(OT) 400V spis utan neutralledare

Snuten

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har koll på köksspismarknaden. Misdtänkrr att mitt perilexuttag i väggen är 400V utan nolla, och jag behöver alltså en ny spis som matchar det uttaget. Gärna med färdigmonterad perilexstickkontakt så jag slipper anlita elektriker för att ansluta.

Är detta en spistyp som helt försvunnen från dagens marknad, eller finns de fortfarande? Har för mig att man inte helt kan lita på om det står 400V i produktbeskrivningen, men kan ha fel där.

Bäst vore om man hittade en vitvaruhandlare som kunde sin sak så man fick svar direkt när man skulle köpa, men jag har en dålig magkänsla inför de flesta jag har kollat. Känns ofta lite "kräng och glöm"-aktigt.

Det var ju rätt vanligt på gamla svenska spisar men eftersom allt numera tillverkas för europeiska marknaden - och därutöver - är det nog tveksamt att du hittar.
Kanske Elektrolux fortfarande tillverkar för svenska marknaden. Det lär framgå av typskylten om inte annat.

Edit, hittade direkt hos el Gigante https://www.elgiganten.se/product/v...ux-spis-ekc7051bow-vit-400-volt/EKC7051BOW400

Edit, tar tillbaka första meningen, det finns gott om varianter flr 400 V ser jag.
Om du specifikt söker på spis 400 V får du resultat. Kolla i specen att det verkligen står 400V och inget annat. Och om du köper beställ med sladdstället monterat.

Senast ändrad:
Våran förra ugn saknade också nollan. En elektriker fixade en när vi bytte. Gjorde det samtidigt som annat el-fix som behövde göras.

Kolla i specen att det verkligen står 400V och inget annat.
Det räcker nog inte att det står 400V. Moderna spisar innehåller väl elektronik som går på 230V och alltså behöver neutralledare. Men det säljs ju även spisar av lite äldre snitt med gjutjärnsplattor som inte borde behöva neutralledare, vilket borde framgå av kopplingsschemat om man kan få tag på det.

Det räcker nog inte att det står 400V. Moderna spisar innehåller väl elektronik som går på 230V och alltså behöver neutralledare. Men det säljs ju även spisar av lite äldre snitt med gjutjärnsplattor som inte borde behöva neutralledare, vilket borde framgå av kopplingsschemat om man kan få tag på det.
Jodå, det räcker. Elektronik går på likspänning och riktare/trafo är såklart inbyggd i paketet.
Inkopplingsschemat finns på baksidan och intern kopplingsschema brukar finnas under spishällen.
Står det 400 V ( och inte 400/230 ell 230) kan man tryggt räkna med att det är 400.
Om perilexpropp är monterat har den för 400 V tre runda och ett platt stift, 230 har fyra runda och ett platt. Flatstiftet är jord och sitter i mitten. N- stiftet är om man ser på proppen från stiftsidan det övre vänstra.

Hoppas verkligen att du har rätt Pfaff, det ger hopp! Ser annars framför mig hur jag måste ta in en elektriker som drar fram nolla (och jag antar att man då även måste byta ut faserna mot kraftigare kablar?) från centralen. Vet inte om el-rören i vårt hus från -64 tillåter det? Så g inte så bra ut i en vägg som jag öppnade upp på ett annat ställe.

Men tips på kedja/handlare med bra manuell kundinfo inför köp, finns det ens idag?

Faserna drar man nya när man drar i nollan men större än de 2,5 som är befintliga behövs sannolikt inte.

Rör från -64 är inga problem i sig. Brukar bara onödigt väl fästa men också för snygga böjar, det jämnar ut sig.

Hoppas verkligen att du har rätt Pfaff, det ger hopp! Ser annars framför mig hur jag måste ta in en elektriker som drar fram nolla (och jag antar att man då även måste byta ut faserna mot kraftigare kablar?) från centralen. Vet inte om el-rören i vårt hus från -64 tillåter det? Så g inte så bra ut i en vägg som jag öppnade upp på ett annat ställe.

Men tips på kedja/handlare med bra manuell kundinfo inför köp, finns det ens idag?
Jag är 99,9% säker på att befintliga ledningar räcker till. Det har dragits FK 3X2,5+ jord fram till uttaget om du inte har N. Det var det vanligaste förr. Och 1964 var förr. Du borde ha tre stycken D-säkringar om 16 A (grå pärla) i elcentralen idag för spisgruppen. Om du vill övertyga dig själv, skruva ur säkringarna och öppna spisuttaget. Hittar du fyra ledningar där ( de kan ha vilka färger som helst om de är från 1964, men sannolikt är jord röd om den inte är gul/grön) då är det 400 och inget annat. Och en passande spis går att hitta i alla varianter vad jag kan se om jag gogglar.
Handlare? Om du bor på liten ort, sannolikt. Om inte, nej. Men de brukar ha nån liten man med begränsad behörighet som får lov att installera spisen. Inte att dra om ledningar. ( dvs koppla in ett sladdställ i spisen om denninte redan finns där. Men jag har för mig att 400 V kommer med sladdställ från fabrik)

Och ja, perilexstickproppen på vår gamla spis har just tre runda och en platt. Tittar jag i uttaget i väggen ser det ut som stt det kommer 3 st blå och en röd kabel in från väggen. Lite tokiga färger antar jag, men jag tror jag kan se att de blå går till de runda där nere samt till den runda höger uppe. Den röda går till jord (,platt mitten).
När jag mäter mellan de blå och den röda (får man mäta mot jord?!) får jag 230V på alla tre. Nr jag mäter mellan två blå får jag "OL" som jag antar betyder overload, min mätare tar högst 300V och det bär väl vara 400V mellan två av de blå?

Och ja, perilexstickproppen på vår gamla spis har just tre runda och en platt. Tittar jag i uttaget i väggen ser det ut som stt det kommer 3 st blå och en röd kabel in från väggen. Lite tokiga färger antar jag, men jag tror jag kan se att de blå går till de runda där nere samt till den runda höger uppe. Den röda går till jord (,platt mitten).
När jag mäter mellan de blå och den röda (får man mäta mot jord?!) får jag 230V på alla tre. Nr jag mäter mellan två blå får jag "OL" som jag antar betyder overload, min mätare tar högst 300V och det bär väl vara 400V mellan två av de blå?

Pfaff och Raggamuffin hann att posta nya inlägg när jag skrev detta...

Du kan mäta mot jord och det är rätt.

Denna tex (fast tretti är väl "sälj och glöm"?)
Ser rätt ut. Tretti har franchisebutiker på vissa orter om du vill klämma.
Men konsumentköplagen gäller i alla lägen. Är du tydlig vid beställning att den ska kopplas mot 400 V och inte 400/230 kan de knappast strunta i dig.
När vi flyttade och byggde om här om året köpte vi en del,vitvaror från Tretti absolut problemfritt och med leverns till dörren. Nja, tomtgränsen.

Menar ni att ledningar fr -64 duger än idag? Hur ofta bör ledningar bytas ut?

När isoleringen (kan) börja(r) trilla av, man kan göra en isolationsmätning för att kontrollera. I övrigt finns ingen åldersgräns egentligen.

Det har gått mycket mode och präktighet i husrenovering idag. Det syns t ex i att man vill byta ut bra gängsäkringscentraler till nya sämre plsstcentraler med dvärgbrytare. Det ser nyare ut och det har jag läst om på byggahus att man måste göra, inte lönt att bo där annars.

Menar ni att ledningar fr -64 duger än idag? Hur ofta bör ledningar bytas ut?
Svaret är, det beror på..
Den FK som användes på sextiotalet var en fet PVC som oftast klarat sig förvånansvärd bra om den inte har varit utsatt för överlast och varmgång.
Men för hushållsel? 50 år som tumregel.
Men jag har sett betyligt äldre anläggningar i bra skick. Och yngre i dåligt.

Den FK som användes på sextiotalet var en fet PVC som oftast klarat sig förvånansvärd bra om den inte har varit utsatt för överlast och varmgång.

Tycker 50 år är lite svår att använda, det beror mer på generationers teknik som du skriver än just åren imho.
Men visst, en trappomkastare som använts dagligen i 50 år närmar sig sin pension.

Ok. Jag funderar lite kring den kabel som matar vår mv-anläggning (8 platser). Den är nog fr början av 90-talet, och jag undrar om den fortf duger om vi ska börja ladda elbilar istället. Hade dit en laddboxsäljare förra året, och han tyckte inte det var några problem alls. Fick begränsat förtroende för honom, men då kanske han hade rätt ändå.
Kabeln går fr centralen genom källaren (ca 25 meter), sedan ut och nedgrävd till stolparna. Mittre kabeln på nedre bilden.
9D2FD054-AD5A-47C6-80DE-0B51B6CFFDD9.jpegFA0FA135-F7AB-416C-AAB2-E8BDED0B87D0.jpeg

Några klammer på den så är det inga bekymmer med ålder om den uppnår de elektriska kraven.
+1
Ser ut som en svart kabel. De är rätt hållbara. 8 platser kräver rätt mycket effekt om alla laddar samtidigt så det skall nog vara minst en 16 mm2 med 63 A (~45 kW) bakom.
Det går säkert med max 3X10 A (6 kW) pr laddplats eftersom ändå inte alla laddar samtidigt. Gärna med lastbalansering.
Glömde nästan att kommentera detta! Jag har 3 st 10 amp skruvsäkringar till spisen.
Inget problem. Kanske gråa passkontakter bakom men du kör nog sällan 4 plattor och ugnen på full malle samtidigt. Brukar du inte smälla säkringar med den gamla spisen kommer du inte heller att göra det med den nya. Ledningarna bakom är garanterat dimensionerade för 16 A. Sitter det röda passkontakter bakom kan du köpa 13 A säkringar (svart pärla) som passar men det är onödigt.

Senast ändrad:
Du kan inte lita på uppgifterna som står på återförsäljarnas webbplatser. Det händer att de har skrivit fel. Kolla upp vad som står på tillverkarens webbplats innan köp.

Att köpa i butik är också lite vanskligt. Ord mot ord om du inte får det skriftligt vilket jag är lite tveksam till. De säljare och "proffs" som jag har pratat med har inte haft detaljkoll på det jag har tittat på och helt enkelt svarat helt fel på en del frågor.

Du kan inte lita på uppgifterna som står på återförsäljarnas webbplatser. Det händer att de har skrivit fel. Kolla upp vad som står på tillverkarens webbplats innan köp.

Att köpa i butik är också lite vanskligt. Ord mot ord om du inte får det skriftligt vilket jag är lite tveksam till. De säljare och "proffs" som jag har pratat med har inte haft detaljkoll på det jag har tittat på och helt enkelt svarat helt fel på en del frågor.
Men man bör lita på tillverkarens uppgifter. Finns på respektive webbplats.

8 platser kan lätt dela på 3x32A eller ännu mindre i verkligheten om inte alla kör taxi. Men det krävs effektstyrning förstås.

Sen ska du kolla på vad vi har för abonnemang och vad effekten kostar. Det kan vara ganska kostnadsdrivande.

Vi har effektsbonnemang, säkringarna är på 120A men vi begränsar ändå totala uttaget till 35A (5 bilar+tvättstuga, hissar, tillufts värme, cirkulationspumpar, belysning mm). Och laddar till 99.9% mellan 22 och 06 pga lägre överföringskostnad då.

Laddningen brukar landa på ca 1000kWh för alla bilar per månad.

Många pluggar bara i 1-2 gånger per vecka.

+1
Ser ut som en svart kabel. De är rätt hållbara. 8 platser kräver rätt mycket effekt om alla laddar samtidigt så det skall nog vara minst en 16 mm2 med 63 A (~45 kW) bakom.
Det går säkert med max 3X10 A (6 kW) pr laddplats eftersom ändå inte alla laddar samtidigt. Gärna med lastbalansering.
Ja, det är en svart kabel, är väl tjock som ett mansfinger. Nån målarkludd som bodde i huset målade hela källaren i den hiskeliga ljusblå färgen, och det innebar att i princip allt fick färg på sig…
Idag är mv-anläggningen säkrad med 3x25A, ingen har elbil idag men det kommer väl bli en gradvis övergång, så det borde räcka ett tag. Att säkra upp till 32A blir inte så mycket dyrare och räcker väl ett tag till. Alla lär inte heller ladda samtidigt, sedan kommer ju en laddanläggning installeras med lastbalansering och även schemaläggning, så jag tror 3x32 borde räcka länge. Vi har dessutom fjärrvärme, självdragsventilation, och tvättstugan stängd kl 22-07, så det borde vara begränsad övrig last nattetid.
Men bra, då låter det som att jag inte behöver oroa mig alltför mycket över kabeln.

Ja, det är en svart kabel, är väl tjock som ett mansfinger. Nån målarkludd som bodde i huset målade hela källaren i den hiskeliga ljusblå färgen, och det innebar att i princip allt fick färg på sig…
Idag är mv-anläggningen säkrad med 3x25A, ingen har elbil idag men det kommer väl bli en gradvis övergång, så det borde räcka ett tag. Att säkra upp till 32A blir inte så mycket dyrare och räcker väl ett tag till. Alla lär inte heller ladda samtidigt, sedan kommer ju en laddanläggning installeras med lastbalansering och även schemaläggning, så jag tror 3x32 borde räcka länge. Vi har dessutom fjärrvärme, självdragsventilation, och tvättstugan stängd kl 22-07, så det borde vara begränsad övrig last nattetid.
Men bra, då låter det som att jag inte behöver oroa mig alltför mycket över kabeln.
Det där med "alla laddar inte samtidigt" måste man nog ta hand om ändå. På kvällen kommer "alla" hem från jobbet ungefär samtidigt. Då är det ok om det laddar långsammare, men inte om proppen går. Det är j-ligt frustrerande att komma ut till en oladdad elbil på morgonen.

Det där med "alla laddar inte samtidigt" måste man nog ta hand om ändå. På kvällen kommer "alla" hem från jobbet ungefär samtidigt. Då är det ok om det laddar långsammare, men inte om proppen går. Det är j-ligt frustrerande att komma ut till en oladdad elbil på morgonen.
Vi bor mitt i stan, 5 min promenad fr Resecentrum, så det är nästan ingen som använder bilen för daglig pendling. Av de åtta som har platser idag så är det två, ev tre, som gör det, och då är det relativt korta distanser (inget som skulle kräva daglig laddning). En av dem är resande säljare, och därmed borta några dagar i sträck. Jag skulle ärligt talat bli förvånad om vi hamnar i en situation där fler än 3-4 behöver ladda samma natt.

Vi bor mitt i stan, 5 min promenad fr Resecentrum, så det är nästan ingen som använder bilen för daglig pendling. Av de åtta som har platser idag så är det två, ev tre, som gör det, och då är det relativt korta distanser (inget som skulle kräva daglig laddning). En av dem är resande säljare, och därmed borta några dagar i sträck. Jag skulle ärligt talat bli förvånad om vi hamnar i en situation där fler än 3-4 behöver ladda samma natt.
Tittar man noga går det i regel att läsa på kabelns mantel vad det är för dimension.
EKJK nåntingXnånting/nånting (4x10/10, exempelvis)

När jag bytte ut min gamla spis funderade jag först på typ en "likadan" spis (men induktion), nu blev det häll plus ugn istället. Tog dit elektriker som drog nya kablar (i dom gamla rören). Han ville inte sätta dit någon anslutningspunkt utan att dra om - utan att ha sett de gamla. Och tur var det.

Gamla kabeln, just sayin'
20240117_160109.JPG

När jag bytte ut min gamla spis funderade jag först på typ en "likadan" spis (men induktion), nu blev det häll plus ugn istället. Tog dit elektriker som drog nya kablar (i dom gamla rören). Han ville inte sätta dit någon anslutningspunkt utan att dra om - utan att ha sett de gamla. Och tur var det.

Gamla kabeln, just sayin'
Visa bilaga 680325

Det är anslutningskabeln, den har klart kortare livslängd än kablarna i rören. Om den kabeln var i röret så hade jag bytt allt i huset.

Det är anslutningskabeln, den har klart kortare livslängd än kablarna i rören. Om den kabeln var i röret så hade jag bytt allt i huset.

Det stämmer bra det. Kabeln i väggen såg väl hyfsad ut. Så det är annan plast i kablarna i anslutningskabeln än de i väggen?

Trodde det var samma, eller rättare sagt funderade inte så mycket på det, trodde bara det var värmen från spisen som orsakat det. Verkar lite dumt att ha sämre kvalitet sista biten kan jag tycka.

Det stämmer bra det. Kabeln i väggen såg väl hyfsad ut. Så det är annan plast i kablarna i anslutningskabeln än de i väggen?

Trodde det var samma, eller rättare sagt funderade inte så mycket på det, trodde bara det var värmen från spisen som orsakat det. Verkar lite dumt att ha sämre kvalitet sista biten kan jag tycka.

Det är inte sämre kvalitet utan en annan kabel för ett annat arbete. Det är mjukt gummi istället för plast och har fler kardeler i kopparn, det är sannolikt för hög värme över tid som dödat den ja.

En sådan kabel fixar runt 90 grader.

Inget problem. Kanske gråa passkontakter bakom men du kör nog sällan 4 plattor och ugnen på full malle samtidigt. Brukar du inte smälla säkringar med den gamla spisen kommer du inte heller att göra det med den nya. Ledningarna bakom är garanterat dimensionerade för 16 A. Sitter det röda passkontakter bakom kan du köpa 13 A säkringar (svart pärla) som passar men det är onödigt.

Ringde videochatten på Elgiganten och beskrev våra behov. De menar att om de anger 400v så skall det funka med 400V 3 (utan N!). De sa också att alla deras spisar lev med perilexkontakt! Låter iofs lite skumt...

Blev bla rekommenderad denna Electrolux där det uttryckligen står 400V och perilex. Rätts så billig också. Hade dugt gott åt vår matlagning:

Dock ser jag att effekten är 10500W och vi har som sagt 3x10amp vilket google säger (teoretiskt?) kan leverera 3 x 2300W= 6900W!
Är det bara att chansa och köra på (och inte köra full patte på allt samtidigt!) och om vi smäller säkringar ofta, blir det att ta hit en elektriker och dra om och säkra upp?
Är det en bra plan?

Ang kablars livslängd så projektledde jag nyligen byte av gäng ställverk på jobbet, all kablering var från 60-talet men mättes med en "megger" enligt ställverksfirman, antar att det bland annat är isolationsmätning, och de såg inga som helst orsaker att byta. Och jag har fullt förtroende för dem, ska jag tillägga.

Ringde videochatten på Elgiganten och beskrev våra behov. De menar att om de anger 400v så skall det funka med 400V 3 (utan N!). De sa också att alla deras spisar lev med perilexkontakt! Låter iofs lite skumt...

Blev bla rekommenderad denna Electrolux där det uttryckligen står 400V och perilex. Rätts så billig också. Hade dugt gott åt vår matlagning:

Dock ser jag att effekten är 10500W och vi har som sagt 3x10amp vilket google säger (teoretiskt?) kan leverera 3 x 2300W= 6900W!
Är det bara att chansa och köra på (och inte köra full patte på allt samtidigt!) och om vi smäller säkringar ofta, blir det att ta hit en elektriker och dra om och säkra upp?
Är det en bra plan?
Det gäller total upptagen effekt, dvs som jag skrev ovan, om du kör alla 4 plattor+ugn på maximal effekt samtidigt. Det kommer inte att hända. Kortvarigt kan du dessutom belasta D-säkringar med 40-90% utöver angivet värde. Dvärgbrytare (”automatsäkringar” är känsligare.)
Har du någon annan form av uppvärmning än el skulle jag tro att du har 16 A huvudsäkringar. Om följande säkringar är lika stora kommer garanterat huvudsäkringarna att bränna av först och då är det inte bara spisen som slocknar. En opraktisk situation.
Och, har du inte smälld säkringar innan med din gamla spis lär det inte försämras med den nya. Men måste du säkra upp, ja då behöver du en installatör som utför ändringen (av huvudsäkringarna). Dra om behöver du inte göra, ledningarna från centralen till spisuttaget är dimensionerade för 16A. Garanterat!
Kör på den spisen. Finns ju dessutom som fyndvara om du bor på rätt ställe.

Senast ändrad:
Att ligga på gränsen är aldrig bra när det gäller el. Att underdimensionera och dessutom med gamla kablar skulle hålla mig vaken på nätterna. Men å andra sidan kan det inte gå mer än käpprätt åt skogen med allt vad det innebär. Om du väljer att köra på kan du alltid förbereda dig så att du vet vad du ska göra och hur du ska agera om det värsta händer. Kom ihåg att det också kan bli väldigt jobbigt vid en framtida försäljning.

Tillbaka
Topp