Hjälp

Rokie

Medlem
Hjälp
Hej, farbror behöver lite råd om cykelköp, cyklar lite grus o enklare stig med en förbättrad Merida 90 talare, har anmält mig till cykelvasan 90 och tänker köpa ny cykel, har läst på lite och kommit fram till att Orbea Alma h30 är mycket cykel för pengarna men tyvärr lite över budget, har ni några förslag?

Hjälp
Det är en fin cykel som nog skulle passa perfekt. Tyvärr är det dock svårt att komma ner i budget utan att göra större kompromisser. De cyklar som jag tycker är prisvärda och som man inte växer ur nästan direkt börjar på 10-12kkr. Innan fanns ju bikesters sortiment med lite alternativ men dem är ju borta nu.

Trek Marlin Gen 3 kanske kan vara ett alternativ dock. Geometrin är rätt och du får 1x men tyvärr så är dämparen ofta lite kass. Borde gå att hitta på rea.

Hjälp
Behåll din Merida om den är i ok skick och passar i storlek :)

Edit. Kanske skall utveckla det lite. Jag cyklar ganska mycket på liknande vägar som Cykelvasan går på och det är inte nödvändigt med en dämpad stigcykel, det räcker långt med en vanlig bara den klarar lite bredare däck. Dämpning fram är bra om det verkligen behövs men om inte tycker jag en stel gaffel är bättre på alla sätt och en bra dämpad framgaffel kostar dessutom ganska mycket tror jag. Så om du redan har en cykel som passar och klarar en däcksbredd lagom för grus och enklare stig vinner du inte mycket på att köpa en ny. Så hade jag resonerat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp