Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Noterade en ny feature i Zwift när jag körde igårkväll. När jag var i en klunga fick min avatar en vit ”ram” runt sig - se bilden nedan.

Jag antar att det är för att man ska kunna se sig själv lättare, men tyckte att det tog bort hela känslan. Blev så mycket mer påtagligt på något sätt att det är ett tv-spel.
Din bild ser uppenbarligen mycket tvspel-aktig ut, vad kör du Zwift genom för enhet?

Körde med dom idag det är lugnt tempo 1,8-2,2w/kg
nästa helg skulle de ta paus efter 2 timmar och de kör med fence
1,8 - 2,2? :unsure: Att köra Z1 i flera timmar vet jag inte om jag pallar, det blir nästan för mycket Zen men finns ju andra event som tur är. Antar att de skruvar upp tempot så småningom.

Senast ändrad:
Din bild ser uppenbarligen mycket tvspel-aktig ut, vad kör du Zwift genom för enhet?
Det där är Apple tv. Är ju som natt och dag mot PC. Även om man har en några år gammal laptop, ingen supergrafik men betydligt mer tillfredsställande ?

Angående zen, det är så sjukt svårt att få in låånga timmar i Z1 och Z2. Det går liksom inte. Ser varje dag group rides som är recovery/easy på 1.5 eller 1.8w/kg. Där människor trampar allt från 90 till 110 watt. Hur är detta möjligt? Jag trillar av cykeln i de hastigheterna.

Tycker det är svårt att komma under 2.5w/kg. Blir mest 2.8 - 2.5wkg som återhämtning och då med väääääldigt lugn puls och lägger mycket energi på att inte tappa fokus. Känner mig mest stabil runt 200w +-20 som återhämtningscykling.

Kanske skulle gå tillbaka till alpe du zwift istället, var enklare att få in timmar där och behålla fokus

Noterade en ny feature i Zwift när jag körde igårkväll. När jag var i en klunga fick min avatar en vit ”ram” runt sig - se bilden nedan.

Jag antar att det är för att man ska kunna se sig själv lättare, men tyckte att det tog bort hela känslan. Blev så mycket mer påtagligt på något sätt att det är ett tv-spel.
Skall gå att ta bort i inställningarna.

Skall nog mer ses som användbart vid tour de Zwift och liknande när alla gubbar har likadana kläder.
Ok! Hoppades att det skulle gå men orkade inte leta i inställningarna igår.

Kan förstå tanken med funktionen, men gillade det inte.

Det där är Apple tv. Är ju som natt och dag mot PC. Även om man har en några år gammal laptop, ingen supergrafik men betydligt mer tillfredsställande ?

Angående zen, det är så sjukt svårt att få in låånga timmar i Z1 och Z2. Det går liksom inte. Ser varje dag group rides som är recovery/easy på 1.5 eller 1.8w/kg. Där människor trampar allt från 90 till 110 watt. Hur är detta möjligt? Jag trillar av cykeln i de hastigheterna.

Tycker det är svårt att komma under 2.5w/kg. Blir mest 2.8 - 2.5wkg som återhämtning och då med väääääldigt lugn puls och lägger mycket energi på att inte tappa fokus. Känner mig mest stabil runt 200w +-20 som återhämtningscykling.

Kanske skulle gå tillbaka till alpe du zwift istället, var enklare att få in timmar där och behålla fokus
Stämmer att det är ATV. Har inte kört med dator på många år och den här setupen är sjukt smidig och funkar klockrent, så kommer nog aldrig orka byta.

Ok! Hoppades att det skulle gå men orkade inte leta i inställningarna igår.

Kan förstå tanken med funktionen, men gillade det inte.

1709034383596.png

Ja, vi har ju alla olika nivåer, vikt etc men 1,8 - 2,2 känns lite väl soft för en Vätterngrupp men försäsongsträning antar jag :unsure: de skruvar säkert upp det hela. ?

Du är en riktigt stark cyklist @eucalyptus och får nog vinka adjö till cat B vilken dag som helst, bara att bita i det sura äpplet. :sneaky:

De är små och/eller otränade. Inte konstigare än så. Höj din kroppsvikt men några 10-tals kilo så kan du cykla i deras takt utan problem.

Sen kanske bara inse att Z2 är tråkigt

jag tycker det är en najs funktion. Men absolut mest nödvändig när alla har samma kläder.

jag tycker det är en najs funktion. Men absolut mest nödvändig när alla har samma kläder.

Vad som inte verkar framgått är att den även lyser upp "favoritmarkerade vänner".
Hjälpte en hel del under när man körde ett race med vänner under L'Etape du Tour Prologue. 600+ deltagare, alla med samma kit. :)

Vad som inte verkar framgått är att den även lyser upp "favoritmarkerade vänner".
Hjälpte en hel del under när man körde ett race med vänner under L'Etape du Tour Prologue. 600+ deltagare, alla med samma kit.

Ja det kändes som en riktigt bra grej lätt att se var alla ligger i klungan vid teamkörning, mindre viktigt att man ser sig själv.

Zwift har ju sina racing-månads-events som i februari hette "Racing like a champ". Enl kalendern skulle det sista eventet ta slut i övermorgon 4 mars (har jag för mig). Man kan fortfarande anmäla sig till eventet när man loggat in på Zwift.

Nu har Zwift avslutat eventet i förtid utan att ange detta i någon officiell kanal. En anställd skrivit det i FB-gruppen "Zwift Riders" och nu är folk upprörda, iaf på Zwifts forum.

Ville bara dela med mig av infon här om nu någon hade tänkt att köra det sista racet i morgon el på måndag.

Han från Zwift skriver att de inte ville att "Racing like a champ" skulle krocka med "Zwift Games". Varför nu det är så viktigt?

Någon som vet något om lap-knapp i Zwift? Jag vill kunna lappa så jag kan köra intervaller på frihand istället för att behöva göra ett pass för varje enskilt intervallpass.
Hittade denna feature request i zwift forumet av en slump. så bara rösta då. Jag har röstat.

Jag har kört med virtual shifting att tag nu och det fungerar riktigt smidigt men min kraftkurva "pulserar" i 3s intervaller med 20-30W. Stänger jag av det så får jag en mycket jämnare kraftkurva. Någon som upplever samma problem eller har någon lösning? Har en kick-core och har stängt av power smoothing i firmware inställningarna.

Jag har kört med virtual shifting att tag nu och det fungerar riktigt smidigt men min kraftkurva "pulserar" i 3s intervaller med 20-30W. Stänger jag av det så får jag en mycket jämnare kraftkurva. Någon som upplever samma problem eller har någon lösning? Har en kick-core och har stängt av power smoothing i firmware inställningarna.
Hmm. Har inte märkt av det alls! Har dock power smoothing på!

SM finns för Zwift men inte VM längre, intressant.
Det roliga är att förra året kördes SM i e-cykling inte på Zwift utan på RGT. SCF sponsras av Wahoo och förra året var Zwift och Wahoo inte kompisar. Nu är de kompisar igen och Wahoo har lagt ner RGT så nu är det Zwift som gäller igen... :)

SVT har inte nämnt ordet "zwift" en enda gång. De kallar det "e cykel spelplattformen".
Klassiskt noll marknadsföring.

Sändningen känns mer riktad till någon pensionär som precis fått veta att man kan cykla inomhus. Inte riktad till nördar som kollar damernas e-cykling på arbetstid.

Lägger ingen prestige i själva eventet eller vilka som är där. Kollar för att det är kul att se toppåkare prestera på högsta nivå! Mika Söderström är iaf högsta världsklass på pappret baserat på tidigare resultat i sin klass.. Det är ganska häftigt!

Kan möjligen vara lite intressant att se hur de beter sig, tex hur mycket de ståcyklar samt rpm. Jag misstänker tex att det generellt ståcyklas mer i Zwift vs utomhus men är inte säker på denna teori (syftar på eliten nu).
Det beror på vad man har för trainer. Vissa visar för hög effekt vid låg kadens och vv.

Jag funderar på att flytta ut Zwiftcykeln i garaget. I såna fall behöver jag köpa tv + något att köra Zwift på. Appletv verkar mer prisvärt än dator. Kör idag på en kraftig gamingdator och har riktigt bra grafik. Kommer jag bli besviken på appletv? Några övriga råd? Hur stor tv/skärm om man hänger den på väggen framför cykeln? Garaget är konverterat till gym med nymålade väggar och tak samt gummimatta på golvet. Luftvärmepump för klimatreglering. Så det är inte så att jag flyttar ut cykeln och att det kommer bli sämre utan tanken är att det kanske ska vara bättre än på hemmakontoret.. Jag funderar även på om man kan göra cykeln flyttbar på något bra sätt

Säkerligen väldigt individuellt men måste säga att min upplevelse av Zwift efter 170 mil på drygt 3 månader har ganska lite med grafiken att göra utan handlar snarare om själva utmaningen/passen - och känslan efteråt. Min uppsättning med en iMac, Zwift companion på mobil och musik i lurarna känns mer än tillräcklig för min nivå..

Jag funderar på att flytta ut Zwiftcykeln i garaget. I såna fall behöver jag köpa tv + något att köra Zwift på. Appletv verkar mer prisvärt än dator. Kör idag på en kraftig gamingdator och har riktigt bra grafik. Kommer jag bli besviken på appletv? Några övriga råd? Hur stor tv/skärm om man hänger den på väggen framför cykeln? Garaget är konverterat till gym med nymålade väggar och tak samt gummimatta på golvet. Luftvärmepump för klimatreglering. Så det är inte så att jag flyttar ut cykeln och att det kommer bli sämre utan tanken är att det kanske ska vara bättre än på hemmakontoret.. Jag funderar även på om man kan göra cykeln flyttbar på något bra sätt
Kör i garaget med gammal laptop och en avlagd 52" TV som jag fått från jobbet. Kör iofs sällan Zwift, utan nästan uteslutande strukturerade pass i SYSTM samtidigt som jag kollar på cykellopp. En billig lösning med bra upplevelse.

1712176006212.png

Säkerligen väldigt individuellt men måste säga att min upplevelse av Zwift efter 170 mil på drygt 3 månader har ganska lite med grafiken att göra utan handlar snarare om själva utmaningen/passen - och känslan efteråt. Min uppsättning med en iMac, Zwift companion på mobil och musik i lurarna känns mer än tillräcklig för min nivå..
Delar din reflektion. För mig hade det lika gärna kunnat se ut som super mario 8-bitars fast på cykel.

Zwift på max grafik i 4k ser inte så fantastiskt ut ändå. Visst, skuggor och asfalten ser rätt bra ut men stenbumlingarna bredvid vägen ser ändå bedrövliga ut och "världarna" är rätt fattiga i allmänhet.

Jag var inne på en Apple TV ett tag men om jag idag skulle köpa en ny enhet hade jag nog köpt en gammal laptop så att jag åtminstone kan kolla på något annat vid sidan av när jag kör tråkpass på två timmar.

Fast man kan ju köra wo på mobilen o kolla Netflix på appletv. Har man eurobonus så köper man gärna en Apple tv där innan skiten konkar

Har kört Apple TV och 48" TV i vardagsrummet och varit nöjd. Testade i veckan att köra ett pass på min gamingdator men kan inte påstå att jag blev särskilt imponerad, visst det ser bättre ut men kan inte säga att det var skillnad i hur det flöt på. Kommer att införskaffa ytterligare en Apple TV och datorskärm och rigga upp i förrådet.

En del verkar bli väldigt triggade av hur det ser ut och har fyllt garagat med led-slingor och 4K skärmar. Andra skiter i vilket.
OM man ska testa så räcker det tydligen inte att bara slö-testa utan det är speciella partier som är CPU tunga + att klungor också tar kräm.
En gammal ppt laptop med onboard GPU blir väldigt ledsen. Det funkar hjälpligt men då hade jag själv valt ATV istället.

Sen trådar väl inte skiten heller och därför hjälper det inte med en nyare dator utan det är gamla gaming pc + vettig GPU som är grejen MEN då får man vara medveten om att de inte stödjer win11

Kontot är admin men ingen prompt kommer. Den laddar bara inte ner nya uppdateringar, ett tag går det att hoppa över men sedan slutar den knappen fungera.

Datorn har alltså MacOS.
Du behöver troligen en nyare version av Mac OS, men en MacBook Pro från 2014 går inte att uppdatera till en tillräckligt ny version.

Du behöver troligen en nyare version av Mac OS, men en MacBook Pro från 2014 går inte att uppdatera till en tillräckligt ny version.
Exakt, han får köpa en ny MacBook Pro för 35 000 SEK så är han på banan igen. ? ? (alternativet möjligen fyra st laptops med Windows 11 för hela familjen). Apple är underbart (sarkasm)

Det är säkert annorlunda mot MAC men på win funkade det ibland update bara med "run as admin" trots att man var påloggad som local admin. Möjligen relaterat till UAC

Tillbaka
Topp