
Jag har kört lchf i drygt 4 år nu och har nog svart bälte i att Bonka.
Nu senaste året har jag alltid med mig några snickers eller energibars på långturena utan att ha bonkat en enda gång.

Och det lilla socker man tillför förstör inte dieten då jag testat ketonerna efteråt och brukar ligga på hög förbränning ?

Att få det att hålla långsiktigt tror jag uppnås på olika sätt. Jag har turen/oturen att vara bra på att fastna i vanor/gå på autopilot/allt eller inget.

Svårt för mig:

- Äta lite godis på lördagen - jag vill äta massa godis varje dag!
- Dricka fem öl i veckan - jag vill dricka hundra öl i veckan!
- Springa två dagar i veckan - jag gör det "sen"!

Lätt för mig:

- Inte äta godis alls
- Dricka noll öl i veckan
- Springa varje dag

Att slippa fatta beslut om godis, sprit och träning är väldigt praktiskt.

Svårt för mig:
- Dricka fem öl i veckan - jag vill dricka hundra öl i veckan!
Underbart formulerat ?

Jag har också vissa tendenser till allt eller inget när det gäller träning och därigenom indirekt vikten, inte alltid en bra läggning, egentligen ganska omoget men jag är ju bara 53. ?

Senast ändrad:

Det är ju intaget som styr, och jag har i flera år cyklat ganska stora mängder och av det blivit hungrigare än jag är i perioder av annan sorts träning. Fel uttryckt av mig eventuellt - cykling blir jag hungrig av och därmed är det svårt att gå ner i vikt av den sortens träning.

Jag vägde 10-15 kilo för mycket fram till ca 2016. Då la jag om arbetsrutinerna från skrivbord till fysiskt arbete, samt att jag minskade mängden stress. Då gick jag ned till 85 kg ungefär, där jag därefter hållit mig i flera år. Under perioder har jag närt en dröm om att väga 80-82 kg för att bli snabbare på cykeln, men aldrig lyckats med det. Förra året cyklade jag mindre men behöll ungefär samma träningsvolym, varpå jag under ca ett års tid la mig stabilt på 82 kg istället. Jag upplever att jag har mycket bättre koll på vad jag äter när jag inte cyklar lika intensivt.

Sen kan såklart mycket sitta i huvudet, som med så mycket annat. Det där gapande hålet i magen efter långcykling kanske likaväl är något jag inbillar mig och därmed ser till att fylla ett behov jag egentligen inte har. Det är mycket psykologiskt inblandat i ätande.

Ditt tjat är inte ointressant. Betoningen på att inte trycka på oss övertygelsen skapar bara nyfikenhet. Min fråga handlar om du tränar samtidigt? Handlar det om motion/välbefinnande eller strukturerad volym/kapacitetsträning för bättre prestation?

Personligen märker jag, placebo?, stor effekt om jag tillför kolhydrater för att kunna genomföra intervallpass.

För mig personligen handlar det om att jag helt enkelt ledsnade på att inte vara normalviktig. Det är inte svårare än så. Motivationen är väl även driven av att jag vill kunna njuta mer av längre cykelturer, vilket på alla sätt blir lättare som lättare.

Det är ju intaget som styr, och jag har i flera år cyklat ganska stora mängder och av det blivit hungrigare än jag är i perioder av annan sorts träning. Fel uttryckt av mig eventuellt - cykling blir jag hungrig av och därmed är det svårt att gå ner i vikt av den sortens träning.

Jag vägde 10-15 kilo för mycket fram till ca 2016. Då la jag om arbetsrutinerna från skrivbord till fysiskt arbete, samt att jag minskade mängden stress. Då gick jag ned till 85 kg ungefär, där jag därefter hållit mig i flera år. Under perioder har jag närt en dröm om att väga 80-82 kg för att bli snabbare på cykeln, men aldrig lyckats med det. Förra året cyklade jag mindre men behöll ungefär samma träningsvolym, varpå jag under ca ett års tid la mig stabilt på 82 kg istället. Jag upplever att jag har mycket bättre koll på vad jag äter när jag inte cyklar lika intensivt.

Sen kan såklart mycket sitta i huvudet, som med så mycket annat. Det där gapande hålet i magen efter långcykling kanske likaväl är något jag inbillar mig och därmed ser till att fylla ett behov jag egentligen inte har. Det är mycket psykologiskt inblandat i ätande.

Jag blir mindre hungrig av att träna (tränar bara cykel p.g.a. anledning), än om jag inte cyklar. Jag kan ha det där "hålet i magen" innan jag sticker ut, men efter cykelturen är jag inte hungrig. Oavsett hårt 1 timma eller längre lugnare typ 3 timmar. Inte ens om jag bonkar har jag något sug (men käkar ändå av uppenbar anledning).

EDIT: Jag käkar ju ändå efter rundan, och oftast mer än om jag inte tränar, men är inte småsugen på fika/småäta som jag är dagar jag inte tränar.

Under rundan:
Vad dricker du, någon energidryck?
Vad käkar du, bars? Snickers?
Jag dricker enbart vatten med lite salt i, och på längre rundor en extra flaska med Resorb, ibland även den med bara vatten och salt. Och inga bars. Brukar bonka första långa rundan på säsongen (tränar inget under vintern), sen när det är avklarat så blir jag bara lite seg på långa rundor. Kanske lätt kickar igång fettdriften?

Dricker ganska mycket, uppåt 1L/timma (gör också av med mycket, minskar alltid i vikt under rundan).
Kanske det som gör det? Dagar utan träning kan jag känna mindre sug efter mat/fika om jag dricker mycket.

Senast ändrad:
Ska vi snacka viktminskning och cykling så brukar jag kunna tappa lite i vikt av att cykla. Eller, det handlar väl kanske om att inte äta för mycket när man kommit hem och mellan cykelturerna. Fika när man cyklar? Ja, det hör till om man vill det. Ska man mata på med lite tempo eller jaga en tid kan man gott skippa fikapausen, men det händer sällan. Jag är för gammal för att jaga tider (säger jag nu, som ska persa på U7SXL i juni).

Nåja...ska man gå ned i vikt så gäller det nog mest att skippa extraskiten man petar i sig...inte att träna så mycket mer...det är min erfarenhet.

Så, har tränat lite på gymmet, och när jag kom hem hade ärtsoppan puttrat klart. Hemlagad ärtsoppa är smaskens och blir nog morgondagens lunch. Har ytterligare lägg och ärtor att laga till, tänkte säga lagga till, i morgon. Sedan har jag ärtsoppa så det räcker ett tag. In i frysen bara…

Jag blir mindre hungrig av att träna (tränar bara cykel p.g.a. anledning), än om jag inte cyklar. Jag kan ha det där "hålet i magen" innan jag sticker ut, men efter cykelturen är jag inte hungrig. Oavsett hårt 1 timma eller längre lugnare typ 3 timmar. Inte ens om jag bonkar har jag något sug (men käkar ändå av uppenbar anledning).

EDIT: Jag käkar ju ändå efter rundan, och oftast mer än om jag inte tränar, men är inte småsugen på fika/småäta som jag är dagar jag inte tränar.

Under rundan:
Vad dricker du, någon energidryck?
Vad käkar du, bars? Snickers?
Jag dricker enbart vatten med lite salt i, och på längre rundor en extra flaska med Resorb, ibland även den med bara vatten och salt. Och inga bars. Brukar bonka första långa rundan på säsongen (tränar inget under vintern), sen när det är avklarat så blir jag bara lite seg på långa rundor. Kanske lätt kickar igång fettdriften?

Dricker ganska mycket, uppåt 1L/timma (gör också av med mycket, minskar alltid i vikt under rundan).
Kanske det som gör det? Dagar utan träning kan jag känna mindre sug efter mat/fika om jag dricker mycket.
Intressant! Hade det blivit effekten för mig hade jag varit galet slimmad!?

Jag cyklar allt mellan 15 minuter och 3 dagar typ, så det är lite olika. Generellt gäller:

Snabbcykling 1-2 h, ingenting att äta
Snabbcykling 3-8 h, äter bars/nötter/godis alternativt dricker sportdryck löpande med påminnelse på cykeldatorn var 30:e minut om att äta något.

Långt och lugnt, typ distansrundor, har jag med extra energi men äter bara när det behövs/om det behövs.

Är generellt känslig mot att tappa i tillgänglig energi. Sätter sig i huvudet och sen blir allt tråkigt och jobbigt. Minns väldigt väl när jag körde min första 20-milare och hade en riktig energiplan - satan vad jag orkade cykla helt plötsligt! För min del är jämn energitillförsel viktigt när det antingen ska gå snabbt eller vara jobbigt på annat sätt - måste äta lite och ofta och det är svårt att ta sig upp igen om jag dippat för lågt.

Har gjort en ganska lång resa från att tidigare ha varit rena critcyklisten med massor av watt per kilo på korta intervaller till att ha kämpat mig uppåt till långdistanscykling. Har plattat ut effektkurvan väldigt mycket under några års tid (framförallt är toppen nedskruvad ganska mycket), men kämpar fortfarande mot att vara sådär seg och tålig även utan energitillförsel som vissa andra är. Jag tror typ inte jag har någon fettdrift.?

Vansinnigt avundsjuk på detta! Om jag cyklat i fyra timmar är det ett hål i magen resten av dagen. Säkert delvis mentalt, och framförallt är det ju mentalt att då inte begränsa sig till en rimlig mängd kalorier. Försöker fylla magen med kalorisnåla grönsaker för att åtminstone den tomma känslan ska försvinna.

Kolhydratsfria dieter går bort för mig både för att kolhydrater är godast (i en tugga med kött, pommes, bea kommer köttet komfortabelt på en sistaplats i gott för mig) men också för att jag får klimatångest.

Än så länge framgångsrik vecka. Morötter, soppa, inget snask eller fika hemma. Ser bergsbackar i juni framför mig och känner mig oerhört nyfiken på hur stor skillnaden blir 15 kg lättare än förra året.

Jag är kvar lite norr om 90. Hundrundan på berget var såpass stram att jag kokade lite havregrynsgröt till frukost för lite värme i bröstet.

Må jag brännas.

87,4 kg nu jobbar kväll den här veckan så lättare och hålla nere kalorierna .Kan inte äta mer än jag tagit med mej plus jag har rätt så rörligt jobb kan bli uppåt 20000 steg när det är som mest och göra

Kolhydratsfria dieter går bort för mig både för att kolhydrater är godast (i en tugga med kött, pommes, bea kommer köttet komfortabelt på en sistaplats i gott för mig) men också för att jag får klimatångest.
Kolhydrater valda med omsorg verkar vara det bästa, åtminstone för den som vill hålla vikten

"Forskare vid Harvard School of Public Health i USA har nu analyserat matvanor och viktförändring hos drygt 123 000 friska kvinnor och män mellan åren 1986 och 2018."
DN kost för att hålla vikten 2024-01-18.png

Då kan kanske även denna artikel från 2023-05-03 vara intressant
"Det matmönster som gav störst chans till ett långt och friskt liv var inte lågkolhydratkosten, utan en lågfettkost med omättade fetter, till exempel olja från växtriket och nyttiga kolhydrater. De som åt på det sättet levde längre och drabbades inte lika ofta av hjärt-kärlsjukdom och tjocktarmscancer jämfört med dem som åt mer mättade fetter och mer onyttiga kolhydrater – det vill säga det kostmönster som är vanligt i dag över hela världen."
och
"Begreppet lågfettkost kan leda tanken fel, menar Mai-Lis Hellenius.

– Det betyder inte att man undviker fett. I den här studien motsvarar lågfettkost den andel fett som rekommenderas i de nordiska näringsrekommendationerna. Det vill säga ungefär 30 procent fett, vilket liknar den traditionella Medelhavskosten. Poängen är att det kommer från växtriket, säger hon."

DN refererar en stor långtidsstudie (Harvard) med olika dieter för viktminskning. Varken glufs eller ketos verkar funka över tid.

IMG_7904.png

Edit: fyller på lite

"Forskarna såg att de allra flesta gick upp lite i vikt varje fyraårsperiod, cirka 0,8-1,8 kilogram. Men det fanns en grupp som lade på sig färre kilon än de andra. Det var de som valde hälsosamma kolhydrater (till exempel fullkornsprodukter, frukt och grönsaker). De åt fett och proteiner från växtriket (oljor, nötter, bönor, linser).

– Den här studien visar att om man vill hålla vikten över tid så räcker det inte att begränsa mängden kolhydrater. Man måste framför allt tänka på kvaliteten på kolhydraterna, säger Mai-Lis Hellenius."

Senast ändrad:
Att glufs inte funkar har min egen 20-årsstudie med dock enbart en deltagare visat med all önskad tydlighet. Längtar tills produkten "Lingongrova (utan tillsatt socker, med tillsatt Ozempic)" kommer.

Mina 4 senaste veckor på kött och fett-dieten.
Sista mätpunkt i grafen är från i morse (vilket kanske datumet skvallrar om) och då vägde jag 83,8 kg. Jag började alltså i slutet av oktober 2023 på cirka 100 pannor, men jag har inte samlat aktiva mätdata för hela periden utan började för en dryg månad sedan.

Inom aktiehandel finns det något som kallas "teknisk analys" och jag tror att jag här kan påstå att det går se en tydlig nedåtgående trend.

Jag är inte heller hungrig hela tiden, vilket ju både underlättar själva grejen, men även gör det hela långt mycket enklare.

Lite till och jag är nere i spannet "normal-BMI" viket nog blir första gången sedan 1996.

1705600954462.png

Har gjort det jag brukar göra ibland...gått med pannlampa på huvudet i skogen och följt reflexer. Vi försökte oss på ""Vita frun" men hittade inte runt på det sätt vi tänkt oss. Hur som helst så blev det 10,1 km på kvällen i ett småkyligt Stockholm. Totalt 2h28 min. Jag vill ha revansch och hitta runt...får vänta till snön är borta tror jag .

1705614233909.png

Jag inställer mig i båset igen. Idag stod det 76,6. Det är mer än vad jag vill att det ska stå dock tyckte jag inte att det såg lika illa ut i spegeln. Man kanske vänjer sig som Kjell sjunger?

Invägning idag, 93.9kg det är jag ganska nöjd med. BMI på 26,2 och vågen hävdar 22% kroppsfett.

Famlat lite sen nyår ingen supertrend men inte jätteilla heller, tränat på riktigt bra och löpningen känns kanon.
Har fått för oss i södra Sverige sjuka mängder snö så jag har inte hoppat på mitt löpschema än för att öka tempot, men för vikten tror jag inte det är något negativt att hålla det till lugna långa rundor.

Maten har jag labbat lite med, justerat ner igen på kolhydraterna och det verkar ge positiv effekt på vikten men negativ effekt på hungern. Inget ohanterbart men jag märker det tydligt, jag hoppas det är så enkelt att om jag är hungrigare ger det också mer resultat.
Annars samma princip som tidigare utesluter inget och äter det familjen käkar. Leker väl med tanken att käka vegetariskt oftare men inget jag gjort slag i med någon kontinuitet.

Invägning idag, 93.9kg det är jag ganska nöjd med. BMI på 26,2 och vågen hävdar 22% kroppsfett.
Tips på våg med någonlunda konsekventa biometrics? Har haft en Beurer och har nu en Garmin S2, sistnämnda är ok med tanke på att den synkar in allt i Garmin Connect efter varje invägning, men jag tror endast det är kroppsvikten den är särskilt noggrann med. Jag har fokuserat på styrketräning i fyra månader, har gått upp från 74 till 76, men vågen säger endast 300g ökning i muskelmassa. Tycker dock inte jag ser ut att ha lagt på mig fett, snarare tvärtom, så lite skeptisk är jag..

Tips på våg med någonlunda konsekventa biometrics? Har haft en Beurer och har nu en Garmin S2, sistnämnda är ok med tanke på att den synkar in allt i Garmin Connect efter varje invägning, men jag tror endast det är kroppsvikten den är särskilt noggrann med. Jag har fokuserat på styrketräning i fyra månader, har gått upp från 74 till 76, men vågen säger endast 300g ökning i muskelmassa. Tycker dock inte jag ser ut att ha lagt på mig fett, snarare tvärtom, så lite skeptisk är jag..
Först och främst ska sägas att jag ställer mig väldigt skeptisk till enkla, billiga konsumentgrejer som med exakthet ska mäta något diffust värde och dessutom göra det konsekvent, så jag hade mer förlitat mig till hur jag faktiskt känt mig snarare än vad en våg säger. Är jag starkare så är jag starkare, end of story.

Muskler är dessutom olika effektiva beroende på individ, träningskvalitet osv osv. Förändring i muskelmassa är inte rakt översättningsbart till förändring i styrka tror jag. Utan olagliga kosttillskott tror jag den största ökningen man gör på gymmet består i att höja effektiviteten snarare än storleken/vikten på sina muskler. "Rena" atleter är inte speciellt biffiga utan snarast "bara starka".

Med det sagt, och med ett av mina tidigare inlägg i tråden där jag sa att jag konsekvent vägt 82 kg under ett bra tag nu, så passade jag på att väga mig imorse för första gången på säkert 4 månader. Jag känner mig allmänt stark på alla fronter förutom ren cykling som jag tidigare fokuserade mer på. Dessutom är jag ganska nöjd med hur jag ser ut och börjar se en tendens till att se ganska deffad ut även på ställen där jag inte gjort det tidigare.

Trots ovanstående så visade vågen imorse 84,4 kg, vilket för mig innebär ett BMI på 24,9! Jag blir faktiskt lite fundersam kring var de där ca 2 kilona sitter någonstans. Jag har absolut lite att skala bort, men jag skulle snarare säga att det SER ut som att jag är mer vältränad nu än i somras när jag senast vet att jag vägde ca 82 kg.

Mao är det lätt att gå bort sig lite i siffrorna. Jag har förlitat mig helt på känsla och resultat och vikten har fått bli vad den blir, men denna gång blev jag lite överraskad. Frågan är hur en sån där fettmätarvåg hade påverkat mig under de senaste månaderna utan koll. Kanske hade jag blivit stressad av viktökningen, varpå jag ändrat kostvanorna och därmed inte kunnat träna lika hårt, varpå resultatet uteblivit?

Först och främst ska sägas att jag ställer mig väldigt skeptisk till enkla, billiga konsumentgrejer som med exakthet ska mäta något diffust värde och dessutom göra det konsekvent, så jag hade mer förlitat mig till hur jag faktiskt känt mig snarare än vad en våg säger. Är jag starkare så är jag starkare, end of story.

Muskler är dessutom olika effektiva beroende på individ, träningskvalitet osv osv. Förändring i muskelmassa är inte rakt översättningsbart till förändring i styrka tror jag. Utan olagliga kosttillskott tror jag den största ökningen man gör på gymmet består i att höja effektiviteten snarare än storleken/vikten på sina muskler. "Rena" atleter är inte speciellt biffiga utan snarast "bara starka".

Med det sagt, och med ett av mina tidigare inlägg i tråden där jag sa att jag konsekvent vägt 82 kg under ett bra tag nu, så passade jag på att väga mig imorse för första gången på säkert 4 månader. Jag känner mig allmänt stark på alla fronter förutom ren cykling som jag tidigare fokuserade mer på. Dessutom är jag ganska nöjd med hur jag ser ut och börjar se en tendens till att se ganska deffad ut även på ställen där jag inte gjort det tidigare.

Trots ovanstående så visade vågen imorse 84,4 kg, vilket för mig innebär ett BMI på 24,9! Jag blir faktiskt lite fundersam kring var de där ca 2 kilona sitter någonstans. Jag har absolut lite att skala bort, men jag skulle snarare säga att det SER ut som att jag är mer vältränad nu än i somras när jag senast vet att jag vägde ca 82 kg.

Mao är det lätt att gå bort sig lite i siffrorna. Jag har förlitat mig helt på känsla och resultat och vikten har fått bli vad den blir, men denna gång blev jag lite överraskad. Frågan är hur en sån där fettmätarvåg hade påverkat mig under de senaste månaderna utan koll. Kanske hade jag blivit stressad av viktökningen, varpå jag ändrat kostvanorna och därmed inte kunnat träna lika hårt, varpå resultatet uteblivit?
Är ju medveten om att man får ta en konsumentvågs mått med ett kilo salt - mitt mål var (är) att motverka åldersorsakad muskelförtvining samt att lägga på mig mer muskler i förebyggande och hälsomässigt syfte. Jag har blivit objektivt starkare, jag har objektivt gått upp i vikt, och jag ser subjektivt mer vältränad ut än tidigare, så jag litar mer på dessa indikatorer än på min vågs fettmätarkapacitet. Samtidigt är jag en stor anhängare av "what gets measured gets done", och hade gärna haft ett bra mätverktyg för alla parametrar.

Det beror på. Det finns ett fåtal som får resultat som "ser ut" att vara resultatet av att ha labbat med hormonnivåerna. Så det går inte att säga som en generell sanning.

Om man då har en såndär impedansvåg (heter det så?) som mäter kroppsfett skulle man ju kunna se om fettprocenten gått ner eller varit oförändrad. Förutsatt att den stämmer då.. Calipermätning kanske är bättre?

Det beror på. Det finns ett fåtal som får resultat som "ser ut" att vara resultatet av att ha labbat med hormonnivåerna. Så det går inte att säga som en generell sanning.
Stort tvek. Om man till exempel lever på att vara "fitnessguru" men har syndat förr i tiden är det lätt att insistera på att man aldrig fuskat. Människor ljuger för mindre. Alla som ser biffiga ut på riktigt men inte regelbundet testat sig hade jag varit EXTREMT skeptisk till.

Om man då har en såndär impedansvåg (heter det så?) som mäter kroppsfett skulle man ju kunna se om fettprocenten gått ner eller varit oförändrad. Förutsatt att den stämmer då.. Calipermätning kanske är bättre?
Är det inte lite en plojgrej som finns till för att det är lockande att köpa en grej som kan berätta hur duktig man varit i samband med att man ska dra igång sin viktnedgång, men som egentligen kan visa lite vad som helst beroende på vem som ställer sig på vågen? Så fort man ska mäta något vill man ju veta "på riktigt", annars kan man lika gärna ha en kompis som gör en okulär besiktning och säger "bra" eller "dåligt" beroende på hur hen uppfattar en.? Jag hade valt kompisen alla dagar i veckan, om inte vågen kom med någon form av certifikat för att den faktiskt fungerar.

Är det inte lite en plojgrej som finns till för att det är lockande att köpa en grej som kan berätta hur duktig man varit i samband med att man ska dra igång sin viktnedgång, men som egentligen kan visa lite vad som helst beroende på vem som ställer sig på vågen? Så fort man ska mäta något vill man ju veta "på riktigt", annars kan man lika gärna ha en kompis som gör en okulär besiktning och säger "bra" eller "dåligt" beroende på hur hen uppfattar en.? Jag hade valt kompisen alla dagar i veckan, om inte vågen kom med någon form av certifikat för att den faktiskt fungerar.
Jag är också extremt skeptisk. Möjligen att den kan visa trender på en person? Men det absoluta värdet skulle jag itne lite på.

Stort tvek. Om man till exempel lever på att vara "fitnessguru" men har syndat förr i tiden är det lätt att insistera på att man aldrig fuskat. Människor ljuger för mindre. Alla som ser biffiga ut på riktigt men inte regelbundet testat sig hade jag varit EXTREMT skeptisk till.
Ja, dom hade jag inte använt som exempel. Jag tänker på vänner och partners där jag har insyn i om dom sticker sig eller inte. Dom jag tänker på har haft liksom kraftig nacke och stora vader utan att ha direkt tränat. Sen när dom satt igång så har dom vuxit väldigt bra. Så det finns men det är få förunnat.

Tillbaka
Topp