Pulsmätare som visar konstigt

På mig låter det som det är du som är källan. Alla bättre mätare visar felet, hemma/ute och i vila/träning. Det kan vara läge att kolla upp dig.
Lycka till!
Dyra mätare som inte använder sig av trådlös kommunikation visar aldrig något konstigt.
Bara dyra och billiga trådlösa.
Så fort trådlös anslutning finns blir det konstigt.

När du kör med flera olika mätare samtidigt, korrelerar felen i tiden?

Gör riktigt arbets-EKG samtidigt som du mäter med flera andra metoder?

Hm, det känns lite rörigt, men det är inte du, det är jag, så jag sammanfattar lite.
  • Oavsett om mätaren mäter optiskt eller elektriska fält (är det väl för "pulsband" runt bröstet) så får du felet när det skickas via BT eller ANT+?

• Mätare som kan visa pulsen (utan att skicka), t.ex. klocka (optisk mätare), visar alltid korrekt?
Några frågor. För att göra det pedagogiskt, svara på de olika frågorna med siffra:
  1. Stämmer ovanstående?

2. En fråga som jag inte riktigt fått tydligt svar på (kanske jag som inte hänger med):
    Har du t.ex. någon klocka som både kan visa pulsen direkt i klockan, och skicka pulsen till en annan enhet samtidigt?

3. Om så, har du testat det? Visade de då samma fel, eller klockan visade korrekt, och andra enheten hade felet?

4. Har du testat med olika mottagande enheter? Det blir alltid fel oavsett typ av mottagande enhet?

5. Har du testat med 2 olika mottagande enheter samtidigt (har för mig att iaf ANT+ kan skicka till flera enheter).
    Om så, visade de samma fel?

1
Ja

2
Suunto 9. När den tar emot trådlös signal blir det konstigt. Men när den mäter själv så blir det korrekt. Om den kan skicka vet jag inte.
Men det kanske du vet?

3

4
Jag har provat med 10-15 mobiltelefoner och Flera olika klockor. Garmin Suunto och Polar.

5
Jadå. Jag har Polar OH1 som skickar både ANT+ och Bluetooth samtidigt. Även Wahoo bälten har den funktionen. Plus att ANT+ kan skicka till typ oändligt många.
Det blir samma fel på alla mottagare samtidigt. Så om det är något som stör överföringen så stör den både ANT+ och Bluetooth.

Men om någon annan tar mina grejer så uppstår aldrig felet. Då kan man ju tro att det är mitt hjärta som löper amok. Men varför visas det bara på trådlösa mätare isåfall...

Jag har även haft 2 olika Bluetooth bälten samtidigt. Ett Polar utan ANT+ och ett Suunto och dom sänder till varsin klocka och felet uppstår samtidigt på båda.

Jag förstår att det är svårt att hänga med. Jag tycker själv att det är svårt och obegripligt.

Garmin har pulsband som spelar in och tankar över när man kommer i klockans räckvidd. HRM pro har den funktionen. Tanka på flera klockor så kan sedan överföringsfel uteslutas.
Polar OH1 har den funktionen också. När den spelar in utan uppkoppling är det inget problem. Men så fort den är uppkopplad blir det konstigt.

Litet off: Min Wahoo Elemnt:s pulsmätare (mätare på baksidan av klockan) har länge visat galet eller inget alls. Forskade länge, men det var så enkelt löst som med rent vatten och handduk.

Om man läser det du skriver, och det har jag gjort, så måste orsaken till felvisningen komma från dig själv. Enda varianten jag inte ser att någon frågat, och du svarat på flera gånger redan, är om det inte är din telefon (eller headset/trådlösa hörlurar/något du bär med dig både vid träning, soffsittning och vid båtturer) som stör? Nu kan jag inget om telefoner eller elektriska prylar egentligen, men kanske?

Annars är det dags att ordna en rejäl utredning av pumpen, och en läkare som är (kan betalas till att vara?) intresserad av att lösa din gåta.

Lycka till och glöm inte att uppdatera i tråden om du hittar lösningen!

Om man läser det du skriver, och det har jag gjort, så måste orsaken till felvisningen komma från dig själv. Enda varianten jag inte ser att någon frågat, och du svarat på flera gånger redan, är om det inte är din telefon (eller headset/trådlösa hörlurar/något du bär med dig både vid träning, soffsittning och vid båtturer) som stör? Nu kan jag inget om telefoner eller elektriska prylar egentligen, men kanske?

Annars är det dags att ordna en rejäl utredning av pumpen, och en läkare som är (kan betalas till att vara?) intresserad av att lösa din gåta.

Lycka till och glöm inte att uppdatera i tråden om du hittar lösningen!
Jag har tyvärr provat flera gånger med att bara ha pulsklockan och pulsbälte. Inga andra elektriska apparater. Ingen mobil eller hörlurar.
Jag har också tänkt att det kan vara något annat trådlöst som stör. Men tyvärr så verkar det inte vara så.
Men samtidigt kan jag inte förstå varför det uteslutande är produkter som är uppkopplade trådlöst som visar konstigt. Det har aldrig varit något konstigt på mätare som inte varit uppkopplade mot något.
Dessutom har jag varit på olika platser väldigt långt ifrån varandra. Men det uppstår samma problem oavsett plats.

Någon sa att jag kanske har elektrisk laddning i kroppen som stör överföringen. Typ som en levande störsändare.
Jag börjar nästan tro att det är så. Jag vet inte vad jag ska tro annars.

Ett halmstrå. Hur är sändaren/mottagaren placerad? Blåtandssignaler är ganska kassa på att gå genom kroppen. Jag har fått ganska mycket mätfel från pulsband till en telefon i ryggfickan/ i en ryggsäck.
Du har säkert redan koll på det.

Edit:stavning

Senast ändrad:
1) Hur ofta uppträder fenomenet?
Varje gång du använder trådlös överföring?

2) Stämmer det att fenomenet funnits i över 5 år och att du aldrig upplevt några symtom från hjärtat såsom känsla av oregelbundna hjärtslag, bröstsmärta, svimningskänsla eller oväntade blodtrycksfall?

3) Om du använder Polar H10-bandets funktion att spela in/spara en registrering istället för att sända till en klocka direkt - stämmer det att inga orimligt höga värden visas då? (Ja-svar här borde ju tyda starkt på tekniskt och inte biologiskt fel)

4a) Om du är smal kanske du kan känna ictus / ”hjärtstöten” (tryck höger handflata precis under vänster bröst, så att pekfinger och långfinger ungefär är i nivå med revben 5-6 och håll andan några sekunder i utandat läge och luta dig lite åt vänster)?
4b) I så fall när du ser att pulsklockan visar orimligt värde (tex 180 / min) borde du kunna palpera ictus och känna om kammarfrekvensen verkligen är ca 180 per min eller snarare ca 70 per min?

Överkurs:
Som nämnts tidigare är hjärtfrekvens och puls inte synonymt även om de i normala fall är lika stora. Förmaksfrekvens, kammarfrekvens (hjärtfrekvens) och puls (tryckvågen i artärerna) kan skilja sig åt vid vissa arytmier.

Ett exempel är ”VES i bigemini” där vartannat hjärtslag är ett kammarutlöst extraslag som inte alltid ger upphov till en kännbar/palpabel puls vid handleden. Mäter man då blodtrycket med en automatisk mätare kan den tex visa puls 45 medan ett pulsband runt bröstet visar hjärtfrekvens 90 och på ett EKG kan man se precis vilken rytm som föreligger (i det här exempelfallet är förmaksfrekvensen 45, kammarfrekvensen 90 och pulsen 45).
Obs, jag menar absolut inte att du har VES i bigemini utan det var bara ett exempel.

Det är lite märkligt att OH1 (optisk pulsmätning runt överarmen) visar förhöjt värde (tex 180) trots att den palpabla pulsen vid halspulsådern är normal. Det borde tyda på att det är ett tekniskt och inte biologiskt fel vi har att göra med.

75% säker på att denna tråd och användare är ett troll tyvärr, eftersom det är en helt ny användare med ett totalt orimligt problem.

75% säker på att denna tråd och användare är ett troll tyvärr, eftersom det är en helt ny användare med ett totalt orimligt problem.
Det kan man väl säga att jag också hade önskat. Att jag är ny användare är för att jag tänkte fråga om någon av er här råkat ut för samma sak. Jag har frågat diverse olika poddar tidigare. Prestera Mera, Lagom kondition bland annat. Men ingen där hade hört talas om något liknande.
Dock så fick vissa liknande problem när dom åkte Birken på skidor i Norge. Det förklarades med att det troligen var något i berggrunden som störde. Men jag lyckas få problem vart jag än är.
Tyvärr så är jag inget Troll. Men det hade varit bra om jag varit det. För då hade jag ju inte haft något problem alls. Men det har jag tyvärr.

1) Hur ofta uppträder fenomenet?
Varje gång du använder trådlös överföring?

2) Stämmer det att fenomenet funnits i över 5 år och att du aldrig upplevt några symtom från hjärtat såsom känsla av oregelbundna hjärtslag, bröstsmärta, svimningskänsla eller oväntade blodtrycksfall?

3) Om du använder Polar H10-bandets funktion att spela in/spara en registrering istället för att sända till en klocka direkt - stämmer det att inga orimligt höga värden visas då? (Ja-svar här borde ju tyda starkt på tekniskt och inte biologiskt fel)

4a) Om du är smal kanske du kan känna ictus / ”hjärtstöten” (tryck höger handflata precis under vänster bröst, så att pekfinger och långfinger ungefär är i nivå med revben 5-6 och håll andan några sekunder i utandat läge och luta dig lite åt vänster)?
4b) I så fall när du ser att pulsklockan visar orimligt värde (tex 180 / min) borde du kunna palpera ictus och känna om kammarfrekvensen verkligen är ca 180 per min eller snarare ca 70 per min?

Överkurs:
Som nämnts tidigare är hjärtfrekvens och puls inte synonymt även om de i normala fall är lika stora. Förmaksfrekvens, kammarfrekvens (hjärtfrekvens) och puls (tryckvågen i artärerna) kan skilja sig åt vid vissa arytmier.

Ett exempel är ”VES i bigemini” där vartannat hjärtslag är ett kammarutlöst extraslag som inte alltid ger upphov till en kännbar/palpabel puls vid handleden. Mäter man då blodtrycket med en automatisk mätare kan den tex visa puls 45 medan ett pulsband runt bröstet visar hjärtfrekvens 90 och på ett EKG kan man se precis vilken rytm som föreligger (i det här exempelfallet är förmaksfrekvensen 45, kammarfrekvensen 90 och pulsen 45).
Obs, jag menar absolut inte att du har VES i bigemini utan det var bara ett exempel.

Det är lite märkligt att OH1 (optisk pulsmätning runt överarmen) visar förhöjt värde (tex 180) trots att den palpabla pulsen vid halspulsådern är normal. Det borde tyda på att det är ett tekniskt och inte biologiskt fel vi har att göra med.
En närstående person säger att jag går och släpar fötterna i marken hela tiden så det enda rimliga är att jag är laddad med statistik elektricitet.

Har du provat, vad jag gjorde, att rengöra sensorn med en fuktad handduk och torka den torr efteråt?
Ja tyvärr så har jag gjort det. Dessutom bytt sensor ett flertal gånger. Jag har sensorer och bälten i överflöd och lyckas få samma resultat varje gång.
En gång så uppstod problematiken efter 3 minuter med ett helt nytt Suunto bälte och sensor. Bytt batterier hur många gånger som helst. Provat både dyra och billiga batterier. ?

Har du någon protes eller så inopererad?
Nej inte det heller. Förvisso så fick jag en blyertspenna i armen när jag gick i skolan på 80 talet och spetsen blev nog kvar i armen.
Men det är väl kol i blyertspennor? Men den borde väl inte finnas kvar.. Men det kan väl inte påverka? Eller jag vet inte.

Om det inte är yttre faktorer lär det vara inre... ;-) Du är dåligt jordad, (som kyrkvärden sa till spöket), eller så har du hållit manualerna fel.

Om det inte är yttre faktorer lär det vara inre... ;-) Du är dåligt jordad, (som kyrkvärden sa till spöket), eller så har du hållit manualerna fel.
Jadu... Jag släpar väl fötterna efter mig när jag går så att det uppstår statistik elektricitet som är så kraftig att jag kan slå ut trådlös kommunikation.. Det är kanske tur att jag bor någon mil från närmaste flygplats.. ?

Du kanske har en kraftledning över huset.
Nä det har jag tyvärr inte eller jo kanske. En dryg kilometer bort. Men den borde ändå inte kunna vara orsaken till problematiken för jag får samma fel när jag är flera kilometer från närmaste kraftledning. Provat att mäta pulsen på många olika platser i både Svealand och Götaland.
Jag trodde också att den påverkar men när problemet uppstår långt ifrån ledningar och liknande så borde det väl inte vara orsaken.

Hur ser pulskurvan ut när du mäter med en optisk mätare på mobilen, t.ex. Heart Rate Plus? Tänker på om du ser några små toppar/dalar, som inte är hela pulsslag.
Screenshot_20240216-181054314 (1).jpg

Hur ser pulskurvan ut när du mäter med en optisk mätare på mobilen, t.ex. Heart Rate Plus? Tänker på om du ser några små toppar/dalar, som inte är hela pulsslag.Visa bilaga 681287
Jag har ju provat Polar OH1 som är optisk. Den visar konstigt när den är uppkopplad mot klockan direkt. Men när den spelar in passet och jag kollar på det efteråt så visar den inget konstigt.
Jag har använt optisk mätning där man mäter med baksidan på klockan och det fungerar bra. Inga felaktiga pulskurvor då.
Just den du visar har jag aldrig provat. Men jag ska göra det.

Tillbaka
Topp