Undvik Oh Deer och Pac-Man [STHLM]

På förekommen anledning (ser trafiken på Strava), just nu är det den allra känsligaste perioden i skogen. Ska vi någon gång undvika dessa stigar är det nu.

Hej!

Stigen "Oh Deer" i Hellasskogarna är nu åter inritad på Trailforks. Inritad är också en polygon i avvikande färg (svagt lila) över området Knipträsket - Skinnmossen - Trehörningen som är betecknad "Skyddsområde Djurliv 1 feb - 15 aug". Det betyder att större vaksamhet och lågmäldhet (att man är tyst) bör ske under tiden som fåglarna häckar. Men det är inget förbud, än så länge. Man får cykla på stigen.

Jag har haft en mejlväxling med personen som vill skydda en större rovfågels häckningsplats. Personen kontaktade Olle i Stockholms Stigcyklister för ganska precis två år sedan och vill att stigarna "Oh Deer" och "Pacman", inritade på Trailforks, skulle tas bort. Hänsynsfullt och stort av Olle att vilja skydda fåglarna och gå personen till mötes. Personen, som är en amatörornitolog och naturvän, sa sig måna om både fåglarna och om stigcyklingen i området. Men med ett uttalat hot om att "avslöja" lederna på Trailforks för Nacka kommun om han inte fick sin vilja igenom. Nu vet vi sedan i höstas att stigcykling inom Erstavik / Hellaskogarna inom Nacka kommun är tillåten enligt en tråd i Stockholms Stigcyklistes FB-grupp som handlade om konstiga förbudsskyltar. Peter Zethraeus som är/var vice ordf. i Nackas Natur- och Trafiknämnd klargjorde där att cykling är tillåten på befintliga stigar. Föreningen Stockholms Stigcyklister kan i skrivande stund sägas vara döende. Stignäten på Trailforks i Stockholms Län, i övriga delar av landet, sköts av lokala stigcykel-entusiaster. Vi är alla måna om fortsatt tillgång till fina stigar och vi försöker vara uppmärksamma på lokala problem och vidta åtgärder där efter. Trailforks lokala admins nås bäst via vår Facebookgrupp "Trailforks Sverige" enligt länk nedan.

Jag och en kamrat cyklade "Oh Deer" på försommaren men kunde inte se några skyltar eller andra anvisningar som tydde på häckande rovfågel. Vi var i klar minoritet där vi passerade Trehörningen då vi mötte många vandrare. Jag frågade personen vilka övriga åtgärder han vidtagit för att skydda fåglarna. Inga. Jag föreslog att området kunde hanteras med ett informativt skydd där vi visar extra hänsyn delar av året då häckning sker. Men då måste vi naturligtvis berätta om var och vad det är. Att skydda genom att hemlighålla tycker jag är en dålig idé. Inget sådant ville han veta av, han ville begränsa nyttjandet generellet. Men som sagt utan att ha lyft ett finger under två år, utom att kontakta Olle. Han sa senare i vår mejlväxling att han skulle kontakta Erstavik och Nacka kommun, och att han skulle hålla mig uppdaterad i ärendet. Jag har dock inget hört sedan dess (1 juli).

Från och med idag är så stigen "Oh Deer" åter inritad på Trailforks. Den är satt med "hike" som primär aktivitet och blir då streckad på kartan i appen. Det för att göra det extra tydligt att det är något speciellt med den. Den andra stigen "Pacman" låter jag ligga i träda tills vidare. Den kan väl anses som konstruerad och väldigt ny. Dessutom går den närmare boet jämfört med "Oh Deer". Vi visar oss hänsynsfulla och låter den vara ett tag till. I övrigt gäller vanlig hänsyn mot vandrare, joggare, badgäster och djur i skogen.

Avvikeleser på stigen "Oh Deer" så som syn av större rovfåglar, hemsnickrade förbudsskyltar, stockar som krupit ut på stigen, eller annat rapporteras lämpligen via Trailforks på stigens sida. Gör gärna en stigrapport om problem som dyker upp, eller rapportera allmän status (torr/blöt/lerig etc). Rapport med bild kan göras via TF-appen, eller på dess webbsida, länkad nedan.

Berätta gärna för andra cyklister om området och vad som står i denna tråd och på TF gällande tider för häckning och att då vara extra försiktig och lågmäld vid passage.

/Örjan, Trailforks Sverige-admin i Norrtälje

Untitled.png

Länkar:
Oh Deer på Trailforks
Trailforks Sverige Facebookgrupp

Senast ändrad:
Hej OrjanX! Jag hade inte sett det här inlägget förrän nu. Kul att OhDeer är tillbaka. Jag vill bara säga att ingen av stigarna på något sätt är artificiellt konstruerad. Oh Deer började med att jag följde ett rådjursspår för en massa år sedan. Jag hamnade i ett område där man förmodligen gallrat skog och det låg en massa döda smågranar som jag fick röja undan. Det är det enda som gjorts på den stigen. Resten är naturlig djurstig. Även Pac-Man var resultatet efter ett till två års letande på redan befintliga rådjursspår, eller snarare hjort. (Därav namnet på den första stigen.) Det finns ett ställe som inte är ”naturligt” och det är där det gick skogsmaskinspår och man hade lagt småträd under larvfötterna för att få fäste. De röjde jag åt sidan. Jo, och så sågade jag av ett stort vindfälle som låg där maskinen hade kört. That’s it. Slutet på Pac-Man, eller början om man kommer från gröna fanns redan. Antingen var det människor som trampat upp den eller så var det hjort igen. Mitten av stigen är de två spåren från skogsmaskinen. Möjligen känns PacMan mer konstruerad för att den inte är lika rak som OhDeer, men det beror i så fall på att jag följt just de spår som fanns i området. Om jag inte minns fel så uppstod även Area 51 på samma sätt - att några började cykla på en befintlig rådjursstig och säkert de flesta andra. Min tanke med att lägga upp stigarna från början i Trailforks var att ju mer man sprider ut cyklingen över Hellas desto mindre blir slitaget än om precis alla skulle cykla blåa och gröna - så som det kanske var för 20 år sedan. Jag hade tyvärr ingen aning om örnboet när jag gjorde det (och jag vet faktiskt fortfarande inte var det ligger!). Jag hoppas i alla fall att vi kan cykla i Hellas länge till utan att störa samt göra åverkan på naturen så lite som möjligt. Säger ornitolgen nej så är det så det får vara.

Senast ändrad:
Hej OrjanX! Jag hade inte sett det här inlägget förrän nu. Kul att OhDeer är tillbaka. Jag vill bara säga att ingen av stigarna på något sätt är artificiellt konstruerad. Oh Deer började med att jag följde ett rådjursspår för en massa år sedan. Jag hamnade i ett område där man förmodligen gallrat skog och det låg en massa döda smågranar som jag fick röja undan. Det är det enda som gjorts på den stigen. Resten är naturlig djurstig. Även Pac-Man var resultatet efter ett till två års letande på redan befintliga rådjursspår, eller snarare hjort. (Därav namnet på den första stigen.) Det finns ett ställe som inte är ”naturligt” och det är där det gick skogsmaskinspår och man hade lagt småträd under larvfötterna för att få fäste. De röjde jag åt sidan. Jo, och så sågade jag av ett stort vindfälle som låg där maskinen hade kört. That’s it. Slutet på Pac-Man, eller början om man kommer från gröna fanns redan. Antingen var det människor som trampat upp den eller så var det hjort igen. Mitten av stigen är de två spåren från skogsmaskinen. Möjligen känns PacMan mer konstruerad för att den inte är lika rak som OhDeer, men det beror i så fall på att jag följt just de spår som fanns i området. Om jag inte minns fel så uppstod även Area 51 på samma sätt - att några började cykla på en befintlig rådjursstig och säkert de flesta andra. Min tanke med att lägga upp stigarna från början i Trailforks var att ju mer man sprider ut cyklingen över Hellas desto mindre blir slitaget än om precis alla skulle cykla blåa och gröna - så som det kanske var för 20 år sedan. Jag hade tyvärr ingen aning om örnboet när jag gjorde det (och jag vet faktiskt fortfarande inte var det ligger!). Jag hoppas i alla fall att vi kan cykla i Hellas länge till utan att störa samt göra åverkan på naturen så lite som möjligt. Säger ornitolgen nej så är det så det får vara.
Hej Mathias!

Tack för info om stigens historik. Kanske fel ordval av mig med "konstruerad". Jag tänder upp den med det samma. Har ännu inte hört något ifrån ornitologen, men som jag skriver (antyder) ovan kan/ska rimligen ingen enskild tredje-person kunna bestämma över TF:s stigar så. Vi på TF kan rimligen inte bära ensamt ansvar för fåglarna. Vi cyklister ska vara hänsynsfulla men inte acceptera rollen som syndabockar. Om kommunen och Erstaviks gård har synpunkter senare får vi agera på det.

Länk: Pac-Man

/Örjan

Hej Mathias!

Tack för info om stigens historik. Kanske fel ordval av mig med "konstruerad". Jag tänder upp den med det samma. Har ännu inte hört något ifrån ornitologen, men som jag skriver (antyder) ovan kan/ska rimligen ingen enskild tredje-person kunna bestämma över TF:s stigar så. Vi på TF kan rimligen inte bära ensamt ansvar för fåglarna. Vi cyklister ska vara hänsynsfulla men inte acceptera rollen som syndabockar. Om kommunen och Erstaviks gård har synpunkter senare får vi agera på det.

Länk: Pac-Man

/Örjan
Härligt!
image_65283457-a6dd-4215-b5f5-bec193d12471_480x480.jpg

Jag bor i närområdet. Rätt van vid de fåglarna. De verkar ha flyttat på sig. Brukar verka variera mellan flera bon.

Generella belastningen från gående, löpande, skidande, cyklande mm har ökat kraftigt i området (Corona).

Tillbaka
Topp