Vallåsen till salu, nya ägare på ingång

We were looking into putting this kind of system on every other bar in order to allow smaller kids who have trouble with a t-bar to use it(allowing for both systems). However our lift manufacturer does not want us to modify the lift in this way so it was a dead end anyway.
That is pretty much what Flottsbro done for they DH car and also use it for kids

Vi sitter här hemma just nu och pratar om man vågar köpa årskort. Hur känner ni andra som bor i närheten? Självklart vill man stödja verksamheten men en vuxen och ett "barn" är ganska mycket pengar...

Nile-Symbol (1).png

Bra, nu har vi låtit bli att köpa en styck gurka och istället investerat i årskort också. Borde vi inte kunna få ett dedikerat och uppmärkt Happybord utomhus där vi kan överanalysera allt eller bara ha kul?

Jag kastar ut en fråga. ”om” vi skulle bygga något nytt, alltså bara ”om”. Och nej, jag menar inte en ny hoppled ifrån toppen, för de vet jag redan att alla vill ha. Men ”om” vi skulle bygga något nytt för att ge lite liv till vissa partier, Vad vill ni ha? Hopp, dropp, pump, stenkistor, north shore eller är de bra som de är? ?‍♂️??

Jag kastar ut en fråga. ”om” vi skulle bygga något nytt, alltså bara ”om”. Och nej, jag menar inte en ny hoppled ifrån toppen, för de vet jag redan att alla vill ha. Men ”om” vi skulle bygga något nytt för att ge lite liv till vissa partier, Vad vill ni ha? Hopp, dropp, pump, stenkistor, north shore eller är de bra som de är? ?‍♂️??
Hopp o dropp, please! Stenkistor är bara till för masochister.

Rejäl hopplinje snälla! Men annars fler hopp och drop! :)

Trevligt med A o B linjer. Tex byggda trädropp i olika höjd. Kan ju liva upp vissa nedfarter för de duktigare cyklisterna. Annars hoppas jag man behåller parkens karaktär och inte ”slätar” ut den med för mycket byggda features.

Jag skulle gärna se lite pump rollers på de ställen där de röda/svarta stigarna blir lite flacka och man mest inväntar nästa parti. Exempel på befintlig bra pump rollers är tårtan innan träbron där den går ihop med old. Enkelt sätt att få bra fart för medelcyklister och dom onödigt duktiga kan dubbla dessa rollers :)

Jag lägger även till att plattformarna för att kliva på sittliften inte linjerar med själva sittkorgen. På högra sidan går liften ca 30cm utanför plattformen vilket gör att det bara är att luta ut cykeln så kroken kan passera sadelstolpen och därefter bara lutan in den för att få sadeln på kroken (utan att pedal tar emot plattformen). På vänstra sidan går korgen i princip i linje med plattform så försöker man lutan in cykeln för att få på sadeln på kroken så tar pedalerna i plattformen och man måste lyfta cykeln och krångla. Summa summarum, mycket lättare att få på cykeln på höger sida och åtgärden är typ att kapa 30cm av plattformen på vänster sida. Det samma gäller vid avstigning. Detta var iaf något jag reflekterade över i påskas :)

Har kört lederna för lite.
Men...

Dual slalom! ?
Övningshopp nere på området.

Har kört lederna för lite.
Men...

Dual slalom! ?
Övningshopp nere på området.
+1 på övningshopp eller till och med en mindre dirt med lines i olika svårighetsgrader.
Jag själv hade gärna blivit bättre på att hoppa och att nöta hopp i nån av lederna kan vara lite vanskligt pga att inte bli påkörd/vara ett hinder.

"Paret Hedin ansåg att det var tid att återuppta verksamheten nu, innan det gått för långt och anläggningen skadats av väder och vind.

De senaste åren har Vallåsen varit en renodlad cykelpark. Den kommer att finnas kvar precis som vanligt.

– När de stänger den 15 november så drar vi igång i december. Sen är det skidor till 15 mars och de drar igång sin verksamhet i påsk."

"Anläggningen som nu öppnas är en tredjedel av vad den var som störst.

– Det är en backe från toppen, sedan blir den till flera möjligheter. Men vi kommer erbjuda både snowpark och område för alpin träning"

"På anläggningen finns en lift kvar. Men inget av det gamla snökanonsystemet, vilket Fredrik Hedin bara tycker är bra. Då kan de sätta in den nyaste och modernaste tekniken."

?

"Paret Hedin ansåg att det var tid att återuppta verksamheten nu, innan det gått för långt och anläggningen skadats av väder och vind.

De senaste åren har Vallåsen varit en renodlad cykelpark. Den kommer att finnas kvar precis som vanligt.

– När de stänger den 15 november så drar vi igång i december. Sen är det skidor till 15 mars och de drar igång sin verksamhet i påsk."

"Anläggningen som nu öppnas är en tredjedel av vad den var som störst.

– Det är en backe från toppen, sedan blir den till flera möjligheter. Men vi kommer erbjuda både snowpark och område för alpin träning"

"På anläggningen finns en lift kvar. Men inget av det gamla snökanonsystemet, vilket Fredrik Hedin bara tycker är bra. Då kan de sätta in den nyaste och modernaste tekniken."

?
De senaste åren...första året har inte ens börjat.....Det är en vinter utan skidor..

Var är kanonerna och de andra liftarna?

De senaste åren...första året har inte ens börjat.....Det är en vinter utan skidor..

Var är kanonerna och de andra liftarna?
Nya kanoner skall komma på plats innan december. De som skall driva skidåkningen verkar redan driva en snökanonverksamhet och säger sig ha bra koll på elpriser etc.

För min del innebär det 30 minuter med bil för att ta några svängar (och sitta riktigt länge i liften..) istället för två timmar till Isaberg. Win!

Nya kanoner skall komma på plats innan december. De som skall driva skidåkningen verkar redan driva en snökanonverksamhet och säger sig ha bra koll på elpriser etc.

För min del innebär det 30 minuter med bil för att ta några svängar (och sitta riktigt länge i liften..) istället för två timmar till Isaberg. Win!

Jaja. Landskrona slalomklubb blir väl glad men det låter skumt. Kanske journalisten som är idiot bara

Det känns som nåt de kunde tänkt på 2023 innan skiten tydligen revs.

Jag vet bara en sak om att driva backe: Det enda som är bättre än inga kanoner.....är kanoner

Men det står också att cyklingen kommer bedrivas med fyrstolsliften längst in på parken . Det är en ju det vi cyklister velat och funderat över vrf man inte använder den liften, detta blir säkert bra ??

Positivt, då kanske anläggningen kan leva vidare om de får passiva inkomster på vintern.

Men det står också att cyklingen kommer bedrivas med fyrstolsliften längst in på parken . Det är en ju det vi cyklister velat och funderat över vrf man inte använder den liften, detta blir säkert bra ??
Hedins arrenderar den nyare fyrstolsliften och längsta backen längst in på området samt en del av faciliteterna. Precis som tidigare kommer det att gå att hyra utrustning på plats.

Låter som det är tvärtom? Det står också att det bara finns en lift kvar på området....

Det verkar helt förvirrat men om jag ska gissa så har de kanske fixat den gamla liften så den inte funkar för skidor så att det stämmer att det bara finns en lift kvar...för skidor

Låter som det är tvärtom? Det står också att det bara finns en lift kvar på området....

Det verkar helt förvirrat men om jag ska gissa så har de kanske fixat den gamla liften så den inte funkar för skidor så att det stämmer att det bara finns en lift kvar...för skidor
Fast nej den liften man haft nu innan till cykel är ju inte den nyare liften av dom som finns på plats. Och det står ju just det att dom arrenderar den nyare 4 stolsliften till Linus Nilsson (kungsbygget).samt längst backen vilket jag vill minnas är just den som är till höger när man kommer in till parken, Men jag kan så klart ha/fatta fel med ?

Fast nej den liften man haft nu innan till cykel är ju inte den nyare liften av dom som finns på plats. Och det står ju just det att dom arrenderar den nyare 4 stolsliften till Linus Nilsson (kungsbygget). Men jag kan så klart ha/fatta fel med ?
I texten jag citerar står det tvärtom att hedin (snöguben) ska arrenderar den.

Men jag har ingen aning.

Skidåkningen ska enligt de egna instagraminläggen vara i expressliften, det vill säga sittliften som inte används till cykling, lookers right/skiers left i anläggningen
Okej då är vi med , tyckte jag såg för ett tag sen med att dom förlängt avstigningsrampen så lite smidigare blir det väl för oss cyklister vid avstigning

Någon som vet/anar hur snabb expressliften är jämfört med den “vanliga” sittliften?
Sist jag åkte skidor på Vallåsen julen 2022 var det 5-10 min lift, 5-10 min åk och 25 min liftkö som gällde. Efter tre åk svor vi en ramsa och lämnade, och vår referesbacke är Isaberg, inte St Anton. Jag tror inte att vi har blivit tålmodigare på två år, men kvällsåkning o dyl kanske drar lite mindre folk.

Någon som vet/anar hur snabb expressliften är jämfört med den “vanliga” sittliften?
Sist jag åkte skidor på Vallåsen julen 2022 var det 5-10 min lift, 5-10 min åk och 25 min liftkö som gällde. Efter tre åk svor vi en ramsa och lämnade, och vår referesbacke är Isaberg, inte St Anton. Jag tror inte att vi har blivit tålmodigare på två år, men kvällsåkning o dyl kanske drar lite mindre folk.
Jag vet inte om det kommer att bussas dit folk för att bara åka i en backe? Kanske blir en mer lokal affär.
Svårt att veta med danskar

Vintern 2001 åkte jag i 6 timmar utan rast en vardag utan liftkö. 7 min i liften 1 min utför vilket blev ungefär totalt 6000 m. utförsåkning. Äta fick man göra i liften! Expressliften är snabbare men backen är långsammare, har dock ej testat vad ett åk tog upp och ner.

Av miljö- och klimatskäl kommer det införas nya regler nästa år att sportlov måste firas i hemlandskapet, så skåningarna bör vara glada för detta initiativ på Vallåsen.

Tillbaka
Topp