Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

På grund av det här inlägget har jag gått omkring och nynnat ”Sköna snubbar på raw-bikes” till melodin på den inte alls punkiga Magnus Ugglalåten ”Hotta brudar från Djursholm” ?
Asså....du....jag kan inte släppa den här saken riktigt. Så fort jag ser en rawbike ekar det här i mitt huvud. Var tvungen att sno från dig rakt av och lägga raderna i min signatur. All cred till dig givetvis?

Asså....du....jag kan inte släppa den här saken riktigt. Så fort jag ser en rawbike ekar det här i mitt huvud. Var tvungen att sno från dig rakt av och lägga raderna i min signatur. All cred till dig givetvis?
Underbart! Jag hade glömt bort den, men nu när den står i din signatur kommer jag ju bli kontinuerligt påmind och aldrig sluta nynna på den ?

IMG_9580.jpeg

Blev en liten omväg för att köpa paneer.

Riktigt bra cykelföre idag. T.o.m. stockholm stad "playing the waiting game"-strategi sedan november angående ickeplogning av Skeppsbron börjar betala dividender... Passade på att förlänga rundan. Borde jag inte gjort. Viker av från en sandad/saltad cykelväg till en annan, tyvärr råkade "mellanbiten" vara osandad och totalmega glashal. 0.0001s senare låg man på sidan. Cykeln okej, gubben okej. Dock nån liten bula på benet väl framme i duschen. Såklart med bildbevis fredagen till ära:
unnamed.jpg

Gårdagens löppass var avsevärt farligare än pendlingen men överlevde båda (nej, jag har inte dubb på mina löpardojor). ? ?

En del chockeras över att man cyklar oavsett väglag,men frågan är om det inte är farligare/mer dramatiskt att promenera ibland förutsatt att man har bra dubbdäck på sin cykel, jag tror det?

Gårdagens löppass var avsevärt farligare än pendlingen men överlevde båda (nej, jag har inte dubb på mina löpardojor). ? ?

En del chockeras över att man cyklar oavsett väglag,men frågan är om det inte är farligare/mer dramatiskt att promenera ibland förutsatt att man har bra dubbdäck på sin cykel, jag tror det?
Kan nog instämma både när man klivet ut från porten hemmavid samt jobbet så är det inga bekymmer när man kommer på cykeln men går man runt med skorna så är det fasen inte lätt.

Känns helt rätt iår att inviga dubben mot kört 2 säsonger dubbfritt då merparten av mitt stråk går på isgata detta år då entreprenörerna som sopsaltar den biten iår gör det allt för sällan och ibland inte alls så hela den sträckan är isbelagd.

Fördelen är ju att dubbdäcken går tystare på detta underlag :D

Har vabat och varit sjuk men idag var det dags för pendling igen. Alla sträckor som inte plogats och sopsaltats och var fulla med snö hade nu förvandlats till is istället, det var... intressant.

Möter liknande fordon på förhållandevis smala cykelbanor inte alltför sällan:
gomoto33-studiokuva-punainen-edited-2_3.png

De tar upp ca 3/4 av bredden av cykelbanan vilket resulterade i en hand som fick kontakt med backspegeln på fordonet jag mötte i eftermiddags.
Jag vet att klass 2 är godkända för att framföras på cykelbana, men det känns som om att infrastrukturen borde anpassas efter det också.

Möter liknande fordon på förhållandevis smala cykelbanor inte alltför sällan:
Visa bilaga 677598
De tar upp ca 3/4 av bredden av cykelbanan vilket resulterade i en hand som fick kontakt med backspegeln på fordonet jag mötte i eftermiddags.
Jag vet att klass 2 är godkända för att framföras på cykelbana, men det känns som om att infrastrukturen borde anpassas efter det också.
Blev utan förvarning förbikörd av något liknande på GC-banan söder om Ålkistan (Stockholm), den som är kanske 2,5 meter bred mellan sprängklippa och räcket mot E18. Var en hårsmån från att den klippte i handen på mig, och höll nog en 30km/t (jag var gående). Otäckt, känns tveksamt att de får framföras där (inte juridiskt tveksamt, men praktiskt tveksamt).

Riktigt bra cykelföre idag. T.o.m. stockholm stad "playing the waiting game"-strategi sedan november angående ickeplogning av Skeppsbron börjar betala dividender... Passade på att förlänga rundan. Borde jag inte gjort. Viker av från en sandad/saltad cykelväg till en annan, tyvärr råkade "mellanbiten" vara osandad och totalmega glashal. 0.0001s senare låg man på sidan. Cykeln okej, gubben okej. Dock nån liten bula på benet väl framme i duschen. Såklart med bildbevis fredagen till ära:
Visa bilaga 677484
Aj!
Jag drattade på cykeln mellan jul och nyår när jag var ledig, slog i höger sida på kroppen och hjälmen fick en spricka. Var lite väck nästa dag så jag sökte läkarvård och domen blev lätt hjärnskakning. ?
Gick över snabbt. ?

Hade du bokat enskild kupé, det väldigt tomt ut….
pendlar mot strömmen, och det här var framåt sextiden. det brukar vara några enstaka själar då.

även i biltrafiken brukar det bli som ett sesam öppna dig vid den tiden. t ex essingeleden plötsligt farbar efter 18, trots att det en halvtimma tidigare var som en parkeringsplats.

läst att de i grova drag att det i sverige är fyra gånger farligare att åka en given sträcka med cykel jämfört med bil. 1970 var riskerna jämförbara, men sedan dess har säkerheten i biltrafiken förbättrats påtagligt.

men inte för cyklar.

vti som ger ut en läsvärd gratis tidning satsar hårt forskningsmässigt för att söka förbättra situationen. rekommenderas.

en läsvärd bok med intressanta delar om cyklars säkerhet är elly blues bikenomics. handlar om mycket annat också, t ex om hur näringsidkare förbättrar sina affärer när p-platser längs deras gata ersätts med cykelbanor
.
IMG_1563.jpeg

Var ute å promenerade (återhämtning efter vinterkräksjukan) , och det var knappt att man höll sig upprätt på det som ska vara vara en sopsaltad cykelväg ?, så jag tassade hem å bytte till dubbeldubbat på hojen, provrullade samma knaggelisbelagda sträcka och det kändes bra trots rullmotståndet. 29x2.4 fram 27.5x2.6 bak ?

….IMG_0137.jpegIMG_0136.jpeg
Jag kommer iallafall inte bry mig om motvind längre för det har jag hela tiden nu?

Senast ändrad:
Nära bli påkörd två gånger under morgonen. Först av en snubbe på en tier sparkcykel som skulle "ta kurvan". Givetvis på felsida, där jag cyklade...
Sen av en förvirrad kvinna som hade fullt fokus på att vända sin bil på från en parkeringsficka. Ingen som helst koll på sin omgivning i övrigt...

Bortsätt från det, medvind och plusgrader!

Lite halt här och där. I en kurva räddades jag av dubbdäcken, gled rätt bra där.
Sen har de hällt ut dödsgrus i en stor hög vid Västerbrons norra brofäste, ni vet där det går att ha bra fart, titta bakåt och sen kasta sig över bilvägen upp till Västerbroplan. Ta det lite piano där.

Längsta startsträckan ever. Halvvägs ner till cykelrummet kommer jag på att hållaren till styrväskan är kvar i lägenheten.
Väl nere i cykelrummet inser jag att hjälmen är i lägenheten (brukar aldrig ta upp hjälmen).
När jag kliver på cykeln tycker jag att styrväskan ser lite väl kompakt ut, kommer på att jag glömt packa ner brallor.
När jag väl kom iväg var det behaglig temperatur, hade bytt till vårvantarna och tunn vindjacka. Inga problem med varken halka eller mottrafikanter, utan bara motvind, dålig form och greppiga däck.

Huack. Skulle skippat pendling idag om jag vetat om skridskobanan som var ute i främst Enebyberg. Flera hundra meter av fin vacker blankis. Fortfarande känningar av revbensfraktur från vurpa 25 dagar sedan. Givetvis idiotiskt att ta hojen. Men trodde det smält mkt mer. Var rädd när jag gled över isen. Och alla vet ju vilken värdelös cyklist man blir om man känner rädsla och osäkerhet. Jag SKA hoja Sa Calobra under 40 minuter i slutet av april. Det kommer inte hända om jag inte får fart på pendlingen. Ungefär så tänkte jag väl imorse. Men nu kommer jag skippa pendling resten av veckan....är liksom inte riktigt där än. Får bära lite dumstrut att jag tog hojen idag. Får bli trainer. Usch;)

Tillbaka
Topp