Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det mesta ur historien talar för att biltrafik kommer fortsätta öka, ffa efter att fossila bränslen fasats ut. och ffa ska vi kalla det för perifer trafik. det som kan hindra den utvecklingen lär i praktiken vara endast någon form av katastrof, t ex geopolitiskt eller ekonomiskt.

även cyklar särskilt el(host)cyklar har potential, liksom spårbunden trafik i tätare befolkade regioner. i glesare misslyckas den gång på gång sedan redan 1800-talet. just nu kämpar t ex trafiken mellan västerås och fagersta. rena skämtet.

vad folk däremot helst tycks undvika är långsamma bussar som trängs med vanlig trafik, och stannar alltför ofta. kul om man skall se sig om i london, kasst om man effektivt vill till sitt arbete.
Det är ju det som är problemet i Stockholm och många svenska städer, kollektivtrafiken är byggd som en stjärna med linjer som går in mot ett centrum. Det kanske funkade nån gång i tiden, men idag när massor av bostadsområden och även områden med många arbeten ligger mer perifert blir det helt värdelöst om man inte bor längs samma linje som sitt arbete. Och då blir det bilen istället.
Ett exempel är Kista, funkar jättebra om man bor längs blå linjen eller pendeltåget. Men många som jobbar där bor ju på villamattorna i Täby, Vallentuna, Jakobsberg, etc, och då blir kollektivtrafiken genast sämre; antingen långsamma opålitliga bussar, eller tåg/T-bana en bra bit in mot centrum och sedan byte för att åka ut.
Finns många europeiska städer med betydligt mer genomtänkta kollektivtrafiksystem.

De flesta oskyldiga som drabbats av gängvåld å annat har ju gjort det i anslutning till bilfärd eller som fotgängare. Finns det en enda dokumenterad cyklist som drabbats?

Den som väljer att inte cykla pga av gängvåld har nog andra anledningar, typ bekvämlighet eller något annat gissar jag.
Det handlar ju om att råka vara på fel plats vid fel tillfälle, spelar ingen roll om det är till fots, på cykel eller i bil. Om du hade läst det inlägg som startade diskussionen (#651) så hade du sett att den personen just ville minska risken för att göra det, och då blev cykelvägen för lång (utifrån den personens situation/preferenser) vilket ledde till bil istället.

Det är ju det som är problemet i Stockholm och många svenska städer, kollektivtrafiken är byggd som en stjärna med linjer som går in mot ett centrum. Det kanske funkade nån gång i tiden, men idag när massor av bostadsområden och även områden med många arbeten ligger mer perifert blir det helt värdelöst om man inte bor längs samma linje som sitt arbete. Och då blir det bilen istället.
Ett exempel är Kista, funkar jättebra om man bor längs blå linjen eller pendeltåget. Men många som jobbar där bor ju på villamattorna i Täby, Vallentuna, Jakobsberg, etc, och då blir kollektivtrafiken genast sämre; antingen långsamma opålitliga bussar, eller tåg/T-bana en bra bit in mot centrum och sedan byte för att åka ut.
Finns många europeiska städer med betydligt mer genomtänkta kollektivtrafiksystem.
sett till hur (relativt) litet Stockholm är så är kollektivtrafiksystemet i världsklass. andra städer har banor som går i ringar runt stadskärnan eller som knyter ihop förorterna men vattnet ställer till det i stockholm

• Gilla
Reactions: PJF
Det var inte grannen i porten bredvid som skulle ut och röka heller. Men han blev ändå ihjälskjuten

Så din poäng är? :)
Att folk är ologiiskt rädda. Men jag har ju bott i Botkyrka, Biskopsgården, Nacksta och Angered...

tåg är egentligen väldigt bra för mycket packning. säljs bara inte såna biljetter eller finns inte kupéer för det. sista milen kan vara taxi (möjligtvis eldriven). för städer och vanliga turistdestinationer skulle nog en del anpassningar göras i och med att tågresor ökar dit. åre är mycket mer tillgängligt med tåg än sälen t.ex. om en resa verkligen kräver bil så är det inte orimligt att hyra för det. om taxi eller hyrbil blev mer vanligt istället för att alla ägde en skulle priserna onekligen gå ned.

Tågresor nedåt europa är idag supermeckigt pga varierande kontrollsystem och spänning men det finns pågående eu-projekt att unifiera det.

jag ser inte elbilar som en långsiktig lösning för att bilen är i grunden väldigt ineffektivt som transportmedel. men sopbilen kommer säkert forstätta vara en bil. och enstaka semesterresor har inte alls samma grad av påverkan som dagligt pendlande.
Jag har åkt tåg till Italien, Tyskland, Ungern, Polen och Slovenien. Inga problem att tala om

Det handlar ju om att råka vara på fel plats vid fel tillfälle, spelar ingen roll om det är till fots, på cykel eller i bil. Om du hade läst det inlägg som startade diskussionen (#651) så hade du sett att den personen just ville minska risken för att göra det, och då blev cykelvägen för lång (utifrån den personens situation/preferenser) vilket ledde till bil istället.
Jag borde svarat på på det inlägget direkt istället ja. Att den personen använder gängkriminalitet som ursäkt för att inte cykla köper jag inte.

Jag hittar ett miljonprogramsområde (Charlottesborg) i Kristianstad som inte enkelt går att cykla runt. Det är fyra hyreshus som ligger en bra bit från en sträcka av några hundra meter cykelbana. En person som är rädd för att cykla där tror jag är rädd för ALLT. Men vad vet jag, Skåne och österlen är kanske laglöst land nuförtiden?

Fråntar inte poängen att du löper större risk bli skuten/sprängd i luften när du sitter i hemmasoffan eller på lokala pizzerian. Du är säkrast på cykeln

några reagerade:)

det jag säger är alltså att allt medan man ägnar ansträngningar att hämma en redan snart obetydlig biltrafik i redan snart handelsmässigt döda stadskärnor pågår en formidabel ökning av biltrafik mer perifert.

och den lär fortsätta. och jag tycker personligen det är en tråkig utveckling.

med extern handel och externa arbetsplatser bygger man idag helt enkelt in att eget fordon är det normala. och den infrastrukturen är den vi kommer sitta fast i under lång tid framåt.

klimatet osäker faktor som den är lär knappast påverka i sig. kostnadsökningar likaså. vi såg vad som hände i det nyligen genomlidna fullskaleexperimentet med bränslepriser vi för några år sedan skulle sett som extrema.

inget överhuvudtaget.

Jag borde svarat på på det inlägget direkt istället ja. Att den personen använder gängkriminalitet som ursäkt för att inte cykla köper jag inte.

Jag hittar ett miljonprogramsområde (Charlottesborg) i Kristianstad som inte enkelt går att cykla runt. Det är fyra hyreshus som ligger en bra bit från en sträcka av några hundra meter cykelbana. En person som är rädd för att cykla där tror jag är rädd för ALLT. Men vad vet jag, Skåne och österlen är kanske laglöst land nuförtiden?

Fråntar inte poängen att du löper större risk bli skuten/sprängd i luften när du sitter i hemmasoffan eller på lokala pizzerian. Du är säkrast på cykeln
Det gäller inte bara Challan utan det gäller även industriområdet och det gäller Vilan och Odal områden som är lika illa som Challan..
Och sen undrar jag varför du ljuger? Challan består av mer än 20 hyreshus.

Vad jag inte berättade i mitt förra inlägg att jag blivit hundbiten mer än en gång när jag cyklar igenom där.
Jag såg narkotika affärer oftast flera gånger varje vecka. Mer än en Jobbkompis har blivit misshandlad på väg till jobbet där.. Relativt ofta möte man "gängkriminella" på elscoter, svartklädda med heltäckta ansikten..

10 minuter innan jag cyklade förbi på väg mot jobbet sprängdes det en bomb 5 meter från min cykelväg..
Detta är bara några få av alla incidenter som hänt som pendlare ..
Ska jag cykla något annat håll får det bli över Norra Åsum eller Lillö och då är det minst 5 km längre.
Och nej för mig är det myycket tryggare att köra bil till jobbet..

Måste även tillägga att du har sjuukt trist attityd..

Och sen undrar jag varför du ljuger? Challan består av mer än 20 hyreshus.
Du behöver väl inte ha den otrevliga tonen? På Google maps syns 4 flerfamiljshus i anslutning till genomfartsleden men jag har ju ingen koll på området så rätta mig om jag har fel istället.

Min poäng är att området känns jättelitet, något som tar en dryg minut att cykla igenom. Det är tråkigt att någon ska behöva känna sig otrygg där men samtidigt är det svårförståeligt för oss stockholmare som i princip inte kan röra sig en meter utan komma i närheten av en plats där någon råkat illa ut.

Om jag får gissa mer om Kristianstad, jag tror inte gängkriminalitet har så mycket med otryggheten där. Cykelbanan längs Långebrogatan verkar helt oseparerad mot gångtrafikanter som verkar ha många trädhäckar och annat att hoppa fram bakom. Klart folk som bor där blir förbanandenär det kommer cyklister i full fart på gångbanan.

Säkrast vore nog cykla i körbanan där men jag gissar igen att många av de högst okriminella bilisterna som kör där skulle bli helt vansinniga. När kommunen bygger infrastruktur som är gjord för att folk ska bli sura på cyklister. Klart folk tar bilen då

Det är så härligt och uppfriskande när de som inte ens satt foten i stan tycker sig veta bättre än de som bott där i 25 år…?
Jag säger ju att jag gissar ju. Kommunen kan ju ha fixat cykelbanan sen Googlebilen var där. Klart annars jag varit i Kristianstad annars! Var bara, eh, drygt 40 år sedan...
Om stan blivit en no-go zon sen dess vore det ju trevligt höra lite om hur och varför

OT: Har du någon länk till något som liknar den kostymjackan? Är nämligen intresserad av att hitta något sådant.
Köpte den av en slump, behövde en vinterjacka. Såg inte att den var vind och vattentät förrän nu egentligen (men märkt med tiden)

Bilagor

• PXL_20240202_204531498.jpg
    PXL_20240202_204531498.jpg
    267.3 KB · Besök: 93
För vissa uppgifter är cykeln helt klart en konkurrent till bilen. Tyvärr så har den kunskapen inte nått bilisterna. Det krävs troligen lite styrmedel för att få till en beteendeförändring.

När använder jag cykeln:
Jobbpendling, finns dusch på jobbet och bara en mil enkel väg. Med andra ord så blir det två träningspass om dagen.

Ner på stan och handling. Ganska kort sträcka och slipper starta bilen och betala parkering. Kan oftast ställa cykeln nära dit jag ska.

Fyllekörning som är ganska lagligt på cykel.

Jag har genomfört en förändring av mina transporter vilket ger mig bättre välmående, lägre vikt, bättre ekonomi, mindre miljöpåverkan och bättre långsiktig hälsa för att nämna något.

Det som är kul är att jag känner ett driv att ta detta ännu längre. Ser det lite grann som att jag har en fattigmanshybridbil, en äldre bensinbil som tar de längre sträckorna och en cykel för de kortare. Uppgiften nu är att öka räckvidden på icke fossildrift.

Pratade med min mor som är född strax efter andra världskriget, hennes föräldrar cyklade mycket när de var på semester då de inte hade bil på den tiden. Om de kunde det då så borde vi kunna det idag.

Det vore underbart om fler cyklade så att cykelvägar fick ta plats och även bli prioriterade. På något sätt väljer vi det samhälle vi vill ha och nu blir det ett bilburet samhälle av någon form av passivt beslutsfattande, ingen fattar ett nytt beslut. Tänk om vi kunde komma dit att cykeln är det prioriterade transportmedlet hos folk och beslutsfattare.

Eller så finns det mer här

Och om ni vill så är rapporten härhttps://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.tyrens.se/media/6176/23...AQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw1_cQbhtEhg8IrcRg3s6S8M

Hur vet du att de är det om du inte läser den?
För att jag har läst den tidigare. Och andras analys (med källa såklart) av deras dumheter. Ett fint exempel är när DN skrev om hur Malmö gick med vinst. När de i själva verket erhöll FEM MILJARDER i bidrag. Det är ren och skär lögn, vilket verkar ingå i Wolodarskis "agendasättande journalistik". Tvi vale.

För att jag har läst den tidigare. Och andras analys (med källa såklart) av deras dumheter. Ett fint exempel är när DN skrev om hur Malmö gick med vinst. När de i själva verket erhöll FEM MILJARDER i bidrag. Det är ren och skär lögn, vilket verkar ingå i Wolodarskis "agendasättande journalistik". Tvi vale.
Jag läser gärna detta, kan du länka?

Veckohandling, 5 fulla kassar till 5 personer. Inklusive 14 liter mjölk...
Visa bilaga 676026

Påfyllning, "frukt och grönt-handling".
Visa bilaga 676027

Jobbpendling.
Visa bilaga 676028

Hemma efter After Work i Västerås. 23 km, -20 C. (Känsliga läsare varnas...)
Visa bilaga 676029

Vill man cykla så gör man det. Vill man ta bilen så gör man det. Valet är ens eget.

Vi har bara en bil. Den var dock tillgänglig vid alla ovanstående tillfällen.
Tack för inspirationen! Nu har jag också blivit med cykelvagn och ska börja veckohandla med cykeln ?

Bilagor

• IMG_4251.jpeg
    IMG_4251.jpeg
    1.3 MB · Besök: 53
  • IMG_4252.jpeg
    IMG_4252.jpeg
    1.1 MB · Besök: 48
  • IMG_4250.jpeg
    IMG_4250.jpeg
    1.2 MB · Besök: 53
Jag läser gärna detta, kan du länka?
Nej, jag hittar den nämligen inte, vilket inte är så konstigt med tanke på att det var ett antal år sedan. Hur som helst, sossarna i Malmö påstod att kommunen gick med flera hundra miljoner i vinst, vilket DN helt okritiskt reciterade utan ifrågasättande. De fick väldigt mycket skit för det på alternativa medier som smulade sönder det hela genom att visa budgeten, där fem miljarder var utjämningsbidrag från övriga landet. Malmö hade varit bankrutt för länge sen utan detta.
DN har gjort samma sak i många frågor, exempelvis den så kallade "Sandvikenrapporten" som hävdades visa att Sandviken gick jättebra tack vare **********. Även detta var ett falsarium som byggde på bidrag.

Jag ämnar inte diskutera detta, utan försvarar bara mitt påstående. Kommer aldrig ge en spänn till denna skitblaska. Nu över till topic.

Nej, jag hittar den nämligen inte, vilket inte är så konstigt med tanke på att det var ett antal år sedan. Hur som helst, sossarna i Malmö påstod att kommunen gick med flera hundra miljoner i vinst, vilket DN helt okritiskt reciterade utan ifrågasättande. De fick väldigt mycket skit för det på alternativa medier som smulade sönder det hela genom att visa budgeten, där fem miljarder var utjämningsbidrag från övriga landet. Malmö hade varit bankrutt för länge sen utan detta.
DN har gjort samma sak i många frågor, exempelvis den så kallade "Sandvikenrapporten" som hävdades visa att Sandviken gick jättebra tack vare **********. Även detta var ett falsarium som byggde på bidrag.

Jag ämnar inte diskutera detta, utan försvarar bara mitt påstående. Kommer aldrig ge en spänn till denna skitblaska. Nu över till topic.
Tur att du kan hålla dig till nyhetsmedier som saknar agenda då.

För att försöka få upp tråden på cykelbanan: Nej, så länge som marginalkostnaden per mil är jämförbar finns inget skäl att tro att cykeln plötsligt skulle erövra en betydande del av bilens nuvarande andel av resandet, även på korta distanser.

Tur att du kan hålla dig till nyhetsmedier som saknar agenda då.
Lustigt att nån var tvungen att hugga ändå. Du har ingen jävla aning om vilka medier jag konsumerar, men jag kan lova dig att det handlar om mångfald om man vill veta hur saker och ting fungerar. Alla har en agenda men den kan vara olika uttalad. Därför måste man läsa olika agendor. Det verkar nästan ingen göra.

En budget har dock ingen agenda. Det är fakta. Förvanskar man eller undanhåller väsentlig fakta så ljuger man. Det gör DN. Punkt slut.

Edit: Och snälla, svara inte. Jag orkar inte med de här dumheterna. Världen är tillräckligt jobbig utan att ständigt behöva påminnas om alla som inte vill veta hur det ligger till.

Skulle inte ens fundera på att betala till lögnarna och propagandisterna på DN.
Onödigt hård retorik med tanke på att DN nog får betraktas som mainstream och med gott anseende hos en stor del av svensk befolkning sen lång tid tillbaka. Jag hajar till när jag ser så oförsonliga ord om ett så respekterat och etablerat medium. Om nu DN är så dålig som du säger så är knappast nåt annat medium bättre i fråga om objektiv nyhetsförmedling. Valörerna blir urvattnade med ett sånt här språkbruk. Om DN är lögnare och propagandister, vad ska vi då kalla ledargarnityren i Kreml, Nordkorea och Kina? Varför blir det så ofta bråkigt när du dyker upp i trådarna, Makten?

För att försöka få upp tråden på cykelbanan: Nej, så länge som marginalkostnaden per mil är jämförbar finns inget skäl att tro att cykeln plötsligt skulle erövra en betydande del av bilens nuvarande andel av resandet, även på korta distanser.
Nu blir jag nyfiken.
Har du siffror på marginalkostnaden? Vad ingår och och vad är ej medtaget?

Fast det behöver inte vara så dyrt att cykla, jag har skrivit om det tidigare och det är inte svårt att få ned milkostnaden till en krona milen och ändå ha en bra och fin cykel.

Lustigt att nån var tvungen att hugga ändå. Du har ingen jävla aning om vilka medier jag konsumerar, men jag kan lova dig att det handlar om mångfald om man vill veta hur saker och ting fungerar. Alla har en agenda men den kan vara olika uttalad. Därför måste man läsa olika agendor. Det verkar nästan ingen göra.

En budget har dock ingen agenda. Det är fakta. Förvanskar man eller undanhåller väsentlig fakta så ljuger man. Det gör DN. Punkt slut.

Edit: Och snälla, svara inte. Jag orkar inte med de här dumheterna. Världen är tillräckligt jobbig utan att ständigt behöva påminnas om alla som inte vill veta hur det ligger till.
En budget är ett styrmedel det i allra högsta grad en agenda i en budget. Med budgetposter kan företeelser främjas eller stävjas.

Nu blir jag nyfiken.
Har du siffror på marginalkostnaden? Vad ingår och och vad är ej medtaget?
Förutsätter att man har bil och skulle ha det oavsett, samt att du inte har en funkis pendlarhoj.

Räkna själv:
Cykel 25000 skrivs av på 10 år (generöst för en vintercykel)
Drivlina, bromsbelägg, olja mm 2000/år
Däck & slang S+V: 1000 kr/år
Kläder och skor: 1500 kr/år
Totalt 7000kr/år
Med 500 mil/år är det 14 kr/mil och då servar man cykeln hemma i garaget. Lämnar du cykel på service närmar sig milkostnaden snabbt 20 kr...

beggad inköpt för 15 år sen för 6000.
Drivpaket, kedja osv av billigaste sort. Håller en säsong.
Mina däck håller mer än ett år. Cyklar iofs inte varje dag.
Samma kläder sen många år.
Totalt 7000kr/år
Med 500 mil/år är det 14 kr/mil och då servar man cykeln hemma i garaget. Lämnar du cykel på service närmar sig milkostnaden snabbt 20 kr...
Det beror på hur man räknar. Min milkostnad är mycket lägre.

Förutsätter att man har bil och skulle ha det oavsett, samt att du inte har en funkis pendlarhoj.

Räkna själv:
Totalt 7000kr/år
Är nog inte alls orimligt. Och medelsvensson lär inte skruva själv heller, utan det ska lämnas in för service nån gång per år plus däckbyten. Kostar ju inte bara pengar, utan även tid/krångel.

Räkna själv:
Totalt 7000kr/år
Hittade du bara precis på siffrorna själv för att passa din agenda, eller är dom verklighetsanknutna på något sätt?

beggad inköpt för 15 år sen för 6000.

Drivpaket, kedja osv av billigaste sort. Håller en säsong.

Mina däck håller mer än ett år. Cyklar iofs inte varje dag.

Samma kläder sen många år.

Det beror på hur man räknar. Min milkostnad är mycket lägre.
  • Grattis till ett bra köp
  • No way
  • 1 uppsättning sommar + 0,5 vinter + 2 slangar. Lätt 1000 spänn
  • Samma här, men en jacka här, en hjälm där drar iväg även om man köper ett eller två plagg per år...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp