[Byggtråd] Stooge Dirt Tracker
Jaha, då har man köpt en cykel igen.
Redan för ett och ett halvt år sedan, när jag fick fart på cykelintresset och tjöpte mig en enduro-cykel, hade jag också fastnat för Surly ECR i 29+. Jag gillade idén med en stålcykel med rejäla 29+ däck och gott om möjligheter att fästa prylar för bikepacking. ECR:en var ju dock slut överallt och hade tydligen utgått ur Surlys sortiment ett bra tag innan dess, ajdå. Så jag lät den n+1:an vila.
Tills nu! Inspirerad av @Stålis tråd tittade jag på vad Stooge hade för några cyklar; just Speedbomben var inte så intressant, alla överrören begränsar ramväskemöjligheterna för mycket, men Dirt Trackern såg helt rätt ut!
Efter ett par dagars intensiv överläggning och internetcyklande blev det till slut en beställning av en Dirt Tracker i färgen Rose Tinted.
http://stoogecycles.co.uk/product/dirt-tracker/
Specen blir följande:
Ramen (och styret) ska levereras imorgon, men jag har sysselsatt mig så gott jag kan tills dess:
Det blev i alla fall ett par hela hjul till slut.
Styrlagerpress och styrrörsdistanser, distanserna är i följande godtyckliga längder:
Jag har redan nu lite planer på framtida uppgraderingar:
Redan för ett och ett halvt år sedan, när jag fick fart på cykelintresset och tjöpte mig en enduro-cykel, hade jag också fastnat för Surly ECR i 29+. Jag gillade idén med en stålcykel med rejäla 29+ däck och gott om möjligheter att fästa prylar för bikepacking. ECR:en var ju dock slut överallt och hade tydligen utgått ur Surlys sortiment ett bra tag innan dess, ajdå. Så jag lät den n+1:an vila.
Tills nu! Inspirerad av @Stålis tråd tittade jag på vad Stooge hade för några cyklar; just Speedbomben var inte så intressant, alla överrören begränsar ramväskemöjligheterna för mycket, men Dirt Trackern såg helt rätt ut!
Efter ett par dagars intensiv överläggning och internetcyklande blev det till slut en beställning av en Dirt Tracker i färgen Rose Tinted.
http://stoogecycles.co.uk/product/dirt-tracker/
Specen blir följande:
| Komponent | Märke/Modell | Kommentar |
| ram/gaffel | Stooge Dirt Tracker Rose Tinted | |
| styre | Stooge Moto Bar | |
| styrstam | Hussefelt 40mm | |
| handtag | SQLab 711 2.0 + inner barends 411 2.0 | |
| spacers | diy | stålrör i lite olika längder |
| styrlager | FSA The pig DH Pro | |
| sadelstolpe | nån ritchey fast | blir nog en dropper så småningom |
| sadel | WTB Pure Steel | |
| bromsar | Deore BR-M6100 | |
| bromsskivor | Formula Monolithic 180/203 | hoppas dessa fungerar med shimanobromsarna |
| växlar | Linkglide XT med LG-400 11-50 kassett och SLX-vevar | Shimano 28T rundklinga som stand-in för Garbaruk 28T oval som inte anlänt än |
| pedaler | Kona WahWah 2 L | gröna, för de råkade finnas i lager på MTBstore |
| fälgar | WTB KOM tough i40 | tänkte det var bra med en bredd som fungerar hyfsat med både +däck och lite mer normala däck |
| nipplar | DT Swiss squorx brass (silver) | |
| ekrar | DT Swiss competition 2.0/1.8 (silver) | silver var helt enkelt billigare, men de ser rätt bra ut också |
| nav | DT Swiss 350 Hybrid | |
| däck | Vittoria Mezcal 29x2.6 | Ja, inte så plus än... |
Ramen (och styret) ska levereras imorgon, men jag har sysselsatt mig så gott jag kan tills dess:
- Byggt hjulen; riktade i enduro-hojen med ett par buntband och en linjal
- Svarvat styrlagerpress (saknas bara ett par muttrar, dåligt med M10-grejer hemma i gömmorna)
- Svarvat styrrörsdistanser, i stååål (råkade ha ett bra stålämne liggandes, så det var enklast så, bara att ta upp ID 1,7 mm)
Det blev i alla fall ett par hela hjul till slut.
Styrlagerpress och styrrörsdistanser, distanserna är i följande godtyckliga längder:
- 6 mm
- 7,5 mm
- 11,6 mm
- 17,1 mm
- 19,5 mm
- 30,7 mm
- 36,8 mm
Jag har redan nu lite planer på framtida uppgraderingar:
- Ramväska, tänker mig en hemmasydd i vitt Ultra 400 med rolltop.
- OMM divide rack, en fram och en bak.
- Dropper.
- Duro Crux i 29x3.25.
- Kanske tempopinnar? Eller är det blasfemi på en så'n här cykel?