N-2, flatbar gravel med mtb-rötter (aka lekfull xc hoj?)

Då och då poppar det upp något som får en att haja till lite, drömmen lever fortfarande!

IMG_8478.png

Kanske lite off tonic då jag inte läst hela tråden?

Jag kör äldre heldämpad xc hoj (Trek Top Fuel 2016) med låst fjädring som gravelhoj till jobb eller till affären med Cykelvagn. 2,25 däck och lite större framdrev.
När jag kopplar loss cykelvagnen och och låser upp fjädringen så kan jag köra brutal xc och enduro light. (Varit på pallen i svartvitt med xc hoj)

Fattar verkligen inte behovet av en Gravelhoj förutom att man gillar prylar.

När jag kopplar loss cykelvagnen och och låser upp fjädringen så kan jag köra brutal xc och enduro light. (Varit på pallen i svartvitt med xc hoj)
Jo... fast nyckelordet här är ju "jag". Du flyger ju glatt ner för en lerig slänt på en xc-hoj med halvblanka däck där andra tvekar på en endurohoj ?

Kanske lite off tonic då jag inte läst hela tråden?

Jag kör äldre heldämpad xc hoj (Trek Top Fuel 2016) med låst fjädring som gravelhoj till jobb eller till affären med Cykelvagn. 2,25 däck och lite större framdrev.

Fattar verkligen inte behovet av en Gravelhoj förutom att man gillar prylar.
Jo, men börjar man ta det åt antingen over- eller underbiking så tänker jag också att man får försöka hitta sitt eget "lagom"

Jag har inte så mkt ambitioner att cykla enduro light med en sån här cykel jag finurlar på i den här tråden, utan jag söker snarare något som är overbiking på grusväg, men lite underbiking på stökigare stigar eller pumptrack.

Typ dirthoj möter modern xc mtb

Kort bakända, liite högre vevlager (inte 45, kanske 50), lite mer reach, lite mer standover, inte dämparkorrigerad ram.

IMG_8479.jpeg

Nu har det gått 12 minuter. Visa resten!!!
Varför citerar du min gamla tinder-icebreaker!?

IMG_8827.jpeg

Det blev en till karate monkey! Men den här gången i XL.

IMG_8838.jpeg
Jag kör mehtehn med 110mm stam, och med 70mm mer reach på karate monkeyn så kommer jag hamna +-0 om jag kör en 40mm stam.
Om man kombinerar det med ett par snabba 2.3" däck och ett par lättare hjul med 30mm fälgar så skulle det kunna vara en intressant variant av "grus" för min del.

Q-factorn blir väl lite bredare på karate monkeyn, och jag är begränsad till 34t drev. Men jag tror att det kan bli bra :)

Varför citerar du min gamla tinder-icebreaker!?

Visa bilaga 683694

Det blev en till karate monkey! Men den här gången i XL.

Visa bilaga 683696
Jag kör mehtehn med 110mm stam, och med 70mm mer reach på karate monkeyn så kommer jag hamna +-0 om jag kör en 40mm stam.
Om man kombinerar det med ett par snabba 2.3" däck och ett par lättare hjul med 30mm fälgar så skulle det kunna vara en intressant variant av "grus" för min del.

Q-factorn blir väl lite bredare på karate monkeyn, och jag är begränsad till 34t drev. Men jag tror att det kan bli bra :)
Jag lever som du lär - varför förnya sig när man redan vet facit??

Det blir säkert bra det där! Jag är lite osäker på hur det faktiskt blir med stora och breda fälgar, men tänker ändå att 29-tummare med lätta däck + fälgar är funkis. Kör så på min stig-mtb och den är poppig och glad, men heldämpad så det där riktigt snärtiga finns inte där (fast ändå poppig, då).

Tror på din tanke!

Jag lever som du lär - varför förnya sig när man redan vet facit??

Det blir säkert bra det där! Jag är lite osäker på hur det faktiskt blir med stora och breda fälgar, men tänker ändå att 29-tummare med lätta däck + fälgar är funkis. Kör så på min stig-mtb och den är poppig och glad, men heldämpad så det där riktigt snärtiga finns inte där (fast ändå poppig, då).

Tror på din tanke!
Jag tänkte först att 25mm skulle räcka, för att hålla nere vikten lite. Men nu för tiden är ju 30mm lättvikts-xc bredder, så är väl lika bra att hålla bredden happykorrekt

Tänkte att det var en vra startpunkt innan man började gräva ner sig i en custombeställning från herr Marino iaf.

En flatbar gravel tycker jag skall vara lätt och rapp med smalare styre, inte en avslappnad hybrid mellan mountainbike, beach cruiser och bmx med en meter brett styre.
Vilken otur att vi har olika målbild. För det låter precis som det jag beskriver att jag inte vill ha :)

Tycker du min nuvarande cykel i första inlägget matchar vad du tycker en flatbar gravel ska vara? Eller har jag för brett styre?

Senast ändrad:
Vilken dundercykel. https://theradavist.com/2024-philly-bike-expo-fine-bikes-la-marche-and-royal-h-cycles/
IMG_9357.jpeg

On another note.
Hjul till karate-bygget!

Just nu lutar det åt ett par dt350/newmen Sl a30 hjul från slowbuild.
Tänker att ifall jag vill köra 2.3/2.4" däck så är 30mm innerbredd vettigt. Även om fälgarna i sig är avsedda för tuffare körning så landar dom viktmässigt just över 500, vilket får anses okej?

Eller tänker jag helt fel och borde jaga några andra hjul?

Jag tycker det är okej vikt. Det blir mycket tyngre vid 30 mm innerbredd än vid 25 verkar det som. Men du kommer säkert få andra förslag på fälgar strax.?

Hur kör man med en sån? Kanske funkar med Duke? Annars finns det väldigt lite 30mm i alu under 480

eller så går du på i40 eller i45 och väljer ett smalare och lättare/snabbare däck som ändå sväller ut till 2,3-2,4. det är inte happykorrekt dock (än). vikten och slutgiltiga däckbredden kan gå på ett ut jämfört med smalare lättare fälg och tyngre bredare däck, men med ett eventuellt snabbare däck och mer stabilitet vid låga tryck.

Viktigast av allt är väl ändå att du handlar på ett ställe där du kan få ekrar i silver. Fälgarbredd, nav, mm är ju jämförelsevis oviktigt, det är ju ändå en Surly vi pratar om!
Det gör så ont i mig. Men slowbuild är svarta ekrar och alu-nipplar.
Däremot är dom så billiga att det skulle bli avsevärt dyrare att bygga själv ?

Kanske får linda in ekrarna i aluminiumfolie och låtsas som ingenting

Men en tjusig mtb iallafall!? A for effort och allt det där!?
Jag tänker att det blir en utgångspunkt iaf,
Hade så mycket grejer i bra att ha-lådorna att det fick avgöra en del grejer (sadel, bromsar, vevparti, kassett, växelsystem, styrkombo), men sånt kan ju bytas ut.
ska på med rekon race, och det är ju semislicks! Så typ en gravel?

Najj, kör beprövade xt 11spd tillsvidare iaf :)

Hjulen skickas tydligen imorgon.

Däck har jag rekon race 2.4" hemma, men började snegla på pirellis Scorpion XC H också. Såg snabba ut iaf?
IMG_0787.jpeg

Senast ändrad:
Oklart vad som hände. Det matchar inte riktigt kravspecen jag började med. Men tog en liten mys-runda igår och den kändes trevlig.

Hade ett rekon 2.6" liggandes som fick agera test-framdäck, men blir nog ett rekon race där med tänker jag

IMG_0990.jpeg

Stilig hybrid, eller jag menar gravelbike :D

Riktigt snygg färg.
Älskar hybridcyklar!

Vi är dina enablers.?

Hojen är ju grym!! En sån behöver jag också med 100 procents säkerhet till någonting i mitt liv. Oklart vad, men vad spelar det för roll?
Det är bra med enablers!
Ska bli kul att prova cykeln lite och se hur den funkar. Lär garanterat bli lite småändringar framöver. Nu hade jag rätt mycket i bra-att-ha lådorna med ?

Det är bra med enablers!
Ska bli kul att prova cykeln lite och se hur den funkar. Lär garanterat bli lite småändringar framöver. Nu hade jag rätt mycket i bra-att-ha lådorna med ?
Den kommer säker fungera superbra! Jag skojade lite förut såklart, och skämt åsido så ser det ut som en riktigt kompetent hoj för många saker. Jag hade byggt den närapå identiskt, inklusive styre och hjul och hela skiten. Superfin färg dessutom! Så jäkla härligt att ha en hoj man kan dundra ner för trappor med när som helst liksom!?

Oklart vad som hände. Det matchar inte riktigt kravspecen jag började med. Men tog en liten mys-runda igår och den kändes trevlig.

Hade ett rekon 2.6" liggandes som fick agera test-framdäck, men blir nog ett rekon race där med tänker jag

Visa bilaga 702722
Ser riktigt grym ut! Skulle kunna ta sig ut på stigar också utan att behöva skämmas.

Den kommer säker fungera superbra! Jag skojade lite förut såklart, och skämt åsido så ser det ut som en riktigt kompetent hoj för många saker. Jag hade byggt den närapå identiskt, inklusive styre och hjul och hela skiten. Superfin färg dessutom! Så jäkla härligt att ha en hoj man kan dundra ner för trappor med när som helst liksom!?
Betryggande att höra ?
Kört två rundor med den och den känns riktigt trevlig!

Men nu har jag redan börjat snegla på ett annat styre, mina handleder behöver lite upsweep för att vara nöjda och då känns stoogestyret lite väl platt. Aldrig ska man vara nöjd ?

Passar min monstertruckgravel här? Heldämpad (låsbart) mtb med slicks, dropper post och knasig alt-bar.

Inte egentligen bäst på nåt, men rullar skapligt över både asfalt, grus och rötter.
IMG_9620.jpeg

Bilagor

• IMG_9497.jpeg
    IMG_9497.jpeg
    417.4 KB · Besök: 33
Tillbaka
Topp