N-2, flatbar gravel med mtb-rötter (aka lekfull xc hoj?)

jolov

Aktiv medlem
I dagsläget kör jag på en Brother mehteh med 50mm däck, 100mm stam och rakt styre. Säg vad man vill om gravel, men det är rätt likt en 90 tals MTB.
Den byggdes ihop för att vara en "gör allt" cykel, glänser inte riktigt någonstans, men tar sig fram och funkar ändå fint samtidigt som den är rolig att cykla på.

IMG_0249.JPG

Nu har jag däremot börjat snöa in på att det hade varit roligare ifall man tog en mtb och gjorde den lite mer grus och bikepacking -kapabel. Tänk er en modern 29" hardtail med stel gaffel, ordentlig dropper och ett par lagom lätta hjul med lättrullade däck. Tänk er sinnesbilden av det som brukar annonseras som "cykelvasanraket" på köp & sälj, men flackare HA, kortare kedjestag och allmänt roligare. Något man kan droppa sadeln och köra ett par varv pumptrack eller cykla 1,5mil asfalt/grus till Hellas och sen köra lite stigar.

En ram jag tittat på är en Specialized Fuse. Blev lite såld på horisontella dropouts med 420-435mm kedjestag, lagom flack gaffelvinkel och modern geometri.
Jämför man geometrimässigt med ex. Specializeds "flat bar gravel" Diverge EVO så får man lite mer stack, betydligt högre vevlager och lite längre hjulbas.
Samma sak om jag jämför med den mehtehn jag kör idag. Med en 40mm stam på en Fuse hade jag hamnat ganska lika reachmässigt, och ifall jag kör en dropper med setback borde jag hamna ganska likt som jag sitter på nuvarande cykel med zero setback.
Skärmavbild 2023-07-03 kl. 15.22.49.pngSkärmavbild 2023-07-03 kl. 15.37.46.png

Missar jag något i mitt resonemang?
Förslag på andra ramar?
Gaffel? Jag har sneglat lite på Trek 1120-gaffeln (https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/camping-och-touringcyklar/1120/1120/p/22005/)
liknande byggen?

Tycker det låter som en rolig idé!

Men vill du ha ”lekfull”, som i kul på grus och stig och funka på pumptrack undrar jag om det är rätt med flack gaffel och längre hjulbas? Högre stack och vevlager, ja.
Menar du ”lekfull” som i att det är tryggt att bara köra på, ja då hade jag kollat flackare gaffel och lång hjulbas.

Jag undrar om det inte kunde bli bra med en mindre modern ram?

Fast med flak modern geo så är det en mtb med stel gaffel? En flatbar gravel måste ha omodern geo tror jag. Samt gärna dämpad gaffel.

Vill du komma billigt undan så har mb31 rescue och big trial 200 liknande geo. Men inte sliding drop out.
Ska du slänga gaffel så kanske inte big trial är så dålig affär.

Tycker det låter som en rolig idé!

Men vill du ha ”lekfull”, som i kul på grus och stig och funka på pumptrack undrar jag om det är rätt med flack gaffel och längre hjulbas? Högre stack och vevlager, ja.
Menar du ”lekfull” som i att det är tryggt att bara köra på, ja då hade jag kollat flackare gaffel och lång hjulbas.

Jag undrar om det inte kunde bli bra med en mindre modern ram?
Jag tänker lite att så länge man kan sitta "rätt" på den så funkar det mesta för grus, är inte då bekymrad om stabilitet osv. Då är det mer prio på att den ska vara kul att leka runt lite med.

Fusen hade landat kring 67.5 ha och 1180 i hjulbas, så ändå inte den "modernaste" geon, men lite mer utrymme och trygghet i skogen (inser lite att jag kommer stöta på ett pumptrack typ en gång om året om jag ska vara ärlig).
Det kan vara så att jag har en karate monkey i ett förråd med massa flyttkartonger, vilken blir mer traditionell med 69° HA och 1120 i hjulbas. Det är en fin cykel, men väger lite för mkt för det här bygget med sina 4.5kg för ram o gaffel ?

Om du inte behöver sliding dropouts så säger jag Fairlight Holt.

Visa bilaga 635929
Tittat på både den och singular swift mk5 när den kommer, ser riktigt fina ut bägge två!
Jag har nojjat lite över att det är så tunna rör på Holten, min gamla singular blev krokig i baktriangeln efter ett par år. Men den är helt klart ett av dom mer spännande alternativen!

Fast med flak modern geo så är det en mtb med stel gaffel? En flatbar gravel måste ha omodern geo tror jag. Samt gärna dämpad gaffel.

Vill du komma billigt undan så har mb31 rescue och big trial 200 liknande geo. Men inte sliding drop out.
Ska du slänga gaffel så kanske inte big trial är så dålig affär.
Ja alltså, jag lägger inte jättemycket vikt på vad jag ska kalla den. "En Rolig cykel" kanske får räcka? ?

Ska kolla lite mer på dom alternativen. Såg vettigt ut då jag kollade snabbt.
Är det en sån som @liveforthis kör måntro?

Ja alltså, jag lägger inte jättemycket vikt på vad jag ska kalla den. "En Rolig cykel" kanske får räcka? ?

Ska kolla lite mer på dom alternativen. Såg vettigt ut då jag kollade snabbt.
Är det en sån som @liveforthis kör måntro?
Tror alla tre funkar lika bra med 120mm gaffel och därmed den gaffel du länkade.
Big trial 200 minns jag inte hur hög den är men den säljs ju med 120mm. Fuse och MB32 ska ha samma BB drop.
Fuse är finare, inget snack om det men jag byggde på MB31 pga av pris. Det mesta är ok men interndragning + extra ful dropper dragning + att jag blev förvånad att ramen vägde så mycket som 2.2.

Jag måste säga att du har väldigt bra smak isf ? har du någon spontan tanke om en fuse med stel gaffel, och råkar du veta hur stort framdrev man får plats med?
Hehe tack ? specialized gör fina hojar, Tror absolut en fuse kan funka med en stel gaffel bara man får till rätt axel-krona mått. Kört fusen med 120 gaffel lite och det funkade fint finns en del stela gafflar med samma axel-kronmått som en 120 dämpare. Framdrev bör få plats 36t , jag har 32 nu men gott om plats och tänkt gå upp till 34t.

Jag tittade lite på den, men skulle vilja ha lite "nyare" geometri för skogen, även om den ser sjukt fin ut!

Hehe tack ? specialized gör fina hojar, Tror absolut en fuse kan funka med en stel gaffel bara man får till rätt axel-krona mått. Kört fusen med 120 gaffel lite och det funkade fint finns en del stela gafflar med samma axel-kronmått som en 120 dämpare. Framdrev bör få plats 36t , jag har 32 nu men gott om plats och tänkt gå upp till 34t.
Jag hittade en massa byggen med fuse och stel gaffel, det ser lite funky ut. Men man kanske ska leva med det bara ?
Låter lovande med plats för 34/36 iaf. Karate Monkeyn klarar 32 och det blir lite väl lätt tror jag minsann

Är inte helt med på tankegångarna eventuellt, men vill tycka lite ändå!

En dämparkorrigerad gaffel är som en nagel i ögat på mig, vilket leder till att det finns extremt få ramar som skulle kunna funka rent estetiskt för mig med dina ambitioner. Det finns väl typ inga moderna mtb som är avsedda att köra helstela, och då blir alla fula. Tyvärr.

Jag hade ungefär samma ambitioner med ett av mina byggen, vilket blev skrotat efter bara några tiotals mil eftersom "det bästa av båda världar" likaväl kan betyda "det sämsta av båda världar". Ingen cykel är rolig på asfalt/grus/pendling osv samtidigt som den är rolig i skogen. Vissa kompromisser kanske funkar dugligt, men när man tar sin vägcykel ut i skogen längtar man snart ut till den släta marken igen, likaväl som den där stigkompetenta och rappa mtbn känns fullständigt hopplös efter ett par mil på grus eller asfalt.

Inför det bygget (som egentligen var tänkt för att bikepacka på stig med bockstyre) tittade jag på Kona Unit och Nordest Sardinha. Det slutade med en Singular Gryphon, som på många vis var perfekt men saknade fästen för väskar/skrämar osv. Tittade på Singulars utbud nu men det var inget som lockade/passade där.. Unit och Sardinha ser ju ganska rätt ut i geon samtidigt som de ser bra ut. "Lätta" lär ju inte vara rätt ord att beskriva dem som dessvärre..

Kona Unit:

71DCDE49-BE54-46D4-8C54-CCD333E19E85.jpeg

Nordest Sardinha:

11926AFB-C6BE-4B49-8300-A9C04C7BCD90.jpeg

Är inte helt med på tankegångarna eventuellt, men vill tycka lite ändå!

En dämparkorrigerad gaffel är som en nagel i ögat på mig, vilket leder till att det finns extremt få ramar som skulle kunna funka rent estetiskt för mig med dina ambitioner. Det finns väl typ inga moderna mtb som är avsedda att köra helstela, och då blir alla fula. Tyvärr.

Jag hade ungefär samma ambitioner med ett av mina byggen, vilket blev skrotat efter bara några tiotals mil eftersom "det bästa av båda världar" likaväl kan betyda "det sämsta av båda världar". Ingen cykel är rolig på asfalt/grus/pendling osv samtidigt som den är rolig i skogen. Vissa kompromisser kanske funkar dugligt, men när man tar sin vägcykel ut i skogen längtar man snart ut till den släta marken igen, likaväl som den där stigkompetenta och rappa mtbn känns fullständigt hopplös efter ett par mil på grus eller asfalt.

Inför det bygget (som egentligen var tänkt för att bikepacka på stig med bockstyre) tittade jag på Kona Unit och Nordest Sardinha. Det slutade med en Singular Gryphon, som på många vis var perfekt men saknade fästen för väskar/skrämar osv. Tittade på Singulars utbud nu men det var inget som lockade/passade där.. Unit och Sardinha ser ju ganska rätt ut i geon samtidigt som de ser bra ut. "Lätta" lär ju inte vara rätt ord att beskriva dem som dessvärre..

Kona Unit:

Nordest Sardinha:
Ju fler åsiker ju roligare!

Jag är helt med på att en dämparkorrigerad gaffel inte är det snyggaste, men jag resonerar lite i att jag kan leva med det för ett sånt här bygge/experiment. Intalar jag mig. Jag tycker iofs att min Karate Monkey är en rätt fin cykel, trots dämparkorrigerad.

Singular gryphonen är nog lite som min Swift. En jättetrevlig cykel att trampa runt på, men skulle absolut inte kalla den för lekfull. Det är lite mer elegant känsla över alla singular-ramar. Även den nya Swiften har 450mm chainstays som lär få den att kännas som en båt utan tillräckligt med fart.

Är helt med på den kompromissen, och risken att det bara blir pannkaka av det hela. Men jag är ändå lite nyfiken på hur det skulle kunna funka. Nu har jag provat att gå från gravel-hållet, vilket resulterade i en kapabel och rolig cykel, men jag tror att geometri och cykeln är viktigare i skogen. På grus kan man ju trampa på vad som helst :)

Det rimliga i det hela är nog att köpa sig ett par lätta 29" hjul med xc däck till karatemonkeyn och utvärdera det ett tag. Men man gillar ju nya byggen..

IMG_3576 2.JPGIMG_2343 2.JPGIMG_2110.jpg

Uniten ser också kul ut. Lite samma viktklass som surlyn kanske, men helt klart fin!

Du har inte fel, väldigt likt.
Men lite mer aggro/modern.
Uniten är underbar! Stål är grymt skönt, även om vikten talar emot. Men Uniten och jag har varit och äventyrat med packning många gånger.

Har gjort något som kanske kan inspirera med en nukeproof scout 290, med stel gaffel (med massa fästen) och 2.6 däck.

Behövde förlänga gaffelns axle to crown rejält, men har nu en sjuk rolig cykel. Väljer ofta bort min heldämpade nu.

Körde på den här gaffeln:

Höjde axle to crown med en spacer från reverse och ett reach adjust headset från works, som också bygger på höjden.

Skulle nog välja en ram som är gjord för kortare gafflar om jag gjorde det igen. Men det är väldigt kul med helstel :)

Senast ändrad:
Har gjort något som kanske kan inspirera med en nukeproof scout 290, med stel gaffel (med massa fästen) och 2.6 däck.

Behövde förlänga gaffelns axle to crown rejält, men har nu en sjuk rolig cykel. Väljer ofta bort min heldämpade nu.

Höjde axle to crown med en spacer från reverse och ett reach adjust headset från works, som också bygger på höjden.

Skulle nog välja en ram som är gjord för kortare gafflar om jag gjorde det igen. Men det är väldigt kul med helstel :)
Bild!!

Har man inte redan ramen är det väl dumt att ta nåt som inte funkar för 120.

På 100mm känner jag bara till two stroke som har rimlig geo

Kul bygge!

Helt klart åt håller jag funderar på, men du måste landa på typ 515-520 i AC längd?

Titta inte för nära på headtuben bara :/
IMG_2237.jpeg

Kul bygge!

Helt klart åt håller jag funderar på, men du måste landa på typ 515-520 i AC längd?

Visa bilaga 637024
AC är 524mm med alla grejer, fast det blir väl ännu lite till eftersom headsetet kortar av reach med 5mm också. Gaffeln är 500, 10mm spacer, och headset bygger 14mm.

Men som sagt, kör på en ram där du slipper göra allt det där :)

Är inte Brothers ”Big Bro” typ det du vill ha?

Varför inte köra custom?

Tanken var att bygga en pendlare av min gamla gravelhoj men slutade ändå med att det är den jag valt de senaste gångerna.
IMG_4238.jpeg

Den här https://www.cotic.co.uk/product/cascade är nog för mycket åt gravel-hållet för din smak. Ser dock intressant ut tycker jag.

Om man vill gräva lite längre ner i plånboken är Curtis XC9 https://www.curtisbikes.co.uk/frames/xc-supermoto-bike-packing/curtis-xc9/ säkert rätt så underhållande.
Jo, den är lite lik min mehteh ändå. Så liite mer åt lekfull ht hållet ?
Curtis är en gammal dröm, men kändes typ utdaterad nu av ngn anledning?

Har du kollat in Pipedream Sirius?
Skitsnygg tycker jag

Den såg också kul ut! Skönt att den var anpassad för kortare slag gaffel med

Är inte Brothers ”Big Bro” typ det du vill ha?

Kan vara så jag har en äldre big bro som jag kör som fixie vintercykel. Trevlig, men låånga kedjestag gör den mer stabil än lekfull ?

Sneglar mkt på sour pasta partyn just nu.

Men finns en liten tanke i bakhuvudet om att den kanske blir för xc, och inte så lekfull..
1400€ är lite för mkt för att bara chansa, men har en lång vinter att vela!

IMG_6733.jpeg
IMG_6732.png
IMG_6731.png

Den såg ball ut! När du bestämmer dig för att slakta din brother och flytta alla dela är det bara slida in i min DM så hämtar jag ramen av dig ❤️
Jag har inte riktigt lärt mig hur den delen fungerar. Jag lever med samma resonemang som en hund som hittat en sjysth pinne:
IMG_6739.jpeg

Men ifall jag skulle lära mig hur man gör sig av med grejer så säger jag till!

Kan du inte gå ner till Large på souren då? Dom är riktigt fina iaf.
Jag har ju en karate monkey i L, men skulle vilja ha något lite längre. därav en XL

IMG_6740.jpeg

Egentligen är ju det enda rimliga beteendet att jag slutar fjanta och beställer ett par lätta och fina 29" hjul som jag kan prova på karate monkeyn för att se om jag gillar det eller inte

Jag har inte riktigt lärt mig hur den delen fungerar. Jag lever med samma resonemang som en hund som hittat en sjysth pinne:
Visa bilaga 666564
Men ifall jag skulle lära mig hur man gör sig av med grejer så säger jag till!

Jag har ju en karate monkey i L, men skulle vilja ha något lite längre. därav en XL

Visa bilaga 666566

Egentligen är ju det enda rimliga beteendet att jag slutar fjanta och beställer ett par lätta och fina 29" hjul som jag kan prova på karate monkeyn för att se om jag gillar det eller inte

Typiskt, då står jag här i kulisserna ?

Tillbaka
Topp