Pulsmätare som visar konstigt

Moggen

Medlem
Hejsan svejsan

Jag får väldigt konstiga "värden" från mina pulsband. Plötsligt så visar den/dom att jag har jätte hög puls. Kan gå från 70-90 i puls till 180-190 på 1 sekund. Problemet är att min puls inte är högre i verkligheten. Det är klockan/klockorna/mobilerna som visar fel.
Klockorna:
Suunto 3R
Suunto 9
Garmin Forerunner 920XT
Garmin Forerunner 310XT
Garmin Forerunner 15
Polar M400

Pulsband/mästare
Garmins hårda pulsband 4 olika
Garmin mjuka 3 olika
Garmin HRM-Run

Wahoo Tickr Fit
Wahoo Tickr Run
Wahoo Tickr 5 stycken

Polar OH1
Polar (det som följde med till M400)

Suunto Smart 8 stycken "mätare" och ännu fler bälten

Flera olika mobiler
Android och iPhone
Med olika appar

Samma problem uppstår med alla dom klockorna och pulsmätarna.
Jag har följt alla möjliga råd om hur dom ska tvättas.
Fått nytt från både Garmin Suunto och Wahoo. Men det hjälper inte.

Problemet uppstår både ute och inne. Det spelar ingen roll vad det är för aktivitet. Cykel promenad löpning längdskidor stakmaskin eller bara sitta helt stilla.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

Bilagor

• IMG_20240208_123901.jpg
    IMG_20240208_123901.jpg
    58.9 KB · Besök: 591
  • IMG_20240208_123844.jpg
    IMG_20240208_123844.jpg
    69.7 KB · Besök: 136
Jag får väldigt konstiga "värden" från mina pulsband.
Problemet uppstår både ute och inne. Det spelar ingen roll vad det är för aktivitet. Cykel promenad löpning längdskidor stakmaskin eller bara sitta helt stilla.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?
Jag har ingen aning om varför dina pulsband fungerar som de gör.

Men jag är intresserad av lösningen, så återkom gärna när du vet mer.

Jag har ingen aning om varför dina pulsband fungerar som de gör.

Men jag är intresserad av lösningen, så återkom gärna när du vet mer.
Ha inga större förhoppningar på att lösningen hittas. Jag har haft problemet sedan 2018 och testat allt möjligt. Olika sorters kläder, skor, tvättmedel, sköljmedel mm. Till och med provat att använda/inte använda deodoranter hårprodukter mm för att jag möjligen varit laddad med statistik elektricitet. Jordat både mig själv och spinning cykeln. Men inget verkar hjälpa.
Någon sa en gång att jag kanske borde kontakta ett medium eller healer.

Ha inga större förhoppningar på att lösningen hittas. Jag har haft problemet sedan 2018 och testat allt möjligt.
Ojdå!
Killgissning:
Kan det vara så att du har ngn typ av hjärtarytmi som (är ofarlig men) "lurar" pulsbanden?
Jag har (troligen) ngt sådant för när jag för flera år sedan provade en riktigt billig o enkel pulsklocka, med bröstband, så visade den i princip aldrig bra och jag lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka.
Men jag har aldrig haft den typen av problem med de olika pulsband från Polar, Suunto, Garmin och Andersson(!) som jag har använt så dina pulsbandsproblem kanske inte alls har ngt med hjärtarytmi att göra?
Som jag redan har skrivit: Killgissning!

Ojdå!
Killgissning:
Kan det vara så att du har ngn typ av hjärtarytmi som (är ofarlig men) "lurar" pulsbanden?
Jag har (troligen) ngt sådant för när jag för flera år sedan provade en riktigt billig o enkel pulsklocka, med bröstband, så visade den i princip aldrig bra och jag lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka.
Men jag har aldrig haft den typen av problem med de olika pulsband från Polar, Suunto, Garmin och Andersson(!) som jag har använt så dina pulsbandsproblem kanske inte alls har ngt med hjärtarytmi att göra?
Som jag redan har skrivit: Killgissning!

Jag har haft lite avvikelser på EKG kurvan men det är inget som utgör någon fara enligt dom läkare som tittat på det.
Men jag blir ju lite orolig när pulsmätare av god klass och kvalitet visar på det sättet. Det är ju inte dom billigaste grejerna jag köpt. Då hade jag ju kunnat förstå att det inte blir så bra resultat av puls visningen.
När klockan visar på 190 så har jag tagit en sån där pulsoxid mätare och satt på fingret och den visar inte alls som klockan. Den visar på 80-90 eller vad jag nu hade innan kurvan sköt i höjden. Men en klämma på fingret kanske inte känner av allt. Vad vet jag... Men det är ju inte den billigaste jag köpt. Dessutom har jag jämfört den med en på universitet sjukhuset i Örebro och min pulsoxid mätare visade samma som den dom hade där.
Jag har också köpt en klocka som mäter pulsen på handleden som saknar Bluetooth. Den har aldrig visat så hög puls.
Så jag har ju misstänkt att det är den trådlösa överföringen från mätaren till klockan/mobilen som spökar. Men Garmin använder ju ANT+ och dom andra Bluetooth så det borde ju isåfall vara något som stör båda överförings metoderna.
Vissa pulsband har ju båda möjligheterna så jag har både Suunto klockan och Garmin klockan uppkopplad och det blir identiska pulskurvor.
Det är väl något fel på mig på något sätt som gör att jag stör trådlös kommunikation.

Det låter ju onekligen som om det är indata som är kass. När jag hade haft strul med gamla Polar-band och nya Suunto så köpte jag ett Polar H10 som funkar klockrent, även med lite spännande arytmier. Det har ju även fördelen att det kan spela in ett pass som du tankar ut senare. Om det skulle vara något som strular i överföringen alltså...

Det låter ju onekligen som om det är indata som är kass. När jag hade haft strul med gamla Polar-band och nya Suunto så köpte jag ett Polar H10 som funkar klockrent, även med lite spännande arytmier. Det har ju även fördelen att det kan spela in ett pass som du tankar ut senare. Om det skulle vara något som strular i överföringen alltså...

Jag har ju inte provat att spela in passet och kolla på det efteråt. Det ska jag prova. Det har jag inte tänkt på att jag kan göra. Även om jag känner att jag provat allt så har jag uppenbarligen inte det.

Chansen att alla pulsbanden samtidigt blir dåliga känns inte rimlig. Jag har haft pulsband som när det gått sönder uppträtt så men då har det avhjälpts genom att köpa ett nytt band. Jag skulle uppsökt vården med inspelat pulsmönster. Jag känner en som fick liknande problem och försökte reklamera klockan men det visade sig att vederbörande hade rusningar som inte kändes av. Om jag minns det hela rätt så försvann problemen efter någon bränning av nån nerv i hjärtat.

Chansen att alla pulsbanden samtidigt blir dåliga känns inte rimlig. Jag har haft pulsband som när det gått sönder uppträtt så men då har det avhjälpts genom att köpa ett nytt band. Jag skulle uppsökt vården med inspelat pulsmönster. Jag känner en som fick liknande problem och försökte reklamera klockan men det visade sig att vederbörande hade rusningar som inte kändes av. Om jag minns det hela rätt så försvann problemen efter någon bränning av nån nerv i hjärtat.
Det jag glömde bort att skriva är att om jag stänger av pulsmätningen när det blir så där högt och slår på den igen direkt så är det normala värden igen. Så det borde väl kanske tala för att jag inte har något fel på hjärtat. Iallafall så försöker jag intala mig själv det. Men jag vet inte. Något är ju fel. Men jag vet inte vad som är fel.

En fråga är du ung och extremt vältränad? Dit andra pulsdiagram ser ut som någon som är vältränad kör hårt och har vila och går ner extremt fort vad gör du vid 1.23? Jag har sett liknade på cykelgym hos personer med grym fysik då man delar datan på skärmar. Du menar dock att det inte är din puls )) Fått samma vid kraftledningar men annars förstår jag din frustration...

Kör 24h eller längre långtidsmätning med medicinsk utrustning. Alt börja med lagrande pulsband eller helst typ Frontier x med EKG (dyrt men du måste se EKG också ...).

Medicinsk utrustning säg till vården att du har rusningar (fast du inte tror det), kan vara störning. Jag går på utredning då jag hade peakar under pass exakt på samma sätt som inte direkt kändes så farligt och har 60 v2omax i topp och alltid låg vilopuls hände aldrig utanför träning. En läkare trodde det var efter covid som skapade retningarna förmaksflimmer. Upptäcktes att jag hade förstorat hjärta/förmak emellertid ingen direkt fara stora lungor också. Ska tillbaka i mars, röntgat och kollat av är inte ett dugg orolig och inga peakar längre.

Det jag glömde bort att skriva är att om jag stänger av pulsmätningen när det blir så där högt och slår på den igen direkt så är det normala värden igen. Så det borde väl kanske tala för att jag inte har något fel på hjärtat. Iallafall så försöker jag intala mig själv det. Men jag vet inte. Något är ju fel. Men jag vet inte vad som är fel.
Om man utesluter pulsbanden (då de är flera som visar fel) så återstår du eller någon extern källa. Är det en extern källa så är det något du måste ha med dig hela tiden som ger en elektrisk signal. Ut och spring med pulsklocka och pulsband men inga elektriska prylar (undik allt med batteri eller dynamo eller kraftledningar) och variera mellan olika band och klockor. Återstår då problemet så borde det vara någon signal du genererar som olika typer av pulsmätare registrar och uppfattar som puls.

En fråga är du ung och extremt vältränad? Dit andra pulsdiagram ser ut som någon som är vältränad kör hårt och har vila och går ner extremt fort vad gör du vid 1.23? Jag har sett liknade på cykelgym hos personer med grym fysik då man delar datan på skärmar. Du menar dock att det inte är din puls )) Fått samma vid kraftledningar men annars förstår jag din frustration...

Kör 24h eller längre långtidsmätning med medicinsk utrustning. Alt börja med lagrande pulsband eller helst typ Frontier x med EKG (dyrt men du måste se EKG också ...).

Medicinsk utrustning säg till vården att du har rusningar (fast du inte tror det), kan vara störning. Jag går på utredning då jag hade peakar under pass exakt på samma sätt som inte direkt kändes så farligt och har 60 v2omax i topp och alltid låg vilopuls hände aldrig utanför träning. En läkare trodde det var efter covid som skapade retningarna förmaksflimmer. Upptäcktes att jag hade förstorat hjärta/förmak emellertid ingen direkt fara stora lungor också. Ska tillbaka i mars, röntgat och kollat av är inte ett dugg orolig och inga peakar längre.

Jag är 44 och inte speciellt vältränad. Jag tränar men jag är inte vältränad.
Diagrammen visar när jag helt vanligt rör mig hemma, inne och ute. Gör inget speciellt för att höja pulsen överhuvudtaget.
När jag räknar pulsen "manuellt" så har jag fortfarande ca 80 men på pulsklockan står det 180-90 (det kan variera lite). Jag har till och med fått kurvor som visar att jag haft 250 i puls under flera minuter.
Jag känner inget speciellt. Inte andfådd eller liknande.
"Allt som händer" är att pulsklockan visar helt orimligt mycket i puls.
Jag har ju provat massa olika klockor och olika pulsband. Både optiska och band runt bröstet. Jag har följt alla anvisningar som finns om hur dom ska tvättas och fuktas osv.
Jag har även provat utan klocka och använt mobilen istället. Både Android och iPhone. Och en massa olika appar.
Resultatet blir det samma. Pulskurvor som visar konstigt. Det spelar ingen roll om jag tränar eller bara sitter i soffan. Plötsligt så "har jag" 190 i puls.

Jag har köpt en pulsoxid mätare och har 5 stycken blodtrycksmätare. Jag har kollat med alla dom när jag får dessa höga värden och blodtrycksmätarna säger att pulsen är låg. Det visar pulsoxid mätaren också. Jag har också en billig klocka som mäter pulsen på handleden och den visar heller inte dom jätte höga puls värdena.

Jag är ju inte helt säker men jag försöker iallafall intala mig att det är något som stör överföringen mellan pulsmätaren och mottagaren och att det inte är mitt hjärta som löper amok.
Baserat på följande
Jag känner inget av att jag skulle ha hög puls
Jag kollar pulsen med mätare som inte kan kommunicera trådlöst och dom visar inga konstigheter.
Vissa pulsmätare går att stänga av och slå på. Polar OH1 tex. Slår jag av den och slår på den igen när pulsen "är" så hög så går den till på 70-80 eller vad jag nu ska ha på riktigt vid det tillfället.

Skulle jag ha fel på hjärtat så borde väl alla mätare visa det..? Eller jag vet inte.
Men det verkar ju vara förknippat med bara mig så något fel på mig är det väl

Sjukhuset tog EKG på mig för något år sedan och det fanns en avvikelse som inte var farlig. Det har jag fått höra sedan slutet av 90 talet.
Jag frågade om pulskurvan. Dom kunde inte säga vad det beror på men det fanns inget på EKG kurvan som tyder på att det är "så mycket fel".
Det dom på sjukhuset sa är att det finns mycket som kan störa trådlös kommunikation.

Första gången det blev såhär var 2017 eller 2018.

Det är bara jag som råkat ut för det
Det är bara när själva mätaren och mottagaren har trådlös kommunikation som det inträffar.

Så felet borde väl rimligtvis vara antingen mitt hjärta eller något som stör.
Tyvärr så har problemet inträffat på olika platser. Det 10 tals mil mellan dessa platser. Inne i städer. Inne i byggnader. Lågt ute i skogen och mitt ute på sjön i en roddbåt helt utan elektrisk utrustning.

Även om jag känner att jag provat allt som går att prova så har jag naturligtvis inte det. Så jag tar gärna emot förslag synpunkter och åsikter om vad jag kan göra.

Vet inte om jag hängt med i allt.
Du har problem med pulsbälten som sänder till någon enhet. Du har även problem med klockor som mäter vid handleden? Både vid direkt visning och om klockan sänder pulsdatan?

Jag har en Garmin Fenix 7, den kan kan både visa puls och sända det samtidigt. Om du har en klocka som kan göra det så skulle det vara intressant om klockan och enheten som tar emot pulsdata visa samma.

Om du har 2 klockor som kan mäta optiskt, vad händer om du har en på varje arm?

Eller du kanske redan testat detta.

OK, har det visat samma typ av fel när du startar en träningspass med klockan?

Har bara erfarenhet med polar, äldre versioner av pulsband hade stora problem med kraftledningar. H10:an och V2:an jag har nu, har vad jag kan minnas, aldrig visat konstiga värden under ett träningspass. Däremot har det visat både lite låga och höga pulsvärden, när man bara har handleds-pulsmätning med klockan. Detta både för träningspass och daglig mätning. (kan säkert vara typ +/- 10 slag mot verkligheten). Visar bättre när man drar åt klockan, och har tröja/jacka över.

Pulsbandet aktiveras nog bara under ett träningspass, tror inte den går att aktivera annars.

Vet inte om jag hängt med i allt.
Du har problem med pulsbälten som sänder till någon enhet. Du har även problem med klockor som mäter vid handleden? Både vid direkt visning och om klockan sänder pulsdatan?

Jag har en Garmin Fenix 7, den kan kan både visa puls och sända det samtidigt. Om du har en klocka som kan göra det så skulle det vara intressant om klockan och enheten som tar emot pulsdata visa samma.

Om du har 2 klockor som kan mäta optiskt, vad händer om du har en på varje arm?

Eller du kanske redan testat detta.
Problemet är att klockan/klockorna/mobiltelefoner visar puls värden som jag inte har
Jag har provat att ha 2 bälten runt bröstet och en optisk mätare runt överarmen samtidigt
Ett Garmin band
Ett Suunto band och Polar OH1 och alla dessa 3 visar exakt samma sak samtidigt. Men när jag stänger av OP1 mätaren och slår på den igen så visar den rätt men inte som andra mätarna. Om jag inte på något sätt stänger av dom också och slår på dom igen.

Jag kan ju mäta pulsen runt handleden med min Suunto 9 och då visar den inget konstigt.
Problemet uppstår när jag kopplar ihop mätaren och mottagaren trådlöst.

Jag har provat att använda bältet från Garmin och Suunto 9 handleds mätning samtidigt. Då uppstår bara dom onormala värdena på Garmin enheten.
Så jag drar slutsatsen att det på något sätt handlar om störningar som får trådlös kommunikation att fungera dåligt.
Men jag blir ändå bekymrad över att det är puls värden som inte är uppåt väggarna orimliga. Typ 3000 slag per minut.
Det rör sig oftast om 180-190 men ibland lägre. Typ 160 och några gånger över 200
Så det är ju på något sätt inte så orimligt att jag bara vågar anta att det inte är något fel på hjärtat
Du har ju en dyrare klocka än mig nu men när jag köpte min Garmin 920 var den inte jätte gammal. Dessutom är det ju inte bara den som visar konstigt. Alla andra gör ju det med
Det är ju pulsmätare och klockor som proffsen använder som jag har.
Så jag tänker ju att dom borde väl rimligtvis visa rätt.

Det finns vissa som säger att jag ska skita i pulsband och köra utan. Men det är klart att jag ändå är lite orolig. Men det är ju bara ett problem som uppstår när jag använder trådlös kommunikation. Inte mätning utan Bluetooth eller ANT+ uppkoppling.
Så då tänker jag att varför kan jag inte använda det när så många andra människor runt om i världen gör det och ingen verkar få lika tokiga pulskurvor som jag. Det kanske är så att min kropp på något sätt stör överföringen. Eller jag vet inte men ibland så tror jag det. Även om det skulle vara orimligt så har jag ingen annan förklaring.

Händer det bara på vintern? Tänker torr hud då.

Märklig fråga kanske, men hur är din hud i övrigt? Du kanske har ovanligt tjock hud eller blodådror som ligger djupt?

EDIT: Läste nu denna delen: "det är ju bara ett problem som uppstår när jag använder trådlös kommunikation. Inte mätning utan Bluetooth eller ANT+ uppkoppling."

Då har du ju redan koll på att det inte är dig eller din kropp som spökar, det är tekniken eller störningar i din miljö. Har du en babyvakt hemma? När vi hade småttingar störde vår babyvakt ut all trådlös radio hemma, inklusive larm och liknande grejer.

När det visar fel, har du provat det gamla manuella sättet att mäta pulsen?

Med två fingrar (pek- och långfinger) vid halsen mellan luftstrupen och den stora muskeln i halsen, mät i 15 sekunder. Värdet x 4.

Med två fingrar (pek- och långfinger) vid halsen mellan luftstrupen och den stora muskeln i halsen, mät i 15 sekunder. Värdet x 4.

Bra tanke men han har ju redan konstaterat att det är problem i radiokommunikationen. Både blåtand och ANT ligger på 2,4 GHz (ANT mellan 2,4-2,5) så det är ju något sådant som spökar i din miljö.

Senast ändrad:
Om det du skriver stämmer, att det bara händer när du använder trådlös kommunikation, leta upp vad det är som stör på 2,4GHz i din miljö.

Vanliga källor:
Babyvakt (supervanlig!), mikrovågsugn eller andra trådlösa grejer som telefoner, högtalare, tangentbord/möss.

Utomhus kan det vara kraftledningar eller elektriska järnvägsspår, WiFi från dig själv eller grannar (kommunalt WiFi utomhus?), gamla lysrör eller LED-transformatorer.

Problemet är att klockan/klockorna/mobiltelefoner visar puls värden som jag inte har
Jag har provat att ha 2 bälten runt bröstet och en optisk mätare runt överarmen samtidigt
Ett Garmin band
Ett Suunto band och Polar OH1 och alla dessa 3 visar exakt samma sak samtidigt. Men när jag stänger av OP1 mätaren och slår på den igen så visar den rätt men inte som andra mätarna. Om jag inte på något sätt stänger av dom också och slår på dom igen.

Jag kan ju mäta pulsen runt handleden med min Suunto 9 och då visar den inget konstigt.
Problemet uppstår när jag kopplar ihop mätaren och mottagaren trådlöst.

Jag har provat att använda bältet från Garmin och Suunto 9 handleds mätning samtidigt. Då uppstår bara dom onormala värdena på Garmin enheten.
Så jag drar slutsatsen att det på något sätt handlar om störningar som får trådlös kommunikation att fungera dåligt.
Men jag blir ändå bekymrad över att det är puls värden som inte är uppåt väggarna orimliga. Typ 3000 slag per minut.
Det rör sig oftast om 180-190 men ibland lägre. Typ 160 och några gånger över 200
Så det är ju på något sätt inte så orimligt att jag bara vågar anta att det inte är något fel på hjärtat
Du har ju en dyrare klocka än mig nu men när jag köpte min Garmin 920 var den inte jätte gammal. Dessutom är det ju inte bara den som visar konstigt. Alla andra gör ju det med
Det är ju pulsmätare och klockor som proffsen använder som jag har.
Så jag tänker ju att dom borde väl rimligtvis visa rätt.

Det finns vissa som säger att jag ska skita i pulsband och köra utan. Men det är klart att jag ändå är lite orolig. Men det är ju bara ett problem som uppstår när jag använder trådlös kommunikation. Inte mätning utan Bluetooth eller ANT+ uppkoppling.
Så då tänker jag att varför kan jag inte använda det när så många andra människor runt om i världen gör det och ingen verkar få lika tokiga pulskurvor som jag. Det kanske är så att min kropp på något sätt stör överföringen. Eller jag vet inte men ibland så tror jag det. Även om det skulle vara orimligt så har jag ingen annan förklaring.

Hmm, hänger nog inte med riktigt. Men har du testat med klocka som kan både visa och skicka pulsdata. När det blir fel i mottagande enhet, visar då klockan samma fel?

Som jag fattat det, så uppstår bara problemet med bröstband (elektrisk mätning) , inte med klocka (optisk mätning) och det har inte visats något på EKG?

Har du haft långtidsmätning av EKG? Man kan få en bärbar EKG av vårdcentralen, eftersom en del saker kräver längre mätning än den korta man gör på britsen.

Som jag fattat det, så uppstår bara problemet med bröstband (elektrisk mätning) , inte med klocka (optisk mätning) och det har inte visats något på EKG?

Har du haft långtidsmätning av EKG? Man kan få en bärbar EKG av vårdcentralen, eftersom en del saker kräver längre mätning än den korta man gör på britsen.
Det är med trådlös kommunikation. Optisk mätning som är trådlös. Polar OH1 och Wahoo optic fit är optiska och trådlösa. Så det är tyvärr inte "bara" bröst banden.

Hmm, hänger nog inte med riktigt. Men har du testat med klocka som kan både visa och skicka pulsdata. När det blir fel i mottagande enhet, visar då klockan samma fel?
Jag har
Bra tanke men han har ju redan konstaterat att det är problem i radiokommunikationen. Både blåtand och ANT ligger på 2,4 GHz (ANT mellan 2,4-2,5) så det är ju något sådant som spökar i din miljö.
Tyvärr så är det inte bara hemma hos mig som problemet uppstår. Det händer på alla möjliga ställen. Till och med i skogen där jag varit långt ifrån andra tekniska prylar och kraftledningar. Till och med långt ute på en sjö där jag satt stilla i en roddbåt av trä. Så jag börjar tro att jag stör trådlös kommunikation själv. Inte för att jag vet hur eller om det ens är möjligt. Men jag vet inte vad jag ska tro. Det är ju det enda rimliga att jag är en levande störsändare.

Om det du skriver stämmer, att det bara händer när du använder trådlös kommunikation, leta upp vad det är som stör på 2,4GHz i din miljö.

Vanliga källor:
Babyvakt (supervanlig!), mikrovågsugn eller andra trådlösa grejer som telefoner, högtalare, tangentbord/möss.

Utomhus kan det vara kraftledningar eller elektriska järnvägsspår, WiFi från dig själv eller grannar (kommunalt WiFi utomhus?), gamla lysrör eller LED-transformatorer.
Tyvärr så uppstår problemet när jag är någon mil från kraftledningar och annat som skulle kunna störa. Mitt i skogen eller långt ute på en sjö. Utan vare sig mobiltelefon eller annat som är elektroniskt.

Ja det har jag gjort. Jag har normal puls och inte alls det som klockan visar.
Vissa säger att det inte är tillförlitligt att kolla med fingrarna. Så det finns ju tyvärr en tanke om att det kanske ändå rör sig om ett fel på hjärtat.
Plus att jag och alla andra som har 190 i puls borde vara ansträngda. Men det är jag inte.
Jag har provat att ha pulsband på utan att träna. När jag bara sitter stilla och det blir plötsligt 190 i puls.

Händer det bara på vintern? Tänker torr hud då.

Märklig fråga kanske, men hur är din hud i övrigt? Du kanske har ovanligt tjock hud eller blodådror som ligger djupt?

EDIT: Läste nu denna delen: "det är ju bara ett problem som uppstår när jag använder trådlös kommunikation. Inte mätning utan Bluetooth eller ANT+ uppkoppling."

Då har du ju redan koll på att det inte är dig eller din kropp som spökar, det är tekniken eller störningar i din miljö. Har du en babyvakt hemma? När vi hade småttingar störde vår babyvakt ut all trådlös radio hemma, inklusive larm och liknande grejer.
Nä tyvärr så händer det året om.
Men kan väl bero på huden ändå. Något måste det väl bero på.
Jag har provat att använda bältet och klockor långt ifrån något som ens liknar elektronik. Långt uti skogen flera kilometer från ledningar och hus. Långt ut på en sjö i en båt byggd av trä. Jag har letat orsaker i flera år men inte kommit fram till något.
Det enda som är gemensamt eller vad man ska säga är att det handlar om mig. Det blir aldrig så för någon annan. Och det är enbart när pulsmätningen är uppkopplad trådlöst.

Så jag är väl på något sätt en levande störsändare för trådlös kommunikation.

Jag har ingen pacemaker eller liknande. Inga skruvar eller liknande heller i kroppen.

På det svarade du

Har du testat? Vad blev då resultatet?
Jag har använt en klocka som mäter pulsen själv och en som får rådatan från en trådlös mätare.
Bara den trådlösa mätningen blir fel. Aldrig på klockor som mäter pulsen på baksidan av klockan.
Jag har också ett flertal blodtrycksmätare och en mätare som mäter syret i blodet och dom visar aldrig något konstigt. Men ingen av dom har trådlös kommunikation.

Jag har

Tyvärr så är det inte bara hemma hos mig som problemet uppstår. Det händer på alla möjliga ställen. Till och med i skogen där jag varit långt ifrån andra tekniska prylar och kraftledningar. Till och med långt ute på en sjö där jag satt stilla i en roddbåt av trä. Så jag börjar tro att jag stör trådlös kommunikation själv. Inte för att jag vet hur eller om det ens är möjligt. Men jag vet inte vad jag ska tro. Det är ju det enda rimliga att jag är en levande störsändare.

Förstår att det är underligt för dig men jag måste säga att jag garvade lite när jag läste detta inlägg, för ja, det låter som att den enda rimliga förklaringen då är att du stör ut 2.4GHz (blåtand)

Du borde testa mäta dig själv med en spektrumanalysator eller ett oscilloskop med antenn.

Bär du skor eller kläder (fleece) som bildar mycket statisk elektricitet? Kanske kan urladdningar störa radio en millisekund eller två.

Garmin har pulsband som spelar in och tankar över när man kommer i klockans räckvidd. HRM pro har den funktionen. Tanka på flera klockor så kan sedan överföringsfel uteslutas.

På mig låter det som det är du som är källan. Alla bättre mätare visar felet, hemma/ute och i vila/träning. Det kan vara läge att kolla upp dig.
Lycka till!

Lite baserat på erfarenhet… Känner du i kroppen oxå? Inte enbart på utrustningen? Är det vid någon viss puls det faller från?

Oavsett så låter det ju bra med läkarbesök. Det verkar ha hänt en hel del med utrustningen för vilo-EKG senaste åren, kanske det går att se något där, men gör det inte det så gå vidare, arbets-EKG, långtidsekg.

En tänkbar förklaring skulle kunna vara EKG avvikelser. Pulsband räknar EKG ”spikar”, dvs aktiveringen av hjärtats kammare. Efter varje kammaraktivitet kommer återställningen, som på EKG syns som en mjukare kurva. För en del personer kan denna del av EKG ge ett högt utslag och leda till dubbelräkning i registreringen.

Förstår att det är underligt för dig men jag måste säga att jag garvade lite när jag läste detta inlägg, för ja, det låter som att den enda rimliga förklaringen då är att du stör ut 2.4GHz (blåtand)

Du borde testa mäta dig själv med en spektrumanalysator eller ett oscilloskop med antenn.

Bär du skor eller kläder (fleece) som bildar mycket statisk elektricitet? Kanske kan urladdningar störa radio en millisekund eller två.
Tyvärr så har jag provat med alla möjliga kläder av diverse olika material och använt ett flertal olika tvättmedel. Antistatiska skor och barfota.
Jag har armband som jordat mig och min spinning cykel. Men det uppstår ändå. Det kan uppstå när jag går barfota på gräsmattan också.

Det är faktiskt ett ganska så obegripligt fel. ?

En tänkbar förklaring skulle kunna vara EKG avvikelser. Pulsband räknar EKG ”spikar”, dvs aktiveringen av hjärtats kammare. Efter varje kammaraktivitet kommer återställningen, som på EKG syns som en mjukare kurva. För en del personer kan denna del av EKG ge ett högt utslag och leda till dubbelräkning i registreringen.
Tyvärr så blir det samma sak när jag använder Polar OH1 som är en optisk trådlös mätare och Wahoo optic fit. Så det är inte bara band runt bröstet utan också optiska mätare som är trådlösa. Min aldrig på optiska mätare som INTE är trådlösa.

Lite baserat på erfarenhet… Känner du i kroppen oxå? Inte enbart på utrustningen? Är det vid någon viss puls det faller från?

Oavsett så låter det ju bra med läkarbesök. Det verkar ha hänt en hel del med utrustningen för vilo-EKG senaste åren, kanske det går att se något där, men gör det inte det så gå vidare, arbets-EKG, långtidsekg.
Nej jag kan inte känna i kroppen att pulsen blir hög eller annorlunda.
Vissa pulsmätare har on/off funktion och när pulsen blir hög så räcker det att stänga av och slå på mätaren så visar den normalt igen.
Därför drar jag slutsatsen att det är något annat än mitt hjärta som jävlas. Men ändå vågar jag inte vara säker.
EKG kurvan på sjukhuset visar inget konstigt.
Därför så försökte dom använda en trådlös mätare en gång. Den funka inte just då. Så dom fick använda en med sladdar.
Men enligt läkarna finns inget på EKG kurvan som skvallrar om varför pulskurvor blir så märkliga.

Tillbaka
Topp