Höjdskräck
Aktiv medlem
Trek Roscoe 7 2022 - uppgraderingar
Killgissar att vajern inte är dragen som den ska eftersom reglaget är trögt. Därmed öppnar vajern inte ventilen ordentligt och därför upplevs droppern som ryckig.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för typ av cykling i skogen och på vilket underlag är det? Som det låter nu så sitter du på fel typ av cykel.Funderar på däck också. Kommer bli en del skog blandat med stadscykling, landsväg. Funderar på att gå från 2,6 bak till 2,4 för att få lite bättre rull men samtidigt behålla skogsegenskaperna. Hur blir skillnaden om man går från 2,6 bak till 2,4 ?
Vad är det för typ av cykling i skogen och på vilket underlag är det? Som det låter nu så sitter du på fel typ av cykel.
Jag tror inte att du märker någon större skillnad på 2,6" och 2,4". Du kan ju köra 2,6:orna i lite lägre tryck men annars finns det väl ingen större fördel med dem. Greppet kan ju knappast vara speciellt mycket bättre?
När det gäller däckmodeller så har jag bra erfarenheter med Specialized Ground Control Grid T7. Bra grepp och relativt bra rull. Kör dem både fram och bak under sommaren på min Stumpjumper (Butcher Grid Trail T9 fram på övriga tre årstiderna+park). Om man vill ha lite mer grepp fram så tror jag att nya Purgatory skulle vara intressant. Det borde bli lite bättre rull än med ett Butcher men samtidigt bra grepp.
Du kan säkert hitta lite alternativ i denna också:
29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")
Tänkt som framdäck. Vilka finns? Låt oss skapa en lista! (Eller, hjälp mig hitta vettiga däck som inte väger som bildäck / är gjorda för fordon som går på e / ..) Tänker mig rätt kralliga saker, t. ex. kvalar Maxxis DHR2 (i Exo, enl nedan) in men tvekar ang Bontrager XR4 (29x2.4) för mitt...happyride.se
Känner du att du prioriterar grepp eller rull mer? Det låter lite som att du borde gå på typ cykelvasa-däck (i stort sett bredare grusdäck) men det är nog inte det bästa om du fortfarande gillar att köra lite snabbare utför på stigarna. Då är nog någon normal XC-combo att föredra men där får nog någon annan föreslå modellerna.med Roscoen blir det ganska lugna skogsturer, typ happyriding på både stig och grusväg. Alltså inga störtloppsturer utför även om det gått fort utför ibland :) . Har cykeln till happyriding i både skog, stad och landsväg. Kanske gör någon längre tur med backpacking i sommar. I butiken sa de bontragers däck var så populära och bra. Och de XR4 som sitter på är populära enligt de. XR4 i 2,4 tum bak kanske ? De hade även Maxxis däck.
Det är nog mer vad jag menade. Helt rätt.Hastigheten utför har ju kanske inte så mycket med saken att göra, det är väl mer hur stökigt det är. Kör du fort utför där det är mycket rötter, stenar och drops så är det bra med kraftigare däck. Går det fort utför på en grusväg kan du ju lika gärna köra XC däck.
Det är väl ungefär som ett GC och det är inget som jag hade velat trampa runt på vägarna. Kanske kan gå bra som framdäck med ett snabbare däck bak dock.Skulle satsa på Maxxis Rekon fram o bak ett klassiskt XC/trail däck. 2.4 räcker gott om du inte ska cykla superstökigt. Maxxterra i fram och dual i bak i gummiblandning så får du bättre rull i bak och ändå bra grepp i fram om det är lite blött och halt.