[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då.
Låter du inte köttbiten vila alls?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då.
Jo, men då pysslar jag med ANNAT, såsom att lägga upp övrig mat på tallriken.Låter du inte köttbiten vila alls?
För att? Vad skulle fördelen vara om det bränner fast mer?
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då. Möjligen kan jag sträcka mig till att diska ur den på 15 sekunder under rinnande varmvatten, så att fettet inte hinner stelna.
Uppenbarligen gör det inte det för mig.
Och även goda såser med grädde & crème fraiche med mera...?man kan gärna göra sky av fettet...
Det är precis det jag gör, vilket är nåt helt annat än att börja koka vatten i pannan som föreslogs (edit: inser att det var lite oklart eftersom "sanera" för min del var något som skulle ta längre tid).Direkt efter stekningen låter man köttet vila några minuter, perfekt tillfälle att torka ur fettet med hushållspapper och sen spola ur med vatten och diskborste. Medan du äter torkar pannan.
Övrig mat / tillbehör har man så klart gjort färdigt innan man börjar med köttet.? så när pannan är klar är det bara att sätta sig och äta.
Det kan vara säkrare att välja grilltång i ickeledande materialEn kort grilltång är bra att hantera köttbitar och grönsaker I stekpannan.
Men, efter stekningen måste ju maten vila några minuter. Helgerån att gå från panna till servering, med några undantag :oFör att? Vad skulle fördelen vara om det bränner fast mer?
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då. Möjligen kan jag sträcka mig till att diska ur den på 15 sekunder under rinnande varmvatten, så att fettet inte hinner stelna.
Uppenbarligen gör det inte det för mig.
Jag är helt ointresserad av matlagning och har noll komma noll intresse av att lära mig att steka med en viss typ av stekpanna, när det finns stekpannor som bara funkar. I min enfald trodde jag att gjutjärn skulle kunna funka bra eftersom såpass många påstår det. Men det verkar inte stämma. Får gå och köpa en ny teflonpanna (igen) helt enkelt.Men, efter stekningen måste ju maten vila några minuter. Helgerån att gå från panna till servering, med några undantag :o
Just med dig förvånar det att du inte fått till handlaget, det borde ju vara "right up your alley"... men jag tror du förväntar dig resultat bara för att du gör rätt... men det kräver övning oxå. De sista 20% ligger i erfarenheten, det är bara nöta. Sänka garden och nöte. Det är lite som att cykla över spänger eller blöta rötter. Man kan veta hur man gör men det räcker inte, det sitter i öronen, handleden och sinnet.
Jag vill inte vara exkluderande, men varför är du här i denna tråden?Jag är helt ointresserad av matlagning
11. efter något år ring på alsell för en avloppsrensning:)Ah, såg nu att jag varit otydlig med instruktionen... så:
1.stek
2. ta ur stekbiten och lägg på skärbrädan
3. tippa ur eventuellt stekfett i slask eller diskho, beroende på miljöhänsyn...
4. sätt tillbaka pannan på heta plattan, sätt fläkten på max
5. slå i ett halvt glas vatten, om det är hårt fastbränt använd kolsyrat vatten
6. låt stormkoka upp, det tar kanske 15 sek.
7. slå ut i vasken
8. dra av med diskborste lätt under rinnande hett vatten
9. sätt pannan på spisen så den torkar, slå av fläkten
10. servera när stekbiten har vilat klart. Är det fisk så räcker dessa 30sek som steg 1-9 tagit för att sätta smakerna, är det kött får du givetvis vänta lite.
Visa bilaga 676617
Äh :)11. efter något år ring på alsell för en avloppsrensning:)
Poc poc pock ka ka Chicken :)Jag är helt ointresserad av matlagning och har noll komma noll intresse av att lära mig att steka med en viss typ av stekpanna, när det finns stekpannor som bara funkar. I min enfald trodde jag att gjutjärn skulle kunna funka bra eftersom såpass många påstår det. Men det verkar inte stämma. Får gå och köpa en ny teflonpanna (igen) helt enkelt.
För att mat krävs om man inte ska dö, och ska man ändå peta in nåt i ansiktet så kan man ju steka det först eftersom det gör det hela lite angenämare. Och ska man steka så får man använda en stekpanna.Jag vill inte vara exkluderande, men varför är du här i denna tråden?
Jag avser naturligtvis bara stekpannans funktion jämfört med andra pannor, inte hur själva stekningen går till.Om nån påstår att "teflon bara funkar" för att få till en köttbit på bra sätt så är de betydligt bättre på att steka med telfon än mig.
Ok, och min poäng var nog att jag tycker det är betydligt lättare att få till en fin stekyta och en i övrigt trevligt tillagad köttbit med (t. ex.) kolstålpanna än med teflon, som gärna ger mer grådassig slutprodukt. Men det kan bero på imn oförmåga också.Jag avser naturligtvis bara stekpannans funktion jämfört med andra pannor, inte hur själva stekningen går till.
Det är ju just det där med sliten teflonpanna; var teflonet hamnar och att det sannolikt är mindre nyttigt än järn.Jag är helt ointresserad av matlagning och har noll komma noll intresse av att lära mig att steka med en viss typ av stekpanna, när det finns stekpannor som bara funkar. I min enfald trodde jag att gjutjärn skulle kunna funka bra eftersom såpass många påstår det. Men det verkar inte stämma. Får gå och köpa en ny teflonpanna (igen) helt enkelt.
Edit: Enda anledningen att jag provade gjutjärn var alltså för att teflon slits ut. Annars hade jag inte sett nån som helst anledning att använda nåt annat än teflon.
Hmmm, det låter märkligt. Inget jag märkt själv. Kan det vara så att du omedvetet använder lägre temperatur i teflonpannan?Ok, och min poäng var nog att jag tycker det är betydligt lättare att få till en fin stekyta och en i övrigt trevligt tillagad köttbit med (t. ex.) kolstålpanna än med teflon, som gärna ger mer grådassig slutprodukt. Men det kan bero på imn oförmåga också.
Myterna är många, men teflon är inert och smälter först vid 327 grader. Däremot är det säkert lättare att repa det vid hög temp än vid låg.Teflon bör man väl dessutom vara lite försiktig med att värma för mycket, både för att inte förstöra beläggningen och om man inte vill inandas diverse otrevligheter? (Om det inte är en myt/nåt som gällde för i tiden?)
Oklart. Som sagt, det är inert och reagerar därför i stort sett inte med något alls. Bör gå rakt genom kroppen, eller om det lagras nånstans så gör det antagligen ingen skada ändå. Men man vet förstås aldrig.Det är ju just det där med sliten teflonpanna; var teflonet hamnar och att det sannolikt är mindre nyttigt än järn.
På vilket sätt skulle det funka annorlunda än gjutjärn?Jag skulle också föreslå en kolstålpanna. T.ex Vinga Paco 6C
Det fastnar inte när jag steker i min iallafall.På vilket sätt skulle det funka annorlunda än gjutjärn?
Är ju naturligtvis inte detsamma problematik (även om det berör ämnet delvis), men passar på att rekommendera filmen Dark Waters. Grymt bra film överlag, ur flera aspekter.Oklart. Som sagt, det är inert och reagerar därför i stort sett inte med något alls. Bör gå rakt genom kroppen, eller om det lagras nånstans så gör det antagligen ingen skada ändå. Men man vet förstås aldrig.
Svårt att veta. Att folk har helt olika förväntningar är solklart. Och att många snackar upp grejer de har själva för att det ska kännas bra är också vanligt.Jag undrar mest ifall du tänker att du missar något med din hantering av stekpannan, eller ifall alla som tycker att det fungerar perfekt har fel?
A+ for effort!Svårt att veta. Att folk har helt olika förväntningar är solklart. Och att många snackar upp grejer de har själva för att det ska kännas bra är också vanligt.
-----
Nu har jag provat att koka vatten i pannan efter stekning. Var som väntat tvungen att sätta på plattan en stund igen för att det skulle koka (trots bara ca 3 mm vatten i pannan). Det faststekta (från fläskkarré) lossnade först efter lite gnoende med diskborste, med följden att jag nu direkt ser att instekningen är förstörd. Pannan är mer eller mindre järnren i botten. Fortfarande svart, men inte blank och med stor sannolikhet kommer jag se den vanliga ytrosten så fort den torkat.
Enda skillnaden mot att skrubba av den i vasken var att instekningen förstördes ännu mer. ?A+ for effort!
Enda skillnaden mot att skrubba av den i vasken var att instekningen förstördes ännu mer. ?
Fattar inte hur det ska kunna hålla om det inte tål diskborste och vatten.
Resten av tråden består av stekpanne-nördar, mig inräknat. Är man inte intresserad så hjälper nog inte dom här råden, då är det bättre med teflon.Jag är helt ointresserad av matlagning och har noll komma noll intresse av att lära mig att steka med en viss typ av stekpanna...

Googling gav följande:Jag är ingalunda stekpanneexpert, men om @Makten s yta pajar av att koka vatten och diskborste är något galet.....
På temat pannor, höstens amazonfynd var en äggpanna så man får så där fina perfekta ägg som på hotel. Även bra till plättar och dylikt.
Oklart vad den är gjord av dock så jag kanske dör inom något år av obskyr förgiftning.
Någon som vet vad det är för material?
Visa bilaga 676703
Googling gav följande:
Så aluminium med non-stick maifanshi-beläggning.
- PREMIUMMATERIAL: 3 eller 4 koppar delad äggstekpanna är gjord av förstklassig aluminiumlegering med gjutningsteknik i ett stycke. Stabil och hållbar, jämnt uppvärmd, lättlagad läcker frukost.
- NON STICK: Multifunktionspannkakespann är gjord av non-stick maifanshi-beläggning, maten fastnar inte längre i botten av pannan, lätt att släppa. Mycket lätt att rengöra med vatten efter tillagning.
Det är det som är så märkligt. Om man måste vara stekpanne-nörd för att uppskatta en järnpanna så kanske den objektivt sett inte ÄR så jäkla bra som det påstås, eller? Annars borde väl även ickenördar uppskatta dem?Resten av tråden består av stekpanne-nördar, mig inräknat. Är man inte intresserad så hjälper nog inte dom här råden, då är det bättre med teflon.
Och vad sjutton är maifanshi????
Får bara upp en massa sminkprodukter, och det är klart, de kan ju ge en jäkla blank yta har man sett ibland ?
www.atgrillscookware.com
Svårt att veta. Att folk har helt olika förväntningar är solklart. Och att många snackar upp grejer de har själva för att det ska kännas bra är också vanligt.
Nej, inte nödvändigtvis. Jag är inte nörd och föredrar (lättvikts)gjutjärn framför teflon alla dagar. Jag läser den här tråden med intresse, lika förundrad över båda sidor. Folk som inte kan steka i en gjutjärnspanna och folk som har ritualer för sig och väljer en speciell panna för äggrätter. Som båda sidor håller på kan man ju tro att det är svårt att använda en stekpanna… Jag är totalt ointresserad men lyckas ändå använda gjutjärn, stål (kolstål? Jag vet inte och bryr mig inte) och teflon om vartannat.Resten av tråden består av stekpanne-nördar, mig inräknat. Är man inte intresserad så hjälper nog inte dom här råden, då är det bättre med teflon.
Det är det nog ingen som har påstått heller. Det svåra är att få gjutjärnspannhelvetet att fungera på ett rimligt sätt. Det vill säga, ANTINGEN borde det fastbrända gå att skrubba bort utan att instekningen pajjar, eller så borde det inte bränna fast alls från början. Varken eller stämmer i mitt fall. Det både bränner fast och tål inte disk. Helt orimligt för något som hyllas av andra.Jag menar att stekning inte tillhör de svåra utmaningar i livet, som tex att välja lufttryck till VR. Stek bara…
Fast det är ju bara du som har problemet, typ? Är det gjutjärn generellt det är fel på då? Jag tror du har en defekt panna! Eller nåt.Det är det nog ingen som har påstått heller. Det svåra är att få gjutjärnspannhelvetet att fungera på ett rimligt sätt. Det vill säga, ANTINGEN borde det fastbrända gå att skrubba bort utan att instekningen pajjar, eller så borde det inte bränna fast alls från början. Varken eller stämmer i mitt fall. Det både bränner fast och tål inte disk. Helt orimligt för något som hyllas av andra.
Är det? Eller är det som så ofta, att de flesta inte erkänner ens för sig själva att deras älskade produkter inte är så bra som det påstås?Fast det är ju bara du som har problemet, typ?
Och dina köttbitar lämnar inga fastbrända rester alls? Gjutjärnet kan knappast vara defekt. Däremot kan det vara massa lager av sånt som inte borde vara där, just för att ingen brytt sig förrän nu. Mina föräldrar har garanterat inte "stekt in" nån stekpanna, nånsin. Precis som 99% av alla andra stekpanneägare fram till för tio år sen.Är det gjutjärn generellt det är fel på då? Jag tror du har en defekt panna! Eller nåt.
Å andra sidan så gör jag säkert fel. Instekning av våra pannor är kanske gjord när de var nya, jag vet inte? Ibland förekommer det diskmedel i dem, ibland inte. Det är liksom ingen ordnung på våra stekpannerutiner… Som humlan ungefär?
Word! Sedan jag köpte skidkläder från Pelle Pettersson med Hi:Res istället för goretex kom jag till samma insikt. Sedär, ett material som både skyddar och andas och har stretch, på riktigt!//Som Gore-Tex tänker jag. Helt värdelöst för all form av svettproducerande aktivitet, men hyllas ändå. //
Som i alla andra verktygstrådar är svaret Bahco.Nu när vi har löst frågan om vilken stekpanna som är stekigast, och det råder fullständigt konsensus, ? så har jag en följdfråga.
Vilken stekspade är stekigast?
Jag har en gammal ärvd no-name spade i rostfritt som är jättebra. Den har ett lagom fjädrande blad som går från ca 0,8 mm på det tjockaste stället, till ca 0,25 ute vid spetsen. Jag ska renovera den med nytt trähandtag vid tillfälle. 20 års diskande i diskmaskin har dödat handtaget.
Jag köpte en snarlik stekspade exxent, som är värdelös. Stel som en helstel på massiva gummihjul. Den är ca 0,8 mm tjock hela vägen.
Var hittar man välgjorda stekspadar?
Visa bilaga 676439
Tror dina föräldrar haft bättre pannor också. Har 3 gjutgärnspannor, en lite minipanna som min fru köpte för par år sen som är helt värdelös. En 15 år gammal skeppshult som var helt värdelös men efter att jag slipade den blev den ok (jag ska slipa ner den ännu mer och då tror jag den blir bra) och en Ronnebypannan som följde med huset. Den är ordentligt fabriksslipad och steker perfektMina föräldrar har garanterat inte "stekt in" nån stekpanna, nånsin. Precis som 99% av alla andra stekpanneägare fram till för tio år sen.