Bästa kedjeoljan 2024/2025 (ej vax!)

Team Joda

Aktiv medlem
Vilken är egentligen den bästa kedjeoljan för torra förhållanden (oljebaserad, ej vax)?

Har använt muc-off kedjeoljor i flera år och har aldrig känt att jag haft några större problem förutom med deras wetlube som blir som en "hinna" som sätter sig fast hårt när jag inte rengjort pendlarcykeln på länge. På lvg cykeln som jag snart haft i 4 år och även min gamla lvg har jag använt deras dry lube och dry c3.

Men nu har jag kikat på att börja använda en annan olja och efter att ha tittat på zfc blir jag något skrämd av att använda muc-off i fortsättningen. Mina kedjor har hållt ca 150-200mil och jag har inte sett eller märkt av något slitage på drivkomponenter än så länge. Cyklar typ aldrig i regn men kan cykla stax efter det hsr regnat på blöta vägbanor då och då.

Är verkligen muc off så extremt dåligt? Vilka oljor ska man titta efter istället?
Är ej intresserad av att lägga massa tid på vax utan håller mig gärna till den traditionella oljan.

Senast ändrad:
Jag har kört med Syprin Kettenöl kl500 / F100 länge, klart bästa oljan jag testat

Kan rekommendera Squirt chainlube. Ska väl innehålla vax och appliceras som kedjeolja, förutom att man bör tvätta kedjan noga innan första appliceringen. Tycker det är snäppet bättre än MucOffs det lube som jag körde innan. Kedjan är superlätt att underhålla och en applicering håller rätt länge.

Jag har kört med Syprin Kettenöl kl500 / F100 länge, klart bästa oljan jag testat
Spännande. Har aldrig hört talas om detta märke innan?

Kan rekommendera Squirt chainlube. Ska väl innehålla vax och appliceras som kedjeolja, förutom att man bör tvätta kedjan noga innan första appliceringen. Tycker det är snäppet bättre än MucOffs det lube som jag körde innan. Kedjan är superlätt att underhålla och en applicering håller rätt länge.
Ok kanske ska testa denna trots allt eller Smoove som många också verkar rekommendera. Rent vax verkar väldigt tidskrävande och intresserar mig inte. Jag är van vid och gillar enkelheten med vanlig olja. Fetta av, spola av, torka, på med ny olja, låt oljan sjunka in, torka av överflöd. Tycker om att underhålla lvg cykeln och den ser nästan ny ut fortfarande bara för att jag ofta putsar till drivlina och ram plus att jag väljer att cykla när det inte regnar ute. Regnar det så sätter jag mig på trainern hemma istället. Om nu Muc-off sliter ut så mycket som det påstås så vill jag helst undvika detta såklart då man själv är lite pedantisk och vill att allt ska hålla länge när man ändå lägger ner en del tid på underhåll och är varsam med cykeln.

Senast ändrad:
Jag har stor erfarenhet av att köra med Finishline grön. Cykelvärdens mest hatade och vax-orderns antites.

Lägg på ett varv. Veva in 50 varv bakåt. Torka av. Cykla. Torka av, Tvätta av ibland. Ny olja trycker ut gammal så trasan blir svart när du torkar.

Du kommer ha en drivlina som går tystare än allt annat.

Ok kanske ska testa denna trots allt eller Smoove som många också verkar rekommendera. Rent vax verkar väldigt tidskrävande och intresserar mig inte. Jag är van vid och gillar enkelheten med vanlig olja. Fetta av, spola av, torka, på med ny olja, låt oljan sjunka in, torka av överflöd. Tycker om att underhålla lvg cykeln och den ser nästan ny ut fortfarande bara för att jag ofta putsar till drivlina och ram plus att jag väljer att cykla när det inte regnar ute. Regnar det så sätter jag mig på trainern hemma istället. Om nu Muc-off sliter ut så mycket som det påstås så vill jag helst undvika detta såklart då man själv är lite pedantisk och vill att allt ska hålla länge när man ändå lägger ner en del tid på underhåll och är varsam med cykeln.

Både Squirt och Smoove är vax och inte olja så båda helt rekommendation utifrån trådskaparens frågeställning

Varför tror ni kedjan behöver göras rent grundligt ? Jo för att vax ska (bör) inte blandas med en oljad kedja då det ej fastnar och åker av istället.

Och när vi menar grundligt är det inte att skölja av med trädgårdsslangen :)

Jag har stor erfarenhet av att köra med Finishline grön. Cykelvärdens mest hatade och vax-orderns antites.

Lägg på ett varv. Veva in 50 varv bakåt. Torka av. Cykla. Torka av, Tvätta av ibland. Ny olja trycker ut gammal så trasan blir svart när du torkar.

Du kommer ha en drivlina som går tystare än allt annat.
Faktiskt nyfiken på att prova men förstår inte hur ny olja kan trycka ut gammalt klägg som sitter inuti kedjans rullar? Det man torkar av är väl bara sliten som finns på utsidan?

Vilken är egentligen den bästa kedjeoljan för torra förhållanden (oljebaserad, ej vax)?

Har använt muc-off kedjeoljor i flera år och har aldrig känt att jag haft några större problem förutom med deras wetlube som blir som en "hinna" som sätter sig fast hårt när jag inte rengjort pendlarcykeln på länge. På lvg cykeln som jag snart haft i 4 år och även min gamla lvg har jag använt deras dry lube och dry c3.

Men nu har jag kikat på att börja använda en annan olja och efter att ha tittat på zfc blir jag något skrämd av att använda muc-off i fortsättningen. Mina kedjor har hållt ca 150-200mil och jag har inte sett eller märkt av något slitage på drivkomponenter än så länge. Cyklar typ aldrig i regn men kan cykla stax efter det hsr regnat på blöta vägbanor då och då.

Är verkligen muc off så extremt dåligt? Vilka oljor ska man titta efter istället?
Är ej intresserad av att lägga massa tid på vax utan håller mig gärna till den traditionella oljan.

Silca Synergetic får ju ett av de bästa betygen av ZFC. Har kört med det under ett par år och tycker det funkar bra. Numera kör jag dock vax.

Silca Synergetic presterar bäst i zero frictions tester, de är dock ganska dyra. Finish Line Dry verkar vara den bästa av de vanliga/billiga/lättillgängliga alternativen, men räknar man med kostnaden för kedjor så är det nog inte det bästa alternativet. Tabellen nedan är från Cost to run hos Zero Friciton.
1709713211000.png

I det testet så håller alltså en kedja med bra vax 13 gånger längre än en med Muc Off C3.
Byter du till Silca Synergetic bör kedjorna hålla ~3x längre än med Muc Off.

Silca har en ny produkt (strip chip) som man tillsätter i vaxet när man vaxar en ny kedja, vilket ska eliminera rengöringssteget med en helt ny kedja. Artikel från Escape Collective här. Jag tänker vänta på tester från Zero Friction, men om de håller vad de lovar så kommer jag nog att börja använda dessa. Jag vaxxar dock redan, så för mig blir det bara mindre jobb.

Silca Synergetic presterar bäst i zero frictions tester, de är dock ganska dyra. Finish Line Dry verkar vara den bästa av de vanliga/billiga/lättillgängliga alternativen, men räknar man med kostnaden för kedjor så är det nog inte det bästa alternativet. Tabellen nedan är från Cost to run hos Zero Friciton.
Visa bilaga 684526
I det testet så håller alltså en kedja med bra vax 13 gånger längre än en med Muc Off C3.

Silca har en ny produkt (strip chip) som man tillsätter i vaxet när man vaxar en ny kedja, vilket ska eliminera rengöringssteget med en helt ny kedja. Artikel från Escape Collective här. Jag tänker vänta på tester från Zero Friction, men om de håller vad de lovar så kommer jag nog att börja använda dessa. Jag vaxxar dock redan, så för mig blir det bara mindre jobb.
FL gröna är ju inte ens med?

Silca Synergetic får ju ett av de bästa betygen av ZFC. Har kört med det under ett par år och tycker det funkar bra. Numera kör jag dock vax.
Kör också med den, men kan inte luta mig mot några empiriska bevis. Den är dyr och internet säger att den är bra, då kör man på det.

Jag kör också silca synergetic och är nöjd. Tycker den håller sig tyst länge och drar inte åt sig smuts.
Klar uppgradering från den blue morgan extra dry jag körde förut.

fick sån 20% off referral-länk när jag köpte min olja. https://prz.io/ZNJeYN2u5
annars så kör dom rätt ofta typ 15-20% rabatt på grejerna tycker jag.

men nu verkar silcas EU hemsida ligga nere?

Visa bilaga 684526

Och hur ofta vaxade man om de vaxade kedjorna? Läste om Molten speed wax, och sådär orkar man ju bara möjligen hålla på innan första monteringen.

Kör också med den, men kan inte luta mig mot några empiriska bevis. Den är dyr och internet säger att den är bra, då kör man på det.
Jag kör också silca synergetic och är nöjd. Tycker den håller sig tyst länge och drar inte åt sig smuts.
Klar uppgradering från den blue morgan extra dry jag körde förut.

fick sån 20% off referral-länk när jag köpte min olja. https://prz.io/ZNJeYN2u5
annars så kör dom rätt ofta typ 15-20% rabatt på grejerna tycker jag.

men nu verkar silcas EU hemsida ligga nere?
Det här låter väldigt intressant! Har sett den tidigare men att det är en wetlube så jag har scrollat vidare. Ni som använder/använt denna menar alltså att den ändå inte drar åt sig mer smuts än andra drylubes trots att det är en wetlube?

Senast ändrad:
Det här låter väldigt intressant! Har sett den tidigare men att det är en wetlube så jag har scrollat vidare. Ni som använder/användt denna menar alltså att den ändå inte drar åt sig mer smuts än andra drylubes trots att det är en wetlube?

Det är rätt tunnflytande så rinner in i kedjan väl, viktigt som med alla oljor att torka av ordenligt efter smörjning.

Men kräver också att man tvättar helt rent i lacknafta emellanåt för att få full effekt.

Jag tycker vaxet gör att mindre tid går åt för rengöring och underhåll av cykeln, största är dock att sakerna slits mindre med vax.

Jag tycker vaxet gör att mindre tid går åt för rengöring och underhåll av cykeln, största är dock att sakerna slits mindre med vax.
Jag kör med silca synergetic på pendlaren som står är med om dåligt väder och vägsalt. Tycker det fungerar bättre än andra oljor jag testat.
På min solskensräser kör jag med silca super secret drip-on. Då den för tillfället är monterad på trainern i vardagsrummet så tycker jag att vaxet gör att mer tid går åt för rengöring av golvet runt cykeln. ;-)

Jag kör med silca synergetic på pendlaren som står är med om dåligt väder och vägsalt. Tycker det fungerar bättre än andra oljor jag testat.
På min solskensräser kör jag med silca super secret drip-on. Då den för tillfället är monterad på trainern i vardagsrummet så tycker jag att vaxet gör att mer tid går åt för rengöring av golvet runt cykeln. ;-)
Och den enda kedja jag fortfarande använder olja på är den på trainercykeln :)

Men jag håller med om att på en pendlare är vax kanske inte bästa valet.

Det här låter väldigt intressant! Har sett den tidigare men att det är en wetlube så jag har scrollat vidare. Ni som använder/användt denna menar alltså att den ändå inte drar åt sig mer smuts än andra drylubes trots att det är en wetlube?
Jag tycker inte det. Dock viktigt att torka rent kedjan efter varje tur.

Köra vax-gagg i en smörjtråd.
Moderera tack!

jag håller igång 4 cyklar 2xFL gröna och 2xsyltvax/smoove. Gissa vilka som går tystast.

Köra vax-gagg i en smörjtråd.
Moderera tack!

jag håller igång 4 cyklar 2xFL gröna och 2xsyltvax/smoove. Gissa vilka som går tystast.
Jag gissar att det är samma som den som har grisigast drivlina. ? FL grön är sjuuuuukt bra på att smörja. Men också bland det värsta eländet på att dra till sig mög, bös och unk. Kedjan är ju svart på nolltid.
Jag kör det bara i skogen vid misärförhållanden. Då är det å andra sidan det enda som faktiskt funkar.

Jag kör också silca synergetic och är nöjd.
Det här låter väldigt intressant!

Om du vill prova Silca Synergetic så finns det nu ett nytt alternativ från Silca
Silca Synerg-E E-bike Lube
SILCA-Synerg-E-Drip-Lube-E-Bike-Kettenol-60ml-AM-AC-035-ASY-0100_800x800.jpg

• Longest lasting single application ever tested
• All conditions chain lube
• Perfect for extreme conditions
• Lowest chain wear of any oil lube

Den verkar även vara lite billigare jmf med vanliga Synergetic (kanske introduktionspris?)

Jag kommer inte att köpa den, därför får du gärna återkoppla här med vad det blir och vad du tycker om det.
Jag har fortfarande kvar av gruppköpet av NFS-olja

Jag kör mycket på blöta skogsstigar och under vintern så går nog kedjan konstant i lera och vatten. Provat en massa lösningar inkl. vax, Squirt mfl. Tycker inget funkat vidare bra och har haft gaska högt kedjeslitage.

Sedan i somras så kör jag enbart Peaty's Wet och jag tycker de har minskat slitaget nämnvärt och numera är kedjan mycket renare (ser nästan nysmord ut efter en 3 mila tur i lera) och efter tvätten så pärlar sig vattnet på rullarna. Man ser också på kassetten vilka växlar man kört på då de dreven kedjan gått på är helt rena och har ingen lera på sig (innan tvätten då). Det har jag inte sett så utpräglat på någon annan smörja.

Finns säkert andra som har andra erfarenheter men jag är helnöjd med Peaty's Wet.

Köpte hem Silca Synergetic och har nu testat den på både min vardagscykel (White Ax 290) och lvg-cykel med shimano 105 växlar.

-Oljan gör drivlinan otroligt tyst och även om jag inte hunnit testa än hur många mil den håller innan jag måste smörja om kedjan så är känslan ändå att den håller bra mycket längre än muc-off C3/muc-off wet som jag tidigare använt.
-En sak som jag inte riktigt förstått med oljan är att den sprider ut sig från rullarna så det kommer olja på kransarna och på utsidan av kedjan. Notera då att jag lägger endast en droppe på varje rulle, låter det tränga in i ca 30min och torkar sedan av allt överflöd med en fibertrasa. Det är som om oljan är så dryg att en även en droppe per rulle är mer än vad som behövs.
-Oljan drar inte åt sig mer smuts än muc-off C3 och den drar åt sig bra mycket mindre smuts än muc-off wet.
-Oljan luktar ren olja för den som bryr sig.
-Oljans färg är grå/svart vilket gör det svårare att se när det börjar bli skitigt på kedjan.

Hittills är jag väldigt nöjd med oljan och hoppas att den kommer förlänga livslängden på drivkomponenterna jämfört med muc-offs oljor. Den är lätt att applicera och gör drivlinan väldigt tyst och har varit lika tyst de drygt 20 milen jag haft den på min lvg-cykel.

Jag fortsätter med Finish Line röd.

Men det har blivit dags att byta kedja och kassett efter fyra år cyklande 5-6 dagar i veckan året om. Inne om det är blött eller kallare än tio grader.

Vet inte om det är oljan eller bara en ovanligt bra kedja och kassett.

Senast ändrad:
Jag fortsätter med Finish Line röd.

Men det har blivit dags att byta kedja och kassett efter fyra år cyklande 5-6 dagar i veckan året om. Inne om det är blött eller kallare än tio grader.

Vet inte om det är oljan eller bara en ovanligt bra kedja och kassett.
Har du koll på hur många mil du cyklat under den här perioden och har du mätt slitaget på kedjan kontinuerligt? Hur ofta rengör du och smörjer drivlinan? Att kassetten har hållt så länge kan jag förstå men att kedjan har hållt så länge låter smått otroligt.

Köpte hem Silca Synergetic och har nu testat den på både min vardagscykel (White Ax 290) och lvg-cykel med shimano 105 växlar.

-Oljan gör drivlinan otroligt tyst och även om jag inte hunnit testa än hur många mil den håller innan jag måste smörja om kedjan så är känslan ändå att den håller bra mycket längre än muc-off C3/muc-off wet som jag tidigare använt.
-En sak som jag inte riktigt förstått med oljan är att den sprider ut sig från rullarna så det kommer olja på kransarna och på utsidan av kedjan. Notera då att jag lägger endast en droppe på varje rulle, låter det tränga in i ca 30min och torkar sedan av allt överflöd med en fibertrasa. Det är som om oljan är så dryg att en även en droppe per rulle är mer än vad som behövs.
-Oljan drar inte åt sig mer smuts än muc-off C3 och den drar åt sig bra mycket mindre smuts än muc-off wet.
-Oljan luktar ren olja för den som bryr sig.
-Oljans färg är grå/svart vilket gör det svårare att se när det börjar bli skitigt på kedjan.

Hittills är jag väldigt nöjd med oljan och hoppas att den kommer förlänga livslängden på drivkomponenterna jämfört med muc-offs oljor. Den är lätt att applicera och gör drivlinan väldigt tyst och har varit lika tyst de drygt 20 milen jag haft den på min lvg-cykel.
Jag är också nöjd med synergetic, men tycker att en droppe/länk är alldeles för mycket olja, då måste man torka överflöd i evigheter.

Jag kör typ halvöppen "pip", trycker lite lätt på flaskan, håller den mot länken och vevar runt tills man gjort ett varv. Inbillar mig att det blir mindre olja på kedjan då :)iaf behöver jag inte torka av lika mycket överflöd

Visa bilaga 684526

Förmodligen är den där listan totalt värdelös om vi pratar mtb i ösregn. ?

Har du koll på hur många mil du cyklat under den här perioden och har du mätt slitaget på kedjan kontinuerligt? Hur ofta rengör du och smörjer drivlinan?

Har slutat räkna på det eftersom trainern står helt stilla. Mäter och smörjer regelbundet.

Sköljer av i duschen efter att ha varit ute. Bara vatten.

Det är egentligen 4,5 år nu. Jag skrev i juni förra året att jag var inne på fyra år, men det vara bara tre å ett halvt då. Satte på grejerna strax före årsskiftet 19/20.

Olja, och då särskilt våtföre-olja, är bra om man inte gillar att smörja, och om man har cykeln ståendes ute året runt. Brukscyklar och cykelpendling, och cyklar som ingen orkar underhålla. Man kladdar ned allt till en härlig svart gegga som håller sig tyst och håller länge genom vått och torrt och kedjan rostar inte, och om den gör det så ser man det inte för allt är svart och geggigt.

Att hålla på och fin-smörja olja som man gjorde förr i tiden innan vaxbaserade smörj fanns tycker jag är rätt så menlöst, jag tycker det blir *mer* jobb än att ha ett vaxbaserat smörj som Smoove. Det är besvärligt att strippa nyköpt kedja så den blir användbar för vax, men när det väl är gjort är det smooth sailing. Använder i princip aldrig avfettning när jag tvättar cykeln numera, det behövs inte, och applicerar ny smörj ungefär lika ofta som jag la på torrföre-olja förut. Och trevligt med en kedja som inte kladdar så mycket och kedja och kassett som ser ren ut. Smoove är emellertid lite kladdigare än mycket annat vaxbaserat, men håller då också hyfsat ok i väta, inte mycket sämre än en torrföre-olja.

Att hålla på och fin-smörja olja som man gjorde förr i tiden innan vaxbaserade smörj fanns tycker jag är rätt så menlöst, jag tycker det blir *mer* jobb än att ha ett vaxbaserat smörj som Smoove.

För att pysslet det tog att preppa två nya kedjorna med vax ska vara värt klivet från synergetic så ska dom bjuda på evig tystnad, medvind, nedförsbacke och nybakta kanelbullar.

Och då gilla jag ändå att skruva cykel

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp