[OT] Alpinskidor för liten peng?

Skrattade för ett par år sen åt skistars satsningar i sälen. Känns helt absurt när säsongen minskar med någon dag per år, eller vad det nu är.
Men med tanke på att alpsäsongen minskar mer så kanske det går ihop sig tillslut.

Brukar inte du åka till typ Värmland? Det är ju inte fjällen, de börjar typ med Sälen.
I år var vi i kläppen och det var så kallt att det var säkert bra i branäs också. Förra året var det enormt med nysnö över jul i branäs men de gör backarna av slush de samlat sen november verkar det som. Is under tunnt lager snö.

Tycker bara det verkar skilja nån grad mellan sälen och branäs men jag vet inte. Baserat på 3-4 år längre bak hade jag inte vågat köpa nåt i branäs i alla fall. Speciellt som de inte vad jag ser har nån 100% plan för cykling.

Paddel finns dock...

I år var vi i kläppen och det var så kallt att det var säkert bra i branäs också. Förra året var det enormt med nysnö över jul i branäs men de gör backarna av slush de samlat sen november verkar det som. Is under tunnt lager snö.

Tycker bara det verkar skilja nån grad mellan sälen och branäs men jag vet inte. Baserat på 3-4 år längre bak hade jag inte vågat köpa nåt i branäs i alla fall. Speciellt som de inte vad jag ser har nån 100% plan för cykling.

Paddel finns dock...
Blivit varnad för Branäs och deras pister med död snö. Känner flera som skadat sig ordentligt där de senaste åren.

Överlag känns det så otroligt sorgligt att vi faktiskt är här nu, att växthuseffekten är en realitet. Blir helt matt.

Åre finns ju och argumentet att det går snabbare att köra till alperna faller ju om de inte har snö.
Det ska aldrig varit så här dåligt här tidigare

Åre finns ju och argumentet att det går snabbare att köra till alperna faller ju om de inte har snö.
Det ska aldrig varit så här dåligt här tidigare
Och värre lär det bli. Med något bra år då och då så de där #}#>€^% klimatförnekarna kan hävda att allt är en konspiration.

Det kommer att bli trängre och dyrare och vanliga löntagare kommer få svårare att få tillgång.

Fy fan.

Enda rimliga slutsatsen är tyvärr att lägga ned med slalom. Det har blivit vidrigt svindyrt, snön minskar, sesongen blir kortare, och runt sportlov och påsk är det omöjligt pga köer. Alla system mindre än Tre Dalarna är ju tyvärr små och tråkiga....

Blivit varnad för Branäs och deras pister med död snö. Känner flera som skadat sig ordentligt där de senaste åren.
Ja, speciellt backen ner till byn som ska vara blå är inte rolig på is. Många gråtande barn. Utan is är den kanske blå.

Nu har de byggt en ny sväng ner till byn som är bättre men jag åkte den julen -22 precis när de öppnat den och den var slush trots många minus. Gammal konstsnö.

2023 var det minus redan i november så säkert lättare för branäs med.

Jag är väldigt kluven till skidåkning oavsett fjällen eller alperna.

Möjligen ordnar det sig när golfströmmen kollapsar....

Enda rimliga slutsatsen är tyvärr att lägga ned med slalom. Det har blivit vidrigt svindyrt, snön minskar, sesongen blir kortare, och runt sportlov och påsk är det omöjligt pga köer. Alla system mindre än Tre Dalarna är ju tyvärr små och tråkiga....
Ja, så är det nog. Synd att det är så kul.

Äh, gå i tidig pension så kan man ju åka lågsäsongveckorna och slippa pöbeln.

Äh, gå i tidig pension så kan man ju åka lågsäsongveckorna och slippa pöbeln.
Var och vart ska du åka om det inte finns vare sig natursnö eller är tillräckligt kallt för konstsnö?

Kör du fortfarande med gråtskrattsemojis alltså? Très fresh.

Det kommer inte vara några problem under åtminstone de närmsta 50 åren. Troligtvis inte senare heller.
Haha, du är för rolig. Eller inte. Kan inte bestämma mig riktigt. Anar jag en liiiiten touch ironi eller är det önsketänkande?

Haha, du är för rolig. Eller inte. Kan inte bestämma mig riktigt. Anar jag en liiiiten touch ironi eller är det önsketänkande?
Realism. För 20 år sedan sades det att Vasaloppet skulle vara ett minne blott år 2020. Går vi tillbaka i tiden ser vi att loppet ställts in pga snöbrist en gång i modern tid, det var 1990. Sedan dess inga större problem, det har varit år med mer och mindre snö, men ingen tydlig trend att det skulle ha blivit sämre de senaste åren vilket det borde om domedagsprofetiorna ska slå in. Jag ser ingen anledning att detta skulle ändra sig signifikant de närmsta 50 åren, framförallt inte i fjällvärlden.

Realism. För 20 år sedan sades det att Vasaloppet skulle vara ett minne blott år 2020. Går vi tillbaka i tiden ser vi att loppet ställts in pga snöbrist en gång i modern tid, det var 1990. Sedan dess inga större problem, det har varit år med mer och mindre snö, men ingen tydlig trend att det skulle ha blivit sämre de senaste åren vilket det borde om domedagsprofetiorna ska slå in. Jag ser ingen anledning att detta skulle ändra sig signifikant de närmsta 50 åren, framförallt inte i fjällvärlden.
Det som hänt är väl att vasaloppet och skidorterna i dalafjällen investerat stort i snöproduktion.

Det lär väl göra att de klarar sig längre och det kan säkert komma andra tekniska lösningar, men frågan är hur länge det håller.

Å andra sidan lär det ta ett tag innan det är snöfritt i Björkliden.

Realism. Joru.

Det kommer fortsätta att bli varmare, ostadigare och mindre förutsägbart. Men de rika kan ju resa längre och längre norrut bara. Inga problem. ??

Tippar på en gråtskratts.

Det som hänt är väl att vasaloppet och skidorterna i dalafjällen investerat stort i snöproduktion.

Det lär väl göra att de klarar sig längre och det kan säkert komma andra tekniska lösningar, men frågan är hur länge det håller.

Å andra sidan lär det ta ett tag innan det är snöfritt i Björkliden.
Det kan absolut finnas kvar snö länge på vissa platser. Men inte ens Björkliden är kul när det regnar.

Har varit med om (kraftigt) regn i Tärnaby/Hemavan. Det händer varje år numera. Det tar udden av mer än bara offpisten.
Äsch. Inget att bry sig om. En ren tillfällighet.

Ibland önskar jag verkligen att jag kunde leva i förnekelse och ignorans. Verkar lite gött enna.

Det där skulle jag klassa som ett tämligen politiskt inlägg då det är fullkomligen uppenbart vilket parti du syftar på.
Jag syftar på Normaldemokraterna, vilket är ett gammalt skämtparti i Göteborgsområdet (modell Ölpartiet). Men nu när jag kollar finns det faktiskt ett riktigt parti med samma namn.

Härligt att du tittade in bara för att påpeka detta!

Realism. Joru.

Det kommer fortsätta att bli varmare, ostadigare och mindre förutsägbart. Men de rika kan ju resa längre och längre norrut bara. Inga problem. ??

Tippar på en gråtskratts.
Finns ju ingen gäsp-emoji, så man får ta det näst bästa.

Meeen, varför ska man springa runt och oroa sig över nåt vi ändå inte kan göra nåt åt? Ändrar sig klimatet så ändrar sig klimatet, liksom. Det har det gjort förr. Sedan finns det ju starka krafter som vill att vi ska få panik, men det är en annan fråga som vi inte får diskutera.

Och vem vill åka på en stenhård & blåsig liten kulle långt uppe i obygden i N Swe ? Utan Baguette och Raclette och tyska korvar ?

Meeen, varför ska man springa runt och oroa sig över nåt vi ändå inte kan göra nåt åt? Ändrar sig klimatet så ändrar sig klimatet, liksom. Det har det gjort förr. Sedan finns det ju starka krafter som vill att vi ska få panik, men det är en annan fråga som vi inte får diskutera.
Man kan (och bör) göra nåt. Eftersom vi kan påverka det som händer. Att klimatet ändrat sig förr är sant. Denna gång är det pga människan. Få visar samma attityd mot tex gängkriminalitet och hävdar att det är naturliga variationer (för brott har ju alltid funnits). "Vad ska vi göra åt det, liksom?"

Om man tror att de "gröna" krafterna har nåt att sätta emot de fossila intressena måste nog betraktas som antingen väldigt naiv eller part i målet. Vill man hellre stödja oljeproducenterna istf att ställa om tycker jag man ska vara ärlig med det. Det är inte olagligt.

Samma med gängkriminaliteten. Hur stor del av världens kriminalitet står Sverige för egentligen? Prutt-liten, skulle jag säga.

Vi struntar i den.

NejNejNej - Gängkriminella i Kina påverkar inte Swe, det gör därmot Kina's enorma utsläpp. Faktiskt är det mest Kina's fel att det blir dåligt med snö i alperna. Djä*?#vla Kineser !

NejNejNej - Gängkriminella i Kina påverkar inte Swe, det gör därmot Kina's enorma utsläpp. Faktiskt är det mest Kina's fel att det blir dåligt med snö i alperna. Djä*?#vla Kineser !
Helt rätt. Den kinesiska kriminaliteten har ingenting med exempelvis internationell droghandel och människosmuggling att göra. Påverkar inte Sverige alls,

Tillbaka
Topp