Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Styvare hjul. Kortare ekrar.
Jo’rå. Det finns ett par trådar om hur man går tillväga. Här är en:Hmm, kan man inte ta bort ett inlägg helt? Som blev fel...
Jo’rå. Det finns ett par trådar om hur man går tillväga. Här är en:
Vinden i spinninghallen!!?? Ta bårt dennna! DOM fattar inte vad jag menar!!
OMG! Jag var på gymet och biffade idag. Haha så kollade in på loosersen i spinningen. Det sjukaste var att de hade såna tightshorts. Jag menar hur mycket luftmotstånd får man där inne hahahah!happyride.se
Styvare hjul. Kortare ekrar.
Det har du alldeles säkert rätt i men icke desto mindre var stadighet och styvhet skälet då det begav sig.Kortare ekrar gör inte direkt något för styvheten, det är större vinklar av ekrarna som ger styvare hjul. Det skulle funka bra på radiellt ekrade hjul. Men alla gamla hjul med hög fläns jag har sett är ekrad så att ekrarna är nästan 90 grader från radiellt. Då gör en hög fläns ingenting, förutom extra vikt och kanske bättre estetik.
Plus att det är mera gods runt hålen i navet. Det är väl inte vanligt att lågflänsnaven går sönder men jag har sett ett par stycken som gjort det.Ekrarna blir bara kortare vid radialekring. Vid normal tangentiell ekring är ekerlängderna i princip samma.
En anledning till högflänsade nav var att de tålde högre vridmoment då hävarmen blir längre. I just bancykling kan herrarna med lår som min midja prestera oanade krafter vid stående start!
Polera med mjuk stålull "Grain", 0. Alternativt med överdelen på en mjuk tvättsvamp. Ytan måste vara klockren! Finns det slitmärken i lagerbanan, (oxidation) så var extra försiktig. Dessa ytor kan vara irreparabla!Plus att det är mera gods runt hålen i navet. Det är väl inte vanligt att lågflänsnaven går sönder men jag har sett ett par stycken som gjort det.
Hållbarheten verkar som det mesta ffa vara beroende på hur de är konstrueradePlus att det är mera gods runt hålen i navet. Det är väl inte vanligt att lågflänsnaven går sönder men jag har sett ett par stycken som gjort det.
eh?många högflänsnav blir tyngre om de skall vara lika lätta som vanliga nav
Är det nån som har tips på 36-håls fälgar som passar snyggt till mina gamla Michenav?
Tack, perfekt! Kollade Mavic Open Elite, skulle passa fin fint tror jag!Mavic Open Elite är passande. Men kanske är det coolare med höga silvriga fixiefälgar.
Nu var det länge se'n jag byggde hjul, hur tar man reda på hur långa ekrar man behöver?
Har du kollat hos Mavic?Men blev lite tveksam, har Open Elite ERD 609mm, jag tycker mig finna olika uppgifter när jag letar på nätet?
Aha!!Har du kollat hos Mavic?
<REDIGERAT>
Just det!
Jag kom efter en onödigt lååång stund ihåg att Mavic inte anger ERD uppmätt på samma som andra fälgtillverkare. Efter en snabb googling:
"Mavic's published rim diameter is the Internal Rim Diameter (IRD) and not the ERD. On average the difference between IRD and ERD is 2mm"
Sidan jag länkade till ovan har även en sida för Mavic Open EliteDet är därför jag hittar allt från 605 till 609 mm ERD då!
Mavic säger 605, men många träffar på nätet säger 609!
Så kör man på ERD 605+2, 607 mm borde det vara safe?
Äsch, nu får du 12 växlar på en framklinga...Nu kom jag på att jag behöver en gängad frihjulskrans med 6 drev!
Vill ju ha 12 växlat som det var från början.
Kan man hitta sånt nuförtiden??
OK, då är 609mm ERD inte helt fel ändå?Sidan jag länkade till ovan har även en sida för Mavic Open Elite
Mavic Open Elite - Spoke Length Calculator
Measurements for Mavic Open Elitespokelengthcalculator.com
Nä, det är ju inget kul!Äsch, nu får du 12 växlar på en framklinga...
Det verkar finnas fortfarande iaf!Nu kom jag på att jag behöver en gängad frihjulskrans med 6 drev!
Vill ju ha 12 växlat som det var från början.
Kan man hitta sånt nuförtiden??
Sunrace funkar fint. Märk dock att inte alla äldre bakväxlar kan adm utvxl 14-28.Det verkar finnas fortfarande iaf!
Skulle denna passa på Michenavet, är standarden på gängor osv fortfarande samma?
Bästa är att mäta fälgen själv. Det finns några olika varianter på mätverktyg man själv kan fixa ihop snabbt.OK, då är 609mm ERD inte helt fel ändå?
Rackarns! Jag hittar inga 6-delade frikransar med mindre än 28...Sunrace funkar fint. Märk dock att inte alla äldre bakväxlar kan adm utvxl 14-28.
Perfekt!Funkar hur fint som helst med 7sp. Dessutom är kedjebredden densamma...
Hmmm, vid närmare kontroll, så är navet's OLD lite större än ramens bredd!Kom på att jag kanske skulle testa om Michenavet passar i min Gamla Crescentram innan man börjar bygga hjulet! Och, det sitter som en smäck, samma bredd som ramen!
Visa bilaga 706579
Japp!Fixat lite med Michenavet, öppnat och fyllt på med lite nytt fett, det var ganska torrt...
Nu när jag spänner ihop navet igen, är det så att det ska finnas ett ytterst litet spel, som se'n kläms ihop med snabbkopplingen?
Toppen!
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsidaNu när jag spänner ihop navet igen, är det så att det ska finnas ett ytterst litet spel, som se'n kläms ihop med snabbkopplingen?
Ah, smart!!Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida
Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
![]()
Justera som vanligt
![]()
Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style
Grymt bra metod vid väldigt känsliga nav. Ibland handlar det om någon millimeter.Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida
Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
![]()
Justera som vanligt
![]()
Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style