[Byggtråd] Stooge Dirt Tracker

Qvadrater

Aktiv medlem
Jaha, då har man köpt en cykel igen.

Redan för ett och ett halvt år sedan, när jag fick fart på cykelintresset och tjöpte mig en enduro-cykel, hade jag också fastnat för Surly ECR i 29+. Jag gillade idén med en stålcykel med rejäla 29+ däck och gott om möjligheter att fästa prylar för bikepacking. ECR:en var ju dock slut överallt och hade tydligen utgått ur Surlys sortiment ett bra tag innan dess, ajdå. Så jag lät den n+1:an vila.

Tills nu! Inspirerad av @Stålis tråd tittade jag på vad Stooge hade för några cyklar; just Speedbomben var inte så intressant, alla överrören begränsar ramväskemöjligheterna för mycket, men Dirt Trackern såg helt rätt ut!

Efter ett par dagars intensiv överläggning och internetcyklande blev det till slut en beställning av en Dirt Tracker i färgen Rose Tinted.
http://stoogecycles.co.uk/product/dirt-tracker/

Specen blir följande:

KomponentMärke/ModellKommentar
ram/gaffelStooge Dirt Tracker Rose Tinted
styreStooge Moto Bar
styrstamHussefelt 40mm
handtagSQLab 711 2.0
+ inner barends 411 2.0
spacersdiystålrör i lite olika längder
styrlagerFSA The pig DH Pro
sadelstolpenån ritchey fastblir nog en dropper så småningom
sadelWTB Pure Steel
bromsarDeore BR-M6100
bromsskivorFormula Monolithic 180/203hoppas dessa fungerar med shimanobromsarna
växlarLinkglide XT med
LG-400 11-50 kassett och
SLX-vevar
Shimano 28T rundklinga som stand-in för Garbaruk 28T oval som inte anlänt än
pedalerKona WahWah 2 Lgröna, för de råkade finnas i lager på MTBstore
fälgarWTB KOM tough i40tänkte det var bra med en bredd som fungerar hyfsat med både +däck och lite mer normala däck
nipplarDT Swiss squorx brass (silver)
ekrarDT Swiss competition 2.0/1.8 (silver)silver var helt enkelt billigare, men de ser rätt bra ut också
navDT Swiss 350 Hybrid
däckVittoria Mezcal 29x2.6Ja, inte så plus än...

Ramen (och styret) ska levereras imorgon, men jag har sysselsatt mig så gott jag kan tills dess:
  • Byggt hjulen; riktade i enduro-hojen med ett par buntband och en linjal
  • Svarvat styrlagerpress (saknas bara ett par muttrar, dåligt med M10-grejer hemma i gömmorna)
  • Svarvat styrrörsdistanser, i stååål (råkade ha ett bra stålämne liggandes, så det var enklast så, bara att ta upp ID 1,7 mm)
Råkade dra av ett par nipplar på både in och utsidan, så jag fick klippa ekern och göra om den, får ta och smörja gängor/nipplar nästa gång jag bygger hjul; lätt att ta i för mycket med squorx-nyckeln.
20240209_214928.jpg

Det blev i alla fall ett par hela hjul till slut.
20240211_223858.jpg

Styrlagerpress och styrrörsdistanser, distanserna är i följande godtyckliga längder:
  • 6 mm
  • 7,5 mm
  • 11,6 mm
  • 17,1 mm
  • 19,5 mm
  • 30,7 mm
  • 36,8 mm
20240211_223823.jpg

Jag har redan nu lite planer på framtida uppgraderingar:
  • Ramväska, tänker mig en hemmasydd i vitt Ultra 400 med rolltop.
  • OMM divide rack, en fram och en bak.
  • Dropper.
  • Duro Crux i 29x3.25.
  • Kanske tempopinnar? Eller är det blasfemi på en så'n här cykel?

Känns som att det är något knas med vevlagersbredden; ska vara 73mm, men behöver ändå en 2,5 mm distans för att få ihop det med Shimano BB-MT801?

20240212_131304.JPG

Det är rätt. Man behöver tre 2,5 mm distanser till ett 68 mm vevlagerhus.
Tack! Måste ha råkat hitta någon gammal instruktionsanvisning, de hänvisade till 0,7 och 1,6 mm distanser, några sådana följde inte med.

Ett nytt bekymmer med vevarna: det var bara FC-M7130 som fanns i lager med 165mm vevarmar, jag tänkte det borde gå bra, men med båda distanserna känns det som att vänster vevarm hamnar lite långt ut. Det är ca 3mm spline i vevarmen som sticker ut utanför axeln. Är detta ok, eller är det bara att svarva till en smalare distans för vevaxeln?

20240212_133127.JPG

Tack! Måste ha råkat hitta någon gammal instruktionsanvisning, de hänvisade till 0,7 och 1,6 mm distanser, några sådana följde inte med.

Ett nytt bekymmer med vevarna: det var bara FC-M7130 som fanns i lager med 165mm vevarmar, jag tänkte det borde gå bra, men med båda distanserna känns det som att vänster vevarm hamnar lite långt ut. Det är ca 3mm spline i vevarmen som sticker ut utanför axeln. Är detta ok, eller är det bara att svarva till en smalare distans för vevaxeln?

Visa bilaga 680578

Vilka distanser? Man borde inte har distanser mellan vevarmar och vevlagret.

PS: är du medveten om att FC-M7130 har 56,5 mm kedjelinjen (och riktigt stor q-factor)?

Vilka distanser? Man borde inte har distanser mellan vevarmar och vevlagret.

PS: är du medveten om att FC-M7130 har 56,5 mm kedjelinjen (och riktigt stor q-factor)?
På de breda Shimanovevarmarna finns det distanser på vevaxeln mellan vevarmarna och vevlagret: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FC-M7130-4600.pdf

Jag är medveten om att FC-M7130 har större Q-faktor, men det är ju bara 9 mm mer än FC-M7100, så jag tror inte det borde kännas av.
Kedjelinjen kan ju dock vara ett problem, tänkte jag får hitta på något hyss som att sätta vevlagers-distansen på fel sida för att kompensera.

Det visste jag inte.

Vevarmen ska dock sitta helt på axeln. Jag ser inte vevlagret på bilden, bara vad verkar vara en distans. Du har väl ingen distans mellan ram om vevlagret på icke-driv sidan?
Jo, är distanser på vevaxlen på båda sidor om vevlagret, del nummer 6 i skissen ovan.
Jag tror dock det blir bra så här, när jag drog åt "bulten" i vänstra vevarmen kom den så långt in att "sprinten" i den gick att trycka in:
.

Med distansen i vevlagret flyttad från höger till vänster sida blir kedjelinjen 54 mm, borde fungera.

EDIT: Fegade ur och slängde upp ena vevaxelsdistansen i svarven och tog av ett par mm, sitter perfekt nu.

Senast ändrad:
Får du vevpartiet centrerat, kedjelinjen duglig och så mycket splines som möjligt så är du hemma skulle jag säga. Det finns så många alternativa vevpartier med olika kedjelinjer att man kan bli förvirrad av mindre...

På de breda Shimanovevarmarna finns det distanser på vevaxeln mellan vevarmarna och vevlagret: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FC-M7130-4600.pdf

Jag är medveten om att FC-M7130 har större Q-faktor, men det är ju bara 9 mm mer än FC-M7100, så jag tror inte det borde kännas av.
Kedjelinjen kan ju dock vara ett problem, tänkte jag får hitta på något hyss som att sätta vevlagers-distansen på fel sida för att kompensera.
Jäkla fin cykel. Gött jobb! Jag som är för lat för att bygga egna hjul sitter fortfarande och väntar..

Ang kedjelinje så går det ju att justera lite i sidled på vevlagerhylsan du skruvar i ramen.

Ballt, en sån där vill jag ha. Det är absolut 100% blasfemi att sätta på tempopinnar ja, så det är bäst att göra det!
självklart tempopinnar på en bikepackinghoj.
Det är något charmigt med 28t framdrev och tempopinnar. Kör på!
Har en idé: epoxylaminerad ekfanér pressat som en s-formad tempobåge och svarvat längs den långa runda delen, så får man bra klämyta för armstöden, själva greppdelen är svårsvarvad och inte så dimensionskritisk, så den får slipas rund för hand. Tänker ek borde bli snyggt, vädertåligt, och inte så kallt att hålla i som kokosfiber/alu.

En liten uppdatering med några småsaker:
  • Ekerreflexer och ringklocka (brukar försöka vara laglig ?)
  • En liten ramväska jag hade liggandes, tänker fortfarande sy en måttanpassad så småningom.
  • Pakethållare fram och bak (OMM Divide, B-D hade fått in till bra pris nyligen), borrade ett extra hål för höjdjustering i den bakre så den inte skulle hamna alltför högt.
  • Surly TV Tray på den främre pakethållaren, monteringshålen på Divide:en och Tray:en stämde dock inte alls, så det slutade med att jag borrade och gängade några hål i Tray:en och skruvade i den underifrån; den sitter stabilt och har fortfarande helt plan lastyta.
Har bara varit ute på en kort asfaltsrunda, så har inte så mycket att säga om hur den känns än, bara att inner barends är underbart och jag nog kommer sätta ett par på enduro-hojen också. ?

Bilagor

• 20240223_171616.JPG
    20240223_171616.JPG
    490.3 KB · Besök: 140
  • 20240223_171637.JPG
    20240223_171637.JPG
    392 KB · Besök: 140
Senast ändrad:
Fin jobb! Den där var man sugen på. Orkar dock inte vänta på nya batchen så det blev en (till) Speedbomb i samma färgsättning som din ram. Jagar hjul nu. Vad landar det på i pris att bygga ett par likt dina?

Fin jobb! Den där var man sugen på. Orkar dock inte vänta på nya batchen så det blev en (till) Speedbomb i samma färgsättning som din ram. Jagar hjul nu. Vad landar det på i pris att bygga ett par likt dina?
Hade jag köpt Stooge nu hade det nog blivit MK7, den har nu samma gaffel och fästen på ramen som Dirt Tracker, fast med de snygga dubbla överrören som går rakt in i sadelstagen.

Gällande din fråga:
- Fälgar: 104€ styck från justpedal i Nederländerna
Resten från bike-discount:
- baknav: 147€
- framnav: 63€
- ekrar: 55€ (köpte dock ett helt hundrapack, kanske hade gått att få lite billigare med lösa ekrar?)
- nipplar: 26€
Totalt: 500€ ganska exakt, går dock att spara en del på naven om man vill.

Och lite verktyg (egentligen bara en DT squorx t-nyckel), tejp, och en kväll i garaget för att pilla ihop dem.

Och sedan en halvtimme-timme (?) till för att disha om hjulen när jag bytte till duro crux, för att bakdäcket skulle gå fritt.

Har dock tänkt byta framnavet till ett son28 snart; när det passar i budgeten (ångrar lite att jag inte byggde med det från början).

Kan lägga upp en bild på hur den ser ut nu efter solen tittat upp.

1000030302.webp

Tempopinnar och ramväska är inte i ordning än, men material är införskaffat.

Det är tveksamt om jag faktiskt kommer göra tempopinnar i laminerad ekfanér, efter att ha skurit ut alla bitar till dem känns det som att de kan bli för ömtåliga, blir kanske likadana tempopinnar som jag har på pendelhojen istället.

Tvekar på hur jag ska sy ramväskan också. Hade från början tanken att fylla hela triangeln, å andra sidan är det ganska trevligt med en vattenflaska där, å tredje sidan skulle det kanske vara ännu bättre med en cranktank?

Ska byta tillbaka däcken (till Mezcal 2.6) när jag bygger om framhjulet med dynamo; känner Crux rullar för dåligt och är för tunga, bra däck om man mest cyklar stig, men en dålig kompromiss för det jag har cykeln till.

Funderar på att sätta på stänkskärmar också, men tycker t.ex. SKS bluemels i den här storleken (29" 75mm) verkar väldigt tunga? (Ca. 800g)

Tillbaka
Topp