1) Hur ofta uppträder fenomenet?
Varje gång du använder trådlös överföring?
2) Stämmer det att fenomenet funnits i över 5 år och att du aldrig upplevt några symtom från hjärtat såsom känsla av oregelbundna hjärtslag, bröstsmärta, svimningskänsla eller oväntade blodtrycksfall?
3) Om du använder Polar H10-bandets funktion att spela in/spara en registrering istället för att sända till en klocka direkt - stämmer det att inga orimligt höga värden visas då? (Ja-svar här borde ju tyda starkt på tekniskt och inte biologiskt fel)
4a) Om du är smal kanske du kan känna ictus / ”hjärtstöten” (tryck höger handflata precis under vänster bröst, så att pekfinger och långfinger ungefär är i nivå med revben 5-6 och håll andan några sekunder i utandat läge och luta dig lite åt vänster)?
4b) I så fall när du ser att pulsklockan visar orimligt värde (tex 180 / min) borde du kunna palpera ictus och känna om kammarfrekvensen verkligen är ca 180 per min eller snarare ca 70 per min?
Överkurs:
Som nämnts tidigare är hjärtfrekvens och puls inte synonymt även om de i normala fall är lika stora. Förmaksfrekvens, kammarfrekvens (hjärtfrekvens) och puls (tryckvågen i artärerna) kan skilja sig åt vid vissa arytmier.
Ett exempel är ”VES i bigemini” där vartannat hjärtslag är ett kammarutlöst extraslag som inte alltid ger upphov till en kännbar/palpabel puls vid handleden. Mäter man då blodtrycket med en automatisk mätare kan den tex visa puls 45 medan ett pulsband runt bröstet visar hjärtfrekvens 90 och på ett EKG kan man se precis vilken rytm som föreligger (i det här exempelfallet är förmaksfrekvensen 45, kammarfrekvensen 90 och pulsen 45).
Obs, jag menar absolut inte att du har VES i bigemini utan det var bara ett exempel.
Det är lite märkligt att OH1 (optisk pulsmätning runt överarmen) visar förhöjt värde (tex 180) trots att den palpabla pulsen vid halspulsådern är normal. Det borde tyda på att det är ett tekniskt och inte biologiskt fel vi har att göra med.