Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Jag är en tjockis i cykelsammanhang, lite under 84 kg. Kollade segmentet som var nedförsbacke nu i efterhand. Hade snittwatt på en bit över 250 vilket är ca 3 w/kg alltså en bra bit över annonserade 2.2 w/kg som också gör att jag lämnar zon 2. Förstår inte vad det är med mig och grus på zwift. Ligger också alltid i klungan. På asfalt räcker den utannonserade watten för att hänga med.
Se det som lite extra träning.

Jag är en tjockis i cykelsammanhang, lite under 84 kg. Kollade segmentet som var nedförsbacke nu i efterhand. Hade snittwatt på en bit över 250 vilket är ca 3 w/kg alltså en bra bit över annonserade 2.2 w/kg som också gör att jag lämnar zon 2. Förstår inte vad det är med mig och grus på zwift. Ligger också alltid i klungan. På asfalt räcker den utannonserade watten för att hänga med.
Det är väl som @anderski skriver att den annonserade w/kg siffran för pacerobotar i Zwift baseras på att roboten är 175cm och 75 kg. Om du är tyngre än roboten så borde det ju rimligen gå enklare för dig utför men vara jobbigare uppför kan jag tycka, grus har väl högre rullmotstånd vilket Zwift också försöker simulera.

Men läser också:
"Cycling RoboPacers use dynamic pacing, increasing power by up to 10% uphill and decreasing up to 20% when descending. This provides for a more natural overall pace, as riders on smart trainers instinctively boost their power on climbs and decrease it on descents. Just like outdoors"

Här står det en del:

De som sitter på gamla klienter får det jobbigare eftersom zwift gjorde gruset mer lättrullat i slutet på förra året. Sen har jag en teori om att tungisar straffas extra på grus jämfört med lättisar men den är nog inte sann. Det känns så för mig i alla fall
"De som sitter på gamla klienter", du menar om man inte uppdaterat sin Zwift klient?

Hmmm, men varför skulle man inte uppdatera Zwift, är det ens ett relevant scenario? Man blir ju tydligt notifierad om när det finns ny version?

"De som sitter på gamla klienter", du menar om man inte uppdaterat sin Zwift klient?

Hmmm, men varför skulle man inte uppdatera Zwift, är det ens ett relevant scenario? Man blir ju tydligt notifierad om när det finns ny version?
Folk som kör zwift på apple-tv stänger tydligen ofta av auto-update så den typen av skillnader dyker upp ibland. För länge sen tex, när de totalt sabbade jungeln så kommer jag ihåg hur jag blev brutalt frånåkt av folk där som höll samma eller lägre watt/kg men som inte uppdaterat än

Folk som kör zwift på apple-tv stänger tydligen ofta av auto-update så den typen av skillnader dyker upp ibland. För länge sen tex, när de totalt sabbade jungeln så kommer jag ihåg hur jag blev brutalt frånåkt av folk där som höll samma eller lägre watt/kg men som inte uppdaterat än
Ok, jag hänger med, jag kör via en Windows 10 laptop.

Tyvärr är nog extra träning det sista jag behöver just nu då min veckovolym är lite för hög jämfört med min fysiska status. Är också lite kantig av mig så när jag vill köra zon 2 då ska det vara zon 2 och inte lugnt med inslag av låg sweet spot.
Välj en plattare bana utan grus.

Jag kör på Apple TV och tvingas uppdatera med jämna mellanrum för att kunna komma in. Så man kan ligga efter med uppdateringen några dagar, men sen måste man köra med senaste versionen för att få vara med och leka.

Tycker det är mer motiverande att cykla i klunga när man kör längre pass. Erg mode i 3 timmar är inte lika lockande även om det kanske är "bättre" för strukturerad träning.
Menade inte att du skulle cykla själv. Pace robotarna kör ju olika banor, dessutom finns det massa group rides man kan haka på. Går säkert att hitta nåt som passar dig bättre.

Även "Group Workouts" kan vara mycket trevliga om man vill nöta watt i ERG-mode. Jag kör ibland med Le Col Cycling Club på Zwift. På något sätt går det lättare än köra själv. Kör också mina TrainerRoad-pass med Zwift på ena skärmen för att göra det "trevligare/lättare".

Långa z2 pass är svårt få till utan pace partners annars. 200 k turerna det skrivs om här på happy är ett mycket trevligt alternativ dock!
Förra året var ett förlorat år cykelträningsmässigt för mig, men annars brukade jag sitta av Z2-passen genom att titta på film eller serie samtidigt. När man är inne i det går benen av sig själva liksom, är min erfarenhet.

Ska dock flagga lite för att jag antingen helt tröttnat på att "titta på tv", alternativt dödat glädjen i det genom att aldrig sitta i en soffa utan bara sitta och trampa för att faktiskt göra det. Allt blev mediokert och lite tråkigt. Förmodligen har det att göra med att uppmärksamheten blir lite lidande när man samtidigt anstränger sig lite (över Z3 brukar jag få svårt att kunna följa en tanke i mer än några sekunder i taget).

Så, Z2 framför film funkade för mig, men jag har noll intresse av film och tv numera. Win-win??

Någon som vet något om lap-knapp i Zwift? Jag vill kunna lappa så jag kan köra intervaller på frihand istället för att behöva göra ett pass för varje enskilt intervallpass.

Från zwift forumet för nån dag sen: :-)
We are working with Wahoo on adding virtual shifting to the existing Wahoo KICKR range and expect to have more news later this year.

Någon som vet något om lap-knapp i Zwift? Jag vill kunna lappa så jag kan köra intervaller på frihand istället för att behöva göra ett pass för varje enskilt intervallpass.
Att du kan stämpla och få upp tiderna på skärmen typ? Kanske får köra i garmin eller lämplig app bredvid Z annars?

Från zwift forumet för nån dag sen: :-)
We are working with Wahoo on adding virtual shifting to the existing Wahoo KICKR range and expect to have more news later this year.

Då ska bara nån nån knäcka click-protokollet så man kan klicka med nån kinagrej.

Jag kanske missförstår dig men jag hade kört på cykeldatorn precis som ute isf, bara att välja om man sparar dator eller zwiftpasset för loggen så att det inte blir dubbelt.

Att du kan stämpla och få upp tiderna på skärmen typ? Kanske får köra i garmin eller lämplig app bredvid Z annars?
Exakt, vill "bara cykla" och köra intervaller med den längd och i den ordning jag känner för. Rent praktiskt kör jag i princip bara raka intervaller 4x8 eller lite vad som, men emellanåt kanske jag drar till med 2x15 eller så istället, och det är lite meckigt att ha alla intervallpass upplagda som pass i Zwift. 4x4, 10x3/1, 4x8 osv osv i evinnerlighet.

En enkel knapp hade underlättat och gjort att det funkade som ute.

Jag kanske missförstår dig men jag hade kört på cykeldatorn precis som ute isf, bara att välja om man sparar dator eller zwiftpasset för loggen så att det inte blir dubbelt.
Förstår din tanke. Men man går över ån efter vatten då ju.. Strul dessutom om någon sensor (pulsband i mitt fall) går på blåtand för då kan man väl inte ens få in pulsen i cykeldatorn om den samtidigt är ansluten med BT till Zwift?

Exakt, vill "bara cykla" och köra intervaller med den längd och i den ordning jag känner för. Rent praktiskt kör jag i princip bara raka intervaller 4x8 eller lite vad som, men emellanåt kanske jag drar till med 2x15 eller så istället, och det är lite meckigt att ha alla intervallpass upplagda som pass i Zwift. 4x4, 10x3/1, 4x8 osv osv i evinnerlighet.

En enkel knapp hade underlättat och gjort att det funkade som ute.

Förstår din tanke. Men man går över ån efter vatten då ju.. Strul dessutom om någon sensor (pulsband i mitt fall) går på blåtand för då kan man väl inte ens få in pulsen i cykeldatorn om den samtidigt är ansluten med BT till Zwift?
1000000388.jpg

Det funkar iaf, oklart om det kopplat både ant+ och bt men det funkar för att få det du vill gjort.

Skrivet 11 januari i år? Vet att jag tagit upp detta för ett par år sedan också, och då tror jag snacket var ungefär likadant - "we're working on it"...
Flera request är från 2020. Vad jag vet gör zwift aldrig några feature requests..Eller tänker jag på strava?

Jag tänkte på det som står om sauce. Har du kollat på det?

Det funkar iaf, oklart om det kopplat både ant+ och bt men det funkar för att få det du vill gjort.
Men ännu en elektronisk pryl igång när man redan har en halv armada av sådana igång är verkligen inte optimalt. Loggar du själv så och sen går in och tar bort ett av passen?

Jag kanske är kinkig, men jag anser att det säger en hel del om målgruppen om de missar en så grundläggande grej som lapknapp och istället säljer in en massa digitala växlar, sväng- och lutningsfunktion och annat blaj istället. Discopass och fina färger, men jag vill ju bara träna cykel..

Jävlar vad bitter jag var då. Håll käften med mig och dra till Ttainerroad om det inte passar, säg.. ?

Men ännu en elektronisk pryl igång när man redan har en halv armada av sådana igång är verkligen inte optimalt. Loggar du själv så och sen går in och tar bort ett av passen?

Jag kanske är kinkig, men jag anser att det säger en hel del om målgruppen om de missar en så grundläggande grej som lapknapp och istället säljer in en massa digitala växlar, sväng- och lutningsfunktion och annat blaj istället. Discopass och fina färger, men jag vill ju bara träna cykel..

Jävlar vad bitter jag var då. Håll käften med mig och dra till Ttainerroad om det inte passar, säg.. ?
Eller indievelo som också nämns ovan. Jag är dock inte påläst på varken det eller sauce.
Jag kör bara wo men nu är jag så jävla kass att jag funderar på att testa indie och slöcykla framför tv på lägst möjlig zon

Edit. Googlade lite snabbt. Orkar inte läsa så mycket men jag är inte optimistisk

Senast ändrad:

Såklart vore det bra med funktionen i zwift, visar bara på en lösning sålänge på ditt "problem"

Var vill du ha in dina intervalldata? Vill du ha varv från zwift så de syns i strava eller liknade? Annars har väl intevals.icu också automatiskt detektering av intervaller samt att du kan sätta dom själv. Men då är det väl där man får kika om man vill analysera antar jag

Flera request är från 2020. Vad jag vet gör zwift aldrig några feature requests..Eller tänker jag på strava?

Jag tänkte på det som står om sauce. Har du kollat på det?
Såg en film om Sauce. Jäklar.. Man vill ju ha det! Men usch vad jobbigt för en såpass analog cyklist som mig kände jag också spontant..

Såklart vore det bra med funktionen i zwift, visar bara på en lösning sålänge på ditt "problem"
Är med dig! Tack för input och ursäkta gnäll!?

Det funkar ju egentligen kalasbra att bara köra cykeldatorn och effektmätaren på min Monark och sen cykla till man spyr såklart, helt utan annat bös.?

Var vill du ha in dina intervalldata? Vill du ha varv från zwift så de syns i strava eller liknade? Annars har väl intevals.icu också automatiskt detektering av intervaller samt att du kan sätta dom själv. Men då är det väl där man får kika om man vill analysera antar jag
Precis, intervaller från Zwift synliga i Strava är vad jag är ute efter!

Undersöker intervals.icu!

Intervals.icu ser ju kalasbra ut men jag vet redan på förhand att jag inte kommer använda en bråkdel av funktionaliteten och att det kommer rinna ut i sanden. Jag gillar Strava för att det är enkelt, överskådligt och tillgängligt tror jag. Tar de flesta siffror med en nypa salt men upplever att jag har ganska enkelt att följa utveckling och för en någorlunda överskådlig bild av volym osv. Mer avancerat blir FÖR avancerat för mina behov tror jag..

Wahoo SYSTM funkar fint om du vill köra intervaller och sen se intervallerna i strava, trainingpeaks, intervalls etc. Mycket roligare pass än zwift i mitt tycke

Nej, men finns tydligen i Rouvy då, har testat det senaste veckan:
Statistics of laps/splits created during activity. You can create a lap or split with your outdoor device like PowerTap Joule, Garmin Edge ... or by clicking on the lap button in the ROUVY apps.

Jag köpte en begagnad Zwift play här på K&S och kört några gånger.

Helt okej generellt men jag upplever att ergonomin när växelknapparna sitter så långt bak blir helt skevt och jag vrider handlederna på ett sätt att jag får lite ont efter typ 30 minuter.

Sen har jag sedan tidigare fixat ett skal till telefonen jag kan fästa i garmin-fästet på cykeln, så har alltid companion där framför mig, vilket gör att jag knappt behöver navigera, köra power ups och ride on-bomba med Zwift Play.

Det är ju en liten gimmick, säkert användbar för många, men jag är förvånad över att inte fler gnällt på att handpositionen med virtuella växlar blir helt annorlunda.

Hej!
Jag är på jakt efter en zwift trainer då föräldralivet (samt vårat fantastiska väder) ställer till det för mig att ge mig ut på långa turer med min cykel.
Har ögat på Zwift Hub som trainer och tänkte fråga vad folket här anser om den, eller om man bör titta på ett annat märke.
Har läst på nätet att zwift hub är den "prisvärda" trainern, samt en relativt tyst en. Ett problem är att jag aldrig ser den uppe till försäljning, utan mest wahoo och tacx. (Är det ett gott tecken att folk gärna använder en zwift hub, eller ett dåligt att folk inte vill använda den ?)

Hej!
Jag är på jakt efter en zwift trainer då föräldralivet (samt vårat fantastiska väder) ställer till det för mig att ge mig ut på långa turer med min cykel.
Har ögat på Zwift Hub som trainer och tänkte fråga vad folket här anser om den, eller om man bör titta på ett annat märke.
Har läst på nätet att zwift hub är den "prisvärda" trainern, samt en relativt tyst en. Ett problem är att jag aldrig ser den uppe till försäljning, utan mest wahoo och tacx. (Är det ett gott tecken att folk gärna använder en zwift hub, eller ett dåligt att folk inte vill använda den ?)
Den ska slutas tillverkas så om du inte får tag på en till fyndpris så köp något annat. Det är en okej trainer annars men du kan glömma att få hjälp sen när den går sönder. Den kommer gå sönder. Kan dröja ett tag men den kommer gå sönder

Hej!
Zwift Hub One säljs just nu för 479 EUR inklusive ett års Zwift-medlemsskap. Ett års Zwift kostar normalt 150 EUR vilket innebär att man får trainern för 329 EUR netto. Jag tror att det är väldigt prisvärt.

Zwift Hub håller på att utgå ur sortimentet, men Zwift har sagt att de kommer att fortsätta supporta den och släppa firmware-uppdateringar i två år till. Det borde alltså vara ganska riskfritt att köpa en.

Zwift Hub One säljs just nu för 479 EUR inklusive ett års Zwift-medlemsskap. Ett års Zwift kostar normalt 150 EUR vilket innebär att man får trainern för 329 EUR netto. Jag tror att det är väldigt prisvärt.

Zwift Hub håller på att utgå ur sortimentet, men Zwift har sagt att de kommer att fortsätta supporta den och släppa firmware-uppdateringar i två år till. Det borde alltså vara ganska riskfritt att köpa en.
Oj se där!
Kanske hugger till på Zwift Hub One på deras hemsida då!

Tillbaka
Topp