[OT] Alpinskidor för liten peng?

Gushem

Aktiv medlem
Hejs.
Är på jakt efter skidor men vet inte vad som ger mest Bang för buck. Såg att skistar hade en del på rea men vet inte om det är måndagsexemplaren dom säljer ut. Jag ska åka pist och någon enstaka sväng utanför så tips på pist eller eventuellt Am skidor tas tacksamt emot:)

Skistars beg. hyrskidor brukar gå köpa till en ok peng. Inga superlagg, men inte heller dåliga. De brukar säljas nyslipade o redo att åka på. Roupe'z sportshop har ofta demoskidor till bra peng. Annars kolla med mindre lokala handlare som kan ha "fynd" stående. Ps. Det är skidtestarhelger nu. Där kan du både prova, och ibland fynda.

Vore ju bra att testa men hinns inte med tyvärr, blev völkl deacon 76 till både mig och sambo, blir nog bra! https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/skidor/pist/deacon-76-2223-tealred-718882/, får nöja oss med att prova ut pjäxor i butik istället för att klicka hem ett par som visar sig inte passa ?
Blir nog bra med de skidorna. Pjäxor skall ni typiskt testa genom att hyra, och byta typ varje dag, och på det sättet hitta vad som passar.

Min efterfrågan på alpinskidor är på väg ner.
Däremot går min efterfrågan på topptursskidor upp.
Bra pris nu på de jag kör med ? Ännu bättre om man går bak nån årgång.

Bra pris nu på de jag kör med ? Ännu bättre om man går bak nån årgång.

Jag kommer vilja provåka/provgå ett antal olika modeller av skidor, bindningar och pjäxor innan jag köper något. Tiden får utvisa hur mycket toppturande som hinns med.

Jag kommer vilja provåka/provgå ett antal olika modeller av skidor, bindningar och pjäxor innan jag köper något. Tiden får utvisa hur mycket toppturande som hinns med.
Gillar fortfarande mina gamla Völkl katanas. Tunga som as uppför men glädjen av den brutala känslan nedför väger upp det alla dagar i veckan. ?

Senast ändrad:
Någon som har några heta begagnattips? Jag skulle vilja ha ett par hemma så man skulle kunna ta en dag i Vånga.

184-188cm långa

Har pjäxor och hyr skidor i vanliga fall när vi är på semester.

Nej inte förskräckligt mycket, gärna carvingskida med bindningar. Tänkt att användas ett par gånger om året.

Hyr skidor när jag är iväg annars

Lite på samma tema. Jag köper ju glatt mina cykelprylar från olika europeiska webshoppar, men hur webshoppar man skidor?

Har ni några favoritsidor? När jag googlar runt efter bra pris på ett par specifika skidor hittar jag Sport-Conrad https://www.sport-conrad.com/en/home/ som jag känner igen från cykel också, men aldrig handlat av. Erfarenheter av dem?

Lite på samma tema. Jag köper ju glatt mina cykelprylar från olika europeiska webshoppar, men hur webshoppar man skidor?

Har ni några favoritsidor? När jag googlar runt efter bra pris på ett par specifika skidor hittar jag Sport-Conrad https://www.sport-conrad.com/en/home/ som jag känner igen från cykel också, men aldrig handlat av. Erfarenheter av dem?
Jag har köpt en uppsättning därifrån med gott resultat. Köper skidor så sällan att jag inte hinner skapa mig någon känsla för shopparna

Hej,
har handlat mycket därifrån och det funkar ju som tänkt. Man får det man köpt men...

...sist jag handlade (i våras) så hade de fel på saldot så bindningarna jag köpt fanns inte. Litet märkligt jämfört mot som ofta annars, att de då inte erbjöd likvärdiga eller snäppet upp för samma pris. Det var bara "vill du få skidorna utan bindningar" ?
Det var alltså ointresserade av att hjäpa till med att hjälpa mig med alternativ (jag föreslog flera)
Dessförrinnan var det en patron till en lavinryggsäck jag behövde få påfylld (av ngn anledning fanns ingen i Sverige 2018 som klarade Mammuts patroner).
Det var ett jäkla krångel och argumenterande innan de gick med på att byta min patron. (krånglig historia men jag hade glasklara skäl att få den fylld utan kostnad)

Så min erfarenhet.
Det funkar bra att handla från deras hemsida och de har riktigt stort sortiment. Men kundserviceupplevelsen är klart sämre än genomsnittet hos nätbutiker.
Sist handlade jag inte alpint därifrån, då ska det vara rejält billigare isf. Jag tipsar som alternativ om t.ex.

Jag har handlat flera gånger av både Sport-Conrad och Sport-Bittl. Det har fungerat bra med dem så jag har inte haft anledning att hitta någon annan skidbutik på nätet. En gång har jag fått reklamera hos Sport-Bittl när de glömde montera bindningen till skidan. Jag fick välja på att de bekostade att en lokal skidverkstad genomförde arbetet eller att jag skulle få 40 Euro för besväret att montera det själv.

Jag tänkte köpa ett par skidor för att åka i Isaberg/Ulricehamn. Vad för "sorts" skidor är det jag ska titta efter då? Och hur långa?
Jag är 168cm/70kg. Inte mycket skiderfarenhet mer än att jag hyrt skidor några gånger. Har åkt mycket skridskor i livet så det känns som jag har viss nytta av det när jag åker skidor.

Jag tänkte köpa ett par skidor för att åka i Isaberg/Ulricehamn. Vad för "sorts" skidor är det jag ska titta efter då? Och hur långa?
Jag är 168cm/70kg. Inte mycket skiderfarenhet mer än att jag hyrt skidor några gånger. Har åkt mycket skridskor i livet så det känns som jag har viss nytta av det när jag åker skidor.
Köp något som är lättsvängt och inte allt för styvt tänker jag. Längd - lite kortare (typ 5 cm) än dig i slalompjäxor. Nåt sånt här kanske om du vill ha prisvärt beggat?

Senast ändrad:
Köp något som är lättsvängt och inte allt för styvt tänker jag. Längd - lite kortare (typ 5 cm) än dig i slalompjäxor. Nåt sånt här kanske om du vill ha prisvärt beggat?

Kan instämma vad det gäller råden. Mjukare skida som är lättsvängd. Jag själv har "bytt ner" mig till ett par Völkl Kanjo 84 för ändamålet.

Kan instämma vad det gäller råden. Mjukare skida som är lättsvängd. Jag själv har "bytt ner" mig till ett par Völkl Kanjo 84 för ändamålet.
Tack. Jag räknar med att köpa begagnat.
Men hur vet man vad som är mjuk skida? Vad som är lättsvängt? Är det någon siffra som påvisar detta?

En med kort svängradie och/eller en del rocker är lättsvängda. Mjukheten vet jag inte hur man ska läsa sig till, mer än att styv skida har mer eller mindre metall i sig. Men det lättaste är nog att googla tester.

Damskidor är generellt mjukare och dessutom utvecklade och optimerade för en kortare längd - herrskidor är styvare, gjorda för tyngre åkare och om man är lite kortare så får man välja en skida i kortare änden av dess längdintervall vilket sällan är helt optimalt. Jag valde damskidor till sonen av just dessa anledningar. I övrigt så tenderar "nybörjar"-skidor att vara mjukare och "avancerade" skidor att vara styvare. Men som sagt - läs tester, försök gärna hitta ett med åkare i din längd- och viktklass.

Smalare skidor (runt 70 mm i midjan) är jättekul när det är hårt i backen, men när det blir uppkört så har iaf jag svårt att få fast dom på ett bra sätt. För en pistskida som ska funka hela dagen med varierande underlag hade jag siktat på något runt 75-85 mm under foten med radie någonstans runt 14-15 m. Med reservation för att jag inte har åkt i Isaberg/Ulricehamn, det kanske alltid är ren is där och då hade jag istället valt en ren pistskida med midja runt 70 mm.

Hellre för mjuka än för hårda skidor, t ex skulle jag undvika skidor med både metall och kolfiber. Skulle titta efter beskrivningar som "livliga", "lekfulla" eller liknande. Skulle undvika skidor med macho-beskrivningar som "för åkare med mycket kraft" eller "trivs bäst i högre fart".

Det blev Scandinavian Outdoor, kul att handla från Finland som omväxling. Priset på mina skidor var lägre än hos alla konkurrenter jag kollade, inkl tyskarna. Sen fick jag 10% pga nyhetsbrevsregistrering. Känns som jag gjort ett riktigt kap den här gången. ;-)

För arkivet så är ekosport.eu (fransk butik) ett annat ställe det ibland kan dyka upp ok erbjudanden på. Sist jag beställde därifrån levererades grejerna hem till dörren på mindre än en vecka men det var förvisso några år sedan.

Jag har inte köpt skidor. Men jag hittade ett par pjäxor på second hand som jag testat en gång och de fungerar bra. Ett par röda Salomon. Inte moderna, men funkar. Fast sulan på klacken trillade av i bitar. Har den någon funktion när det gäller att passa in pjäxan mot bindningen? Eller är den mest bra att ha när man promenerar?

Hittade denna på nätet: https://www.thingiverse.com/thing:2852849

Jag har inte köpt skidor. Men jag hittade ett par pjäxor på second hand som jag testat en gång och de fungerar bra. Ett par röda Salomon. Inte moderna, men funkar. Fast sulan på klacken trillade av i bitar. Har den någon funktion när det gäller att passa in pjäxan mot bindningen? Eller är den mest bra att ha när man promenerar?

Skulle nog säga att den behövs för att få rätt tjocklek på sulan.

Rossignol.jpg

Isaberg förra helgen. Lättsvängt, billigt.

Gjorde samma sak: Köpte ett par röda Salomon SX61 i helgen, med klacken massakrerad. Gäller att hitta ett donatorpar.

Jag har ett par moderna Salomon, front entry med fyra spännen etc etc. Frågan är om de ens är bättre än SX-pjäxorna, jag ska testa båda paren och och jämföra nästa helg.

Senast redigerad av en moderator:
”Man kan ta av armarna också, dô”, sa farbrorn. ”Jag hade allri armarna på.”

Hur gick det till? Och hur höll du då i stavarna? Tänkte jag fråga, men det gjorde jag inte.
Den där klockrena dressen kunde gott Roger Moore ha skidat i. Han skulle tagit av en arm i farten medans han snurrade runt i luften efter ett akrobathopp och samtidigt, medans han fortfarande var i luften, passat på att strypa nån skurk med armen (som givetvis var ett uttänkt hemligt vapen). Märkligt. Jag såg verkligen den scenen framför mig. Alldeles glasklart.

Den där klockrena dressen kunde gott Roger Moore ha skidat i. Han skulle tagit av en arm i farten medans han snurrade runt i luften efter ett akrobathopp och samtidigt, medans han fortfarande var i luften, passat på att strypa nån skurk med armen (som givetvis var ett uttänkt hemligt vapen). Märkligt. Jag såg verkligen den scenen framför mig. Alldeles glasklart.
Klart du gjorde.

Tillbaka
Topp