[OT-ish] Nätverk för ambitiösa hemmameckare i Stockholm

Bonsaifall

Aktiv medlem
Hej alla cykelintresserade!

Jag har en liten tanke om att skapa ett nätverk för "ambitiösa hemmameckare" i Stocholmsområdet och tänkte se om det kanske finns ett intresse för det?

Först och främst, vem är jag? Jag är en 28 årig skåning som flyttat till Stockholm för snart 5 år sedan. Min resa i cykelvärlden började augusti 2021 då jag köpte på mig en vintageracer (på min profilbild) som jag snabbt valde att uppgradera till STI shifters. Så kan man säga att min resa in i cykelmek-världen började. Rätt vad det va så hade jag 12 byggprojekt och konverterat extrarummet till cykelmek. Jag har nu hållt på att meka cyklar, sälja och köpa cyklar och liknande i ett litet tag och tycker att det hade varit trevligt att hitta likasinnade!

Vad menar jag med "ambitiösa hemmameckare" då?
Jo jag tänker mig att du är en person som lite då och då köper och säljer cyklar/cykeldelar eller har en annan side-business kopplat till ditt cykelintresse. Lite som jag som spenderar mycket tid på att restaurera cyklar men också hjälper folk köpa/sälja cyklar.

Tanken med nätverket är att vara ett gäng personer som kan stötta varandra i våra olika side-businesses. Dela med oss av kunskap, verktyg, kanske delar och annat som man kanske kan dela med sig av. Jag söker helt enkelt folk jag kan bolla idéer med och snacka detta underbara intresse med.
Idéen är att vara ett förhållandevis tight nätverk där vi alla känner och litar på varandra. Du kanske jobbar i branschen och känner att du också vill fixa och dona lite på eget håll och ha folk i din närhet att bolla med? Du kanske gör som jag och köper, renoverar och säljer cyklar? Har du också konstant koll på Köp&Sälj samt blocket och försöker hitta nya sköna delar att bygga hojar av?

Känner du dig träffad och hade varit intresserad av ett sådant här nätverk? Hojta gärna till som svar här i tråden eller i PM så kan vi se om vi blir ett litet gäng :)

Hej igen! Har fått lite napp nu vilket är supertrevligt!
Är lite osäker på hur man ska hålla ihop alla, beror också såklart på hur många man blir. Men tänker mig att något sorts chattsystem hade varit bra.
Potentiellt discord eftersom att man kan kategorisera upp olika konversationer. Tänk en kategori för verktygslåning, en för ”hjälp med prissättning” och en för allmänna frågor och skitsnack till exempel.

låter definitivt intressant! kanske skulle kunna knyta det till något cykelkök också. dålig koll med det borde ju finnas i stan

låter definitivt intressant! kanske skulle kunna knyta det till något cykelkök också. dålig koll med det borde ju finnas i stan
Ja det hade kanske kunnat funka, finns ju i bagarmossen vet jag, kan kolla om det finns i stan. Har en snubbe jag sålt/köpt av från bagarmossen så skulle kunna kolla om det finns något intresse där :)
Håller du till i stockholm? :)

1. Hur är detta OT?
2. Som att gå på ICA-handlarnas årsfest och fråga om någon tror på ens idé att starta en butik där man typ kan köpa matvaror? :)

happymtb?

Är själv nyinflyttad skåning (december -23). Som egentligen hade behövt bygga ett litet nätverk med likasinnade stigcyklister/enduro för mestadels trams men kopplat till tråden. Kunna laga prylarna när dem går sönder är ju en stor fördel.
Har en uppsjö verktyg för lager, riktställ samt de saker man måste ha hemma.

Snart 33 år och håller hus i Hallunda.

Är också en ambitiös hemmakock med funderingar på att ge mig in i ölbryggar-träsket.

Senast ändrad:
1. Hur är detta OT?
2. Som att gå på ICA-handlarnas årsfest och fråga om någon tror på ens idé att starta en butik där man typ kan köpa matvaror? :)

happymtb?
1 Kanske inte OT men handlar ju inte direkt bara om cyklar så tänkte bättre att safea upp mig!
2 Nja, som tidigare nämnt så går det snabbt att doxxa sig här och jag känner mig inte helt bekväm med att dela all information med alla på forumet. Tanken är att bli en liten grupp där man kan dela med sig av det mesta, kanske mötas upp nån gång, dela med sig av verktyg, hjälpa varandra med mekproblem, prissättningar på prylar/cyklar, ta bilder på cyklar för att sälja, fixa saker åt varandra osv.
Blir många trådar här och snabbt rörigt.

Jag bygger en del, men jag är inte helt med på att höka över begagnatsidor för att flippa grejer och tjäna lite extra pengar utan bygger mest kul grejer ??‍♂️

Kan bidra med dåliga memes

1 Kanske inte OT men handlar ju inte direkt bara om cyklar så tänkte bättre att safea upp mig!
2 Nja, som tidigare nämnt så går det snabbt att doxxa sig här och jag känner mig inte helt bekväm med att dela all information med alla på forumet. Tanken är att bli en liten grupp där man kan dela med sig av det mesta, kanske mötas upp nån gång, dela med sig av verktyg, hjälpa varandra med mekproblem, prissättningar på prylar/cyklar, ta bilder på cyklar för att sälja, fixa saker åt varandra osv.
Blir många trådar här och snabbt rörigt.
Jaja, jag både förstår vad du menar och förstår inte. Men testa du att köra frågor här, och skicka sedan PM om det är något du inte vill publicera i en forumtråd? Vad ser du för problem med att dela med sig av mek.-tips eller fråga om råd här, där du har en större träffbild än i ett mindre "kompisgäng"?

Men du kan ju alltid kolla upp det där med kategoriserade trådar som du skrev om längre upp. :)

Är själv nyinflyttad skåning (december -23). Som egentligen hade behövt bygga ett litet nätverk med likasinnade stigcyklister/enduro för mestadels trams men kopplat till tråden. Kunna laga prylarna när dem går sönder är ju en stor fördel.
Har en uppsjö verktyg för lager, riktställ samt de saker man måste ha hemma.

Snart 33 år och håller hus i Hallunda.

Är också en ambitiös hemmakock med funderingar på att ge mig in i ölbryggar-träsket.
Kul! Är lite sugen på att ge mig in på stigcykling i sinom tid, är fd kock också så gillar att laga mat hemma ?

Jag bygger en del, men jag är inte helt med på att höka över begagnatsidor för att flippa grejer och tjäna lite extra pengar utan bygger mest kul grejer ??‍♂️

Kan bidra med dåliga memes
Dåliga memes är fint! Det är nog mest jag som tänker att det inte är helt fel att försöka flippa en hoj eller två för att ha råd att köpa dyra verktyg ?

Jaja, jag både förstår vad du menar och förstår inte. Men testa du att köra frågor här, och skicka sedan PM om det är något du inte vill publicera i en forumtråd? Vad ser du för problem med att dela med sig av mek.-tips eller fråga om råd här, där du har en större träffbild än i ett mindre "kompisgäng"?

Men du kan ju alltid kolla upp det där med kategoriserade trådar som du skrev om längre upp. :)
Inga problem med att dela med mig av mektips här, därav min byggtråd. Men har svårt för att hitta rätt tråd att bolla idéer kring saker som:
- ska jag ha blå eller svart styrlinda på min trek?
- är det värt att köpa en dyrare drivlina än campagnolo mirage på min look (som ska säljas)? Kommer jag tjäna tillbaka de pengarna?
Och diverse annat som hade varit skönt att få snabb respons på och där jag känner att jag gärna vill prata med folk jag vet vilka de är och litar på. Meckigt att behöva flytta till PM så fort man inte vill doxxa sig eller liknande

Senast ändrad:
Kan hända jag börjar bli för gammal och naiv för internet, men jag är inte riktigt med på vad för elände man kan förvänta sig om man ställer en publik fråga om styrlinda på ett cykelforum. Men detta ska vi inte bli långrandiga i, jag var bara nyfiken då jag inte förstod varför du la ut en "kontaktannons".

Kan hända jag börjar bli för gammal och naiv för internet, men jag är inte riktigt med på vad för elände man kan förvänta sig om man ställer en publik fråga om styrlinda på ett cykelforum. Men detta ska vi inte bli långrandiga i, jag var bara nyfiken då jag inte förstod varför du la ut en "kontaktannons".
Handlar för mig i alla fall snarare om att chattar tenderar att prompta snabbare svar, sen finns det ju folk som inte tycker om att man pratar om pengar öppet, att köpa saker i syfte av att sälja och så vidare.
Jag tycker kravspecen låter precis som happyride.
Kanske är så att vi hamnar tillbaka här, vi får se :)
Rätt skönt att slippa ha alla konversationer lagrade och öppet för publiken ?

Dåliga memes är fint! Det är nog mest jag som tänker att det inte är helt fel att försöka flippa en hoj eller två för att ha råd att köpa dyra verktyg ?
- är det värt att köpa en dyrare styrlinda än campagnolo mirage på min look (som ska säljas)? Kommer jag tjäna tillbaka de pengarna?

Jag ändrade mig, låter inte som något för mig,
men lycka till!

Kanske jag som är helt ute och att det egentligen är happy jag söker, hade en vän (trodde jag) som höll på lite som jag, köper en ram, bygger hoj av den, säljer. Köper hoj, reparerar, säljer för att kunna köpa fler ramar och cyklar och bygga och göra lite business av det. Men slutade med att han sålde en trasig ram till mig och gjorde aldrig gott för sig. Win some lose some.

Men hade därför varit trevligt att hitta nya vänner att bolla idéer med och snacka om diverse saker relaterade till att bygga ihop hojar och reparera/restaurera, även cykla på dessa är ju trevligt snack.

De som bara bygger hojar för att det är skoj är såklart också välkomna :)

Kan också uppleva att det stundtals är svårt att få gehör här :)

Som sagt bara en tanke från mitt håll att försöka hitta folk som är likasinnade, de som inte känner igen sig och tycker det känns som en bra idé kanske ska scrolla vidare ?
Men hoppas att jag kan hitta fler som hade tyckt det var kul att länka ihop och hjälpa varandra/bolla idéer och liknande ?

det försiggår mycket det du antagligen söker på ett tekniskt enkelt sätt via pm här på happy. funkar i praktiken ungefär som en whattsapp-grupp, man bjuder in till en pågående chat.

sen lär det finnas någon mer obskyr möjlighet till undernätverk fler än de två offentliga här på happy. lär skall finnas något tiotal? vet inte om dessa är aktiva eller hur det går till i praktiken.

det försiggår mycket det du antagligen söker på ett tekniskt enkelt sätt via pm här på happy. funkar i praktiken ungefär som en whattsapp-grupp, man bjuder in till en pågående chat.

sen lär det finnas någon mer obskyr möjlighet till undernätverk fler än de två offentliga här på happy. lär skall finnas något tiotal? vet inte om dessa är aktiva eller hur det går till i praktiken.
Finns det möjlighet att skicka pm till mer än en person alltså?

Tillbaka
Topp