[OT] Alpinskidor för liten peng?

Fan, mina kläder från 1988 fanns också kvar i modern tid. Fan, de är nog slängda nu. Mamma & Pappa sparar inget sen de flyttade.
Tänkte på fullt allvar ta mina skidkläder från ~88 om två veckor, men bara om vädret är precis lagom. De är inte sitt bästa om det är kallt, varmt eller blött. :)
Edit: Pjäxor eller skidor från den tiden är slängda sedan länge. Av goda anledningar.
Edit 2: Borde även ta tag i att sälja sonens Völkl RTM80 som inte använts på flera år.

Tänkte på fullt allvar ta mina skidkläder från ~88 om två veckor, men bara om vädret är precis lagom. De är inte sitt bästa om det är kallt, varmt eller blött. :)
Edit: Pjäxor eller skidor från den tiden är slängda sedan länge. Av goda anledningar.
Edit 2: Borde även ta tag i att sälja sonens Völkl RTM80 som inte använts på flera år.
Nej mina var gjorda i nåt bomullsliknande material tror jag. Blått, vitt och rött. Troligen köpt på Wessels, engelbrektsboden eller Ellos.

Som sagt, är högst tveksam till om pjäxorna blivit bättre sedan 80-talet. Kanske för elitåkare? Obekvämare har de däremot blivit, det är ett som är säkert.

Jag gillar raka skidor mest för att det är snyggt, men det går att åka bra också i dem. Kräver bättre teknik bara, inte lika snälla som carvinglagg. Och framförallt en annan teknik, kanske.

Skulle säga att även pjäxorna genomgått en stor utveckling sedan 80-talet. Bara de senaste tio åren har det hänt mycket i exempelvis randosegmentet. Jag har tre par pjäxor just nu; ett par Lange RX130 med sprutskor från Head och ett par lätta Dynafit Khion Carbon för randoturer. Båda dessa är från 2014-15. Förrförra året skaffade jag ett par Technica Cochise; en ganska lätt men stabil pjäxa som i det mesta faktiskt ersätter både Langen och Dynafiten. Tillräckligt styv 130 flex för att driva även en tävlingsstorslalomskida eller mina breda Black Crows, samtidigt som de är tillräckligt lätta för att kunna gå även något längre randoturer. Det har även skett en stor utveckling när det gäller olika innerskor och "bakningsbara" innerskor är vanligt även i de lägre segmenten.

Allt var inte bättre förr. Och plast åldras.
Det fina med Salomons SX-serie är att de är byggda i tåliga, hårda plaster och inte i polyuretan. Det gör att de blir extremt hållbara. Andra, gamla pjäxor blir ju till grus bara man tittar på dem. Följde med ett par till skidorna. De sprack sönder i småbitar vid provningen.

Ang. pjäxor tänker jag att det viktigaste kriteriet är att trycka ned och fixera hälen för maximal kontroll, och där är SX grymma. De är kanske inte lika styva som moderna fyrspännesvarianter, men jag är ju amatör och åker inte fort. Och de funkade för Girardelli som vann två VM på SX90, så helt kassa var de nog inte för proffs heller (på 80-talet).

Ett plus är förstås det eleganta utseendet. Jfrt med ett par sportbils-SX ser mina moderna Salomon ut som korsningar av en bandtraktor och ett medeltida tortyrredskap.

Senast redigerad av en moderator:
Det fina med Salomons SX-serie är att de är byggda i tåliga, hårda plaster och inte i polyuretan. Det gör att de blir extremt hållbara. Andra, gamla pjäxor blir ju till grus bara man tittar på dem. Följde med ett par till skidorna. De sprack sönder i småbitar vid provningen.

Ang. pjäxor tänker jag att det viktigaste kriteriet är att trycka ned och fixera hälen för maximal kontroll, och där är SX grymma. De är kanske inte lika styva som moderna fyrspännesvarianter, men jag är ju amatör och åker inte fort. Och de funkade för Girardelli som vann två VM på SX90, så helt kassa var de nog inte för proffs heller (på 80-talet).

Ett plus är förstås det eleganta utseendet. Jfrt med ett par sportbils-SX ser mina moderna Salomon ut som en korsning av en bandtraktor och ett medeltida tortyrredskap.
Gamla Amazoner var också tåliga. :) Dagens bilar går ju inte att rulla utan att gå sönder! Jag tror att man lärt sig en del under decennierna vad gäller pjäxor. Sen är det kanske inte alltid man behöver det absolut bästa/senaste för att ha trevligt utförs men pjäxor som inte är sköna är ett gissel. Moderna/formgjutna har sina fördelar.

Gamla Amazoner var också tåliga. :) Dagens bilar går ju inte att rulla utan att gå sönder! Jag tror att man lärt sig en del under decennierna vad gäller pjäxor. Sen är det kanske inte alltid man behöver det absolut bästa/senaste för att ha trevligt utförs men pjäxor som inte är sköna är ett gissel. Moderna/formgjutna har sina fördelar.
Tror iofs att just SX är bekvämare än de flesta pjäxor som görs i dag. De flesta tycks snarare ha problem med att de blir för flexiga efter lång tids användning.

Ju mer vi pratar om det här, desto mer frapperande är likheterna med cykelvärlden och diskussionen om rammaterial m m. Inte konstigt att jag gillar äldre pjäxor och skidor, kanske.. ?

Tror iofs att just SX är bekvämare än de flesta pjäxor som görs i dag. De flesta tycks snarare ha problem med att de blir för flexiga efter lång tids användning.

Ju mer vi pratar om det här, desto mer frapperande är likheterna med cykelvärlden och diskussionen om rammaterial m m. Inte konstigt att jag gillar äldre pjäxor och skidor, kanske.. ?
Har du hittat ett par pjäxor som passar är det ju toppen. Och skidor likaså. Jag kör (uråldriga) carvingskidor utan att carva. Mindre midja hade gjort det lättare. Men, hade jag velat göra det enkelt skulle jag inte köra telemark. Skulle gärna hitta ett par gamla halvhöga telispjäxor i läder. Men, såna växer tyvärr inte på träd. Låga i läder har jag men de är rätt usla utför. Och rätt usla på tur (ger skavsår likt inga andra). Men, de ser bra ut (och man kan tejpa i förebyggande syfte). :)

Som sagt, är högst tveksam till om pjäxorna blivit bättre sedan 80-talet. Kanske för elitåkare? Obekvämare har de däremot blivit, det är ett som är säkert.

Jag gillar raka skidor mest för att det är snyggt, men det går att åka bra också i dem. Kräver bättre teknik bara, inte lika snälla som carvinglagg. Och framförallt en annan teknik, kanske.
Mina nuvarande Nordica NRGY 1 Pro sitter betydligt skönare och samtidigt fastare än mina gamla Salomon SX70 från 80-talet gjorde. Som natt och dag. De gamla bakinstegspjäxorna kunde man klämma fast hårdare runt benet, men foten kunde man inte få tajtare runt.
Moderna skidor går att ställa på kant istället för att sladda runt. Lite orättvist iofs att vem som helst kan få snygga svängar nu för tiden. På 80-talet fick man jobba för det.

Edit: Skidutrustning, inte fiskeprylar.

Senast ändrad:
Mina nuvarande Nordica NRGY 1 Pro sitter betydligt skönare och samtidigt fastare än mina gamla Shimano SX70 från 80-talet gjorde. Som natt och dag. De gamla bakinstegspjäxorna kunde man klämma fast hårdare runt benet, men foten kunde man inte få tajtare runt.
Moderna skidor går att ställa på kant istället för att sladda runt. Lite orättvist iofs att vem som helst kan få snygga svängar nu för tiden. På 80-talet fick man jobba för det.
Shimano pjäxor, nu snackar vi ?

Klart det går att åka med ett par 80-talspjäxor som Salomon SX90. Jag tävlade i puckel på elitnivå under slutet av 80 och början av 90-talet och var själv sponsrad av Raichle (vars "teknik" sedan köptes av Full Tilt som i sin tur köptes av K2). SX90 och ffa efterföljaren 91 Equipe var rätt populär. Samtidigt har ju även skidor och åkteknik förändrats och utvecklats väldigt mycket sedan 80-talet. Har man ett par pjäxor som man är nöjd med så är det en sak, men är det dags att köpa nytt så är moderna pjäxor ett avsevärt bättre val. Och ett viktigt råd är då också att inte köpa första bästa på pris, utan att gå till en handlare så att man får rätt modell och ffa hjälp med att anpassa dem så att man inte får ont i fötterna av dem.
Har btw kvar några gamla storslalomskidor från tidigt 90-tal. Ett av paren vann en kompis junior-SM på 90 eller 91. Jag testade dom för några år sedan och visst, nog går de att åka på, men skillnaden till en modern skida är ju nästan skrattretande stor.

Jag tycker carving är apfult. Förlåt, men jag är gammal! Jag kör gärna med lite sladd. Mest zen.

Mina nuvarande Nordica NRGY 1 Pro sitter betydligt skönare och samtidigt fastare än mina gamla Shimano SX70 från 80-talet gjorde. Som natt och dag. De gamla bakinstegspjäxorna kunde man klämma fast hårdare runt benet, men foten kunde man inte få tajtare runt.
Orättvist är ordet. Men coolt när man kan det. Svårt att åka tajt ihop med benen på moderna lagg också. Blir mer Bode Miller än Snowroller.

Jag gillar lite space runt foten men vill att hälen sitter hårt. Är det viktigaste tycker jag.

Klart det går att åka med ett par 80-talspjäxor som Salomon SX90. Jag tävlade i puckel på elitnivå under slutet av 80 och början av 90-talet och var själv sponsrad av Raichle (vars "teknik" sedan köptes av Full Tilt som i sin tur köptes av K2). SX90 och ffa efterföljaren 91 Equipe var rätt populär. Samtidigt har ju även skidor och åkteknik förändrats och utvecklats väldigt mycket sedan 80-talet. Har man ett par pjäxor som man är nöjd med så är det en sak, men är det dags att köpa nytt så är moderna pjäxor ett avsevärt bättre val. Och ett viktigt råd är då också att inte köpa första bästa på pris, utan att gå till en handlare så att man får rätt modell och ffa hjälp med att anpassa dem så att man inte får ont i fötterna av dem.
Har btw kvar några gamla storslalomskidor från tidigt 90-tal. Ett av paren vann en kompis junior-SM på 90 eller 91. Jag testade dom för några år sedan och visst, nog går de att åka på, men skillnaden till en modern skida är ju nästan skrattretande stor.
Tycker att ni puckelpistare åker snyggast av alla. Alltid varit grymt imponerad.

Jag åkte mycket skidor som yngre men med ett par undantag har jag haft ett uppehåll på 20 år och precis hittat tillbaka. Känner mig nyförälskad.

Är man nöjd och glad med grejer från 80-talet så är det toppen! Det kan vara svårt att övertyga folk som även använt modernare prylar att det skulle finnas några fördelar, men det är ju lätt att bara låta bli att försöka. Kör och ha roligt!

Tycker att ni puckelpistare åker snyggast av alla. Alltid varit grymt imponerad.

Jag åkte mycket skidor som yngre men med ett par undantag har jag haft ett uppehåll på 20 år och precis hittat tillbaka. Känner mig nyförälskad.
Man försökte ju hålla samman kroppsdelarna och åka "tight", för spretigt gav poängavdrag! Numera åker jag väl mer "traditionellt", men puckelåkningen har ju bidragit med en hel del ståvana. Jag gillar fortfarande att åka snabbt och ganska forcerat i alla underlag, älskar den fartkänslan. Kul att du hittat tillbaka, jag hade också några år då jag inte åkte så mycket men de senaste 15 åren eller så har jag försökt åka rätt mycket. Det var f ö skidåkningen som gjorde att jag köpte en mtb 1991.

Jag gillar lite space runt foten men vill att hälen sitter hårt. Är det viktigaste tycker jag.
Man tappar ju massor av kontroll om inte hela foten sitter fast. Ett par moderna pjäxor sitter man fast i utan att det klämmer någonstans och det är lättare att hålla värmen. Men vill man åka på gammelutrustning, så funkar det också. Lika bra som då.

Man tappar ju massor av kontroll om inte hela foten sitter fast. Ett par moderna pjäxor sitter man fast i utan att det klämmer någonstans och det är lättare att hålla värmen. Men vill man åka på gammelutrustning, så funkar det också. Lika bra som då.
Ja, jo, det får ju inte vara sladdrigt. Håller jag helt med om. Men ”to each his own” som engelsmannen säger. Jag är mest förvånad, precis som med cyklar, över hur otroligt mycket skidor och pjäxor man får för otroligt lite pengar, bara för att de har ett antal år på nacken. Vilket är fantastiskt för oss fattiglappar. Då kan jag spara till annat! ?

Kan faktiskt inte låta bli att slänga in ett foto från 1987. Farsans röda overall är så jävla snygg. Han åker på Rossignol Strato och har lillasyrran på ryggen. Jag står mellan dem och min farbror (som har ett par SX-pjäxor och Bognerpolo ❤️).

Kanske var det rea på randiga mössor på Intersport?
72736237380__8A0BD141-ACAC-4808-8CDA-AFAF424CAFD5.jpeg

Gamla skidbilder borde få en egen tråd.

”De duger åt mig” - Stig-Helmer
”Hyra kanske?”

Det lustiga med den scenen är ju att det är tvärtom. Hans träskidor hade man behövt vara proffs för att åka på. Stig H (han ”plockade bort” Helmer för att inte verka töntig inför Lotta) åkte nog åkte betydligt bättre (mindre dåligt) på sina hyrda Alpinestar.

PS. Läste nånstans att Lasse Åberg egentligen är grym på skidor. DS.

Det beror väl mkt på hur man gillar att åka.

Många korta carvingsvängar i pisten, med en del snö & bra grepp och ingen is, inte så fort.

Köra snabbt och svänga max 4 ggr i hela backen.

Köra i lös snö och lite offpist, surfa istället för carving.

--- Olika skidor som passar, men ffa måste man ha sköna pjäxor ! ?

Det beror väl mkt på hur man gillar att åka.

Många korta carvingsvängar i pisten, med en del snö & bra grepp och ingen is, inte så fort.

Köra snabbt och svänga max 4 ggr i hela backen.

Köra i lös snö och lite offpist, surfa istället för carving.

--- Olika skidor som passar, men ffa måste man ha sköna pjäxor ! ?
Fast sladda är väl aldrig något nöje?
Carva kort eller långt eller surfa är ju det som är kul.

Fast sladda är väl aldrig något nöje?
Carva kort eller långt eller surfa är ju det som är kul.
Parallellsvängar är både kul och snyggt. Tycker jag.

Gymnast, working out on parallel rails
Cutting trails, screams and wails
Face grow pale, never fails

Kan faktiskt inte låta bli att slänga in ett foto från 1987. Farsans röda overall är så jävla snygg. Han åker på Rossignol Strato och har lillasyrran på ryggen. Jag står mellan dem och min farbror (som har ett par SX-pjäxor och Bognerpolo ❤️).

Kanske var det rea på randiga mössor på Intersport?
Visa bilaga 677164
Gamla skidbilder borde få en egen tråd.
Ser ut som att farsan har ett par SX 80. Jag hade också ett par röda ?. Dock grå overall.

/J

För mig är inte 80-talsestetiken så lockande. Been there. Men minns nostalgiskt hur jag suktade efter SOS när de första kollektionerna släpptes. Som barn hade jag en stor idol i Gunnar Moberg, vars föräldrar vi bodde granne med och som var med i ett av de första puckellandslagen (med bl a Stefan Engström som var medgrundare i Peak Performance och Lasse Fahlén som senare varit tränare/förbundskapten).

Under senare år har jag mer haft åkare som Seth Morrison, JP Auclair och några till som åkare man kollat in lite mer. Det som är "snygg" åkning för mig är det som är rätt tekniskt avancerat och kanske också mer handlar om vägval och linje. Hittade btw en gammal video med mig själv när jag testar en gopro jag köpte för drygt tio år sen. Har fortfarande kvar de där orangea Black Crows Nocta. Grymt sköna, men lite breda för de flesta förhållanden. Blir grymt skidsugen nu!

Ser ut som att farsan har ett par SX 80. Jag hade också ett par röda ?. Dock grå overall.

/J
Haha, googlade. Visst är det ett par SX80 som farsan har på sig. SX90 på farbror Ulf, tror jag. Han hade alltid lite mer pengar - inga barn och jobbade på Volvo.

Grymt imponerad av expertkunskapen!

IMG_4268.jpeg

Det är nog sådana jag hade. Trodde det var SX70. Saknar de inte.
Varför inte? Obs: Ärlig fråga. Åkte på mina SX61 i går och tyckte det funkade svinbra. Ingen skillnad i prestation från mina moderna pjäxor, men väldigt mycket trevligare att ta på och av samt att gå i. Jag har Salomon X-Wave 10 annars - inte någon prestandamodell men fått fina recensioner.

Varför inte? Obs: Ärlig fråga. Åkte på mina SX61 i går och tyckte det funkade svinbra. Ingen skillnad i prestation från mina moderna pjäxor, men väldigt mycket trevligare att ta på och av samt att gå i. Jag har Salomon X-Wave 10 annars - inte någon prestandamodell men fått fina recensioner.

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag svarar ändå (kanske också passande eftersom jag bad dig förpassa dom till återvinningen). :) Det är väldigt svårt att säga något generellt, eftersom jag inte sett dig åka eller vilken nivå du befinner dig på. Om du är relativt nygammal och lite ovan på skidorna, men samtidigt vill anta en något romantisk 80-talsestetik (utifrån vad jag kunnat utläsa av vad du skrivit/visat bilder på), så är det väl inte "helfel". :) Eller vad jag skulle säga utifrån ett blygsamt norrbottniskt sätt att utrycka sig på.
Men. Och ett ganska stort Men. Pjäxorna är skitkass. Visst, du kan åka på dina smala 80-talsskidor, på halvkassa gamla smala mjuka nybörjarskidor. Och är det grejen, så fine!
Men (igen). Modernare utrustning ÄR så galet mycket bättre. Och den är bättre för ffa de som är lite mer ovana. Menar; Franz Klammer störtade nerför Streif i Kitzbuhl med typ 2.20-2.30 långa störtloppsskidor på 70-talet. Stenis hade kört skiten ur de flesta på 2 meters specialslalomskidor. Osv
De allra flesta (mig själv inkluderat) har dock upplevt vilken fullständig revolution skid-och pjäxutvecklingen genomgått från typ 2000 till åtminstone 2010-12 (då det imho avstannat något).
Men OT igen; som sagt, funkar det för dig så OK! Men åker man på en modernare skida (förstås beroende på vad det är) så behövs dels en styvare pjäxa och en pjäxa där foten sitter fast. Problemet som jag upplevde var med de flesta 80-tals SX-modeller, var att hälgreppet var okej (tack vare vajern som spändes vid hälen), men trots "skruvmojängen" som satt på fotens ovansida på de mer avancerade 90 och 91-modellerna, så trycktes foten bara rakt ner och känslan var att hälen satt fast, men resten var "sloppy".

Det är grymt om du gillar dom och att de passar för dig, vill bara poängtera att det för de flesta är utdaterade pjäxor som gör sig bäst hos myrorna. Jag hade nog knappt tagit mig ner för backen med dom och något av mina skidpar. Det är faktiskt extremt stor skillnad på grejer (typ som att jämföra cykelgrejer från mitten av 80-talet med dagens). För mig är pjäxorna allt, funkar inte dom så funkar inte kraftöverföringen till skidan!

Men jag tycker det är grymt att du är igång igen och jag gillar ditt estetisktnostalgiska sätt att betrakta 80-talet på. Ibland känner jag själv att det vore grymt att glida runt i pastellfärgad overall och Olin-balettskidor. Haha får såna flashback från tidigt 80-tal nu! Och blir grymt sugen på att åka!

Nu var inte frågan riktad till mig, men jag svarar ändå (kanske också passande eftersom jag bad dig förpassa dom till återvinningen). :) Det är väldigt svårt att säga något generellt, eftersom jag inte sett dig åka eller vilken nivå du befinner dig på. Om du är relativt nygammal och lite ovan på skidorna, men samtidigt vill anta en något romantisk 80-talsestetik (utifrån vad jag kunnat utläsa av vad du skrivit/visat bilder på), så är det väl inte "helfel". :) Eller vad jag skulle säga utifrån ett blygsamt norrbottniskt sätt att utrycka sig på.
Men. Och ett ganska stort Men. Pjäxorna är skitkass. Visst, du kan åka på dina smala 80-talsskidor, på halvkassa gamla smala mjuka nybörjarskidor. Och är det grejen, så fine!
Men (igen). Modernare utrustning ÄR så galet mycket bättre. Och den är bättre för ffa de som är lite mer ovana. Menar; Franz Klammer störtade nerför Streif i Kitzbuhl med typ 2.20-2.30 långa störtloppsskidor på 70-talet. Stenis hade kört skiten ur de flesta på 2 meters specialslalomskidor. Osv
De allra flesta (mig själv inkluderat) har dock upplevt vilken fullständig revolution skid-och pjäxutvecklingen genomgått från typ 2000 till åtminstone 2010-12 (då det imho avstannat något).
Men OT igen; som sagt, funkar det för dig så OK! Men åker man på en modernare skida (förstås beroende på vad det är) så behövs dels en styvare pjäxa och en pjäxa där foten sitter fast. Problemet som jag upplevde var med de flesta 80-tals SX-modeller, var att hälgreppet var okej (tack vare vajern som spändes vid hälen), men trots "skruvmojängen" som satt på fotens ovansida på de mer avancerade 90 och 91-modellerna, så trycktes foten bara rakt ner och känslan var att hälen satt fast, men resten var "sloppy".

Det är grymt om du gillar dom och att de passar för dig, vill bara poängtera att det för de flesta är utdaterade pjäxor som gör sig bäst hos myrorna. Jag hade nog knappt tagit mig ner för backen med dom och något av mina skidpar. Det är faktiskt extremt stor skillnad på grejer (typ som att jämföra cykelgrejer från mitten av 80-talet med dagens). För mig är pjäxorna allt, funkar inte dom så funkar inte kraftöverföringen till skidan!

Men jag tycker det är grymt att du är igång igen och jag gillar ditt estetisktnostalgiska sätt att betrakta 80-talet på. Ibland känner jag själv att det vore grymt att glida runt i pastellfärgad overall och Olin-balettskidor. Haha får såna flashback från tidigt 80-tal nu! Och blir grymt sugen på att åka!
Bara att du nämner balett får igång mig.
Vem minns inte ikonen Glen Plake. ?

Bara att du nämner balett får igång mig.
Vem minns inte ikonen Glen Plake. ?
Haha han är ju fortfarande en LEGEND! Grym! Minns Åka Skidor On Tour under 80-talet (före internet osv) dår Åka Skidor åkte runt i landet, arrangerade små events och visade skidfilmer o prylar. Ett av dom jag var på var i Luleå och då visades en av de senaste filmerna med Glen Plake!! Nostalgi!! :)

Haha han är ju fortfarande en LEGEND! Grym! Minns Åka Skidor On Tour under 80-talet (före internet osv) dår Åka Skidor åkte runt i landet, arrangerade små events och visade skidfilmer o prylar. Ett av dom jag var på var i Luleå och då visades en av de senaste filmerna med Glen Plake!! Nostalgi!! :)
Han hänger fortfarande i Chamonix.?

Hyrpjäxor är ju åkta av olika människor så det där är inte riktigt korrekt. Den blir ju inte anpassad efter din fot ;)
Stämmer, sist jag var tvungen att köpa nya pjäxor provades en mängd olika modeller och när jag väl hittat en modell som nästan passade mina knöliga fötter så var jag tvungen att trycka skalet på flera ställen. Det tog väl ca 3h totalt.

Pojkar, pojkar. Ni har så rätt - självklart är estetiken en stor del av detta, som alltid med mina val. I’m still a mod, I’ll always be a mod, you can bury me a mod o s v. (Vem sa det, @Ragge Hylsa?)
Kommande helg ska vi till Sunne. Vad kommer jag att åka i? Jo, flugskitsolle och mössa. Kan inte ha vanliga goggles heller, givetvis, utan kör glaciärglasögon. ?

Med detta sagt vill jag bara påpeka att jag åkt på både moderna lagg och på moderna pjäxor. Jag har absolut inte tävlat som @Domestique eller något sådant utan har bara åkt mycket skidor. På nya carvingskidor gör skidan mycket av jobbet, den är väldigt förlåtande och ”snäll” för nybörjaren och säkert extremt snabbsvängande för den professionella åkaren, beroende på vilken hårdhet man väljer, radie o s v.

Det jag gillar (förutom att de är estetiskt tilltalande) med raka skidor är att de kräver mycket mer av mig som åkare, men jag kan också vara lite mer fri i pisten (åker inte off pist direkt, ibland gjorde jag det förr men..). Jag är inte beroende av olika svängradier, behöver inte ha olika skidor för olika åkning, jag kan åka tajt när jag vill, bredare när jag vill. Allt hänger på mig.

På detta sätt liknar det cykling, i dag har industrin berättat för oss att vi måste ha en särskild cykel för en särskild typ av cykling. Och visst, det gör det lättare, men är ingen nödvändighet för att ha skoj eller utvecklas. Snarare tvärtom, kan jag känna. När det paras med en attityd där allt som är äldre plötsligt är ocyklingsbart (eller oåkbart när det gäller skidor) är det lätt att börja fundera på om det hela är en gigantisk sammansvärjning. ?

De extrema krafter som kommer av svinhårda carvingsvängar på timglasformade skidor i professionell miljö kräver nog moderna pjäxor, kanske. Men så åker ju inte jag, ändå.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp