Misär. Typ. Inne på dag 2 av en kortare bikepackingtur. Och det var fint:
Visa bilaga 849438
Visa bilaga 849427Visa bilaga 849428Visa bilaga 849429
Visa bilaga 849430
Tills jag körde på en stor sten på en skogsväg 4km bortom Valdemarsvik och det smäller till ordentligt:
Visa bilaga 849431
Dubbelpunka och jag har bara en slang med mig. Tidigare under dagen hade jag tappat min pump, men jag cyklade flera kilometer tillbaka och hittade den. Tur det, men föga till hjälp nu. Dumpade cykeln ute i skogen och började vandra dom 4km tillbaka till Valdemarsvik över sprängsten i SPD-skor:
Visa bilaga 849432
Alternativ 1 var att hitta nånstans att köpa slang och alternativ 2 var att ta kollektivtrafiken hem och hämta cykeln senare.
Men första vändan glömmer jag bankkortet på cykeln och får vandra några 100m tillbaka och hämta det. Efter det kommer jag 500m innan jag inser att hemnycklarna också är på cykeln får vandra tillbaka igen. Till slut kommer jag till Valdemarsvik och lyckas köpa 3st slang med cykelventil.
Vandrar tillbaka till cykeln och inser då att slangarna inte passar, ventilhålet på fälgen är för litet för cykelventil, endast racerventil funkar. Det går bra nu.
Enda alternativet jag kan se är att vandra tillbaka till Valdemarsvik och köpa rätt slang och den här gången beslutar jag mig för att släpa med cykeln. Men cykelaffären hinner stänga för dagen och allt skiter sig.
Klockan är nu 17:30 och punkteringarna hände 13:00. En halv dag lagd på att förgäves försöka byta slang.
Nåväl jag vandrade min punkade cykel 4km ner till Valdemarsvik och har nu tryckt en pizza:
Visa bilaga 849433
Sen ska jag försöka vildcampa första bästa skog i närheten.
Och cykelaffären öppnar 9 imorgon så då lär jag äntligen kunna få ihop cykeln och komma härifrån.
Funderar på vettigheten i något av detta, för dessutom är min bakfälg på gränsen till sönderbromsad och den fick lite mer stryk av stenen:
Visa bilaga 849434
Visa bilaga 849435
Däcken är också torrspruckna och inte mycket att ha. Men med en ny slang i bakdäcket borde cykeln väl överleva några dagar till och ta mig hem.