Äldre mtb med slack i kedjan

PhilipK

Medlem
Hej,

Jag har en äldre mtb från 2008 där jag inte blir klok på att kedjan slackar lite väl mycket vid kombinationen vid minsta kuggarna.

Bakväxeln är en sram x-7 och jag har provat att laborera med b-skruven, men hur jag än gör så slackar kedjan rejält vid minsta kuggarna. (Jag vet att man inte ska använda det läget, men det ska ju ändå vara möjligt).

Kedjan är ny och jag har tagit bort två länkar, så kedjan är ännu kortare än den förra.

Någon som ser vad det är för fel? Kan bakväxeln ha blivit slapp i fjädrarna?

Tack på förhand

/ Philip

tempImagexXUuUX.jpg

tempImageFbpC0j.jpg
tempImageaJ5VPv.jpg

har du bytt bakväxel, kassett eller drev fram till en annan storlek än orginal?

jag tycker det ser ut som att du har en "medium cage" x7-bakväxel. den har en total "capacity" på 37t.

hur många kuggar har klingorna fram och vad har du för kassett?

har du bytt bakväxel, kassett eller drev fram till en annan storlek än orginal?

jag tycker det ser ut som att du har en "medium cage" x7-bakväxel. den har en total "capacity" på 37t.

hur många kuggar har klingorna fram och vad har du för kassett?
Jag har inte bytt något. Allt är original sen jag köpte den för 15 år sen.

Har dålig koll på antal kuggar tyvärr, men enligt mina efterforskningar så är det 48/36/26T fram och 11-31 bak. Kan vara en spec från ett annat år dock.

jag tycker det ser ut som en 11-34-kassett i alla fall.

fram kan jag inte räkna på bilden, men är det 48/36/26 så är det (48-26)+(34-11) = 45, och du borde ha en long cage bakväxel. eller mindre drev och kassett.

srams hemsida 2009:

tekniska manualen från 2008:

medium:
x7-medium-2009.png

long:
x7-long-2009.png

manualen:
sram-rear-derailleurs-mtb-2008-tech-manual.png

edit: mer ovedersägliga bilder och länkar.

Senast ändrad:
undrar om commencal bara hade köpt för många medium cage, eller om de hade nån tanke om mer frigång mot marken för växeln.

ett antal happyiter lär ha en long cage x5, x7 eller x9 i bra att ha-lådan och borde kunna donera den. testa yardsale-tråden om du inte vill tvingas undvika extrempositionerna.

för övrigt: funkar det att gunga fjädringen bak med kedjan på stora-stora nu med så där kort kedja?

+1
Du bör inte ha kedjan max diagonal, se nedan
crosschain.jpg

Du bör om möjligt även undvika de 2-3 längst ut enl Fig.1 och då förstås motsv längst in enl Fig.2
det skriver ts själv i ursprungsinlägget.

på mtb kan det vara svårt att hålla koll på exakt var man är på dreven hela tiden, och det är inte alltid läge att göra en framväxling. men är man skicklig så visst.

+1
Du bör inte ha kedjan max diagonal, se nedan
crosschain.jpg

Du bör om möjligt även undvika de 2-3 längst ut enl Fig.1 och då förstås motsv längst in enl Fig.2
Som jag skrev i tråden är jag fullt medveten om att man inte ska köra
undrar om commencal bara hade köpt för många medium cage, eller om de hade nån tanke om mer frigång mot marken för växeln.

ett antal happyiter lär ha en long cage x5, x7 eller x9 i bra att ha-lådan och borde kunna donera den. testa yardsale-tråden om du inte vill tvingas undvika extrempositionerna.

för övrigt: funkar det att gunga fjädringen bak med kedjan på stora-stora nu med så där kort kedja?
Ja, det är inga problem att fjädra på stora kuggarna.

nu är jag inte länkage-expert och kan bedöma hur denna cykels fjädring påverkar kedjan, men med heldämp måste man kolla så att inte kedjan blir för kort när fjädringen är långt ner i slaget. jag tycker redan det ser kort ut med hänsyn till det.
Ja, det kanske är i kortaste laget, men det är inga problem att fjädra ordentligt på stora kuggarna.

Tillbaka
Topp