Val av regn/skaljacka - vad har du och är du nöjd?

Grundläggande fysik som skrivits i många trådar på Happy: membranet är inte tätt och fukten går från hög fuktighet till lägre. Om/när yttertyget blir mättat med fukt kommer fukt transporteras från utsidan till insidan. Impregneringen och "renheten" minskar risken för detta.
Sedan är membranet för tätt för att ventilera ut kroppsfukt vid hög intensitet.

Min erfarenhet av Goretex i kläder, ffa frilutfts- och jaktkläder, är att membranet fungerar bättre ju tunnare yttertyg som används. Det är ju när yttertyget mättats med fukt, inifrån eller utifrån är egalt, som andasfunktionen upphör. Så min uppfatting är att membranet i sig är jätteeffektivt, det är andra parametrar som ställer till det.
Sådana här diskussioner/tips blir ofta mer eller mindre totalt materialfixerade,
men enl min erfarenhet är hur jackan är sydd liksom detaljerna (reflexer, fickor, ventilation mm, mm) och passformen minst lika viktig.
Vilket förstås betyder: Prova själv

Ska kolla närmare på flera av förslagen ovan, jag tycker kanske att Van Rysel-jackan verkar väldigt intressant.
+1
Men bara om den passar dig, dessutom gör den dig (ännu) mer osynlig i trafiken eftersom den är helt svart!
Decathlon har generösa regler för öppet köp. Jag har handlat en del från dem och när jag har varit osäker på strl har jag valt leveranssättet Click & Collect
Då var det helt OK att prova i butiken och direkt lämna tillbaka det som inte passade, eller jag inte ville ha.
Bor man inte i närheten av ngn Decathlonbutik funkar det inte lika bra förstås,
men då får man väl beställa flera strl och lämna tillbaka det som inte passar och då, tyvärr, ligga ute med pengarna ett tag åtminstone.

Det är inte lätta att hålla isär alla materialvarianter och namnbyten på dem åtminstone för mig. Men Windstopper finns och tom Gore-Tex Infinium Windstopper har funnits enl Gore själva
"GORE‑TEX INFINIUM™ WINDSTOPPER® produkter kallas nu WINDSTOPPER® produkter"

Jag impregnerade min jacka i somras i med något och körde i torktumlaren enligt instruktion. Det verkade väldigt bra först och vattnet bara rann av men effekten försvann efter typ 1 dag
Jag har samma erfarenhet, men när jag lät Gore-Tex-skräddaren i Gustavsberg
inte endast reparera utan även tvätta och impregnera jackan höll det mkt längre.
Där sa de också att enl deras erfarenhet var särskilt med de riktigt tunna och lätta (bärar-)tygen för Gore-membranen svårt att få till en impregnering som sitter kvar länge.
För att få till ngt så långlivad impregnering som möjligt hemma gissar jag att man behöver ett mildare tvättmedel, noggrannare dosering, bra torktumlare och impregnera oftare.

Grundläggande fysik som skrivits i många trådar på Happy: membranet är inte tätt och fukten går från hög fuktighet till lägre. Om/när yttertyget blir mättat med fukt kommer fukt transporteras från utsidan till insidan. Impregneringen och "renheten" minskar risken för detta.
Åtrminstone enl Gores egen reklam stämmer inte det riktigt, det är "hål" i memnbranet som är mindre än en vattendroppe men större än en vattenmolekyl.
Det skall göra att vattendroppar inte skall gå igenom membranet men vattenånga skall göra det.
Sedan är membranet för tätt för att ventilera ut kroppsfukt vid hög intensitet.
+1
(Men eftersom det är vindtätt ventilerar det inte alls)
Menj som jag skrev i början av detta långa inlägg:
Det är lätt att bli fixerad vid materialet, det finns mkt annat som är viktigt för att en regnjacka för cykling skall fungera bra!

Där sa de också att enl deras erfarenhet var särskilt med de riktigt tunna och lätta (bärar-)tygen för Gore-membranen svårt att få till en impregnering som sitter kvar länge.
För att få till ngt så långlivad impregnering som möjligt hemma gissar jag att man behöver ett mildare tvättmedel, noggrannare dosering, bra torktumlare och impregnera oftare.

Jag har känslan att ska man få plagg lite behagliga och inte galet prassliga behöver bärartyget va av en viss tjocklek och mjukhet typ, Vissa tunna jackor känns galet prassliga men kanske inte behöver impregneras så mycket. Men motsäger ju lite det du sa då.

För landsväg så är jag såld på Shakedry om det fortfarande går att få tag i. Trodde inte det gick att göra så ett material presterade som det gör, men man måste förstå för och nackdelar och hur man hanterar olika material. Till exempel shakedry är ömtåligt eftersom membranet är yttertyget, och säkert därför dom slutat tillverka det.

I skogen använder jag min gamla Arcteryx Alpha FL Gore-tex pro jacka som inte görs längre. Har tvättat den... 30-40 gånger? Alltid torktumlat efter för att aktivera DWR och aldrig impregnerat om den... kanske börjar bli tid nu? Men förutom i totalt ösregn så stöter den fortfarande bort vattnet. Den "läcker" inte, och har som tur är inte börjad delaminera, vilket är en stor nackdel med Gore-Tex, men bör dröja många år om den tvättas regelbundet.

En korrekt tvättad och torkad Gore-Tex jacka ska inte läcka, och tvivlar att det är fallet i dom flesta "läckage" som folk skriker om. Antingen att det är svett för nej, i ösregn så andas inte gore-tex, funkar inte med något tyg att vattenånga tar sig igenom om tyget är täckt med vatten, vad som än står på ettiketten. Eller att den är misskött under lång tid. Tror fortfarande att många tror att man INTE ska tvätta göre-tex, såg det för något år sen i en GMBN video till exempel, wow

Har precis avverkat 2 tim knalla hund i skogen. Regn vid start men det upphörde. Gick i min nära 15 år gamla Tenson MPC. Pefektt till ändamålet även om jag kanske borde ha öppnat spjällen i armhålor och på bröstet på hemväg. Nåja den höll mig torr och varm. Skullle inte cykla i den dock.

Det kan kanske vara fruktbart att utgå från vilka produktegenskaper man vill ha och sedan försöka hitta en jacka som motsvarar dessa.

För cykelregnjacka* har jag följande krav:
* Signalfärg
* Långa ärmar så att de inte åker upp när man sitter utsträckt
* Ryggslut som går ned ordentligt över ländryggen när man sitter framåtlutad. Men inte för lång framtill.
* Stora vattenskyddade bröstfickor
* Vikt under ~250g
* Liten packvolym
* Ordentlig krage
* Beprövat skaltyg

Sen finns det ett antal egenskaper som beror på hur hårt man cyklar. Är det klungkörning i maxfart eller lite mer återhållsam nöjescykling?

Materialval: Ska man köra riktigt hårt hamnar man utanför "vattentäta" plaggs funktionsfönster -MEN- Ska man på cykelsemester är det skönt med ett plagg som håller en någorlunda torr hela dagen.
Passform: Ska det gå riktigt fort vill man inte ha något fladder -MEN- Det är skönt att ha lite plats under till förstärkningsplagg vid rast/sightseeing
Huva: Grymt skönt på fjället och vid rast -MEN- Störigt och onödigt i klungan
osv

För mig är passform viktigare än märke och tygväveri. Har du möjlighet så prova så många jackor du kan.

Andra har såklart ytterligare/andra krav. Fyll på.

(* Jag använder samma skaljacka till alla sommaraktiviteter och har en annan med grövre material för vinter)

Så en slutsats vad som fungerar bäst skulle alltså kunna vara: En jacka som ventilerar lagom bra som bas och som komplement en tunn packningsbar helt tät regnjacka som tas fram vid regnväder och bärs utanpå?

Är det riktigt uppfattat?

Varför är jag inte förvånad över att det är just @Makten som det inte funkar för. Vid rätt tillämpning (lågaktivitet som vandring, alpin skidåkning etc) funkar det alldeles utmärkt, emedan det vid fel tillämpning (högaktivitet som löpning, cykling etc) funkar dåligt. Jag har GoreTex-plagg som är både 10 och 20 år gamla som både andas och är täta. Bara man tvättar och torkar de rätt, samt impregnerar yttertyget, så håller de.
Precis.
De olika märkena har ju mer och mer dessutom nu i modern tid börjat befria sig från "Gore-slaveriet" (Det finns artiklar om detta, men jag orkar inte hitta dom igen). Det var annat när man fick demat de jackorna på 80-talet. Då var det verkligen en revolution.
Som allt annat kräver det en hel del forskande och prövande innan man "slår till".
Jag kan tipsa om att gamla Bergans-jackor (som går för ingenting begagnat nu), använder dermizax, och dermizax NX, vilken i.m.h.o utklassar gore-tex som måste skötas minutiöst för att funka bra. En anledning är att du kan "tvätta på" så mycket du orkar. Det är en annan princip än typ "ost med hål"-membran. Men detta är bara min lilla kommentar. Jag skulle aldrig lägga 5 tusen på en ny gore-tex jacka idag.

Varför är jag inte förvånad över att det är just @Makten som det inte funkar för. Vid rätt tillämpning (lågaktivitet som vandring, alpin skidåkning etc) funkar det alldeles utmärkt, emedan det vid fel tillämpning (högaktivitet som löpning, cykling etc) funkar dåligt. Jag har GoreTex-plagg som är både 10 och 20 år gamla som både andas och är täta. Bara man tvättar och torkar de rätt, samt impregnerar yttertyget, så håller de.

+1 Goretex funkar bra för lågaktivitet. Typ åka utförs eller vara i fjällterräng.

Men jag förstår att man blir besviken på goretex om man tänker att man ska hålla sig torr under en mtb-runda

Så en slutsats vad som fungerar bäst skulle alltså kunna vara: En jacka som ventilerar lagom bra som bas och som komplement en tunn packningsbar helt tät regnjacka som tas fram vid regnväder och bärs utanpå?

jag både pendlar, cyklar i skog och lvg med det konceptet, bara att yttre jackan jag tar på vid regn är välventilerad och har windstoppermembran.

så slipper man termoseffekten. gör just ingen kalkyl angående svettighet, kommer regn blir det också svalare. det är förresten bara delar av jackan som blir blöt, så andasfunktionen det här membranet är extra bra på blir till stor del kvar.

men ibland vill man ha något som står emot en längre ruskvädersdag, och då är utmaningarna större i fallet att ansträngningen är intensiv. som jag skrev ovan är det för mig till stor del slumpartat vad som fungerar.

ändlösa trådar har vi tuggat oss igenom;)

För att bjuda på något konkret, så tycker jag att Castelli Perfetto RoS Jacket är alldeles utmärkt till cykling (och längdåkning) från några minus till +10 grader. Funkar bra i regn också, men jag vet inte om man vill spendera timmar i regn. Då håller jag mig inomhus.

Har en Marmot Goretex, 30 år gammal. Tappade den här riktigt fina vattentätheten efter 20 år. Har nu avpolleterats. Håller med __jp att ha två jackor och inte slita på fin-Goretexen i onödan är en bra strategi. Däremot är jag inte lika imponerad av Patagonia.

Generellt skulle jag säga att folk i allmänhet klär sig alldeles för tätt. Inte bara när det gäller cykling. Det är som att det är livsfarligt att bli lite blöt. Är man ute länge så är det klart att väta kan leda till nerkylning och i förlängningen kan utgöra en fara.

Det bästa är nog ofta att ha vattentäta partier på utsatta ställen och något mer ventilerande på övriga partier. Det går dock inte med Gore-Tex då Gore inte tillåter att man blandar material hur som helst, inte ens när det ”bara” gäller olika Gore-material.

Glömde tillägga liknelsen med gore-tex idag vs förr med dagens husfasadfärger, som ju är väldigt miljövänliga, men värdelösa som färger. När de tog bort kemikalierna så blev det en annan produkt. Lite typ så är det faktiskt, för det fanns en tid när gore-tex verkligen var suveränt

Generellt skulle jag säga att folk i allmänhet klär sig alldeles för tätt. Inte bara när det gäller cykling. Det är som att det är livsfarligt att bli lite blöt. Är man ute länge så är det klart att väta kan leda till nerkylning och i förlängningen kan utgöra en fara.

Det bästa är nog ofta att ha vattentäta partier på utsatta ställen och något mer ventilerande på övriga partier. Det går dock inte med Gore-Tex då Gore inte tillåter att man blandar material hur som helst, inte ens när det ”bara” gäller olika Gore-material.
Precis. De styr en stor del av de stora tillverkarnas designarbete i och med detta. Folk i allmänhet känner inte till detta

jag både pendlar, cyklar i skog och lvg med det konceptet, bara att yttre jackan jag tar på vid regn är välventilerad och har windstoppermembran.
Jag trodde windstopper enbart var vindtät och inte alls gav skydd mot regn? Har precis fått en sådan Gore Windstopper Softshell som jag verkligen gillar skarpt men inte hunnit cykla i regn med den än.

Jag tycker det är en enorm skillnad mellan olika turer och cykling för hur stor betydelse regnplagg har. En kortare tur i regn där man sedan kommer in i värmen är ingenting alls, stor skillnad mot en flerdagars vintertur.

Jag har Endura MT500 waterproof II och den är sjukt bra. Men kanske mer för MTB. Bra nordländsk storleksprofil, large is large.

Sen har jag endura gv500 för grusåka och pendling men jag tycker inte att den andas lika bra och har inte samma bra funktioner. Klart mer slimmad passform dock men med nornal svensk storleksprofil.

Det är som att det är livsfarligt att bli lite blöt.
Eller så är det bara kallt, obekvämt och allmänt jävligt trots att det inte borde behöva vara det. Såpass att man i många fall hellre låter bli sin aktivitet för att det är omöjligt att hålla sig torr och då försvinner glädjen liksom.

Edit: På sommaren är det bara att skita i att man blir blöt, men är det +1°C så funkar det inte alls. Först är man torr och ska ha lagom kläder i förhållande till det, sen blir man sakta men säkert dyngsur och måste då ha betydligt mer kläder på sig för att inte frysa som satan. Svårt eller omöjligt att lyckas lösa den ekvationen under en MTB-runda på två timmar, till exempel.

Och återimpregnering gör underverk. Prova det även på riktigt gamla jackor.
Aldrig fått det att funka hur mycket jag än försökt enligt tillverkarnas rekommendationer.

Stämmer med min uppfattning. Jag har svårt att förstå varför Gore inte gör fler Windsopper/GTX-jackor med ventilation i sida/rygg för träning.

De gör dock då och då en jacka med Windstopper fram och ingen membran bak. Det är mina favorita plagg när det regnar lätt.

Jag trivs inte i Gore-Tex plagg vid cykling. Skulle gärna har en jacka med Gore-Tex fram och på axlarna och ingen membran på baksidan.

Edit: På sommaren är det bara att skita i att man blir blöt, men är det +1°C så funkar det inte alls. Först är man torr och ska ha lagom kläder i förhållande till det, sen blir man sakta men säkert dyngsur och måste då ha betydligt mer kläder på sig för att inte frysa som satan. Svårt eller omöjligt att lyckas lösa den ekvationen under en MTB-runda på två timmar, till exempel.
Men blir du inte tillräckligt varm av att cykla? Stannar man fryser man snart som en hund men så länge man är i rörelse tycker jag det är ok. .

De gör dock då och då en jacka med Windstopper fram och ingen membran bak. Det är mina favorita plagg när det regnar lätt.
Castelli länkades ovan och de har (minst) en jacka som borde funka för dig
Castelli Mortirolo VI
01-4520506-034.jpg

"GORE-TEX INFINIUM™ WINDSTOPPER® fabric on the front and sleeves while the back forgoes the membrane to let moisture escape."
Jag trivs inte i Gore-Tex plagg vid cykling. Skulle gärna har en jacka med Gore-Tex fram och på axlarna och ingen membran på baksidan.
Som jag och några fler har skrivit ovan tillåter inte Gore att Gore-Tex-plagg inte är helt vattentäta runt om. Eftersom de då inte uppfyller
gore-300dpi_1.jpg

Eller så är det bara kallt, obekvämt och allmänt jävligt trots att det inte borde behöva vara det. Såpass att man i många fall hellre låter bli sin aktivitet för att det är omöjligt att hålla sig torr och då försvinner glädjen liksom.

Aldrig fått det att funka hur mycket jag än försökt enligt tillverkarnas rekommendationer.

Det finns ju alternativ som håller dig måttligt torr (och även isolerar om du vill), det är ju inte som att du måste välja mellan en Gore-Tex-jacka och en bomullströja. Fuktig och ibland blöt blir man ju av svett också.

Castelli länkades ovan och de har (minst) en jacka som borde funka för dig
Castelli Mortirolo VI

Tack för tipset. Jag en fantastisk riktigt gammal Gorewear Windstopper lvgjacka/tröja som kankse är helt Windstopper med funkar fortfarande perfekt. Till MTB har jag en jacka med bara Windstopper fram. Tycker om att köpa jackor, men det räcker nu för många år till (jag hoppas).

Som jag och några fler har skrivit ovan tillåter inte Gore att Gore-Tex-plagg inte är helt vattentäta runt om. Eftersom de då inte uppfyller

Hade inte läst alla inlägg, men det är trist.

Det finns ju alternativ som håller dig måttligt torr (och även isolerar om du vill), det är ju inte som att du måste välja mellan en Gore-Tex-jacka och en bomullströja. Fuktig och ibland blöt blir man ju av svett också.

Sen kan man inte bomba på med kläder under och hoppas att Goretex ska funka. Jag har en Gore paclite och den kör jag med en ullsyntet mtb tröja under från Norröna. Det är lagom ner till -10 och då funkar andningen. Kallare än så kompletterar jag med en kortärmad mtb tröja.

Jag trodde windstopper enbart var vindtät och inte alls gav skydd mot regn? Har precis fått en sådan Gore Windstopper Softshell som jag verkligen gillar skarpt men inte hunnit cykla i regn med den än.
det trodde jag också. vore kul höra hur du upplever din variant i regn, och om den är svettig:) trivs för egen del bra i softshelljackor, men har ingen med membran.

har själv inte erfarenhet av windstopper annat än i 7mesh resistance som jag köpte på rekommendation. den har ett helt annat nästan oelastiskt tyg, riktigt tunt och med tunt membran på insidan. membranet känns konstigt nog torrt och behagligt även mot naken hud. den är fullt tejpad som vilken regnjacka som helst, och står emot regn åtminstone en timme, men är alltså luftig och har gälar bak. tyvärr säljs den inte längre

eftersom min nöjdhet var prima och jag insåg att jag slutligen mött tulipanarosen osvettig regnjacka slutade det med att jag har fyra stycken i olika storlekar m - xxl, för olika ändamål. från lvg sommar till utanpå lite bylsigare pendlarkläder höst och vår. med en xxl i ryggan behöver man då inte bry sig särskilt om prognosen, jackan åker på i princip bara ifall regn kommer. ibland åker den dock på bara som skydd mot kall vind:))

väger dryga 100g och tar inte mycket plats.
.
IMG_1664.jpeg
IMG_1665.jpeg

Men blir du inte tillräckligt varm av att cykla? Stannar man fryser man snart som en hund men så länge man är i rörelse tycker jag det är ok. .
Nä, blir jag blöt så är det nästan omöjligt att hålla värmen. Dessutom är jag inte en sån som håller på och maler på exakt samma intensitet hela turen. Ännu värre är när man ska ta sig hem om man har en transportsträcka.

Men det skulle ju bara vara ännu värre. Jag vill ha nåt som är helt vattentätt men som har ordentliga ventilationsöppningar. Långt hellre blöt inifrån än utifrån.

Tänk på att Gore-tex tillverkas av PFAS som är på utgående eftersom det skapar miljöproblem vid tillverkning. Tror det är därför som shakedry jackorna inte säljs längre.

Van-Rysels lätta jacka funkar utmärkt, finns många alternativ. Du blir blöt av svett men den ser till att du inte blir nedkyld. Kan vara lite svårt att nå ryggfickorna på tröjan under bara.

Ska du vara ute länge i sadeln så tror jag mer på en hårdare jacka. Där har du säkert en uppsjö jackor att välja på. Gore-tex eller nyare plastmembran blandningar.

Lycka till med valet!

Det kan kanske vara fruktbart att utgå från vilka produktegenskaper man vill ha och sedan försöka hitta en jacka som motsvarar dessa.

För cykelregnjacka* har jag följande krav:
* Signalfärg
* Långa ärmar så att de inte åker upp när man sitter utsträckt
* Ryggslut som går ned ordentligt över ländryggen när man sitter framåtlutad. Men inte för lång framtill.
* Stora vattenskyddade bröstfickor
* Vikt under ~250g
* Liten packvolym
* Ordentlig krage
* Beprövat skaltyg

Sen finns det ett antal egenskaper som beror på hur hårt man cyklar. Är det klungkörning i maxfart eller lite mer återhållsam nöjescykling?

Materialval: Ska man köra riktigt hårt hamnar man utanför "vattentäta" plaggs funktionsfönster -MEN- Ska man på cykelsemester är det skönt med ett plagg som håller en någorlunda torr hela dagen.
Passform: Ska det gå riktigt fort vill man inte ha något fladder -MEN- Det är skönt att ha lite plats under till förstärkningsplagg vid rast/sightseeing
Huva: Grymt skönt på fjället och vid rast -MEN- Störigt och onödigt i klungan
osv

För mig är passform viktigare än märke och tygväveri. Har du möjlighet så prova så många jackor du kan.

Andra har såklart ytterligare/andra krav. Fyll på.

(* Jag använder samma skaljacka till alla sommaraktiviteter och har en annan med grövre material för vinter)
rebellion_01.jpg

Den skulle jag säga klarar alla dina krav förutom bröstfickor, har en på sidan + öppningar bak för att komma åt ryggfickor under :)

Nä, blir jag blöt så är det nästan omöjligt att hålla värmen. Dessutom är jag inte en sån som håller på och maler på exakt samma intensitet hela turen. Ännu värre är när man ska ta sig hem om man har en transportsträcka.

Men det skulle ju bara vara ännu värre. Jag vill ha nåt som är helt vattentätt men som har ordentliga ventilationsöppningar. Långt hellre blöt inifrån än utifrån.
Utifrån vad du skriver så tror jag inte att du kommer att hitta något som funkar för dig. Gore-Tex eller ej.

Själv har jag ett antal jackor som är täta. För täta tycker jag oftast. Som vanligt är folk olika.

det trodde jag också. vore kul höra hur du upplever din variant i regn, och om den är svettig:) trivs för egen del bra i softshelljackor, men har ingen med membran.

har själv inte erfarenhet av windstopper annat än i 7mesh resistance som jag köpte på rekommendation. den har ett helt annat nästan oelastiskt tyg, riktigt tunt och med tunt membran på insidan. membranet känns konstigt nog torrt och behagligt även mot naken hud. den är fullt tejpad som vilken regnjacka som helst, och står emot regn åtminstone en timme, men är alltså luftig och har gälar bak. tyvärr säljs den inte längre

eftersom min nöjdhet var prima och jag insåg att jag slutligen mött tulipanarosen osvettig regnjacka slutade det med att jag har fyra stycken i olika storlekar m - xxl, för olika ändamål. från lvg sommar till utanpå lite bylsigare pendlarkläder höst och vår. med en xxl i ryggan behöver man då inte bry sig särskilt om prognosen, jackan åker på i princip bara ifall regn kommer. ibland åker den dock på bara som skydd mot kall vind:))

väger dryga 100g och tar inte mycket plats.
.
Visa bilaga 682212Visa bilaga 682213
Kollade på min Gore Windstopper Soft Shell lite mera noga och i rygg, sidor och ärmar finns det paneler med genomsläppligt tyg. Så något regnplagg är den inte men om de delar som är softshell klarar regn så kanske den ändå skulle kunna funka vid lättare nederbörd. Har bara haft den i dis och lite dugg, får återkomma när jag testat den i riktigt regn. Har använt den nu på en tur och i runt noll och någorlunda hyfsat väder har den varit precis lagom ventilerad så jag kunnat cykla utan att bli alltför svettig. Sen är passformen riktigt bra, tror inte jag haft någon som passat bättre än denna.

Köpte den på Sellpy så vet inte modellen tyvärr.

Senast ändrad:
Som jag har förstått det måste jackorna vara helt vattentäta och utan ventilation för att uppfylla Gores krav för att få använda och märka dem med Gore Tex. I Gores krav skall ingå spraytest i en regnkammare där några av vattenstrålarna kommer snett nedifrån och bakifrån.

@Björndalen; ytterligare ett tips, men på ett märke helt utan jackor med Gore, är
det i internationella, ffa amerikanska, cykelforum av många hyllade Showers Pass från regniga nordvästra USA
Finns en hemsida i UK för EU: https://showerspass.co.uk/collections/mens-waterproof-jackets
De har ett par modeller som jag tycker verkar intressanta med flera ventilationsöppningar
Läs mer om deras regnjackor här
HOW CHOOSE BEST WATERPROOF CYCLING JACKET
Finns en hemsida i UK för EU... Hur tänkte dom här egentligen?

Cyklade häromveckan en runda landsväg i riktigt pissväder, 1,5h i några få plusgrader och regn som ibland gick över i hagel. Med den intensiteten och distansen funkade det med en softshell cykeljacka (Craft). Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen. Ingen angenäm upplevelse men jag frös i alla fall inte.

Men hade det varit längre och lägre intensitet vet jag inte hur jag hade gjort. Hade det varit bikepacking vet jag absolut inte. Det är ju liksom en sak när man vet att det bara är 30min till och sen väntar en varm dusch...

Beroende på temp kan man ju bara byta jacka också. Men oftast accepterar jag blötman och kör på ändå.. det är mest vid raster det är jobbigt att stå och vara blöt och såsmåningom kall.

Patagonia har inte fasat ut PFAS från dwr-behandlingen av sina jackor än, de siktar på att ha gjort så till 2025. Det känns ju inte så bra... Men skillnad gör det.
Från det mesta av deras sortiment är det väl utfasat redan?

”In Spring 2024, about 96% of Patagonia’s materials by weight with water-repellent chemistries are made without PFAS.”

Tänk på att Gore-tex tillverkas av PFAS som är på utgående eftersom det skapar miljöproblem vid tillverkning. Tror det är därför som shakedry jackorna inte säljs längre.

”In Spring 2024, about 96% of Patagonia’s materials by weight with water-repellent chemistries are made without PFAS.”

Det är väl mer eller mindre samma med gore om jag kommer ihåg rätt.
Texten på deras svenska sida är rätt ouppdaterad dock så man kan ju undra vad som hänt i verkligheten.

Screenshot_20240221_195045_DuckDuckGo.jpg

Jag får rätta mig. Jag mindes nåt om att de hoppades ha fasat ut det till 2025 och att det var kvar i deras regnkläder. Jag har byxor av modellen Dirt roamer storm och tyckte det var otydligt vilka som omfattades.

Det är stor skillnad på behovet. Jag har några grundcase
1. Prasslet för skuren. Packbarheten är viktig. Är det varmt kan man ta lite fuktighet. Gäller såväl grus, lvg och skog. Tunnaste prasslet eller västen räcker långt när det är varmt.
2. Kunna sitta i regnigt väder en hel dag/långrunda. Speciellt i kallt väder. Här har membranjackor sin potential. Torr brukar det vara vara svårt att vara hur som helst.
3. Pendling och vardagscykling. Att vara torr är lite viktigare. Farten får regleras så man inte blir blöt inifrån.

Mina usecases. Numera är det allt färre som sticker ut i skitväder. Swift baby!

Cyklade häromveckan en runda landsväg i riktigt pissväder, 1,5h i några få plusgrader och regn som ibland gick över i hagel. Med den intensiteten och distansen funkade det med en softshell cykeljacka (Craft). Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen. Ingen angenäm upplevelse men jag frös i alla fall inte.

Men hade det varit längre och lägre intensitet vet jag inte hur jag hade gjort. Hade det varit bikepacking vet jag absolut inte. Det är ju liksom en sak när man vet att det bara är 30min till och sen väntar en varm dusch...

+1

Tillbaka
Topp