(1/2OT) Vaccination mot TBE

Snuten

Aktiv medlem
Nu börjar snart fästingsäsongen med camping och cykling i naturen, och jag tänkte se över familjens TBE -skydd.

Har varit lite rörigt med vårt vaccinerande eftersom vi blandat Vårdcentral med privat vaccinationscentral. Dokumentationen är bristfällig och när vi diskuterar saken på jobbet får jag även höra att den privata vaccinationscentral vi använt, har skött sig på ett bristfälligt och skandalöst sätt (Svea Vaccin).

Tänkte alltså göra ett omtag och vill satsa på rätt häst denna gång!

Vet inte om vår lokala vårdcentral fortfarande vaccinerar TBE, men när vi gjorde det där förra några år sedan vill jag minnas att det var en del krångel där vi själva fick beställa vaccin på apoteket och dåliga öppettider.
Blev tipsad om Vaccin Direkt, men vill inte hoppa ur askan i elden och anlita ytterligare ett oseriöst skitföretag, är de seriösa, eller finns det bättre alternativ?

Vaccin direkt (Färstingbussen) har jag använt. Hur seriösa dom är vet jag inte. Dom skriver ner vaccinationerna i gammal klassiskt gult vaccinationskort och i sina egna register. Dom skickar SMS med påminnelse när det är dags att fylla på.

Dom skickar ut sina vaccinationsbussar med drop-in till många orter, så man inte behöver boka tid och åka iväg och hålla på.

Synd att vårdcentralen inte erbjuder det längre. Jag är generellt emot kommersiell vård, men nu har det blivit klart att det finns många oseriösa aktörer i Sverige och för lite kontroller. Utan kontroller är de enda feedback man kan får att vaccinationen inte funkar och då är det för sent.

Jag valde vaccin direkt. Verkade seriöst, men jag har såklart ingen koll på innehållet av sprutan och hur det har behandlats.

Skall nog kolla VC igen, var ett tag sedan vi använde dem. Annars är det kanske Vaccin direkt som gäller. Närmast i Lund för vår del om vi inte prickar in bussen.

Har använt fästingbussen och apotekets.
Det har funkat bra med båda. Båda har skickat påminnelse när det varit dags. Bästa är väl att be dem skriva ner och hålla koll själv tyvärr. Det är väl lite så sjukvården ser ut idag. Man får hålla koll själv.

Märkligt att vårdcentralen inte erbjuder vaccinering. Min har det aldrig varit några problem med. Läkargruppen Mölndal.

Skall nog kolla VC igen, var ett tag sedan vi använde dem. Annars är det kanske Vaccin direkt som gäller. Närmast i Lund för vår del om vi inte prickar in bussen.
Om det inte lirar så har jag använt mig av apoteket på flygstaden i Eslöv. Google säger att det är doktor 24 som står för det. Finns säkert på något apotek i Lund också.

Vår lokala VC utför ej TBE vaccinationer längre utan hänvisar sedan några år till privata aktörer. Vi anlitar Vaccinhuset. De har både fast mottagning, och buss som kör runt. Har varit smidigt att få tid, och de verkar ha koll på när vi tog senaste sprutan.

Ja, paternalism är den enda räddningen eftersom folk är idiotior.

ps. Vaccin är inte för att kontrollera masssan utan för att identifiera de som kan behöva chippas i sömnen. På så viss får ödlegubbarna en komplett lista att jobba med. Bäst att ta sockertabletterna....

På tal om att chippas i sömnen. I ett veterinärprogram kastrerades en åsna. "Hu!" sa ägaren efteråt. "Hoppas jag inte somnar till när du är i närheten!"
Vårdcentraler måste väl alltid väga behovet av vaccination mot de resurser som står till buds. TBE är inte heller lika vanligt överallt i landet. (Värsta fästingstället jag varit med om var när jag krigade i Villingsberg.)

Ja, paternalism är den enda räddningen eftersom folk är idiotior.

ps. Vaccin är inte för att kontrollera masssan utan för att identifiera de som kan behöva chippas i sömnen. På så viss får ödlegubbarna en komplett lista att jobba med. Bäst att ta sockertabletterna....
HA! Jag sover lugnt med min nya keps jag!
1707925921841.png

Jag har vaccinerat mig på lite olika ställen (pun intended).
Skulle tipsa om att välja någon av mottagningarna anslutna till Mitt Vaccin, då får man en samlad vaccinationshistorik. Kan även hålla koll på mina barns vaccinationer.

Har cyklat (och campat) en del i de röda områdena (som är påhittade för att kontrollera oss!) och chansade på att injicera mikrochips.

Jag får inga. Aldrig på 50+ och då har jag krällat runt en del i spenaten. Ändå orolig för barnen med deras utspädda blod...så får nog bli chippning

Vitlök gör det däremot. Ät rejält med vitlök och du får färre fädtingbett.
Det rådet ska jag, på riktigt, ta med mig. Kokar man nudlar (vilket händer på cykelturer) kan man slänga i några vitlöksklyftor (kan gnugga liggunderlaget med vitlök bara jag slipper fästingar...).

Det rådet ska jag, på riktigt, ta med mig. Kokar man nudlar (vilket händer på cykelturer) kan man slänga i några vitlöksklyftor (kan gnugga liggunderlaget med vitlök bara jag slipper fästingar...).
FOI gjorde en stor studie - visserligen på 90-talet, men de konstaterade att det gjorde bra nytta. De testade på millitärer på KA i blekinge. Jag skall se om jag hittar studien någonstanns

FOI gjorde en stor studie - visserligen på 90-talet, men de konstaterade att det gjorde bra nytta. De testade på millitärer på KA i blekinge. Jag skall se om jag hittar studien någonstanns
Vänta nu...militären...försök... vaccin...mikrochips... samma resultat... Vitlök är en konspiration!

Vaccin direkt (Färstingbussen) har jag använt. Hur seriösa dom är vet jag inte. Dom skriver ner vaccinationerna i gammal klassiskt gult vaccinationskort och i sina egna register. Dom skickar SMS med påminnelse när det är dags att fylla på.

Dom skickar ut sina vaccinationsbussar med drop-in till många orter, så man inte behöver boka tid och åka iväg och hålla på.
Även jag har vaccinerat mig mot TBE, den 1a dosen på en vaccinbuss i slutet av sommaren vid Siljan och påfyllningen sedan på Vaccin Direkt här i stan,
jag kommer även att bli SMS-kallad för påfyllning innan sommaren.

Längst ned på den länkade sidan står det "Uppdaterad:16 juni 2023"
Jag tror tyvärr att spridningen är större nu och att den var det redan i slutet av sommaren -23,
för enl de jag har pratat med fanns TBE-fästingarna redan då även runt Siljan.

När jag då såg en vaccinbuss tog jag min 1a dos TBE-vaccin.

Vaccinationsbussen fungerar bra och man får ett SMS när det är dags för en påfyllningsdos.
Enda aber mot TBE-vaccin är att det är rätt dyrt. Vi är fem personer i familjen och första året blev det tio doser a ett antal hundra per dos. Dock inget att snåla in på så det är bara att ta fram lädret.

Vaccinationsbussen fungerar bra och man får ett SMS när det är dags för en påfyllningsdos.
Enda aber mot TBE-vaccin är att det är rätt dyrt. Vi är fem personer i familjen och första året blev det tio doser a ett antal hundra per dos. Dock inget att snåla in på så det är bara att ta fram lädret.
Ja de som inte har råd (ja, många) får ta smällen.

F. Ö. kan x10 till x100 gånger reg smittade ha varit sjuka…

Det där med påminnelse från aktörerna brukar ju funka jättebra tills de byter journalsystem, nåt annat system, blir uppköpta eller går ihop med någon annan.
Jag har ett dokument där jag fyller i sånt för både mig och barnen och som ligger där jag har andra för mig viktiga elektroniska dokument. Efter varje vaccination lägger jag även in en kalenderpåminnelse.

Det där med påminnelse från aktörerna brukar ju funka jättebra tills de byter journalsystem, nåt annat system, blir uppköpta eller går ihop med någon annan.
Jag har ett dokument där jag fyller i sånt för både mig och barnen och som ligger där jag har andra för mig viktiga elektroniska dokument. Efter varje vaccination lägger jag även in en kalenderpåminnelse.
Men det är ju så krångligt att få en kalenderpåminnelse! ;)

Ända till din molntjänst försvinner...

Ända till din molntjänst försvinner...
Jo, om jag avvecklar den enheten utan att ersätta den och glömmer att informera mig själv, eller missar att återläsa backup efter ett haveri så... ?

För molnlagringstjänster som tillhandahålls av andra är nog chansen att man får någon form av förvarning och möjlighet att rädda/flytta sitt material större än chansen till varning när en vaccinoperatör köps upp och/eller byter system.

Vi har nog vaccinerat oss på minst fyra olika ställen genom åren och påminnelser har funkat max en gång från något ställe, men inte två gånger.
Den huvudsakliga externa molnlagringstjänst jag använder har i alla fall funnits i >20 år, så det är ju i alla fyra perioder av FSME-vaccinet, så hittills minst fyra gånger bättre/mer tillförlitligt.

Kan rekommendera Seresto Vet halsband till katten, hade sådana på mina förra sommaren, tidigare säsonger har det inte varit ovanligt att jag fått plocka tjugotal fästingar varje gång katten kommit in. Förra sommaren plockade jag 3 fästingar, ingen som satt fast.

Kan rekommendera Seresto Vet halsband till katten, hade sådana på mina förra sommaren,

Halsband funkar inte för min nuvarande, eller tidigare, katt
Därför droppar vi istället på Frontline
6510751.jpg

Det är egentligen ett loppmedel och ger inte ett 100% färstingskydd,
men en rejäl minskning ned till enstaka över en sommarsäsong.

tidigare säsonger har det inte varit ovanligt att jag fått plocka tjugotal fästingar varje gång katten kommit in.
?
Ser du inget av din gräsmatta under alla rådjur, eller vilka förutsättningar har du (och din stackars katt!)?

Halsband funkar inte för min nuvarande, eller tidigare, katt
Därför droppar vi istället på Frontline
6510751.jpg

Det är egentligen ett loppmedel och ger inte ett 100% färstingskydd,
men en rejäl minskning ned till enstaka över en sommarsäsong.

?
Ser du inget av din gräsmatta under alla rådjur, eller vilka förutsättningar har du (och din stackars katt!)?
Har kört frontline tidigare men halsbandet funkade betydligt bättre, får se hur det går den här säsongen, gillar egentligen inte halsband men när det fungerar så bra så.
Bor nära skogen och har ofta rådjur i trädgården, de är extra förtjusta i tulpanerna ?

Tillbaka
Topp