Ett halvår som cykelbud på Foodora

FlixC

Aktiv medlem
Nu har det snart gått sex månader sedan jag började ett nytt extrajobb på Foodora, där jag kör hem mat till folk på min cykel. Min tanke med detta inlägg är att övergripande beskriva min upplevelse hittills, för att förhoppningsvis ge lite vägledning till andra som kanske har funderat på olika sätt att ha cykeln som en extra inkomstkälla. Svarar gärna på frågor.

Att cykla är kul, det kan nog alla på detta forum skriva under på. Jag har inget intresse av att tävla, utan jag cyklar just för att det är kul och för att jag mår bra av det. Ofta kan det dock vara svårt att veta vart man ska en tur och vilken väg man ska cykla. Att bara sticka ut och se vart man hamnar är kul, men ofta har jag känt att jag skulle vilja ha någon form av struktur eller mål. Jag började spela ett GPS-spel som heter Turf, där man ska ta sig till olika zoner ute i världen för att samla poäng och medaljer. Kul spel, värt att testa för er som inte gjort det.

Eftersom jag nu redan cyklade runt mellan olika platser runt om i staden så slogs jag av tanken att jag kan göra nästan exakt samma sak och få betalt för det, genom att hämta och köra hem mat till folk. Att få betalt för att cykla och få in lite extra motion, hur bra låter inte det? Nyfikenheten var för stark, och jag var tvungen att testa. Några veckor senare stod jag där med min rosa rygga och skulle köra mitt första pass.

Känslorna var blandade när jag stod där och skulle köra i gång. Det finns ett stigma kring app-matbuden, dessa stakars satar som får slita i ur och skur för slavlöner. Jag undrade vad fan jag håller på med egentligen. Ska jag som vanlig Svensson med tryggt och bra heltidsjobb frivilligt ge mig in i en bransch med ett ökänt dåligt rykte, som gång på gång anklagas för att utnyttja människor som inte har några andra alternativ. Ingen tid att fundera över det nu, det vara bara att köra i gång med passet.

Man kan säga att jag började på easy-mode, en fin sommarkväll i augusti. Passet var tre timmar långt. Det plingade till i telefonen, jag fick en restaurang att åka till för upphämtning, sedan en adress där beställningen skulle lämnas av. Det tar inte lång tid att komma in det. Jag lärde mig snabbt att granska väganvisningarna i Google maps innan jag började cykla, då man ibland kan bli skickad på riktiga villovägar. Efter passet kände jag mig ändå rätt nöjd, det var ungefär så som jag trodde att det skulle vara. Det kanske inte var en så dum idé ändå!

Självklart bjuder inte alla pass på härligt väder. En fin sommarkväll kan det vara hur trevligt som helst, till skillnad mot en novemberkväll med två plusgrader och hällregn som kan vara ren misär. Man lär sig däremot att hantera vädret, mycket handlar om att hitta rätt utrustning som man trivs med. I det stora hela är jag ändå rätt nöjd, jag ur ute och cyklar några timmar tre kvällar i veckan i alla väder. Nästan alla jag träffar är trevliga, restaurangpersonal som kunder. Många är förvånade över att se en svensk som kör Foodora.

Över lag vill jag säga att jag är rätt nöjd, och jag tänker fortsätta ett tag till. Om du gillar tanken på att få betalt för att cykla och få lite extra motion och har minst 10 timmar över per vecka så kanske detta är något för dig. Jag avråder absolut från detta jobb om du behöver pengarna för att få din ekonomi att gå ihop, då finns det bättre jobb än Foodora. För min del går pengarna till extra sparande samt lite nöjen, inte att köpa mat och betala räkningar. Kör inte Foodora på heltid eller ens halvtid, det kommer suga själen ur dig.

Som sagt, har ni mer specifika frågor om lön, arbetstider, schemaläggning osv så kan jag gärna gå in på det i mer detalj. Om du vill se mer av hur ett pass kan se ut så kolla in @ridewithniko (inte jag) på YouTube som kör Foodora i Stockholm. Tack för mig!

Intressant.
Första frågan som dyker upp är ju naturligtvis hur mycket man tjänar på det? Är det provision? Finns det andra förmåner?

Det andra som vore lite intressant att höra är hur de är som arbetsgivare. Har du en kontaktperson/chef, hur mycket kontakt har ni osv.

Tack för att du delar med dig. =)

Intressant.
Första frågan som dyker upp är ju naturligtvis hur mycket man tjänar på det? Är det provision? Finns det andra förmåner?

Det andra som vore lite intressant att höra är hur de är som arbetsgivare. Har du en kontaktperson/chef, hur mycket kontakt har ni osv.

Hej! Lönen består av en fast del och en provisionsdel. Hur mycket du tjänar beror på vilka tider du kan jobba. Bäst är fredag/lördagskvällar, då det ofta är många beställningar och provisionen är något högre (25 istället för 20 per leverans). Under dessa tider brukar jag snitta 180-200kr/tim. Vardagskvällar ligger jag runt 145-170kr/tim. Nu på vintern när det är skitväder kan man få bonus ibland också, exempelvis 100kr extra per 10e leverans. Inte världens bästa lön direkt, och om det är värt det eller inte beror lite på hur man ser det. Jag ser det som en hobby, och ser man det så så är det ju nice att man kan tjäna några pengar på det över huvud taget. Ser du det däremot som ett jobb att bygga din ekonomi på så finns det många andra jobb som betalar bättre. Det är slitigt om man lägger många timmar på det.

Intressant.

Man har faktiskt inte så mycket kontakt med Foodora. Du har en kontaktperson, samt en support man kan höra av sig till. Man lägger sitt schema för kommande vecka i appen senast på tisdagen veckan innan. Då lägger man in i kalendern vilka dagar/tider man inte kan jobba. Inte världens bästa system, lätt att göra misstag. Hade varit bättre om man bara kunde lägga in när man kan jobba. Man måste snitta 10 timmar/vecka, sett över en period på 8 veckor. Jag hade gärna sett en lägre gräns, 10 timmar kan vara väl mycket för någon som annars jobbar heltid. Man får semesterersättning på 13%, annars är det inte så mycket förmåner. Tror att någon försäkring ingår. Du får ett lite kompensation för slitage på cykeln, men vi snackar verkligen lite, tror det är kanske nån krona per km.

Du har mycket frihet på ett sätt, då du sätter ditt eget schema. Jag hade dock gärna velat ha ännu mer flexibilitet. Med Uber Eats så kan man logga in i stort sätt närsom, och jobba så länge man känner för utan krav på hur många timmar man ska snitta.

Du nämnde den rosa ryggan. Vad för annan utrustning förser Foodora dig med?
Utgår de från att du själv har regnkläder, cykel i gott skick och mobil?

Hur ser du till att cykeln förblir din när du jobbar? Lätt hänt att den blir stulen när du är inne på restaurangen eller springer i trapphusen. Finns försäkring för sådant? Alltid undrat :giggle:

Och iom att du är på cykel. Väljer du uppdrag själv? Är det olika betalt för olika uppdrag?
De flesta jag ser är på gamla mopeder alternativt nya elmopeder av någon sort. Ibland även Foodorabilar

Och gällande uppdrag. Har du en tidsgräns och vad händer om den överskrids.

Och maten, hur ser du till att pommesen inte flyger runt eller milkshaken åker roller coaster i ryggsäcken?

Får en friskvårdsbidrag? Hur ser deras arbetsmiljöarbete ut?
Tyvärr inget friskvårdsbidrag. Hur deras arbetsmiljöarbete ser ut har jag dålig koll på. Man får undersökningar skickade till sig lite då och då där man kan säga vad man tycker. Personligen har jag haft väldigt lite kontakt med själva företaget. Jag lägger mitt schema och sticker ut och cyklar på mina pass. Har inte varit på deras kontor sedan jag började i augusti.

Du nämnde den rosa ryggan. Vad för annan utrustning förser Foodora dig med?
Utgår de från att du själv har regnkläder, cykel i gott skick och mobil?

Hur ser du till att cykeln förblir din när du jobbar? Lätt hänt att den blir stulen när du är inne på restaurangen eller springer i trapphusen. Finns försäkring för sådant? Alltid undrat :giggle:

Och iom att du är på cykel. Väljer du uppdrag själv? Är det olika betalt för olika uppdrag?
De flesta jag ser är på gamla mopeder alternativt nya elmopeder av någon sort. Ibland även Foodorabilar

Och gällande uppdrag. Har du en tidsgräns och vad händer om den överskrids.

Och maten, hur ser du till att pommesen inte flyger runt eller milkshaken åker roller coaster i ryggsäcken?

Vad för annan utrustning förser Foodora dig med?
Jag fick regbyxor/regnjacka (men använder mina egna som jag hade sedan innan), hjälm, lampor fram/bak, vinterdäck. Kan ha varit fler saker men det är vad jag kom på på rak arm :)
Hur ser du till att cykeln förblir din när du jobbar?
Jag kör med ett vanligt Kryptonite bygellås. I de flesta fall tycker jag det enklaste är att ta med cykeln in i trapphuset. Väl inne tar det någon minut att lämna beställningen. Man ska nog ha rejäl otur om den försvinner på den tiden. Det beror ju också mycket på vart man är, jag brukar gå på känsla hur försiktig jag är. Lämnar jag en beställning i Hallonbergen centrum exempelvis vill jag ju gärna säkra cykeln så bra som möjligt. Ska dock inte sticka under stol med att det är ett irriterande moment att ständigt lås/låsa upp cykeln.
Tyvärr inte, hade gärna haft större möjligheter att välja själv. Appen ger dig uppdragen, och man får ta det som ges. Alla uppdrag betalar samma, men om du är registrerad som cyklist är det begränsat hur långt du kan cykla för en order. Bilar och mopeder kan köra längre. Jag har haft enstaka beställningar på 4-5km från restaurang till kund, men de allra flesta ligger inom ett par km. Det är ofta man får beställningar där man bara behöver åka runt kvarteret :)
Man har en tidsgräns, men det är inga problem att hålla den. Om man är sen så är det oftast för att restaurangen är sen, men man blir inte straffad för det. Något som är irriterande ibland är att man kan få flera beställningar samtidigt. Jag kan exempelvis hämta från restaurang 1, cykla till restaurang 2, och 3 för att hämta beställningar där. I dessa fall kan det ibland ta lång tid innan första kunden får sin leverans, då jag måste vänta på andra restauranger först. Det kan vara frustrerande, för kunden kommer att få vänta och riskera kall mat och det finns inte mycket du kan göra. Du blir inte straffad för det. Systemet hos Foodora skulle behöva ses över.
De allra flesta restauranger packar maten bra, det är sällan jag spiller något, men det har absolut hänt ett par gånger. Inte att hela maten spillts ut, men att det har läckt. Man måste ju däremot absolut tänka på att man har känsliga grejer på ryggen, absorbera gupp med kroppen och undvika att hoppa ner från trottoarer :) När jag började cyklade jag fixed gear, men den typen av cykling kräver en ganska aktiv körstil som inte är perfekt för att leverera mat märkte jag. Det funkar, men har gått över till att köra singlespeed :)

Semesterersättning måste de betala enligt lag, så det är ingen förmån.
Ang Foodora-bil har jag läst nånstans att företaget har några bilar per stad, och att buden får boka dem. Men det tas ut hyra för bilen så då blir förtjänsten/lönen mindre.

Semesterersättning måste de betala enligt lag, så det är ingen förmån.
Ang Foodora-bil har jag läst nånstans att företaget har några bilar per stad, och att buden får boka dem. Men det tas ut hyra för bilen så då blir förtjänsten/lönen mindre.
Ja så är det ju såklart. Har ingen koll på hur bilsystemet fungerar hos Foodora, personligen så hade jag aldrig kört med något annat än cykel. Har man däremot Foodora som huvudsyssla kanske man tar alla bekvämligheter man kan få.

Vad har du för någon hoj och vad tänker du skulle vara den optimala cykeln? :)
Det verkar vara väldigt personligt, men jag föredrar något minimalistiskt som är lätt att underhålla och med få saker som kan gå sönder. Eftersom att detta för mig är en kombination av jobb och hobby så vill jag inte cykla runt på något vrak, det är inte kul. Det är bra ur den aspekten att cykeln blir mindre stöldbegärlig, men ska jag lägga flera timmar per vecka på detta så vill jag ändå ha någonting som är nice att cykla på.

Tycker nog faktiskt att de stereotypa "messenger" cyklarna är rätt på många sätt. Det man kan behöva tänka på är att körställningen inte kan vara för sportig, då du måste hålla ryggan någorlunda plant.

Jag håller just nu på att bygga en singlespeed med skivbromsar på en nice aluram med cromoly gaffel. Väldigt avskalad, stryktålig men ändå relativt lätt och kompakt. Får slänga in en bild här sen om nån vecka när den är klar :)

Detta undrar jag med. Hade målet varit att maxa leveranser så är ju en elcykel självklar, men TS har ju andra ambitioner.
Jag har testat att köra med elcykel. Det är bekvämt, det är ungefär så mycket positivt jag kan säga. Att köra en vanlig otrimmad elcykel ökade inte antalet leveranser per timme för mig. Har du en cykel som inte väger som ett båtankare och är i hyffsad form går det ofta lika snabbt om inte snabbare med en vanlig cykel. Med en vanlig cykel tar jag lätt genvägar upp/ner för trappor, in i hissen när jag ska upp till Mall of Scandinavia, in i trapphus.. Elcyklar är tunga åbäken som är jobbiga att handskas med, och väldigt stöldbegärliga.

Visst, den hjälpen och bekvämligheten kanske är värt det om man cyklar mer än Foodoras minimum antal timmar, men då kommer du nog förmodligen också behöva ett extra batteri för att hålla igång en arbetsdag. Ska du då ha en cykel som inte är skräp, plus ett extra batteri, så är vi uppe i en rätt rejäl summa som kommer ta lång tid innan den betalar tillbaka sig.

Som jag skrev tidigare så är det i slutändan mycket en smaksak, om man tittar på youtube så verkar ändå de flesta köra på elcyklar, så uppenbarligen väljer många det :)

Intressant tråd!

Har du någon kontakt med dina arbetskamrater, eller är det ”revir”/områden? Har ni någon hemlig hälsning när ni möts på cykelvägarna? :-)
Är det socialt i övrigt med restauranger och kunder?

Är det bara jag som stör mig på Fodoras TV-reklam? Jag brukar inte vara känslig, men det reklamen fokuserar på är att det är billigt och så får vi se att den som får sin leverans rycker maten ur händerna på budet och slänger igen dörren i ansiktet. Det känns inte som den största respekten för sina anställda och värdet på jobbet de gör. Vad säger TS? Har du sett den?

Intressant tråd!

Har du någon kontakt med dina arbetskamrater, eller är det ”revir”/områden? Har ni någon hemlig hälsning när ni möts på cykelvägarna? :-)
Är det socialt i övrigt med restauranger och kunder?
Måste nog säga att det inte är jättemycket interaktion mellan oss kollegor. Vissa är väldigt pratglada och står gärna och snackar lite inne på restaurangerna. Vissa i restaurangpersonalen snackar gärna lite också. Kunder är i 99% av fallen trevliga, dom är glada att dom ska få käka? Man får många hejarop när man är ute i -15 och snö! Generellt skulle jag dock säga att det inte är ett särskilt socialt jobb. För mig är det en fördel, det blir lite egentid. Det är skönt att bara kunna dra igång en podd samtidigt och vara i sin egen värld en stund.

Så är det ju såklart, tack! Ska kolla om Foodora kan dra rätt skatt direkt, känns som att det vore enklast.

Din arbetsgivare beräknar skatten utifrån din deltidslön som blir rätt låg.
Se till att du betalar in mer skatt på en gång om du vill undvika restskatt.
Beror väl promenad man har ett riktig5 jobb och detta som extra jobb? Eller är det bara här i Danmark man betalar annan skatt på bi-jobb?

Beror väl promenad man har ett riktig5 jobb och detta som extra jobb? Eller är det bara här i Danmark man betalar annan skatt på bi-jobb?
Skatteverket skiter fullständigt varifrån pengarna kommer, om det så är ett eller tio olika jobb. Det enda de skiljer på är om det är inkomst av tjänst eller inkomst av kapital.

Skatteverket skiter fullständigt varifrån pengarna kommer, om det så är ett eller tio olika jobb. Det enda de skiljer på är om det är inkomst av tjänst eller inkomst av kapital.
Precis. Och varje arbetsgivare vet ju bara vad de betalar ut och då också vad just den arbetsgivaren behöver betala in i skatt.
Som individ behöver man ha koll på var man totalt drar in om man nu har olika arbetsgivare.

Precis. Och varje arbetsgivare vet ju bara vad de betalar ut och då också vad just den arbetsgivaren behöver betala in i skatt.
Som individ behöver man ha koll på var man totalt drar in om man nu har olika arbetsgivare.
Japp, speciellt om kvarskatten går över 30kkr, då behöver man göra en fyllnadsinbetalning nån gång i februari, annars tickar en ganska hög ränta igång.

Tillbaka
Topp