Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lite kyligt men lagom klädd. Första på länge idag så bäst man tar det lugnt. Är ju ingen tävlingsmänniska heller så borde gå bra. Men....

Omkörd på väg ner från Tranebergsbron av en cykel med rakt styre och dämpad framgaffel. Man måste ju få ha lite kul ibland så jag tog upp jakten. Över fältet upp till Runiusgatan. Rålabsvägen mot Västerbron. Där såg jag min chans. Tog mig förbi upp för bron och höll uppe farten hela vägen till Hornstull. Saktade ner för att släppa ett par bilar innan jag tog körbanan Långholmsgatan men min anonyme mottävlande valde att trampa förbi bilarna och lägga sig framför istället. Fick släppa när denne sedan tog Hornsgatan och jag svängde ner mot Zinkens väg.

Hade precis protokollfört tävlingen och lagt den till handlingarna, lugnt trampandes längs lilla Ringvägen, nu i energiskuld, när jag ser rivalen på Ringvägens körbana dra förbi precis efter krönet vid Sjukhusbacken. Vad gör man när man redan ligger back och egentligen vill skona kroppen från onödiga överbelastningar? Man accelererar såklart. Förmodligen inte världens bästa plats för en sprint men så här tidigt är det ganska lugnt. Rampar upp och ser hur jag tar in. Förmodligen är min ofrivillige motståndare helt omedveten om min närvaro, eller vår tävling. Jag kör en spurt på sista sträckan och hinner in på cykelbanan vid Tullhagen med några meter till godo.

Ser inte personen nåt mer. Får anta att vår vägar skildes. Lika bra det för jag körde på ångor upp för Skanstullsbron.

TLDR;
Jag "tävlade" mot en annan pendlare och körde slut på mig själv.

Inga tävlingar på min pendling idag. Kan bero på att jag startade sent och knappt såg en cyklist på hela vägen. Skönt med lite lugnt tempo efter helgens skridskoåkande. Men kallt!

Omkörd på väg ner från Tranebergsbron av en cykel med rakt styre och dämpad framgaffel. Man måste ju få ha lite kul ibland så jag tog upp jakten. Över fältet upp till Runiusgatan. Rålabsvägen mot Västerbron.

Jag kör aldrig "över fältet upp till Runiusgatan" efter Tranebergsbron i min väg till Västerbron men kanske borde prova, antar att man då undviker den ganska farliga korsningen Gjörwellsgatan - Rålambsvägen.

Nackdelen?
Man bör kolla så att man har ryggen fri och göra övertydliga tecken när man kommer i fullt ös nerför Tranebergsbron och svänger höger mot Runiusgatan.

Jag kör aldrig "över fältet upp till Runiusgatan" efter Tranebergsbron i min väg till Västerbron men kanske borde prova, antar att man då undviker den ganska farliga korsningen Gjörwellsgatan - Rålambsvägen.

Nackdelen?
Man bör kolla så att man har ryggen fri och göra övertydliga tecken när man kommer i fullt ös nerför Tranebergsbron och svänger höger mot Runiusgatan.
Exakt så. Och stigen över fältet kan vara lite spännande. Vid fuktig väderlek är den lerig och hal och nu vintertid tyckte jag mig se och känna en del is på den annars spåriga frysta leran. Bra däck och bike handling skills rekommenderas, åtminstone i "fullt ös nerför Tranebergsbron"-fart.

En annan fördel med den vägen är att man slipper en extra klättring eftersom man stannar på "Västerbro"-nivå.

Exakt så. Och stigen över fältet kan vara lite spännande. Vid fuktig väderlek är den lerig och hal och nu vintertid tyckte jag mig se och känna en del is på den annars spåriga frysta leran. Bra däck och bike handling skills rekommenderas, åtminstone i "fullt ös nerför Tranebergsbron"-fart.

En annan fördel med den vägen är att man slipper en extra klättring eftersom man stannar på "Västerbro"-nivå.

Toppen, jag är med nu. Jag är ju som en robot oftast på min pendlingsväg men någon gång ska jag våga mig på denna dramatiska manöver/alternativa väg.

Var med om en ganska roande incident vid just den förhatliga Gjörwellsgatan - Rålambsvägen korsningen för en tid sedan. En cyklist ställde sig demonstrativt mitt i körfältet. Ett kraftigt problem i just denna korsning är ju att vissa bilister som svänger höger mot Rålambsvägen ej har särskilt bra koll, det händer. Misstänker åtminstone att det var därför cyklisten parkerat sig mitt i körfältet.

Istället fick han värsta utskällningen för att han ställt sig just i mitten av kör/bilfältet, typ en hårtorks-utskällning av en snubbe på motorcykel. *LoL*

Senast ändrad:
Egentligen fel dag att prova nya inte-vinter-skorna. Kallt om fötterna således. I övrigt mest motvind.

Bilagor

• PXL_20240206_123024147.jpg
    PXL_20240206_123024147.jpg
    657 KB · Besök: 44
Det märkligaste hände idag till jobbet. Hade just lämnat kidsen på föris och cyklade längs cykelvägen genom Täby Kyrkby. Lååång kö av bilar vid 8-tiden. Cykelvägen går till stor del längs med ”bil”vägen, där bilisterna kryper fram i ca 10km/h. Par hundra meter innan rondellen vid Täby kyrka, svänger en VW elbil upp på cykel/gångvägen, rakt framför mig så jag får bromsa in. Bilisten håller kanske 5km/h på en så smal cykelväg att jag inte kommer förbi. Börjar bli förbannad. När jag väl ringer i klockan och skriker några väl valda ord, slår bilistj@veln på varningsblinkarna. Nu är jag förbannad. Några meter fram är en parkeringsplats till den lokala köttbutiken. Inte fään svänger han in där heller, utan fortsätter rakt fram mot rondellen, på cykelvägen…. Lyckligtvis kan jag köra om just där. Slår till en ordentlig gång i motorhuvet när jag cyklar förbi, till äran av det vänliga humöret jag nu är på. Vissa borde inte vistas utomhus…

Det märkligaste hände idag till jobbet. Hade just lämnat kidsen på föris och cyklade längs cykelvägen genom Täby Kyrkby. Lååång kö av bilar vid 8-tiden. Cykelvägen går till stor del längs med ”bil”vägen, där bilisterna kryper fram i ca 10km/h. Par hundra meter innan rondellen vid Täby kyrka, svänger en VW elbil upp på cykel/gångvägen, rakt framför mig så jag får bromsa in. Bilisten håller kanske 5km/h på en så smal cykelväg att jag inte kommer förbi. Börjar bli förbannad. När jag väl ringer i klockan och skriker några väl valda ord, slår bilistj@veln på varningsblinkarna. Nu är jag förbannad. Några meter fram är en parkeringsplats till den lokala köttbutiken. Inte fään svänger han in där heller, utan fortsätter rakt fram mot rondellen, på cykelvägen…. Lyckligtvis kan jag köra om just där. Slår till en ordentlig gång i motorhuvet när jag cyklar förbi, till äran av det vänliga humöret jag nu är på. Vissa borde inte vistas utomhus…
Jag var med om en liknande incident vid Nockeby-bron för ett antal år sedan. En bilist som försökte komma undan eftermiddagsrusningen genom att gena över trottoaren/cykelbanan precis vid brofästet. Jag ställde mig helt sonika framför bilen och vägrade flytta på mig. Chansade på att att han inte var så sugen på att medvetet köra på någon på en trottoar mitt på ljusa dagen, med fullt av fotgängare och andra bilar runt omkring. Det slutade med att han efter en rätt bra stund gav med sig och snopet fick backa. Han tjänade garanterat inte tid på den manövern just den dagen.

Däremot är det ju förbluffade hur vissa är funtade, den nivån av ego-tänk är helt sanslös.

Jamen det var ju en EL-bil! Klart man får ta lite mer genvägar när man är en sådan miljöhjälte!
Hen bor säkert i Täby också, då är ju cykelbanan nästan hens.

Lite eländig vind. Andra pendlare på Ekerö verkade ha kollat upp detta och planerat därefter. Tomt hela vägen till Brommaplan. Aja, blir iaf lite sidvind/medvind hem.

Ganska trött på vintern. Åkte i snowboard i helgen så då var den biten avklarad (det typ enda roliga med vintern). Längtar efter öl på uterserveringar på vägen hem i vårsolen. Snart så....

Dagens kommentar ? det är helt galet vilket varumärke Specialized och deras S-Works linje kommit att bli i cykelvärlden, kul för dem.

Vilket får mig att undra hur dåliga är inte tillverkare i riktigt stora sporter att prisa sina produkter.
Tänk nu, Lionel Messi. Världens bäste genom tiderna i världens största sport. Med specializeds prissättning hade den modell fotbollsskor som han använder garanterat kostat mer än 20,000kr per par. Lite specialized marketing på det hela: "these shoes are estimated to ensure you a higher goal ratio of 0.72 goals per season compared to closes rival shoes"... uh la laa, take my money!!!!

Gick bra till och från jobbet, lite fundersam inför imorgon bitti... is under snön, ta det lite lugnt och hoppas på det bästa.

Ops! Badomp! Vart tog framhjulet vägen? Nysnö ovanpå blankis på en vändplan med en kort anslutning till den stora c/g:n som följer älvbrinken. Håller alltid rak kurs där men nu stod det en elbil från kommunen och täppte till anslutningen. Kollade först hans högra sida, men nej fanns ingen plats där, så jag måste runda honom. Badomp! Han öppnar dörren och frågade hur det gick?
- jo tack, hade du inte stått där hade jag inte ramlat.
- du kunde ha bett mig så hade jag flyttat på mig.
Jo det har man ju tid med, stanna vid förarplatsen, knacka på rutan och be folk att flytta på sig.

Skönt imorse, ca -8 hemma och nästan vindstilla. Kom iväg litet senare än vanligt så det hann bli ljust på vägen. Firade med en liten omväg till jobbet och kom fram glad och lycklig. Spolade till och med av saltet från cykeln i cykelgaraget. En sån här underbar dag när inget jävlades och det inte ens var trångt på cykelbanan!

Hemmakontor idag. Självklart överraskar Vallentunas finest med att ha varit ute och plogat cykelvägen. Täby och de övriga sköter sig alltid. Så lite avis på att inte få cykla i dagens Winter Wonderland.

Ingen snöröjning alls. Har bytt till breda skärmar för att slippa att det bygger på så mycket. Gick ju åt helvete. Breda skärmar = ännu mer snö som sätter sig mellan hjul/skärm. 147 i snitt puls till jobbet och 22,2km/h, Muy bueno eller nåt sånt...

Tillbaka
Topp