Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Idag va det skönt och sladdigt i Stockholmsförorten! Ju mer stök desto roligare. Frambromsen hade fryst fast under natten, men i övrigt inga problem. Placerade mig på bilvägen den sträcka där de saltsopat cykelbanan tidigt i ottan. Jag vattnar cykeln med en trädgårdskanna varge dag sen måste jag torka av den också, annars ser den ut som en mardröm på morgonen.
Vintercyklingen är riktigt nice, helt klart värt en omväg för att slippa cykelbanor.

Ha fy fan vilken snöcross det blev hem. Inte plogat mycket på min hemresa. Lössnö, modd och isig hårt under. Gick inte fort. Ramlade en gång, men var från i princip stillastående jag la ner cykeln utan några komplikationer, så det räknas inte. Åkte i god tid för hinna hämta sonen. Trodde jag. Kom fram tio minuter efter fritids stängt. Men de var förstående vart fall..

Onsdag = hemmakontor för mig. Var lite sur på morgonen att jag inte fick cykla till jobbet. Men just nu rätt så nöjd att det blev Zwift istället.

Vad tror vi om morgondagen? Hinner de ploga de prioriterade cykelbanorna?

Valde också att jobbade också hemma idag. Bra val tror jag. Cyklade på kvällen med sonen till sin aktivitet. De flesta delarna av cykelbanorna var bra plogat, men framförallt nära parkeringar körde man ofta in i en stor snömängd. Jag ramlade en gång, sonen noll gånger. Största problemet var att det var svårt att ser i tid om det fanns en cm eller många cm snö på cykelbanan. På hemvägen försökte jag och sonen köra precis i gamla spår av cykeldäck, då kunde man köra full fart, men med något som 2 cm felmarginal.

Onsdag = hemmakontor för mig. Var lite sur på morgonen att jag inte fick cykla till jobbet. Men just nu rätt så nöjd att det blev Zwift istället.

Kan bli spännande. Jag tänkte dra in till lunch imorrn och hoppas på att de hunnit beta av lite plogning tills dess. Men laddar redan nu för lite misär!

Omöjligt att säga då det brukar vara väldigt slumpmässigt.

Cyklade själv hem via Akalla, Kista, Sundbyberg och blev först förvånad över hur bra röjt det var på några av småvägarna i Akalla. Sedan kom jag till Kista och därifrån så var det snömoddscykling hela vägen in mot stan.
Jag hade även kört ett ordentligt ryggpass i morse vilket straffade sig. När jag kommit ungefär halvvägs så åkte på en ordentlig lats-kramp. Brytandet och balanserandet i snömodden tar helt klart mer på överkroppen än vanlig cykling.

Hur som helst, det har ju slutat snöa så jag siktar på att de har hunnit röja lite till imorgon bitti.

//j

Tangerade misärtiden från tidigare i vintras, 1h 15 min.
Riktigt uselt i Rissne och Sumpan med pushbike på en del kortare sträckor. Sen var det sopsaltat (eller endast sopat) mellan Bromma flygplats och Årstaberg. På det hela taget helt ok men såklart en del vallar och modd ändå.
Resten hem var ok med tanke på förutsättningarna. Helt oplogat på lokalgatorna i söderort.

allt som allt var det ändå bättre än väntat.

Bara -23 när jag skulle hem så det såg fram emot. Men summan av eländet är konstant så det var motvind istället.

Blir varmare senast onsdag nästa vecka för då ska min leverans av bar mitts komma. Nu vet ni vem som ligger bakom kommande värme, glöm bort det jag skrev ovan om summan av eländet, för blir det så tar jag inget ansvar?.

sopat på morgonen iaf men vissa sträckor förskräckliga.

tex där cykelvägen går dikt an mot motorvägen genom bergshamra med decimeterdjup snö som plogen skyfflat över på cykelbanan...

Väcker tankar om hetsiga tråden igår "cykeln som alternativ till bilen"... Ja, varför cyklar inte fler för? När det prioriterade cykelstråket in till stan har flera hundra meter med tung snömodd från motorvägen?

Överlag bra. I fallande ordning:

1. Nacka. Soprent, verkligen bra.
2. Stockholm. Stadsgårdskajen, Munkbron, Vasagatan, Torsgatan. Bra men med enstaka hinder.
3. Solna. Karolinska till MoS. Inte jättebra. Modd, snårigt. Dock inte HAB-nivå.

Ingen trängsel i omklädningsrummet på jobbet.

Överraskande bra idag. Även villagatan var plogad. Täby och Danderyd sopat.
Som noterat ovan, snön från E18 vid Bergshamra verkar alltid plogas över på cykelbanan. Så där krävdes lite Mad Max skillz. Stockholm City lika dåligt som förväntat, även om förväntningarna ligger väldigt lågt...

Får se hur bra det går att köra sweetspot hemåt idag.

Cykelvägen vid Bergslagsvägen är (ok nästan) alltid bra, möjligen en av Sveriges bäst underhållna cykelvägar? Kompenserar åtminstone till viss del att den är så jäkla grådaskigt betongtråkig men här snackar vi maxprioriterad cykelbana. ? ?

Verkar kämpigt att hoja nu. Knäck ett revben så slipper ni. Rätt chill. Noterar att folk sakta men säkert börjar ta hojen till pendeln igen.
IMG_5961.jpeg

Gav mig i väg hemåt och medvinden blåste hårt från vänster, fick genast mörka tankar då jag ändrar riktning efter 200m och sedan är det bara motvind i olika hög grad. Fortfarande kallt här och jag vill ha -5 eller så. Bara att tänka positivt att det blir bättre nästa vecka eller så, att kriga på i kyla och motvind måste ge något mer än att omgivningen diskuterar om jag fattar rätt val i livet.

Påt igen efter några dagars hemmajobb. Klädde mig lite för varmt, funderade på att svänga in på mataffären för att ta av ett lager men fortsatte. 4 lager på överkroppen, 3 på underkroppen, balaklava, och tunn mössa, skidbrillor.

FRÅGA: hur bär ni er åt fär att inte bonka på hempendlingen. Har upplevt under vinterna att jag har många fler hemturer där jag känner mig totalt väck. Pendlingstiden är 50min nu mot 40min sommartid. och så är det ju en hel del kallare. Preppa en timme innan avfärd med mellanmål? snaxa påvägen hem?

Påt igen efter några dagars hemmajobb. Klädde mig lite för varmt, funderade på att svänga in på mataffären för att ta av ett lager men fortsatte. 4 lager på överkroppen, 3 på underkroppen, balaklava, och tunn mössa, skidbrillor.

FRÅGA: hur bär ni er åt fär att inte bonka på hempendlingen. Har upplevt under vinterna att jag har många fler hemturer där jag känner mig totalt väck. Pendlingstiden är 50min nu mot 40min sommartid. och så är det ju en hel del kallare. Preppa en timme innan avfärd med mellanmål? snaxa påvägen hem?
Nu är det inte direkt relaterat till hempendlingen men jag tar nästan alltid en fika på eftermiddagen.
Annars är min primära anti-bonk-strategi att helt enkelt cykla lagom fort.

Man kan inte fuska med lunchen i alla fall. Igår fick jag ta en "Thai Box" ur Convinikylen på jobbet. Inget fel på maten bara att det var alldeles för lite.
Kraftlös hempendling med bonk-varning.

Mellanmål med hyffsat kvalitet funkar bra (ej kakor). Mitt träningsprogram säger att jag bränner av ca 1200 kalorier t/r. Så det krävs en del extra påfyllning.

Senast ändrad:
Man kan inte fuska med lunchen i alla fall. Igår fick jag ta en "Thai Box" ur Convinikylen på jobbet. Inget fel på maten bara att det var alldeles för lite.
Kraftlös hempendling med bonk-varning.

Mellanmål med hyffsat kvalitet funkar bra (ej kakor). Mitt träningsprogram säger att jag bränner av ca 1200 kalorier t/r. Så det krävs en del extra påfyllning.
Känner själv att jag skulle behöva nån sorts Raskens-diet för det här vädret och pendlingen. Dubbelt sovel på smörgåsen etc.

Vabade onsdag så fick ej pröva på att cykla då. Cyklade ändå till jobbet på kvällen för att fixa lite grejer till fredagen. Då hade det slutat snöa men en bra sträcka av gc-banan var varken plogad eller sopsaltad, där gick det inte att ta sig fram alls, hur mycket man än försökte, omöjligt att trampa. Var tyvärr tvungen att promenera kanske 500 meter. När jag passerade bebyggelsen i Örby höll jag på att cykla ner i en buske/trappnedgång. Gång och cykelbanan var där separerad av någon sort nedsänkta, vita plattor som inte var plogade utan fulla med snö. Råkade hamna på dem och då fick man sladd på en gång, halkade till och råkade styra rakt mot en rabatt men då tog det stopp pga framhjulet fastnade i en snöhög, så det var väl tur i oturen, vurpade ej. Men ska se upp för de där plattorna i fortsättningen.

Missade gårdagen pga vab.

Idag fick jag cykla igen, tror det var minus 14 grader. Frös om händerna. Då och då kom det några ljud från vevlagret (?) som jag aldrig hört förut, som ett knäppande. Inte varit med om detta tidigare. Kan det ha haft med kylan att göra? Annars gick cykelturen bra, det var plogat på de flesta ställen.

Hemmakontor. Så blev Ice Bugs istället för Ice Spikers. Alltid trevligt att få alla andra förskoleföräldrar att känna sig så lata när man kommer springandes med en thulevagn istället för dieselvolvon. Vackert väder. Får bli en runda till idag. Måste hämta lyxentrecote från lokala köttdisken. Ja, får inte glömma barnen.

Tillbaka
Topp