Långtidsparkering södra Tyskland? (Bikepacking-fråga)

Björndalen

Aktiv medlem
Jag har lite smått börjat planera ett äventyr som ligger några år framåt i tiden, att cykla Via Claudia Augusta över alperna ner till medelhavet och sedan tillbaka norrut igen.
Planen jag hittills har, lite löst, är att försöka hitta en långtidsparkering i södra delarna av Tyskland. Sedan gör jag och cykeln själva "grejen" och tar därefter bilen hem igen.

Någon som har tips hur jag ska hitta en bra parkeringsplats? Kolla via Warm Showers, eller finns det andra vägar att hitta något vettigt?

Senast ändrad:
Jo, jag har funderat på flygplatsparkeringar. Münchens flygplats har ju Claudiu Augusta utanför grindarna, mer eller mindre. Det är bara några mil västerut.

Eller kanske en camping. Då kan man ju bo en natt där i början / slutet, och kanske betala lite för att lämna den där under tiden.

Vilken typ av parkering letar du efter, med övervakning?

Annars är de flesta parkeringar utanför stan i Tyskland gratis, också vid köpcenter. Jag har dock ingen erfarenheter av södra Tyskland.

Jo, jag har funderat på flygplatsparkeringar. Münchens flygplats har ju Claudiu Augusta utanför grindarna, mer eller mindre. Det är bara några mil västerut.
Från Münchens flygplats går ju även S-bahn som kan ta dig en bit västerut. Men är troligtvis trevlig cykling fr flygplatsen bort mot Augsburg också.

Vilken typ av parkering letar du efter, med övervakning?

Annars är de flesta parkeringar utanför stan i Tyskland gratis, också vid köpcenter. Jag har dock ingen erfarenheter av södra Tyskland.
Ja, helst någon övervakad så en flygplats är nog inte dumt ändå - om jag inte finner någon privatperson som kan förbarma sig (men då måste man ha någon form av referens, självklart, annars är bilen borta när jag kommer tillbaka, och ingen vet något alls).

Tanken är kanske 5-8 veckor, funderar på Claudia Augusta - få tag på Martjin Doolard och kolla hans kåk i italienska bergen i trakterna av Turin för att hjälpa till lite - ner till medelhavet för ett dopp (San Fruttuoso di Camogli vill jag till, vet inte varför men jag vill dit) och eventuellt lite runt ooch omkring osv.

att kombinera med ett boende på väg ut och hem är nog en bra ingång. finns t ex i münchen prisvärda familjehotell med parkering på innergård. du lär dock inte hitta dem på booking.

cykling på vägar precis intill flygplatser är generellt vanskligt.

Jag hade undvikit storstaden och tagit in på ett lantligt gasthaus nånstans, pratat snällt med värden om att lämna bilen. Folk på landet är även i Bayern vänliga och har mycket gott om plats runt sina hus så mot en mindre ersättning kan jag tänka mig att det borde gå bra. Och brottsligheten i Niederüberdraußendorf är garanterat så gott som obefintlig.

Tillbaka
Topp