Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så har det hänt, jag kan luta mig tillbaka i mitt föräldraskap och bara låta tiden ha sin gång. Barn nummer två, dottern, satt bredvid mig i morse vid frukostbordet. Såg att jag läste en artikel om nåt av alla krig, blev av sammanhanget olämpligt glad och utbrast:Jag blev varm i hjärtat igår. Sonen berättade vid middagen att de fått i uppgift att hålla ett tal om nån historisk person och att han valt Nelson Mandela. Just när han berättat det sken han upp, sträckte på sig och sa :
-"Vet du förresten vad Nelson Mandelas snåla bror hette?"
-"Eh, nej..." sa jag försiktigt...
"Måste Mandela!"
En stilla våg av lycka sköljde över mig.
Jag trodde att skottår var något man fällde när det var jobbigt att veva in seglet.Vet ni varför det är så mycket snö i år?
-Det är skottår.
Skot-tår, fäller man in dem?
Tjena!
Nej det är tåren man fäller när man bränner sig på snöret som håller seglet.
Tamp heter det nog egentligen, men det är inget att tampas om. Samma likadan skillnad som mellan trampa och pedal. Skot sträcker segel. Scotch sträcker gomseglet.
Har för mig att man drar i fallen för att hissa segel...Tjena!
Skot heter det eller skotlina, lite mer dynamisk än en tåglina som ska vara helt stum. Tåglina är den lina som används för att hissa segel. Tågvirke är samlingsnamnet för alla rep och linor ombord.
Tamp är egentligen änden på en lina. Men används ganska ofta om kortare linor.
Har för mig att man drar i fallen för att hissa segel...
Tjena!
Skot heter det eller skotlina, lite mer dynamisk än en tåglina som ska vara helt stum. Tåglina är den lina som används för att hissa segel. Tågvirke är samlingsnamnet för alla rep och linor ombord.
Tamp är egentligen änden på en lina. Men används ganska ofta om kortare linor.
Precis, dra i snöret som ligger på golvet på båten ?Snobb! Är väl enklare att bara säga "snöre"?
Var du kanske lite jobbig att tampas med?Precis, dra i snöret som ligger på golvet på båten ?
Oj vad jag blev tråkad när jag var nybörjare på att segla ?
Var du kanske lite jobbig att tampas med?
Men de lämnade väl inte dig vind för våg?Jag gick till botten med alla problem!
Han blev akterseglad.Men de lämnade väl inte dig vind för våg?
Skarpsås.Kocken skar sig på det brynta smöret.
Ja, med större fängelser kan det rymma fler fångar.Kriminalvården ämnar bygga större och fler fängelser, för att klara av de nya signalerna "uppifrån". Tänk! Jag tycker de fängelser vi har är rätt rymliga.
Kocken skar sig på det brynta smöret.
Hela den filmen är ju ett enda stort pappaskämt.
Tur att det inte gick värre för stackarn med smöret. Det hade trots allt smält!Kriminalvården ämnar bygga större och fler fängelser, för att klara av de nya signalerna "uppifrån". Tänk! Jag tycker de fängelser vi har är rätt rymliga.
Kocken skar sig på det brynta smöret.
-Om du skulle tvingas till att välja mellan din högt älskade hustru och den fetaste BMW:n?-Kan du tänka dig att köra en BMW?
-Ja, utan att blinka!