Köpråd heldämpad MTB - budget 25000kr

Freddy85

Medlem
Hej på er.
Japp jag vet, ännu en person som söker råd i syfte att någon med mer kompetens kan yttra sig så jag slipper göra ett dåligt beslut. Jag är tacksam för all hjälp i ärendet.

Jag söker en heldämpad MTB, vilket blir den första. Jag har i nuläget en HT som gör mig irriterad på dom mer tekniska bitarna på trailen. Jag gillar blandningen mellan skönt snabbt flow samt mer tekniska delar, där det nog hade gått snabbare att gå. Den senare delen känner jag att min HT gör mig mer ont än gott. Om någon har cyklat i Skrylle eller Järavallen så är det två riktiga favoriter utifrån min lilla erfarenhet.

Min budget har en maxgräns på runt 25000kr. Just nu är Scott Spark 970 på rea för runt 24000kr vilket lockat mitt öga.
Finns där andra bättre alternativ?

Finns Trek Top Fuel 8 på rea för 29k på Blocket... Det är mer prisvärt än en Spark 970...

Hej på er.
Japp jag vet, ännu en person som söker råd i syfte att någon med mer kompetens kan yttra sig så jag slipper göra ett dåligt beslut. Jag är tacksam för all hjälp i ärendet.

Jag söker en heldämpad MTB, vilket blir den första. Jag har i nuläget en HT som gör mig irriterad på dom mer tekniska bitarna på trailen. Jag gillar blandningen mellan skönt snabbt flow samt mer tekniska delar, där det nog hade gått snabbare att gå. Den senare delen känner jag att min HT gör mig mer ont än gott. Om någon har cyklat i Skrylle eller Järavallen så är det två riktiga favoriter utifrån min lilla erfarenhet.

Min budget har en maxgräns på runt 25000kr. Just nu är Scott Spark 970 på rea för runt 24000kr vilket lockat mitt öga.
Finns där andra bättre alternativ?

Kan du leva med 27,5” hjul är detta nog ett kap.

Canyon har väl sin Spectral 125 som ser rimlig ut. Men MB31 har schyssta komponenter!

Bilagor

• IMG_3989.jpeg
    IMG_3989.jpeg
    153.9 KB · Besök: 103
Kan det här vara något?
Känns inte så värt när en ny kostar typ samma.

Edit. Lade in rätt länk…

Känns inte så värt när en ny kostar typ samma.

Edit. Lade in rätt länk…

Sant, det var ju väldigt bra pris på den nya!
(Men det kan ju vara ett argument att pruta ordentligt på den annonserade och slippa Sram SX åtminstone ?)

Senast ändrad:
Tack för tipset.

Skulle du vilja förtydliga vilka komponenter som är trista, och varför? Jag är som sagt oerfaren och tar tacksamt emot kompetens från dom som vet mer än mig.
Antar han mera väldigt budget komponenter. Typ billigaste dämpare (läs sämsta).

Men man får vad man betalar för. 25kr är instegs modeller speciellt hos de större märkena. Bang-for-the-buck är runt 35k. Då får man fina dämpare, bra ram och rimligt groupset.

Kollade nu scott 970 och den har en Judy framgaffel och X-Fusion bakdämpare.

Ska jag beskriva dämparna så är nog bästa ordet ”bottenskrap”.

Jag skulle rekommendera att gå in i en lokal cykelbutik med gott rykte och se vad du kan få (och pruta till) i din budget.

Polarens fru fick Trek hoj långt under bästa internet pris i höstas. Sista exet av fjolårs modell. Jäkla bra hoj för pengarna oavsett!

Kollade nu scott 970 och den har en Judy framgaffel och X-Fusion bakdämpare.

Ska jag beskriva dämparna så är nog bästa ordet ”bottenskrap”.

Ja det är det jag menar. Bättre grejer på MB31 men Meridan är nog svårslagen komponentmässigt. Marzocchi dämpare av vettig kvalitet och XT växlar (gissar att det bara är växelföraren bak som är XT och resten Deore), men fortfarande bra grejer.

Det är två olika kategorier. En är DC/Trail den andra mera enduro.

Du måste nog bestämma dig hur mycket dämpning du behöver. Annars är utbudet enormt.
Sant. Jag kommer inte vilja ha för mycket dämpning för jag kommer inte åka särskilt mycket utför. Jag vill såklart att den ska palla utför men här nere i skåne är det mer stigningar och flack terräng som dominerar.

I övrigt tackar jag för tipsen, men märker att det lätt blir att man tittar på en cykel, men för 2k mer kan man få en bättre. Och när man tittat på den cykeln så finns där en liiiiite bättre för 1k mer. Sen är man ändå på 30k så då kan man lika gärna slå till på en för 35k.

Jag tror man behöver fastställa och hålla sig till budget då det alltid kommer finnas en cykel som är en smula bättre, och dyrare.
Jag är ingen elitcyklist och kommer aldrig bli, men jag vill kunna njuta av lederna även om dom blir tekniska.

Sant. Jag kommer inte vilja ha för mycket dämpning för jag kommer inte åka särskilt mycket utför. Jag vill såklart att den ska palla utför men här nere i skåne är det mer stigningar och flack terräng som dominerar.

I övrigt tackar jag för tipsen, men märker att det lätt blir att man tittar på en cykel, men för 2k mer kan man få en bättre. Och när man tittat på den cykeln så finns där en liiiiite bättre för 1k mer. Sen är man ändå på 30k så då kan man lika gärna slå till på en för 35k.

Jag tror man behöver fastställa och hålla sig till budget då det alltid kommer finnas en cykel som är en smula bättre, och dyrare.
Jag är ingen elitcyklist och kommer aldrig bli, men jag vill kunna njuta av lederna även om dom blir tekniska.
Är som att shoppa bil fast budgeten har en nolla mindre! :D

En kompis som kör i Hellas har en sån här. Han tycker att den funkar väldigt bra för hans cykling, och den är lik dina ambitioner.
Nedsatt från 32'-23'.
Fix my bike brukar kunna skicka cyklar utan problem.
Såvitt jag vet gör Kona bra cyklar, men jag har som sagt bara deras helstela stålcykel.

Haha. Ja du börjar fatta hur det funkar här på Happy. Att gå in på ett internetforum för specialintresserade cykelentusiaster och fråga vad en "tillräckligt" bra cykel kostar är väl ungefär som att fråga ett gäng alkoholister hur mycket som är en rimlig alkoholkonsumtion... ?

Men du tänker helt rätt ang budget. Bestäm hur mycket som just DU tycker är rimligt att lägga. Sen kommer du garanterat vara jättenöjd med vissa saker och mindre nöjd med andra. Men det kommer du vara oavsett om du lägger 15.000 eller 75.000 på hojen. Det är lätt att gå vilse bland alla prylar och tro att det är dom som kommer att förvandla dig till Loic Bruni. Har tappat räkningen på hur många medelålders mtb-cyklister jag cyklat med som har en hoj för en halv förmögenhet och knappt kan göra ett bunny hop. För dom flesta (mig själv inkluderad) är det nog ofta bättre investering att lägga några tusenlappar på lite privatlektioner hos en duktig cyklist än att ha happygodkända cykelkomponenter.

Haha. Ja du börjar fatta hur det funkar här på Happy. Att gå in på ett internetforum för specialintresserade cykelentusiaster och fråga vad en "tillräckligt" bra cykel kostar är väl ungefär som att fråga ett gäng alkoholister hur mycket som är en rimlig alkoholkonsumtion... ?

Men du tänker helt rätt ang budget. Bestäm hur mycket som just DU tycker är rimligt att lägga. Sen kommer du garanterat vara jättenöjd med vissa saker och mindre nöjd med andra. Men det kommer du vara oavsett om du lägger 15.000 eller 75.000 på hojen. Det är lätt att gå vilse bland alla prylar och tro att det är dom som kommer att förvandla dig till Loic Bruni. Har tappat räkningen på hur många medelålders mtb-cyklister jag cyklat med som har en hoj för en halv förmögenhet och knappt kan göra ett bunny hop. För dom flesta (mig själv inkluderad) är det nog ofta bättre investering att lägga några tusenlappar på lite privatlektioner hos en duktig cyklist än att ha happygodkända cykelkomponenter.

Jag måste dock säga att de flesta här tycker att t.ex. Shimano SLX är tillräckligt bra. Det är framförallt dämpare som ger diskussion och där märker man verkligen en skillnad när man går upp lite i pris.

Men det är geometri och slaglängd som är viktigast att välja rätt för ändamålet.

Jag säger också Allebike Discovery.

Är det inte vanligare att nån reggar sig och frågar vilken av de tre absolut billigaste hojarna inom en budget på 5-10k som ger mest för pengarna.
För mig är det som att "specialintresserade cykelentusiaster" förväntas skönmåla den som är minst usel. Sen kan jag ändå respektera dem för att de faktiskt försöker undersöka saker innan köp.
Nästan så jag kan sakna Sixten men det får man väl inte säga här.
Edit: detta var ovidkommande här, bara en reflektion...

Sixten rekommenderade ju cyklar för 12 000 (idag 18+) till folk med 5000 i budget och det kanske var rätt vad gäller värde per SEK men det blir ett hån om folk inte har ekonomi för det.

Jag antar att man bör hålla sig till budget om budget inte är direkt felaktig - eller ge fan i att svara. Möjligen kan man påpeka att man får mer för mer pengar om man klarar att göra det med respekt.

För att nyansera mitt svar lite: Jag tycker att det är viktigt att man köper rätt TYP av cykel för den cyklingen man förväntas hålla på med. Inte jättekul med ett dubbelkronat DH-monster på grusvägar. Eller en XC-hoj med 100mm fram i Twist Twist i Järvsö. Men att nörda ner sig i detaljer innan man själv känner någon skillnad tycker jag personligen är bortkastade pengar. But to each his own.

Du kommer inte gå bort dig med de tips du fått i ditt prissegment, MB31, Kona Hei Hei och Meridan är alla bra cyklar på pappret. MB31 lite "modernare" geometri än de två övriga och kolfiberram om det lockar (här finns det en del info att läsa på forumet också från användare, är ju alltid knepigt när man sätter komponenter mot varandra, säger inte så mycket om känslan). Meridan bra dämpare, mer mot trail. Konan kanske "snabbast" utav dem med mer XC-orienterade dämpare och slag. Att det blir mycket prat om dämpare är för att det är dyrt att uppdatera. Vill man byta bakväxel och reglage är det kanske 1500-2000 spänn, samma sak med bromsar. Dämpare är mer 10-15 k och då drar det snabbt iväg.

För att nyansera mitt svar lite: Jag tycker att det är viktigt att man köper rätt TYP av cykel för den cyklingen man förväntas hålla på med. Inte jättekul med ett dubbelkronat DH-monster på grusvägar. Eller en XC-hoj med 100mm fram i Twist Twist i Järvsö. Men att nörda ner sig i detaljer innan man själv känner någon skillnad tycker jag personligen är bortkastade pengar. But to each his own.
Kompromissen är en Trail cykel. 150mm fram/140-130mm bak. Så länge den har en modern geometri så kommer den inte vara en gris uppför eller super sketchy när du åker utför.

Sådan funkar lita bra hemma i skogen som i Järvsö. Inte bäst på något men klarar allt galant.

Men oavsett köp för vad du cyklar till vardags och inte 1-2 ggr per år.

Kolla in Orbea Occam. En stigcykel som rosats som en av de bästa allround cyklarna du kan hitta. Säljer ut 2023 till skitbra priser. Vanlig Occam mer stigorinterad med 140mm i slag och Occam LT med 150 som klarar lite mer åt endurohållet. Båda går in under 25' och 140mm Ocam'en kan du få ett par nivåer upp med.
Finns flera tester på tuben om 2022-2023 i lite olika utförande, Man kan kolla på 2020-2021 med då det är minimala skillnader på årsmodellerna.

Finns t ex här:

Inte så att jag är färgad men kom hem med en Occam H30 för ett par veckor sedan trots att jag inte egentligen behöver någon ny cykel utan bara passerade och hade lite tid över. Men den var ju så snygg och kändes så bra och jag hade precis de pengarna på kontot. Kommer passa bra som andra cykel och att dra en sväng med ungarna!! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp