Undvik Oh Deer och Pac-Man [STHLM]
Har portalen till Uranus stängts då?Kung Stalle sa:LasseB sa:Hur är det, kan man köra stigarna nu?
Fyra dagar kvar. Sen borde det vara lungt enligt mina beräkningar.
Stalle
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har portalen till Uranus stängts då?Kung Stalle sa:LasseB sa:Hur är det, kan man köra stigarna nu?
Stalle
Crossmax sa:Har portalen till Uranus stängts då?Kung Stalle sa:LasseB sa:Hur är det, kan man köra stigarna nu?
Stalle
Hej Mathias!Hej OrjanX! Jag hade inte sett det här inlägget förrän nu. Kul att OhDeer är tillbaka. Jag vill bara säga att ingen av stigarna på något sätt är artificiellt konstruerad. Oh Deer började med att jag följde ett rådjursspår för en massa år sedan. Jag hamnade i ett område där man förmodligen gallrat skog och det låg en massa döda smågranar som jag fick röja undan. Det är det enda som gjorts på den stigen. Resten är naturlig djurstig. Även Pac-Man var resultatet efter ett till två års letande på redan befintliga rådjursspår, eller snarare hjort. (Därav namnet på den första stigen.) Det finns ett ställe som inte är ”naturligt” och det är där det gick skogsmaskinspår och man hade lagt småträd under larvfötterna för att få fäste. De röjde jag åt sidan. Jo, och så sågade jag av ett stort vindfälle som låg där maskinen hade kört. That’s it. Slutet på Pac-Man, eller början om man kommer från gröna fanns redan. Antingen var det människor som trampat upp den eller så var det hjort igen. Mitten av stigen är de två spåren från skogsmaskinen. Möjligen känns PacMan mer konstruerad för att den inte är lika rak som OhDeer, men det beror i så fall på att jag följt just de spår som fanns i området. Om jag inte minns fel så uppstod även Area 51 på samma sätt - att några började cykla på en befintlig rådjursstig och säkert de flesta andra. Min tanke med att lägga upp stigarna från början i Trailforks var att ju mer man sprider ut cyklingen över Hellas desto mindre blir slitaget än om precis alla skulle cykla blåa och gröna - så som det kanske var för 20 år sedan. Jag hade tyvärr ingen aning om örnboet när jag gjorde det (och jag vet faktiskt fortfarande inte var det ligger!). Jag hoppas i alla fall att vi kan cykla i Hellas länge till utan att störa samt göra åverkan på naturen så lite som möjligt. Säger ornitolgen nej så är det så det får vara.
Härligt!Hej Mathias!
Tack för info om stigens historik. Kanske fel ordval av mig med "konstruerad". Jag tänder upp den med det samma. Har ännu inte hört något ifrån ornitologen, men som jag skriver (antyder) ovan kan/ska rimligen ingen enskild tredje-person kunna bestämma över TF:s stigar så. Vi på TF kan rimligen inte bära ensamt ansvar för fåglarna. Vi cyklister ska vara hänsynsfulla men inte acceptera rollen som syndabockar. Om kommunen och Erstaviks gård har synpunkter senare får vi agera på det.
Länk: Pac-Man
/Örjan
Tack, Plockar bort infon på Trailforks så fort sajten åter är i full funktion. De har problem både med webben och API för appen sedan igår. Det jobbas på problemet.Boet har nu rasat helt. Inga fåglar där på flera år. Jag ser ut över den skogen dagligen.