Ny cykel till blivande femåring

stirrah

Medlem
Hej hej!
Sökt runt lite men hittar inte aktuella trådar... Min dotter fyller 5 i April och är jäkligt taggad på en ny cykel. Strax efter hon fyllde 3 fick hon en Frog 44 som hon haft sedan dess. Hon har ganska bra koll på hur det är att cykla på en "riktig" cykel utan fotbroms osv.
Frog 44an känns väldigt liten nu, men nästa steg i Frog-serien verkar ha massa växlar osv, vet inte om det är värt att blanda in det just nu?!

Vad finns det för andra alternativ?

Frog 44an känns väldigt liten nu, men nästa steg i Frog-serien verkar ha massa växlar osv
Nja...
Frog 44 16" 4-5år 40-53cm innerben
Nästa steg upp 18":
Frog 47 18" 4-6år 43-59cm innerben. Inga växlar.

BH Expert Junior 18" (4070kr hos Cykelkraft) är en annan liknande 18" utan växlar.
k1803_rwr_n1.jpg

MARIN DONKY JR. 18" $329 är en tredje 18" utan växlar.

Är det 20" du tänker på (eftersom att du nämner växlar)? 20" rekommenderas ofta från 6 år och 115 eller 120 cm ( Cykelhuset 115-130 cm, Sportson 20" 115-125 cm 6-8 år, XXL 120-135 cm 6-8 år, Biltema 115–135 cm) typiskt lite längre än en femåring. Hur lång är cyklisten?
305a4bb595066cac15ba2eaf655a2980fb46e449-850x450.png

Vad finns det för andra alternativ?
Är det 20" som gäller så är Trek Precaliber 20 Freewheel 9,27kg 3499kr, Cannondale Kids Trail 20 Single-Speed (REA hos Cykelkraft 3899kr) & MARIN COAST TRAIL 20" 1 $449 exempel på 20" cyklar med liknande recept som Frog 44/47 med dubbla handbromsar, utan växlar och ganska så låg vikt.
Precaliber20_23_36271_A_Primary

C22_C51252U_Kids_Trail_FW_BPL_PD.webp

20" finns det flera modeller av med navväxlar med vridreglage, vilka kan vara lite enklare att hantera i början för vissa cyklister (medan det för andra är enklare med trigger...) Navväxlarna är också skyddade mot yttre våld, vilket är bra när det handlar om barn. Växelnav är tyvärr tyngre än utanpåliggande växlar. Cyklarna med navväxlar har ofta också fotbroms på gott och ont. Lågt underhåll, driftsäker, tyvärr inget baktramp för terrängcykling, kan vara svårt att vänja bort. Går att byta till ett växelnav utan, men tyvärr saknar de cyklarna ofta annan broms bak. :/

Det finns enstaka navväxlade 20" cyklar utan fotbroms och med låg vikt, typ ACADEMY GRADE 4 belt 20" 7s 7,7kg €649 & EARLY RIDER BELTER 20 4s 8kg 6885kr. De har de bästa av två världar IMO. Det är därför jag själv i vardagen oftast cyklar på en cykel med drivrem & navväxlar men utan fotbroms.
8833_1.jpg

Belter_20_5a4ecdda-e27f-4784-ad30-b60bdf7876f8_4472x.jpg

Sen finns det mängder med 20" "stadscyklar" med navväxlar och fotbroms.
Crescent har navväxlar även på (tunga) MTB lika cyklar med (tung) dämpargaffel Narre 20" 3s 12,7kg 4995kr, Torn 24", Jare 24" & Ire 26" även V-broms bak.
iu

Även Whinter har tidigare haft navväxlar på MTB:n Winther R2 Sport 20" 3s 12kg 5995kr som verkar ha utgått, då den inte finns på tillverkarens hemsida, men den finns fortfarande hos Cykelkraft.
9102100220_1_1.jpg

Bara för att cykeln har växlar så behöver de ju inte nödvändigtvis användas till en början.

Bestämmer ni er för utanpåliggande växlar så är White XC 200 Lite 6s 8,5kg som finns i enstaka exemplar hos XXL för 2799kr väldigt prisvärd.

Tipsar om Barncykeltest: MTB för 7-åringar som inte längre är så aktuellt, men fortfarande lärorikt.

Senast ändrad:
20'' från 115 kan stämma beroende på cykel och barn. Mina barn skiljer några dm vid samma ålder så ålder ger jag inte mycket för

Mina 2 kids har kört 20”, Scott Scale, från 5 års ålder. Det tog ett tag att få till växlingen (6 vxl Tourney med Gripshift) men det var inget vi brydde oss om helt ärligt. Det går utmärkt att köra på 2:an hela tiden.

Våra barn ligger typ på till 1 standardavvikelse ovanför normalfördelningskurvan för längd. Ligger dina klart under kan det vara vettigt att vänta lite längre såklart.

Min dotter fick en BMC twostroke 20" när hon fyllde 5. Växla får man ofta säga till om, men det kommer så småningom och som andra också sagt, det går bra att köra på samma hela tiden.
Den har fungerat riktigt bra och är ganska lätt för en växlad barncykel.

Nja...
Frog 44 16" 4-5år 40-53cm innerben
Nästa steg upp 18":
Frog 47 18" 4-6år 43-59cm innerben. Inga växlar.

BH Expert Junior 18" (4070kr hos Cykelkraft) är en annan liknande 18" utan växlar.
k1803_rwr_n1.jpg

Är det 20" du tänker på (eftersom att du nämner växlar)? 20" rekommenderas ofta från 6 år och 115 eller 120 cm ( Cykelhuset 115-130 cm, Sportson 20" 115-125 cm 6-8 år, XXL 120-135 cm 6-8 år, Biltema 115–135 cm) typiskt lite längre än en femåring. Hur lång är cyklisten?
305a4bb595066cac15ba2eaf655a2980fb46e449-850x450.png

Är det 20" som gäller så är Trek Precaliber 20 Freewheel 9,27kg 3499kr & Cannondale Kids Trail 20 Single-Speed (REA hos Cykelkraft 3899kr) exempel på 20" cyklar med liknande recept som Frog 44/47 med dubbla handbromsar, utan växlar och ganska så låg vikt.
Precaliber20_23_36271_A_Primary

C22_C51252U_Kids_Trail_FW_BPL_PD.webp

20" finns det flera modeller av med navväxlar med vridreglage, vilka kan vara lite enklare att hantera i början för vissa cyklister (medan det för andra är enklare med trigger...) Navväxlarna är också skyddade mot yttre våld, vilket är bra när det handlar om barn. Växelnav är tyvärr tyngre än utanpåliggande växlar. Cyklarna med navväxlar har ofta också fotbroms på gott och ont. Lågt underhåll, driftsäker, tyvärr inget baktramp för terrängcykling, kan vara svårt att vänja bort. Går att byta till ett växelnav utan, men tyvärr saknar de cyklarna ofta annan broms bak. :/

Det finns enstaka navväxlade 20" cyklar utan fotbroms och med låg vikt, typ ACADEMY GRADE 4 belt 20" 7s 7,7kg €649 & EARLY RIDER BELTER 20 4s 8kg 6885kr. De har de bästa av två världar IMO. Det är därför jag själv i vardagen oftast cyklar på en cykel med drivrem & navväxlar men utan fotbroms.
8833_1.jpg

Belter_20_5a4ecdda-e27f-4784-ad30-b60bdf7876f8_4472x.jpg

Sen finns det mängder med 20" "stadscyklar" med navväxlar och fotbroms.
Crescent har navväxlar även på (tunga) MTB lika cyklar med (tung) dämpargaffel Narre 20" 3s 12,7kg 4995kr, Torn 24", Jare 24" & Ire 26" även V-broms bak.
iu

Även Whinter har tidigare haft navväxlar på MTB:n Winther R2 Sport 20" 3s 12kg 5995kr som verkar ha utgått, då den inte finns på tillverkarens hemsida, men den finns fortfarande hos Cykelkraft.
9102100220_1_1.jpg

Bara för att cykeln har växlar så behöver de ju inte nödvändigtvis användas till en början.

Bestämmer ni er för utanpåliggande växlar så är White XC 200 Lite 6s 8,5kg som finns i enstaka exemplar hos XXL för 2799kr väldigt prisvärd.

Tipsar om Barncykeltest: MTB för 7-åringar som inte längre är så aktuellt, men fortfarande lärorikt.
Otroligt fint inlägg! Tack!
Hon är ca 110-112cm, så det är väl egentligen lite stort med 20". Samtidigt känns 16" ganska litet... Men den där 18" från Frog kanske är något. Får kika mer på den, vill ju egentligen inte behöva köpa ny i slutet på sommaren igen :)

Mina 2 kids har kört 20”, Scott Scale, från 5 års ålder. Det tog ett tag att få till växlingen (6 vxl Tourney med Gripshift) men det var inget vi brydde oss om helt ärligt. Det går utmärkt att köra på 2:an hela tiden.

Våra barn ligger typ på till 1 standardavvikelse ovanför normalfördelningskurvan för längd. Ligger dina klart under kan det vara vettigt att vänta lite längre såklart.
Kändes cyklarna stora i början? Min dotter är 112cm lång.

Jag har köpt 3 early-rider belter till mina barn nu, samtliga har varit väldigt bra, lätta cyklar med strålande kvalite. Sista jag köpte var en 20” med nav-växel och deras klassiska remdrift, inte haft något problem genom åren med dom

Kändes cyklarna stora i början? Min dotter är 112cm lång.
Den var på gränsen till att vara för stor men de hade alltid optionen att cykla på den lilla cykeln. Dock insåg de att det var roligare att cykla snabbt på 20” så det blev snabbt defaultcykeln. De har varit vana cyklister från balanscykel från 1,5 år eller så. Det spelar ju såklart också in i diskussionen.

Vi gick från 14” Islabikes till 16” Early Rider men ER:en varade i typ 6 mån innan 20”-aren kom in i bilden… Det hade varit bättre att hoppa över 16” helt.

Det är ju olika. Tex vitus 16 så finns det väldigt mycket plats att växa jämfört med tex nån mer traditionell eftersom den är lång och jag har kört alla m 35mm stam först. Fast när han väl testat 20'' efter stor tvekan så sa han direkt att dem snabbare så var det klart.
Minns dock inte hur lång han var exakt men 16 brukar vara från 104-105 nåt så det bör funka fortfarande på 112

Lånar tråden då den är någorlunda färsk och jag söker liknande cykel som trådskaparen.
Har både Early rider 14" och 16" hemma. Men nu är det dags för ny cykel till min blivande 6 åring. Cyklar sällan terräng.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Eller är det lönt att köpa en Early rider 20" för 7400kr? Kommer gå i arv till två yngre syskon.

Cube Acid 200 20"
3499kr

eller

XC 200 Lite 20"
2380kr​

Tror alla funkar. Oklart hur breda däck som får plats om det spelar roll. White är nog prisvärd men lite roligare komponenter på cube.

Min dotter fick en 20” frog när hon var fem. Den var lite stor i början men det hade inte hon något emot. Den har dock trigger och hon kan fortfarande inte trycka tillräckligt långt/hårt med tummen för att växla till lättare växel.

Min dotter fick en 20” frog när hon var fem. Den var lite stor i början men det hade inte hon något emot. Den har dock trigger och hon kan fortfarande inte trycka tillräckligt långt/hårt med tummen för att växla till lättare växel.
Samma här, grabben är supernöjd med Frog, stort lyft från sin 16 Orbea.
Men växla får jag göra.

Altus trigger tycker jag funkat från 110cm nåt (100cm på 20'' är nog att ta i). Funkar det inte alls och det inte är viljan som saknas får man nog kolla på setup.
Vet inte om Tourney eller annat skulle vara trögare...

Tror det är sramgrejer på dotterns. Som jag förstår det är det mer längden hon måste trycka som är problemet kanske lite i kombination med att det är trögt. Men ffa att hennes tumme är kort.

Nä, jag vet inte. Konsensus verkar i alla fall vara att trigger är bättre än twist. Olika trigger och olika tummar har jag inte koll på men min grabb är och var rätt liten

Tillbaka
Topp