Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Antingen bar asfalt eller lurig is. En volvo (är det inte ofta volvo?) skulle lära mig att inte ligga så nära (efter att den kört om för att sen bromsa ned inför farthinder) och bromsade tvärt så även jag fick testa mina bromsar. Inte glashalt just där som tur var.

Idag var första gången jag höll på att halka på is, när jag skulle gena genom ett litet skogsparti. Det var knögglig is med vatten ovanpå :p Men lyckades klara mig från att välta helt. Resten av sträckan var inget problem dock.

Huack. Skulle skippat pendling idag om jag vetat om skridskobanan som var ute i främst Enebyberg. Flera hundra meter av fin vacker blankis. Fortfarande känningar av revbensfraktur från vurpa 25 dagar sedan. Givetvis idiotiskt att ta hojen. Men trodde det smält mkt mer. Var rädd när jag gled över isen. Och alla vet ju vilken värdelös cyklist man blir om man känner rädsla och osäkerhet. Jag SKA hoja Sa Calobra under 40 minuter i slutet av april. Det kommer inte hända om jag inte får fart på pendlingen. Ungefär så tänkte jag väl imorse. Men nu kommer jag skippa pendling resten av veckan....är liksom inte riktigt där än. Får bära lite dumstrut att jag tog hojen idag. Får bli trainer. Usch;)
Kan rekommendera Enebybergsvägen istället. De har byggt klart så cykelbanan är inte längre blockerad. Självklart sopsaltad.

8 kg i ryggsäcken och 1,8 bar i Conti spike. Gick inte så fort.
Så gott som snöfritt förutom lokalgator som bitvis var bedrövliga med is och gropar. Men som helhet så var det bekvämt. Väldigt grusigt.

Dags att fylla på lite luft i däcken.

1,8 bar på conti spike 42mm? Ungefär vad mina ligger på också, ser jag nu. Kör på blöta isrännor nu och ligger på gränsen för vad conti spike 240 klarar. Gillar att den är 2-radig och inte 4-radig så man har dubben i backen, men saknar mjukheten i slitbanan som de större mtb-däcken har. Folk på jobbet tror att jag ljuger när jag säger att jag cyklat, när de själva ramlat från bilen till huvudingången :)

Tror vi hojar ungefär samma väg.....tar du Enhagsvägen upp till Enebybergsvägen?
Njae, inte direkt. Kör igenom täby norr-söder eller söder-norr, sån antingen längs med Roslagsbanan (och Enebyberg) eller Enebybergsvägen - Täbyvägen.

Oftast då längs med Roslagsbanan iom bättre kontinuitet i cyklingen samt ingen trafik. Men beror även mycket på föret.

Kul utmaning! Gäller att hålla blicken långt fram och planera. Skulle egentligen vilja bo och arbeta så att jag bara hadde den här typen av terräng.

Bilagor

• IMG_2877.jpg
    IMG_2877.jpg
    660.8 KB · Besök: 43
Antingen bar asfalt eller lurig is. En volvo (är det inte ofta volvo?) skulle lära mig att inte ligga så nära (efter att den kört om för att sen bromsa ned inför farthinder) och bromsade tvärt så även jag fick testa mina bromsar. Inte glashalt just där som tur var.
Jag hatar det! Hände mig hela tiden där jag bodde förut. Vad ska man göra, försöka se dem som skenande boskapsdjur eller något. ;)

Det gick bra i sidvinden tills jag mötte två lattemammor som absolut skulle gå i bredd på cykelbanan längs Johanneshovsvägen vid Linde , obs jag mötte dem och jag vet att att de inte röjer gångdelen men nånstans förväntade jag att om de inte gick bakom varandra åtminstone kunde göra en antydan att gå närmare varandra men de höll stadigt typ en halvmeter i mellan slutar iallafall med att jag stannar helt och ”snällt” får vänta på att ers högheter hade lommat förbi , förutom det så var det som sagt var bra?.

Det gick bra i sidvinden tills jag mötte två lattemammor som absolut skulle gå i bredd på cykelbanan längs Johanneshovsvägen vid Linde , obs jag mötte dem och jag vet att att de inte röjer gångdelen men nånstans förväntade jag att om de inte gick bakom varandra åtminstone kunde göra en antydan att gå närmare varandra men de höll stadigt typ en halvmeter i mellan slutar iallafall med att jag stannar helt och ”snällt” får vänta på att ers högheter hade lommat förbi , förutom det så var det som sagt var bra?.
Suck. Man kan ju hoppas att dom bara var så fantastiskt intresserade o engagerade i sig själva och sina avkommor att dom inte riktigt fattade och kunde ta in var dom befann sig? Mammor med babysar är konstiga ibland.

Jag brukar ropa glatt och bränna på. Folk är ju lite som barn, speciellt vi som gillar att cykla.

Ah
Trampade glatt iväg och ordnade en första sele åt valpen. Han skall inte behöva kväva sig själv i sin strävan framåt! (Plus att jag vill få in en tidig skillnad mellan lugn promenad och sport-läge!) Nu vill vi bara ha lite klibbsnö på ishinnan, så det fäster säkert under tassarna.Visa bilaga 678213
Asså.....det där är ju bland dom finaste hundar man sett.

apropå pendling så har jag kommit att inse att det är min primära form för att utöva cykelhobbyn, på sin höjd kommer mtb’n eller fatbiken ut på helgen en/ett par ggr i månaden.

i vardagspusslet så blir det inte mer …

apropå pendling så har jag kommit att inse att det är min primära form för att utöva cykelhobbyn, på sin höjd kommer mtb’n eller fatbiken ut på helgen en/ett par ggr i månaden.

i vardagspusslet så blir det inte mer …
Sorry men man får ta det positiva, att pendlingen ändå blir extra viktigt under perioder som du nu går igenom. Hade du inte pendlingen så kanske ingen träning alls?

Tycker att jobbpendlingen är helt genialisk ur den aspekten, händer det saker privat eller stress på jobbet alternativt att man tappar träningslusten under sporadiska perioder har man förhoppningsvis ändå pendlingen kvar som en grund. Avsevärt mindre risk att man sunkar ihop helt rent fysiskt.

Senast ändrad:
Halt i morse, is här o där. Blött hem. Dubb på så endast en incident. Bara mitt fel: Brant nerförsbacke med tant o hund som min skrikande frambroms skrämde skiten ur. Bad om ursäkt, men tanten såg skräckslagen ut, dags i göra nått åt eländesbromsen. Skriker bara när det är blött ute, vill väl bara vara i goa värmen....

Drog iväg imorse gick bättre än väntat bra saltat och lagom kyla. Hemåt regn med isfläckar här och där, kanske cykeln imorgon.?

Härligt både till och från jobbet , skön dimma imorse, fåglarna kvittrandes(de jävlarna tror det är vår?) , typ ingen vind , lite is här och där , hemåt svag sidvind och lite regn men fortfarande fyra grader varmt , de kanske har rätt ändå fåglarna ?!?
Haha, jag märkte samma sak med fåglarna häromdagen. Tokstollar! ???

Tillbaka
Topp