Trissor till sram red

crap...

Medlem
Trissor till sram red
Hej
Letar trissor till min bakväxel, sram red.
Letat runt på nätet men vet inte vilka som passar.

Nån som kan vägleda mig? Köper gärna billigare glidlagrade trissor om det passar istället för keramiska lager som det sitter på nu.

Mvh Mathias

Bilagor

• 16990870570744097634972373099059.jpg
    16990870570744097634972373099059.jpg
    456.3 KB · Besök: 57
Trissor till sram red
Lite samma fundering
Köpte sram och inser att dom är lika stora (dom innan var olika storlekar) och inte heller har pilar/riktning

Uppe nere framåt bakåt .. hur vet jag vilken jag ska ha ... jag har gx bakväxel xx1 kedja/ trissor

Trissor till sram red
Lite samma fundering
Köpte sram och inser att dom är lika stora (dom innan var olika storlekar) och inte heller har pilar/riktning

Uppe nere framåt bakåt .. hur vet jag vilken jag ska ha ... jag har gx bakväxel xx1 kedja/ trissor
De är väl märkta med övre/ undre (fast på engelska) och texten bör vända utåt. Om jag inte minns fel.

Trissor till sram red
Bytte till trissor som var märkta rival/force (Om jag nu minns rätt... Det stod inte red någonstans i alla fall) i somras. De passade perfekt. Red 10-delat.

Trissor till sram red
Min frus lvgcykel har samma bakväxel. "Blackbox ceramic bearings" står det på den. Antar att Red har keramiska kullager medan Force har glidlager eller vanliga kullager. Som skrevs ovan skulle jag gissa att det passar.

Trissor till sram red
Kollade 1 gång till .. på påsen står det endast sram xx1 trissor samma storlek , jag fattar ingenting (jag hade bbb (billig plast)innan och där är det olika storlekar)

Trissor till sram red
Jag ska lägga ut en ild så ska du få se skillnad.. och ja ,jag är sämst på mtb

Trissorna kan vara för stora för bakväxeln för att det inte finns utrymme för kedjan. Men orginal Stam trissor borde passa. Dina BBB borde vara mindre än Srams och mindre trissor passar i de flesta fall.

Enda problemet skulle kunna vara att kedjan blir för korta om din kedjan redan var på gränsen. Men man borde ändå byta kedjan när man byter trissor.

Trissor till sram red
Trissorna kan vara för stora för bakväxeln för att det inte finns utrymme för kedjan. Men orginal Stam trissor borde passa. Dina BBB borde vara mindre än Srams och mindre trissor passar i de flesta fall.

Enda problemet skulle kunna vara att kedjan blir för korta om din kedjan redan var på gränsen. Men man borde ändå byta kedjan när man byter trissor.
Kan man köpa fel sram? Jag har nu Gx växel med xx1 kedja och trissor

Trissor till sram red
Ja, det skulle kunna vara enda problemet. Men som jag skrev tidigare tror jag att alla "nya" Sram 11-delade bakväxel har trissor i samma storlek. XX1 är dyrare för att den har finare lager.
Undrar om inte diametern på trissornas axelskruv och kanske även tjockleken på trissorna kan skilja sig mellan modellerna. Grunder detta på den mängd av adaptrar som följer med oäkta trissor. Men borde gå att googla fram om man har orken.

Trissor till sram red
Undrar om inte diametern på trissornas axelskruv och kanske även tjockleken på trissorna kan skilja sig mellan modellerna. Grunder detta på den mängd av adaptrar som följer med oäkta trissor. Men borde gå att googla fram om man har orken.

Nej, vid Sram 11-delad av sista generationen är GX, X1, X0, X01, X11, Rival och Force alla kompatibla när det gäller trissor.

EDIT: ser nu dock att Force22 och Rival22 verkar lite annorlunda.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp