[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Jag blev varm i hjärtat igår. Sonen berättade vid middagen att de fått i uppgift att hålla ett tal om nån historisk person och att han valt Nelson Mandela. Just när han berättat det sken han upp, sträckte på sig och sa :
-"Vet du förresten vad Nelson Mandelas snåla bror hette?"
-"Eh, nej..." sa jag försiktigt...
"Måste Mandela!"
En stilla våg av lycka sköljde över mig.
Så har det hänt, jag kan luta mig tillbaka i mitt föräldraskap och bara låta tiden ha sin gång. Barn nummer två, dottern, satt bredvid mig i morse vid frukostbordet. Såg att jag läste en artikel om nåt av alla krig, blev av sammanhanget olämpligt glad och utbrast:
-”Vet du när alla militärer tar studenten?”
Jag valde att inte förstöra hennes entusiasm med att påpeka felaktigheten i hennes fråga om militärer som tar studenten, och följde i stället med i frågeställningen:
-”…nej, det vet jag inte…?”
-”Framåt mars!”
Jag tittade på min hustru för finna gemenskap och stolthet i denna rörande vackra stund, och fann till min förvåning inget av det.

Fick den här i julklapp av sonen. ❤️❤️❤️
IMG_9775.jpeg

Tamp heter det nog egentligen, men det är inget att tampas om. Samma likadan skillnad som mellan trampa och pedal. Skot sträcker segel. Scotch sträcker gomseglet.
Dit: "Tåg" kanske är ett än mer passande ord.

Senast ändrad:
Tamp heter det nog egentligen, men det är inget att tampas om. Samma likadan skillnad som mellan trampa och pedal. Skot sträcker segel. Scotch sträcker gomseglet.

Tjena!

Skot heter det eller skotlina, lite mer dynamisk än en tåglina som ska vara helt stum. Tåglina är den lina som används för att hissa segel. Tågvirke är samlingsnamnet för alla rep och linor ombord.
Tamp är egentligen änden på en lina. Men används ganska ofta om kortare linor.

Tjena!

Skot heter det eller skotlina, lite mer dynamisk än en tåglina som ska vara helt stum. Tåglina är den lina som används för att hissa segel. Tågvirke är samlingsnamnet för alla rep och linor ombord.
Har för mig att man drar i fallen för att hissa segel...

Tjena!

Snobb! Är väl enklare att bara säga "snöre"?

Tillbaka
Topp