Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Kanske inte bara är sovsäcken? Liggunderlaget är viktigare än sovsäcken imho. Sovsäckar är testade enligt EN13537 eller ISO23537 och då med ett liggunderlag med r-värde på ca 5,5 och med ett lager kläder. Så köper/har du ett liggunderlag med lägre r-värde än det så kommer din sovsäcks temperaturangivelser att påverkas negativt också. Det är det många som missar.
Har ett fint underlag med r-värde på 7 så det ska inte vara problemet. Det känns mer som att konstruktionen är kass så dunet flyttar runt och lämnar kalla punkter.

Bikepacking
Rockfront eller Gram såg ju riktigt bra ut.
Verkar ju rätt snarlika i vikt om man ska ha nåt som går ner till nollan. Får det till att syntetsäcken med Apex skulle bli runt 10 liter komprimerad, men hittar inget litermått på Rockfront (350 Pro eller 400 UL).

Bikepacking
Rockfront eller Gram såg ju riktigt bra ut.
Verkar ju rätt snarlika i vikt om man ska ha nåt som går ner till nollan. Får det till att syntetsäcken med Apex skulle bli runt 10 liter komprimerad, men hittar inget litermått på Rockfront (350 Pro eller 400 UL).
Rockfront (350pro) bör inte vara så svårt att räkna ut litermåttet på?
Komprimerad säger de att den mäter 20x22cm. Så uppskattningsvis så hamnar den på 8-10l

Storleksjämförelse med 1l flaska

Bikepacking
Misär. Typ. Inne på dag 2 av en kortare bikepackingtur. Och det var fint:
IMG_4564.webp

IMG_4570.webp
IMG_4574.webp
IMG_4582.webp

IMG_4585.webp

Tills jag körde på en stor sten på en skogsväg 4km bortom Valdemarsvik och det smäller till ordentligt:
IMG_4588.webp

Dubbelpunka och jag har bara en slang med mig. Tidigare under dagen hade jag tappat min pump, men jag cyklade flera kilometer tillbaka och hittade den. Tur det, men föga till hjälp nu. Dumpade cykeln ute i skogen och började vandra dom 4km tillbaka till Valdemarsvik över sprängsten i SPD-skor:
IMG_4589.webp

Alternativ 1 var att hitta nånstans att köpa slang och alternativ 2 var att ta kollektivtrafiken hem och hämta cykeln senare.

Men första vändan glömmer jag bankkortet på cykeln och får vandra några 100m tillbaka och hämta det. Efter det kommer jag 500m innan jag inser att hemnycklarna också är på cykeln får vandra tillbaka igen. Till slut kommer jag till Valdemarsvik och lyckas köpa 3st slang med cykelventil.

Vandrar tillbaka till cykeln och inser då att slangarna inte passar, ventilhålet på fälgen är för litet för cykelventil, endast racerventil funkar. Det går bra nu.

Enda alternativet jag kan se är att vandra tillbaka till Valdemarsvik och köpa rätt slang och den här gången beslutar jag mig för att släpa med cykeln. Men cykelaffären hinner stänga för dagen och allt skiter sig.

Klockan är nu 17:30 och punkteringarna hände 13:00. En halv dag lagd på att förgäves försöka byta slang.

Nåväl jag vandrade min punkade cykel 4km ner till Valdemarsvik och har nu tryckt en pizza:
IMG_4598.webp

Sen ska jag försöka vildcampa första bästa skog i närheten.

Och cykelaffären öppnar 9 imorgon så då lär jag äntligen kunna få ihop cykeln och komma härifrån.

Funderar på vettigheten i något av detta, för dessutom är min bakfälg på gränsen till sönderbromsad och den fick lite mer stryk av stenen:
IMG_4592.webp

IMG_4591.webp

Däcken är också torrspruckna och inte mycket att ha. Men med en ny slang i bakdäcket borde cykeln väl överleva några dagar till och ta mig hem.

Bikepacking
Visa bilaga 849438
Visa bilaga 849427Visa bilaga 849428Visa bilaga 849429
Visa bilaga 849430
Tills jag körde på en stor sten på en skogsväg 4km bortom Valdemarsvik och det smäller till ordentligt:Visa bilaga 849431
Dubbelpunka och jag har bara en slang med mig. Tidigare under dagen hade jag tappat min pump, men jag cyklade flera kilometer tillbaka och hittade den. Tur det, men föga till hjälp nu. Dumpade cykeln ute i skogen och började vandra dom 4km tillbaka till Valdemarsvik över sprängsten i SPD-skor:
Visa bilaga 849432
Alternativ 1 var att hitta nånstans att köpa slang och alternativ 2 var att ta kollektivtrafiken hem och hämta cykeln senare.

Men första vändan glömmer jag bankkortet på cykeln och får vandra några 100m tillbaka och hämta det. Efter det kommer jag 500m innan jag inser att hemnycklarna också är på cykeln får vandra tillbaka igen. Till slut kommer jag till Valdemarsvik och lyckas köpa 3st slang med cykelventil.

Vandrar tillbaka till cykeln och inser då att slangarna inte passar, ventilhålet på fälgen är för litet för cykelventil, endast racerventil funkar. Det går bra nu.

Enda alternativet jag kan se är att vandra tillbaka till Valdemarsvik och köpa rätt slang och den här gången beslutar jag mig för att släpa med cykeln. Men cykelaffären hinner stänga för dagen och allt skiter sig.

Klockan är nu 17:30 och punkteringarna hände 13:00. En halv dag lagd på att förgäves försöka byta slang.

Nåväl jag vandrade min punkade cykel 4km ner till Valdemarsvik och har nu tryckt en pizza:
Visa bilaga 849433

Och cykelaffären öppnar 9 imorgon så då lär jag äntligen kunna få ihop cykeln och komma härifrån.

Funderar på vettigheten i något av detta, för dessutom är min bakfälg på gränsen till sönderbromsad och den fick lite mer stryk av stenen:
Visa bilaga 849434
Visa bilaga 849435
Däcken är också torrspruckna och inte mycket att ha. Men med en ny slang i bakdäcket borde cykeln väl överleva några dagar till och ta mig hem.
Mycket lärdom i en tur, nästa gång sitter logistiken bättre.

Bikepacking
Visa bilaga 849438
Visa bilaga 849430
Tills jag körde på en stor sten på en skogsväg 4km bortom Valdemarsvik och det smäller till ordentligt:Visa bilaga 849431
Visa bilaga 849432

Visa bilaga 849433

Visa bilaga 849434
Visa bilaga 849435
Förlåt men laglappar?

En annan sak. Till nöds ska man kunna slå en knut på slangen där ett hål är och hjälpligt cykla hem. Slangen är ju i gummi så den ska kunna sträckas över ett hjul av fel storlek.

I varje fall står det i en bok jag läste från 70-talet i ett kapitel om fält-lagningar.

Edit:
Kan varit denna. Kan vara den där de tipsar om att löpträna för konditionen. I gummistövlar. För de har så bra mjuka sulor. (Allt var inte bättre förr)

IMG_1554.webp

Bikepacking
Förlåt men laglappar?

En annan sak. Till nöds ska man kunna slå en knut på slangen där ett hål är och hjälpligt cykla hem. Slangen är ju i gummi så den ska kunna sträckas över ett hjul av fel storlek.

I varje fall står det i en bok jag läste från 70-talet i ett kapitel om fält-lagningar.

Edit:
Kan varit denna. Kan vara den där de tipsar om att löpträna för konditionen. I gummistövlar. För de har så bra mjuka sulor. (Allt var inte bättre förr)

Visa bilaga 849449
Jag läste en bok en gång var det var någon som tyckte att det gick bra att fylla däcket med gräs som istället för slang som fältlagning....
Jag låter det vara osagt om det är lämpligt eller ens funkar

Bikepacking
Mycket lärdom i en tur, nästa gång sitter logistiken bättre.
Japp, misären är självförvållad så jag har ingen rätt att klaga. Behövde bara skriva av mig. Och med bättre planering hade den gått att undvika. Men får vara tacksam att det inträffade nära hemma och inte så långt ut i skogen.

Förlåt men laglappar?
Ja laglappar hade varit bra. Minns det som svårt att få det tätt och bra med laglapp, men i situationer som dessa hade dom varit bra att ha med sig.

Bikepacking
Jag är själv ute och kreditkorts-tourar och även om man hållt på ett tag är det lätt att göra misstag. Packlista är A och O, en som man gör månader innan och reviderar dom obligatoriska 3ggr man packar om det man tar med sig (mindre varje gång).
3-4 olika listor beroende på om man ska tälta, fiska, laga mat eller bara cykla ner till Sahara.

Sen packa i samma väska med samma prylar. Nycklar bankkort etc i en väska som är lätt att ta med sig från cykeln, den man alltid tar med vid stopp. Vanesak som till slut sitter oavset om man kör touring eller bikepacking.

Bikepacking
Jag är själv ute och kreditkorts-tourar och även om man hållt på ett tag är det lätt att göra misstag. Packlista är A och O, en som man gör månader innan och reviderar dom obligatoriska 3ggr man packar om det man tar med sig (mindre varje gång).
3-4 olika listor beroende på om man ska tälta, fiska, laga mat eller bara cykla ner till Sahara.

Sen packa i samma väska med samma prylar. Nycklar bankkort etc i en väska som är lätt att ta med sig från cykeln, den man alltid tar med vid stopp. Vanesak som till slut sitter oavset om man kör touring eller bikepacking.
Där har vi skillnaden. Jag blev sugen på bikepacking vid lunchtid igår, packade ner saker i väskor på måfå under eftermiddagen och kom ut igår kväll.

Om jag hade planerat bättre hade jag inte befunnit mig i den här situationen, men å andra sidan hade jag inte kommit ut på den här turen om jag behövt lägga tiden på att planera.

Bikepacking
Japp, misären är självförvållad så jag har ingen rätt att klaga. Behövde bara skriva av mig. Och med bättre planering hade den gått att undvika. Men får vara tacksam att det inträffade nära hemma och inte så långt ut i skogen.

Ja laglappar hade varit bra. Minns det som svårt att få det tätt och bra med laglapp, men i situationer som dessa hade dom varit bra att ha med sig.
Jag har gjort samma misstag, ungefär på samma sätt. Då löste vi det genom att karva upp ventilhålet med en kniv. Tveksamt om det är något att rekomendera. Men det funkade. Kan vara lite mer motiverat på en redan nerbromsad fälg. Lycka till med resten av turen!

Bikepacking
Jag läste en bok en gång var det var någon som tyckte att det gick bra att fylla däcket med gräs som istället för slang som fältlagning....
Jag låter det vara osagt om det är lämpligt eller ens funkar
Läste en bok om en tysk soldat på östfronten. Inte ens när de flydde tillbaka mot Tyskland tyckte han gräs i däcken var en bra lösning. Just sayin.

All rätt att klaga! Gud!

Däremot kan jag rekommendera ett kitt som alltid är packat. Jag har ett som jag alltid har i väskan (för cykelpendling) och sedan bara flyttar med.

- Multi tool (egentligen bara kedjebrytaren från ett multitool)
- Liten insex-sats (med en liten ”hatt” för att få en nyckel som passar vev-arms-skruven på fyrkabtslager-cyklar - viktigt) Har tappat vevarm på fyrkantslager två ggr. Och stjärn-mejsel för växel-justering.
- Letherman-kopia men utan de onödiga delarna. Mini-modell. För wire mm.
- pumpadapter för att kunna låna pump om man tappar sin presta-pump
- växelwire (aldrig behövt än men väger inte mycket).
- minipump (som klarar racer-tryck ok)
- extra slang
- solution (inte mer än ett år gammal) och laglappar
- extra slang
- bra däckjärn
- 100kr i kontanter
- en gammal kort-hållare till kolektivtrafik-kort (förvarar sedeln och kan användas om man får reva i däcket).
- mini-lås för stopp i butik etc.

Ligger alltid i en påse i packningen.

Har täckt många långa resor med risiga cyklar i konstiga platser.

Bikepacking
Förlåt men laglappar?

Edit:

Visa bilaga 849449
Kan intyga att det funkar! Testade i skarpt läge under sista pendlingen till jobbet innan föräldraledigheten för ett drygt år sedan. Alla verktyg, laglappar och slang låg hemma. Men hade en pump. Lyckades kränga av däcket en bit för hand utan däckjärn, knyta en knut, pumpa och cykla till jobbet. TAn fick jag ju inte heller ut pga inga verktyg. Var riktigt nöjd! Skumpade lite men det höll tätt! Vid lunch hade det tappat luften men då fick en ny slang åka i.

IMG_1215.webp

Senast ändrad:
Bikepacking
Läste en bok om en tysk soldat på östfronten. Inte ens när de flydde tillbaka mot Tyskland tyckte han gräs i däcken var en bra lösning. Just sayin.

All rätt att klaga! Gud!

Däremot kan jag rekommendera ett kitt som alltid är packat. Jag har ett som jag alltid har i väskan (för cykelpendling) och sedan bara flyttar med.

- Multi tool (egentligen bara kedjebrytaren från ett multitool)
- Liten insex-sats (med en liten ”hatt” för att få en nyckel som passar vev-arms-skruven på fyrkabtslager-cyklar - viktigt) Har tappat vevarm på fyrkantslager två ggr. Och stjärn-mejsel för växel-justering.
- Letherman-kopia men utan de onödiga delarna. Mini-modell. För wire mm.
- pumpadapter för att kunna låna pump om man tappar sin presta-pump
- växelwire (aldrig behövt än men väger inte mycket).
- minipump (som klarar racer-tryck ok)
- extra slang
- solution (inte mer än ett år gammal) och laglappar
- extra slang
- bra däckjärn
- 100kr i kontanter
- en gammal kort-hållare till kolektivtrafik-kort (förvarar sedeln och kan användas om man får reva i däcket).
- mini-lås för stopp i butik etc.

Ligger alltid i en påse i packningen.

Har täckt många långa resor med risiga cyklar i konstiga platser.
Rätt verktyg, behöver inte ta mkt plats. Bara det är genomtänkt!

Bikepacking
Visa bilaga 849438
Visa bilaga 849430
Visa bilaga 849432

Visa bilaga 849433

Visa bilaga 849434
Visa bilaga 849435
Du är i alla fall ute :)

Lagningskit är en bra grej att alltid ha med sig. Men det vet du säkert redan nu.

Tillbaka
Topp