Gamla nav!

Dan C

Aktiv medlem
Gamla nav!
Hittade en låda med gamla nav.
Visst var grejerna snyggare förr?
De 2 översta är Miche.
de 2 under är Shimano högfläns.
och sen ett Shimano till.

Vad var egentligen vitsen med högflänsnav?

P1060443.JPG

Gamla nav!
Tänkte använda Michenaven för att bygga nya hjul till min 80-tals Crescent.
Men vilken fälg som går att hitta idag passar bäst till den tidsandan?
Lär vara 36-håls nav.

Gamla nav!
Senast ändrad:
Gamla nav!
Gamla nav!
Styvare hjul. Kortare ekrar.

Kortare ekrar gör inte direkt något för styvheten, det är större vinklar av ekrarna som ger styvare hjul. Det skulle funka bra på radiellt ekrade hjul. Men alla gamla hjul med hög fläns jag har sett är ekrad så att ekrarna är nästan 90 grader från radiellt. Då gör en hög fläns ingenting, förutom extra vikt och kanske bättre estetik.

Gamla nav!
Kortare ekrar gör inte direkt något för styvheten, det är större vinklar av ekrarna som ger styvare hjul. Det skulle funka bra på radiellt ekrade hjul. Men alla gamla hjul med hög fläns jag har sett är ekrad så att ekrarna är nästan 90 grader från radiellt. Då gör en hög fläns ingenting, förutom extra vikt och kanske bättre estetik.
Det har du alldeles säkert rätt i men icke desto mindre var stadighet och styvhet skälet då det begav sig.
Högflänsade hjul började användas vid bancykling och då det var en häftig sport då spridde det sig precis liksom andra idéer har givit avtryck genom tiderna. Oavsett verklig nytta.

Gamla nav!
Ekrarna blir bara kortare vid radialekring. Vid normal tangentiell ekring är ekerlängderna i princip samma.
En anledning till högflänsade nav var att de tålde högre vridmoment då hävarmen blir längre. I just bancykling kan herrarna med lår som min midja prestera oanade krafter vid stående start!

Gamla nav!
Ekrarna blir bara kortare vid radialekring. Vid normal tangentiell ekring är ekerlängderna i princip samma.
En anledning till högflänsade nav var att de tålde högre vridmoment då hävarmen blir längre. I just bancykling kan herrarna med lår som min midja prestera oanade krafter vid stående start!
Plus att det är mera gods runt hålen i navet. Det är väl inte vanligt att lågflänsnaven går sönder men jag har sett ett par stycken som gjort det.

Gamla nav!
Plus att det är mera gods runt hålen i navet. Det är väl inte vanligt att lågflänsnaven går sönder men jag har sett ett par stycken som gjort det.
Polera med mjuk stålull "Grain", 0. Alternativt med överdelen på en mjuk tvättsvamp. Ytan måste vara klockren! Finns det slitmärken i lagerbanan, (oxidation) så var extra försiktig. Dessa ytor kan vara irreparabla!
Välj sedan en mjuk olja, typ raps.

Gamla nav!
Hållbarheten verkar som det mesta ffa vara beroende på hur de är konstruerade
Men eftersom många högflänsnav blir tyngre om de skall vara lika lätta som vanliga nav så är det inte svårt att hitta bilder på trasiga högflänsnav trots att de är så sällsynta.
record-rear-hub-500.jpg

Gamla nav!
Nu har jag mätt och räknat på Miche framnavet, fått fram ekerlängd 295mm med 3 kors i kalkulatorn.
Med Mavic Open Elite som jag hittade har ERD 609mm.
Låter det nåtsånär rimligt?

Senast ändrad:
Gamla nav!
OK, då var det bestämt :)
Det blir hjul med mina Michenav och Mavic Open Elite fälgar.
Blev taggad på detta för att få hjul till min gamla Crescentracer igen :)

Men blev lite tveksam, har Open Elite ERD 609mm, jag tycker mig finna olika uppgifter när jag letar på nätet?

Gamla nav!
Men blev lite tveksam, har Open Elite ERD 609mm, jag tycker mig finna olika uppgifter när jag letar på nätet?
Har du kollat hos Mavic?

<REDIGERAT>
Just det!
Jag kom efter en onödigt lååång stund ihåg att Mavic inte anger ERD uppmätt på samma som andra fälgtillverkare. Efter en snabb googling:
"Mavic's published rim diameter is the Internal Rim Diameter (IRD) and not the ERD. On average the difference between IRD and ERD is 2mm"

Senast ändrad:
Gamla nav!
Har du kollat hos Mavic?

<REDIGERAT>
Just det!
Jag kom efter en onödigt lååång stund ihåg att Mavic inte anger ERD uppmätt på samma som andra fälgtillverkare. Efter en snabb googling:
"Mavic's published rim diameter is the Internal Rim Diameter (IRD) and not the ERD. On average the difference between IRD and ERD is 2mm"
Aha!!
Perfekt!
Det är därför jag hittar allt från 605 till 609 mm ERD då!
Mavic säger 605, men många träffar på nätet säger 609!
Så kör man på ERD 605+2, 607 mm borde det vara safe?

Gamla nav!
Nu kom jag på att jag behöver en gängad frihjulskrans med 6 drev!
Vill ju ha 12 växlat som det var från början.
Kan man hitta sånt nuförtiden??

Gamla nav!
Gamla nav!
Kom på att jag kanske skulle testa om Michenavet passar i min Gamla Crescentram innan man börjar bygga hjulet! Och, det sitter som en smäck, samma bredd som ramen!

P1060470.JPG

Gamla nav!
Sunrace funkar fint. Märk dock att inte alla äldre bakväxlar kan adm utvxl 14-28.
Rackarns! Jag hittar inga 6-delade frikransar med mindre än 28...
Hmmm, kanske får gå på 7-delad då? Jag hittar 7-delad frikrans 13-25.
Är det inte så att man kan använda även en 7-delad på ett nav som passar med 6-delat?
Hittade denna, skulle det funka?: https://www.trodo.se/kassett-for-cykel-sunrace-mfr307cq
Det står kassett, men jag tycker mig tro att det är en frikrans?

Senast ändrad:
Gamla nav!
Kom på att jag kanske skulle testa om Michenavet passar i min Gamla Crescentram innan man börjar bygga hjulet! Och, det sitter som en smäck, samma bredd som ramen!

Visa bilaga 706579
Hmmm, vid närmare kontroll, så är navet's OLD lite större än ramens bredd!
Ramen har 126mm bredd, men nu när jag mäter mitt Michenav, så mäter det ca 128mm OLD!?
Fanns det nav med 128mm OLD?, Eller har nån mixtrat in en extra bricka i navet, trodde standard var 126mm OLD.

Gamla nav!
Idag blev jag glad! Jag hittade min gamla frikrans, 6-delad Suntour Perfect, 13-25!
Passade perfekt på gängan i Michenavet, och kuggarna ser väldigt bra ut fortfarande.
Återkommer med en bild när jag rengjort och putsat lite, är väldigt geggigt och oljigt nu.

Gamla nav!
Hittade en Mavic MA3 fälg i skapligt skick i gömmorna, så nu blir det ett bygge av bakhjul med den fälgen, tror det kan passa ganska bra till tidsandan med Michenavet.

MA3 är snarlik dagens Open Elite om jag fattar rätt?

Senast ändrad:
Gamla nav!
Fixat lite med Michenavet, öppnat och fyllt på med lite nytt fett, det var ganska torrt...
Nu när jag spänner ihop navet igen, är det så att det ska finnas ett ytterst litet spel, som se'n kläms ihop med snabbkopplingen?

Gamla nav!
Nu när jag spänner ihop navet igen, är det så att det ska finnas ett ytterst litet spel, som se'n kläms ihop med snabbkopplingen?
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida

Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

Gamla nav!
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida

hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Ah, smart!!

Gamla nav!

hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Grymt bra metod vid väldigt känsliga nav. Ibland handlar det om någon millimeter.

Gamla nav!
Ja, det är inte lätt att veta hur mycket "ytterst" lite spel är.
Satt i går och justerade, antingen blir det för mycket eller inget spel alls tycker jag?

Gamla nav!
Nu tror jag spelet är rätt! Spände fast navet i ramen, och känner inget spel, ändå rullar det lätt och fint!
Äntligen kan jag börja bygga hjulet! Tänke göra det idag medans jag tittar på Touren. :giggle:

Tillbaka
Topp