Trött på för många punkteringar

Husse4s

Medlem
Jag cyklar till jobbet, ca 6km varje dag. Min cykel fick för många punkteringar och då tänkte jag köpa bra däck för att bli av problemet. Köpte två Schwalbe Marathon Plus (sommar däck)men blev verkligen besviken. Har två punkteringar hittills och båda har orsakats av grus nu under vinter. Jag vet verkligen inte vad behöver jag göra för att bli av problemet. Behöver jag byta till vinterdäck? Är det lufttrycket som orsakar punktering? Finns det bättre däck än Marathon Plus? Bifogar även bilden på punkteringen.

Bilagor

• IMG_20240208_153123.jpg
    IMG_20240208_153123.jpg
    284.1 KB · Besök: 318
  • IMG_20240208_155341.jpg
    IMG_20240208_155341.jpg
    170 KB · Besök: 211
  • IMG_20230209_145608~2.jpg
    IMG_20230209_145608~2.jpg
    338.2 KB · Besök: 182
I några däck är det enkelt för grus att tränga i sig i gummin. När det händer kan grus sitta fast och då trycker den en gång varje varv på stommen och är chansen på en punka stor.

Jag minns inte om Schwalbe Marathon Plus hade detta problem. Det var länge sen att jag körde denna Marathon. Jag kör nu Marathon Almotion och är mycket nöjd.

Kör också schwalbe marathon (gamla vanliga, tror de kallas green guard ibland). Upplever de som lite tråkiga och halvtröga men också halvt odödliga. Sprängt grus kan verkligen vara vasst och du har troligtvis mest haft otur. Om däcket har en massa sprickor så ökar risken för att grus fastnar men ditt däck ser inte sprucket ut.

Kör också schwalbe marathon (gamla vanliga, tror de kallas green guard ibland). Upplever de som lite tråkiga och halvtröga men också halvt odödliga. Sprängt grus kan verkligen vara vasst och du har troligtvis mest haft otur. Om däcket har en massa sprickor så ökar risken för att grus fastnar men ditt däck ser inte sprucket ut.
Har samma lika. Håller med rätt tröga men typ omöjliga att punka. Har inte en enda på några år och det är värt mycket om man ska pendla.

Jag har också haft Schwalbe Marathon. Men jag är inte alls nöjd med dem. Dels lite tungrullade, men det kan man stå ut med:

Det är sättet som de är punkteringsskyddade på som jag har dåligt erfarenhet av. Man har ett "mjukt", tjockt mellanlager i däcket, vars uppgift är att fånga upp sten, glass mm. Men det är lite förrädiskt. All bråte fastnar och jobbar sig sakta men säkert igenom däcket. Så man kan få punktering lång tid efter det att något trängt in i däcket. Vid ett tillfälle så gick jag igenom ett sådant däck. Det fanns ett hundratal grus/sten/glaspartiklar i däcket. Det var bara att slänga däcket. Så som 3:e bilden ser visar, såg mitt dackt ut, fast ännu mer.

Jag förstår inte varför Schwalbes däck är så populära.

I vilket fall som helst, så använder jag nu Continentals punkteringsäkra däck. Där har jag mycket mindre problem. Det är mitt råd till TS. Alternativt att lägga något form av extralager på insidan av däcken, så att det blir mer punkteringsskydd.

Jag har också haft Schwalbe Marathon. Men jag är inte alls nöjd med dem. Dels lite tungrullade, men det kan man stå ut med:

Det är sättet som de är punkteringsskyddade på som jag har dåligt erfarenhet av. Man har ett "mjukt", tjockt mellanlager i däcket, vars uppgift är att fånga upp sten, glass mm. Men det är lite förrädiskt. All bråte fastnar och jobbar sig sakta men säkert igenom däcket. Så man kan få punktering lång tid efter det att något trängt in i däcket. Vid ett tillfälle så gick jag igenom ett sådant däck. Det fanns ett hundratal grus/sten/glaspartiklar i däcket. Det var bara att slänga däcket. Så som 3:e bilden ser visar, såg mitt dackt ut, fast ännu mer.

Jag förstår inte varför Schwalbes däck är så populära.

I vilket fall som helst, så använder jag nu Continentals punkteringsäkra däck. Där har jag mycket mindre problem. Det är mitt råd till TS. Alternativt att lägga något form av extralager på insidan av däcken, så att det blir mer punkteringsskydd.
Men så är ju "alla" däck punkteringsskyddade i princip. En plastremsa eller dylikt som ligger som ett lager där sten och annat ska stoppas upp utan att ta sig in till slangen.

Just Marathon är väl ett sådant däck som offrat allt vad bekvämlighet och lätt rull heter till förmån för att vara nästan helt punkteringsfria. Jag har ingen erfarenhet av sådana däck men skulle gissa utifrån vad jag hört och sett att TS haft otur alternativt fått ett däck där punkteringsskyddet glömts bort i tillverkningen eller något. Att köpa ÄNNU mer punkteringsskyddade däck låter som självtortyr om man faktiskt gillar att cykla.

Exakt hur menar du att dina nya Continental skulle fungera eller vara konstruerade på annat vis är Marathondäcken? Alla däck behöver ett mer eller mindre mjukt slitlager och ett sådant kommer garanterat ta upp sten och annat vasst, varpå dessa saker börjar vandra inåt i däcket. På sin färd inåt kan sakerna stöta på mer eller mindre hinder i form av plastremsor och annat. På Marathon stöter de på mycket hinder, vilket per automatik resulterar i tråkiga och tunga däck.

Men så är ju "alla" däck punkteringsskyddade i princip. En plastremsa eller dylikt som ligger som ett lager där sten och annat ska stoppas upp utan att ta sig in till slangen.

Just Marathon är väl ett sådant däck som offrat allt vad bekvämlighet och lätt rull heter till förmån för att vara nästan helt punkteringsfria. Jag har ingen erfarenhet av sådana däck men skulle gissa utifrån vad jag hört och sett att TS haft otur alternativt fått ett däck där punkteringsskyddet glömts bort i tillverkningen eller något. Att köpa ÄNNU mer punkteringsskyddade däck låter som självtortyr om man faktiskt gillar att cykla.

Exakt hur menar du att dina nya Continental skulle fungera eller vara konstruerade på annat vis är Marathondäcken? Alla däck behöver ett mer eller mindre mjukt slitlager och ett sådant kommer garanterat ta upp sten och annat vasst, varpå dessa saker börjar vandra inåt i däcket. På sin färd inåt kan sakerna stöta på mer eller mindre hinder i form av plastremsor och annat. På Marathon stöter de på mycket hinder, vilket per automatik resulterar i tråkiga och tunga däck.
Fast sjävtortyr är att ta i jag personligen uppskattar att kunna lita på däcken när man pendlar. Har ett par punka med GP5 inte alltid jätte kul kanske 06:00

Sen om man pendlar med ett par ice spiker på vintern med 400 dubb så är jag glad när marathon däcken åker på, samma sak där pålitliga och säkra.

Senast ändrad:

Min Continental är inte nya. Jag har haft dem i flera år. De är skyddade av ett kevlar lager/band som verkar var betydligt svårare att tränga igenom. Cykeln jag anväder mest har rullat 1600 mil på ett par Continental däck med en enda punktering. När väl Schwalbe däcken började punktera, så var det ingen hejd på eländet. Just pga av att det var så mycket grus/sten/glas som var i olika stadier på sin färd in mot slangen. Något sådan har jag inte sett på Continental däck, inte ens deras billigaste punkteringssäkra däck.

Så mitt råd är att byta däck till ett annat fabrikat.

Testat Slime? Det där gröna gojset.

Finns både som man sprutar in eller så köper man en slang som redan har slime inuti.

Gå upp i bredd och sänk trycket. Jag pendlar i Stockholm stora delar av året på otroligt Opunkaskyddade däck 42mm pumpade till ca 2 bar med slang. Får i princip aldrig punka. Dock undviker jag dödsgrusade banor. Där jag cyklar sopsaltas det och på våren väljer jag ofta körbanan när jag cyklar i andra kommuner där det grusas.

Under en period strösslade en av Sollentuna kommuns entreprenörer ut vassa stenar ("grus") på cykelbanorna. Då fick jag orimligt många punkteringar med däck som jag normalt aldrig fick punktering med.

Vill man vara nästan helt punkteringsfri OCH rulla lätt så är Continenental Four Season bäst tycker jag. Haft en punktering på dessa på ca 20.000 km (4år) kör mest asfalt men också grus ibland. Dock har de förståss inget vidare grep på snö. Där är Marathon med sitt mönster bättre. Dessa har mina cykelkompisar använt mycket - och jag lite - och inte har vi haft problem med punkteringar. På is får det bli dubbade. Och ska man cykla i Danmark med alla flintstenar så måste man ha extra inläggsband. Klart att Marathon liksom andra "off season" däck är tråkiga men det blir ju bra träning ?

Kör Continental Ride Tour Extra efter att jag tröttnat på punka, verkar i det närmaste oförstörbara. Men inte superlättrullande.

Jag cyklar till jobbet, ca 6km varje dag. Min cykel fick för många punkteringar och då tänkte jag köpa bra däck för att bli av problemet. Köpte två Schwalbe Marathon Plus (sommar däck)men blev verkligen besviken. Har två punkteringar hittills och båda har orsakats av grus nu under vinter. Jag vet verkligen inte vad behöver jag göra för att bli av problemet. Behöver jag byta till vinterdäck? Är det lufttrycket som orsakar punktering? Finns det bättre däck än Marathon Plus? Bifogar även bilden på punkteringen.
vilket däcktryck kör du?

Jag har också bara bra erfarenhet av Schwalbe Marathon Greenguard (gamla sorten), inga punkteringar än så länge på med de däcken. Kanske TS råkat ut för extra skarpt och besvärligt grus eller att det nya mönstret lättare plockar upp sten eller bara otur?

Schwalbes Marathon Greenguard är för mg ett favoritdäck: tyst, rullar lätt, tåligt, slitstarkt däck som dessutom dämpar vägvibrationer bra och till ett rimligt pris, den höga vikten påverkar inte känslan negativt på den cykel de sitter på..

Däck utan mönster som suger åt sig stenflis är bättre om man klarar sig utan dubb.
Har haft väldigt få punkor med conti 4-season på pendlarn.

Är det mycket vasst smågrus kan nabb på däcket hjälpa, då håller nabben avståndet. Det brukar emellertid vara gruscyklingsdäck som har det. "Punkasäkra" citydäck brukar vara rätt släta så lättare för en liten vass sten att suga sig fast och äta sig genom gummit.

Oftast när man får punka med en sån där sten som äter sig genom däcket så har stenen suttit i ganska länge innan till slut kommer sig igenom. Att ett par gånger i veckan snurra på hjulet och plocka lös småsten som bitit sig fast kan rädda en från punka.

Själv kör jag på snabba släta tunna däck på sommaren för jag gillar när cykeln rullar lätt, och på vintern kör jag med ståldubbade däck eftersom det blir snö och is där jag bor. Jag har inte fått punka på vintern än, men på sommaren har det hänt. Med bara 5 - 6 km mellan ställena jag ska så bryr jag mig inte ens om ha verktyg och slang med mig, utan har gått sista biten om jag fått punka.

Jag slår ett slag för att prova fylla lite tubelessvätska i slangen. Orange Seal Subzero ex. Har funkat över förväntan för mig. Har t o m funkat på bildäck där däckverkstaden gick bet på att fixa ett litet läckage mellan däck och fälg där de påstod att enda lösningen var att köpa 4 nya fälgar...

Själv kör jag på snabba släta tunna däck på sommaren för jag gillar när cykeln rullar lätt, och på vintern kör jag med ståldubbade däck eftersom det blir snö och is där jag bor. Jag har inte fått punka på vintern än, men på sommaren har det hänt. Med bara 5 - 6 km mellan ställena jag ska så bryr jag mig inte ens om ha verktyg och slang med mig, utan har gått sista biten om jag fått punka.
Hur långe håller ståldubben för dig? Köpte ett sådant däck i vinter att ha fram och tycker dubben verkar slitas ganska fort, har bara kört ett par turer och de dubb som sitter närmast mitten har redan börjat nötas av.

Testa däck utan "räfflor"på sommaren, typ Gatorskins eller continental contact Urban. Dock är gator mycket sliriga vid minsta lilla blöta på underlaget, urban tvärtom.
På vintern kör jag GT365, bra räffling för snö och mycket "gummi" mellan gruset och skyddsväven i däcket

Vill man vara nästan helt punkteringsfri OCH rulla lätt så är Continenental Four Season bäst tycker jag. Haft en punktering på dessa på ca 20.000 km (4år) kör mest asfalt men också grus ibland. Dock har de förståss inget vidare grep på snö. Där är Marathon med sitt mönster bättre. Dessa har mina cykelkompisar använt mycket - och jag lite - och inte har vi haft problem med punkteringar. På is får det bli dubbade. Och ska man cykla i Danmark med alla flintstenar så måste man ha extra inläggsband. Klart att Marathon liksom andra "off season" däck är tråkiga men det blir ju bra träning ?
Har du kört 2000 mil på ett par däck..?! Eller snackar vi 2000 mil på samma slags däck i flera uppsättningar?

Hur långe håller ståldubben för dig? Köpte ett sådant däck i vinter att ha fram och tycker dubben verkar slitas ganska fort, har bara kört ett par turer och de dubb som sitter närmast mitten har redan börjat nötas av.
Den håller finfint, men jag bor i Luleå så jag kör med dubben ganska lite på asfalt, fin vinterväg för det mesta. Det är bara skarven på höst och vår det blir lite blandat snö/is/asfalt/grus. Jag har marathon winter på pendlarcykeln, och 45north gravdal på gruscykeln. Har inte kollat nyligt, men så vitt jag vet sitter all dubb kvar, och har kört några säsonger. Cyklar inte så mycket på vintern dock, det blir cirka 5 mil på pendlarcykeln i veckan och lika lite på gruscykeln.

Hej!
Jag lider med dig. Jättetråkigt med punkterinar. Kolla gärna på tabellen.

Bilagor

• Screenshot_20240210_172813_Chrome.jpg
    Screenshot_20240210_172813_Chrome.jpg
    130.9 KB · Besök: 148
att köra sådär nästan extrema tryck är ett bra sätt att få punka snabbt.

på köpet dåligt rull. men med marathon plus kan dessa tryck kanske behövas för att hjulen överhuvudtaget skall rulla.

så träiga 'punkteringssäkra' däck tvinga fram däcktryck som i sin tur ökar punkarisken. ett nollsummespel...?

att köra sådär nästan extrema tryck är ett bra sätt att få punka snabbt.

på köpet dåligt rull. men med marathon plus kan dessa tryck kanske behövas för att hjulen överhuvudtaget skall rulla.

så träiga 'punkteringssäkra' däck tvinga fram däcktryck som i sin tur ökar punkarisken. ett nollsummespel...?
Typ så.

Värdena i tabellen är galet höga för de bredare däcksdimensionera. Kolla på Silcas kalkylator för en mer up to date bild av effektiva däckstryck.

Typ så.

Värdena i tabellen är galet höga för de bredare däcksdimensionera. Kolla på Silcas kalkylator för en mer up to date bild av effektiva däckstryck.

Värdena i tabellen ovan är höga, det håller jag fullt med om men Silcas kalkylator ger underliga värden tycker jag, skillnaden i tryck mellan låg och hög vikt är bara några hekto och det stämmer inte alls om man vill ha någorlunda likartat uppförande från däcken i verkligheten.

Värdena i tabellen ovan är höga, det håller jag fullt med om men Silcas kalkylator ger underliga värden tycker jag, skillnaden i tryck mellan låg och hög vikt är bara några hekto och det stämmer inte alls om man vill ha någorlunda likartat uppförande från däcken i verkligheten.
Intressant! Du har ju en del erfarenhet med att cykla lastat. Silcas data kommer framförallt från pro teamen (enl Poertner) och de väger alla ungefär lika mycket och tävlar sällan med packning.

Men, som utgångspunkt är Silcas värden bra, tror jag. Sen får var och en TESTA sig fram till vad som funkar bäst. Om det handlar om att optimera för känsla, fart, punkteringar eller vad som nu är viktigt hos cyklisten.

Intressant! Du har ju en del erfarenhet med att cykla lastat. Silcas data kommer framförallt från pro teamen (enl Poertner) och de väger alla ungefär lika mycket och tävlar sällan med packning.

Men, som utgångspunkt är Silcas värden bra, tror jag. Sen får var och en TESTA sig fram till vad som funkar bäst. Om det handlar om att optimera för känsla, fart, punkteringar eller vad som nu är viktigt hos cyklisten.
Det skulle kunna vara förklaringen, värdena Silcas kalkylator ger känns mera rimliga för lättare cyklister. Annars brukar man väl utgå från däckstryck som ger lika deformation av däcket, har för mig att jag läst 15 % som någon slags norm på Rene Herse hemsida, och det sambandet är linjärt så 140 kg som jag testade mot 70 kg borde ge dubbla trycket men på Silca gav det bara en ökning från 2,8 till 3,2 bar, knappt något alls.

För asfalt brukar jag själv på ett ungefär pumpa i så högt tryck som möjligt utan att man kan känna vibrationer från ojämn asfalt i styre eller cykel. Inte bara för lättast rull utan även för hur cykeln går på vägen och hur den känns att styra. På grus kommer bärighet och grepp in så där kan man behöva sänka det en hel del.

Senast ändrad:
Letade upp Rene Herse tryckkalkylator och den ger rimligare värden tycker jag

Tillbaka
Topp