Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?
Vem bestämmer/definierar om det ”går att flytta” eller inte?Såklart finns det fall där det inte går att flytta eller jobba distans. Men känns som att detta sällan är fallet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vem bestämmer/definierar om det ”går att flytta” eller inte?Såklart finns det fall där det inte går att flytta eller jobba distans. Men känns som att detta sällan är fallet.
Förstår inte din fråga, kanske jag som formulerade mig tokigt. Jobb som bara finns på ett ställe är kanske ett rimligare ordvalVem bestämmer/definierar om det ”går att flytta” eller inte?
Går och går. Många jobb är i Stockholms innerstad och alla kan inte bo där. Vill man dessutom inte bo i lägenhet, så är utbudet begränsat. Jag tar oftast de 45-60 minuter det tar att pendla in med cykel eller buss, trots att jag nästan alltid kan jobba hemifrån.Vem bestämmer/definierar om det ”går att flytta” eller inte?
Det låter som att du tycker att folk ska flytta eller byta jobb så att de slipper pendla. Min poäng är att det kan finnas massor av skäl som du inte känner till som gör att folk ändå väljer att pendla. Man kan inte utgå ifrån sin egen situation och generalisera den till att alla borde göra så.Förstår inte din fråga, kanske jag som formulerade mig tokigt. Jobb som bara finns på ett ställe är kanske ett rimligare ordval
Håller helt med, det har jag nämnt flera gånger här i tråden.Det låter som att du tycker att folk ska flytta eller byta jobb så att de slipper pendla. Min poäng är att det kan finnas massor av skäl som du inte känner till som gör att folk ändå väljer att pendla. Man kan inte utgå ifrån sin egen situation och generalisera den till att alla borde göra så.
Behöver du inte duscha så pressar inte tillräckligt ?skulle säga att cirka 10 km cykling till jobbet är ett bra riktmärke.
tillräckligt kort för att alltid kunna bli gjort och hinnas med, och ändå hygglig motionsdos utan behov av dusch.
Ok, om det är sitta och köra bil en timme har vi nog snackat förbi varandra. Visst, det är många som pendlar med bil också, men jag tror de flesta som pendlar de längre sträckorna (fr städer som Uppsala, Västerås, Strängnäs) in mot Sthlm gör det med tåg (jag gör det). Bilpendlingen är nog större fr kransorterna 3-4 mil ut där kollektivtrafiken är halvkass. Jag uppfattar iaf de få gånger jag tar bilen till jobbet att det är vid Arlandastad det fylls på rejält (fr Sigtuna), och sedan vid Upplands-Väsby samt Häggvik.Håller helt med, det har jag nämnt flera gånger här i tråden.
Är mest lite uppgiven att samhället är byggt på ett sätt där många, utan att ens reflektera, tycker att 1 timmes pendling med bil varje dag till jobb tillhör normen.
Tycker att problemet inte ligger hos enskilda individer utan var satsningarna läggs i samhället. Fokusera mer på att göra kollektivtrafiken billigare, bättre och bekvämare och cykeltrafiken säkrare, lättare och roligare så tror jag att fler hade valt de alternativen.
Tågen har jag inga problem med, det är bilpendlingen jag ”stör” mig på ?Ok, om det är sitta och köra bil en timme har vi nog snackat förbi varandra. Visst, det är många som pendlar med bil också, men jag tror de flesta som pendlar de längre sträckorna (fr städer som Uppsala, Västerås, Strängnäs) in mot Sthlm gör det med tåg (jag gör det). Bilpendlingen är nog större fr kransorterna 3-4 mil ut där kollektivtrafiken är halvkass. Jag uppfattar iaf de få gånger jag tar bilen till jobbet att det är vid Arlandastad det fylls på rejält (fr Sigtuna), och sedan vid Upplands-Väsby samt Häggvik.
Det är för att du inte kör Bmw längre!Jag får numera ont i ryggen av såväl bil som cykel…
Kian är bra men svankstödet går det att ha synpunkter på.Det är för att du inte kör Bmw längre!
Sitt-o-träng?Vill man ha det bekvämt kör man väl Citroën ?
Fjädringen? Har ju en som har riktig fjädring men de görs väl inte längreen amerikansk kvinna vid namn jackson såg till att ta bort citroëns usp...
nej just det. jacksons stora insats.Fjädringen? Har ju en som har riktig fjädring men de görs väl inte längre
drygt om man måste börja jobba redan på tåget, läser hellre en bokMånga "Där det händer"-jobb brukar väl sällan tillåta att man arbetar när man reser med kollektivtrafiken pga sekretess osv.
Iaf enligt den lilla erfarenheten jag har
Det är väl inget ”måste”, snarare en möjlighet för de som vill ha mer tid hemma än på kontor+pendling. Klart de kan läsa en bok om de vill, men då får de ju tillbringa motsvarande tid på kontoret istället.drygt om man måste börja jobba redan på tåget, läser hellre en bok
Jag lovar att cykelpendlare inte är måltavlor för kriminella.Cykelpendlade från förorten till city (Kristianstad) under 25 års tid genom ett utsatt område.. Gick bra de första 24 åren, efter det blev det massa sprängningar, skjutningar och till och med mord. Var tvungen att cykla det hållet annars hade det blivit bra mycket längre så jag började köra bil istället..
det beror nog på cykeln?Jag lovar att cykelpendlare inte är måltavlor för kriminella.
Det är det nog ingen som tror heller, däremot är det ett faktum att fler än en helt oskyldig person både har träffats och t.o.m. har dödats av förlupna kulor eller felriktade sprängningar fr de ofta narkotikapåverkade minderåriga utan utvecklat konsekvenstänk som utför dåden.Jag lovar att cykelpendlare inte är måltavlor för kriminella.
Majoriteten av folk är nog varken cykel- eller bil- entusiaster. Såfort man blivit entusiast av något har man mycket högre tolerans för att hoppa över hinder för att hålla på med sin hobby. Jag tror (och hoppas) att samhället kan frångå från bilar som transportmedel i framtiden men det kommer nog trots allt fortfarande finnas bilentusiaster för det. Bara med färre trafikanter på vägarna eller kanske mest bankörning. Folk som varken bryr sig om bilar eller cyklar kommer rätt snabbt byta till det som är smidigast, snabbast och billigast.Jäklar vilket häftigt forum det här är!
Låt mig utveckla... Jag känner inte många här, kanske ett par stycken som jag träffat fysiskt (vad jag vet). Ytterligare en del vars användarnamn jag känner igen. Säkert är det så för många med mig?
Vad har vi gemensamt?
Vi har nog hittat hit för att vi i någon form är intresserade av att cykla.
Det som gör det så häftigt är att det intresset, det är så starkt sammansvetsande att det skapar utrymme för att kunna ha diskussioner där vi i övrigt än intresset av att cykla verkar stå väldigt långt från varandra.
Föreställ er att det är likadant för de som kör bil. Kanske till och med de som kör bil av ett visst märke.
Om cykeln kan vara ett alternativ till bilen?
Det tror jag knappast, det handlar om så mycket mer än att ta sig från punkt A till punkt B.
Ha en Happy söndag, Happyiter!
Nu ska jag ut i garaget och byta lampa i bilen jag tog körkort för att få köra så sent som i somras, 47 år ung. Den står strax bredvid cykeln som kostade mer än jag egentligen hade råd med. Det gjorde bilen med, för den delen, men båda är en viktig del i livet jag vill ha. Dessutom kompletterar de varandra helt utmärkt.
Häftig tidsålder att leva i! Är det många av er som har erfarenhet av att ta hästen för att transportera sig? ?
Vad har du tänkt ska ersätta bilen? Ex.vis för tidseffektiv individuell (eller en familjs) transport med mycket packning över längre avstånd ut till stugan på landsbygden eller fjällvärlden dit väldigt få andra transporterar sig vid samma tidpunkt?Majoriteten av folk är nog varken cykel- eller bil- entusiaster. Såfort man blivit entusiast av något har man mycket högre tolerans för att hoppa över hinder för att hålla på med sin hobby. Jag tror (och hoppas) att samhället kan frångå från bilar som transportmedel i framtiden men det kommer nog trots allt fortfarande finnas bilentusiaster för det. Bara med färre trafikanter på vägarna eller kanske mest bankörning. Folk som varken bryr sig om bilar eller cyklar kommer rätt snabbt byta till det som är smidigast, snabbast och billigast.
Det var inte grannen i porten bredvid som skulle ut och röka heller. Men han blev ändå ihjälskjutenJag lovar att cykelpendlare inte är måltavlor för kriminella.
Jag gillar att tänka i lite andra banor, när jag kan.Majoriteten av folk är nog varken cykel- eller bil- entusiaster. Såfort man blivit entusiast av något har man mycket högre tolerans för att hoppa över hinder för att hålla på med sin hobby. Jag tror (och hoppas) att samhället kan frångå från bilar som transportmedel i framtiden men det kommer nog trots allt fortfarande finnas bilentusiaster för det. Bara med färre trafikanter på vägarna eller kanske mest bankörning. Folk som varken bryr sig om bilar eller cyklar kommer rätt snabbt byta till det som är smidigast, snabbast och billigast.
Det var inte grannen i porten bredvid som skulle ut och röka heller. Men han blev ändå ihjälskjuten
Så din poäng är? :)
Det är väl inget ”måste”, snarare en möjlighet för de som vill ha mer tid hemma än på kontor+pendling. Klart de kan läsa en bok om de vill, men då får de ju tillbringa motsvarande tid på kontoret istället.
Alltid härligt när någon förutsätter att alla har privilegiet att jobba på kontor.
Om det är mig ni hackar på, får ni nog ta och läsa hela diskussionen. Alternativt öva på läsförståelse.
Det håller jag med om. Och försöker ständigt argumentera mot. Bilhatet och den totala oförståelsen hur oumbärlig bilen är i samhället som finns hos många här på happy är väldigt tröttsamt.Jag hackar inte på någon specifikt, snarare på hela diskussionen då den dryper av förakt mot alla som inte gör det happyride tycker är reko. Men tyvärr mycket vanligt bland cyklister.
[dumt uttalande]Att jag påpekar att det går utmärkt att åka buss medans mina kollegor/grannar åker VARSIN bil (trots att de jobbar på samma arbetsplats, exakt samma arbetstider) är naturligtvis "bilhat" och "oförståelse"...
"Reko" analys.
Bra och ffa relevant inlägg! Varför argumentera när man kan gå på person? Det gör såklart förstående personer, kärleksfulla och förstående personer. Det blir aldrig tröttsamt med personliga påhopp![Dumt uttalande]
det mesta ur historien talar för att biltrafik kommer fortsätta öka, ffa efter att fossila bränslen fasats ut. och ffa ska vi kalla det för perifer trafik. det som kan hindra den utvecklingen lär i praktiken vara endast någon form av katastrof, t ex geopolitiskt eller ekonomiskt.Majoriteten av folk är nog varken cykel- eller bil- entusiaster. Såfort man blivit entusiast av något har man mycket högre tolerans för att hoppa över hinder för att hålla på med sin hobby. Jag tror (och hoppas) att samhället kan frångå från bilar som transportmedel i framtiden men det kommer nog trots allt fortfarande finnas bilentusiaster för det. Bara med färre trafikanter på vägarna eller kanske mest bankörning. Folk som varken bryr sig om bilar eller cyklar kommer rätt snabbt byta till det som är smidigast, snabbast och billigast.
De flesta oskyldiga som drabbats av gängvåld å annat har ju gjort det i anslutning till bilfärd eller som fotgängare. Finns det en enda dokumenterad cyklist som drabbats?Det är det nog ingen som tror heller, däremot är det ett faktum att fler än en helt oskyldig person både har träffats och t.o.m. har dödats av förlupna kulor eller felriktade sprängningar fr de ofta narkotikapåverkade minderåriga utan utvecklat konsekvenstänk som utför dåden.
Och den annalkande katastrofen kan tänkas vara?det mesta ur historien talar för att biltrafik kommer fortsätta öka, ffa efter att fossila bränslen fasats ut. och ffa ska vi kalla det för perifer trafik. det som kan hindra den utvecklingen lär i praktiken vara endast någon form av katastrof, t ex geopolitiskt eller ekonomiskt.
tåg är egentligen väldigt bra för mycket packning. säljs bara inte såna biljetter eller finns inte kupéer för det. sista milen kan vara taxi (möjligtvis eldriven). för städer och vanliga turistdestinationer skulle nog en del anpassningar göras i och med att tågresor ökar dit. åre är mycket mer tillgängligt med tåg än sälen t.ex. om en resa verkligen kräver bil så är det inte orimligt att hyra för det. om taxi eller hyrbil blev mer vanligt istället för att alla ägde en skulle priserna onekligen gå ned.Vad har du tänkt ska ersätta bilen? Ex.vis för tidseffektiv individuell (eller en familjs) transport med mycket packning över längre avstånd ut till stugan på landsbygden eller fjällvärlden dit väldigt få andra transporterar sig vid samma tidpunkt?
Jag tror inte det blir riktigt så. En elektrifiering förstör finasieringsmodellen för infrastruktur så de gamla planekonomiska modellerna för biltrafik måste avskaffas då.det mesta ur historien talar för att biltrafik kommer fortsätta öka, ffa efter att fossila bränslen fasats ut. och ffa ska vi kalla det för perifer trafik. det som kan hindra den utvecklingen lär i praktiken vara endast någon form av katastrof, t ex geopolitiskt eller ekonomiskt.
Det citatet "bussar som trängs med vanlig trafik" är kärnan. Det är bilister som inte betalar för sig eller som på andra sätt inte är lönsamma som förstör för kollektivtrafiken. När vi får en rättvis prissättning på vägnätet så kommer det lösa sig det medäven cyklar särskilt el(host)cyklar har potential, liksom spårbunden trafik i tätare befolkade regioner. i glesare misslyckas den gång på gång sedan redan 1800-talet. just nu kämpar t ex trafiken mellan västerås och fagersta. rena skämtet.
vad folk däremot helst tycks undvika är långsamma bussar som trängs med vanlig trafik, och stannar alltför ofta. kul om man skall se sig om i london, kasst om man effektivt vill till sitt arbete.