Min erfarenhet av Goretex i kläder, ffa frilutfts- och jaktkläder, är att membranet fungerar bättre ju tunnare yttertyg som används. Det är ju när yttertyget mättats med fukt, inifrån eller utifrån är egalt, som andasfunktionen upphör. Så min uppfatting är att membranet i sig är jätteeffektivt, det är andra parametrar som ställer till det.
Sådana här diskussioner/tips blir ofta mer eller mindre totalt materialfixerade,
men enl min erfarenhet är hur jackan är sydd liksom detaljerna (reflexer, fickor, ventilation mm, mm) och passformen minst lika viktig.
Vilket förstås betyder: Prova själv
Ska kolla närmare på flera av förslagen ovan, jag tycker kanske att Van Rysel-jackan verkar väldigt intressant.
+1
Men bara om den passar dig, dessutom gör den dig (ännu) mer osynlig i trafiken eftersom den är helt svart!
Decathlon har generösa regler för öppet köp. Jag har handlat en del från dem och när jag har varit osäker på strl har jag valt leveranssättet
Click & Collect
Då var det helt OK att prova i butiken och direkt lämna tillbaka det som inte passade, eller jag inte ville ha.
Bor man inte i närheten av ngn
Decathlonbutik funkar det inte lika bra förstås,
men då får man väl beställa flera strl och lämna tillbaka det som inte passar och då, tyvärr, ligga ute med pengarna ett tag åtminstone.
Det är inte lätta att hålla isär alla materialvarianter och namnbyten på dem åtminstone för mig. Men Windstopper finns och tom Gore-Tex Infinium Windstopper har funnits enl Gore själva
"GORE‑TEX INFINIUM™ WINDSTOPPER® produkter kallas nu WINDSTOPPER® produkter"
WINDSTOPPER® produkter endorsed by GORE-TEX LABS® är fullständigt vindtäta, vattenavvisande och har god andningsförmåga. Förbättra både komfort och prestanda när det är blåsigt, kallt eller finns risk för skurar.
www.gore-tex.com
Jag impregnerade min jacka i somras i med något och körde i torktumlaren enligt instruktion. Det verkade väldigt bra först och vattnet bara rann av men effekten försvann efter typ 1 dag
Jag har samma erfarenhet, men när jag lät Gore-Tex-skräddaren i Gustavsberg
Hs service är auktoriserat service center inom lagning/ändring av friluftskläder/ GORE-TEX®-kläder,friluftskläder, MC-kläder, skidkläder, sportkläder.
www.hs-service.se
inte endast reparera utan även tvätta och impregnera jackan höll det mkt längre.
Där sa de också att enl deras erfarenhet var särskilt med de riktigt tunna och lätta (bärar-)tygen för Gore-membranen svårt att få till en impregnering som sitter kvar länge.
För att få till ngt så långlivad impregnering som möjligt hemma gissar jag att man behöver ett mildare tvättmedel, noggrannare dosering, bra torktumlare och impregnera oftare.
Grundläggande fysik som skrivits i många trådar på Happy: membranet är inte tätt och fukten går från hög fuktighet till lägre. Om/när yttertyget blir mättat med fukt kommer fukt transporteras från utsidan till insidan. Impregneringen och "renheten" minskar risken för detta.
Åtrminstone enl Gores egen reklam stämmer inte det riktigt, det är "hål" i memnbranet som är mindre än en vattendroppe men större än en vattenmolekyl.
Det skall göra att vattendroppar inte skall gå igenom membranet men vattenånga skall göra det.
Sedan är membranet för tätt för att ventilera ut kroppsfukt vid hög intensitet.
+1
(Men eftersom det är vindtätt ventilerar det inte alls)
Menj som jag skrev i början av detta långa inlägg:
Det är lätt att bli fixerad vid materialet, det finns mkt annat som är viktigt för att en regnjacka för cykling skall fungera bra!